تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

وقتی نامزدها پاشنه‌ها را برای حمله بالا می‌کشند

امید معماریان

شمارش معکوس ماه آخر قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چنان‌که انتظار می‌رفت با یک تغییر ناگهانی به سوی تبلیغات منفی و حملات کشنده از سوی کمپین جان مک‌کین آغاز شد.

تغییری که در آن شدیدترین و بی‌رحمانه‌ترین حملات را به سوی کاندیدای دموکرات روانه می‌کند.

جان مک‌کین که طی دو هفته گذشته عملاً بحث پیرموان وضعیت اقتصادی را به باراک اوباما واگذار کرده، تصمیم گرفته است با تغییر جهت کمپین انتخاباتی از مشکلات اصلی جامعه آمریکا به شخصیت و گذشته کاندیداها عملاً توجه مردم را به موضوعی که به شدت موجب نگرانی آن‌ها شده است، برده و نقطه ضعف خود را بپوشاند.

این روشی است که جمهوری‌خواهان در آن چیره‌دست به نظر می‌رسند. اگر‌چه دینامیک انتخابات امسال با دوره‌های گذشته متفاوت است و ممکن است مانند بسیاری از پیش‌بینی‌ها این یکی هم درست از آب درنیاید.

یکی از مشاوران سناتور مک‌کین روز گذشته اعلام کرد اگر قرار باشد هچنان روایت مسلط کمپین‌های انتخاباتی موضوع اقتصاد باشد، مک‌کین انتخابات را واگذار خواهد کرد.

سارا پیلین به صراحت از پاشنه کفش بالا کشیدن و دست‌کش‌ها را در آوردن، سخن گفته است که به معنی تمایل به یک رویارویی جدی است.

نکته جالب این‌که مک‌کین در انتخابات سال ۲۰۰۰ و حتی در دور مقدماتی انتخابات امسال گفته بود، کسانی به سمت کمپین منفی می‌روند که برنامه‌ای برای آینده‌ ندارند.

در اولین گام، رابطه اوباما با یک رادیکال دهه ۶۰ آمریکا که برای مخالفت با جنگ ویتنام پیشنهاد کرده بود ساختمان‌های فدرال آمریکا را با بمب مورد هدف قرار بدهند، در مرکز حملات علیه اوباما قرار گرفت.

بیل آیرز، که هم‌اکنون در دانشگاه ایلی‌نویز شیگاگو به تدریس مشغول است و متخصص امور اصلاح سیستم آموزشی به شمار می‌رود، زمانی تا نزدیک میله‌های زندان نیز رفت‌.

اما به دلیل مدارک ناکافی و این‌که مدارک به دست آمده از جمله صدای ضبط شده وی به صورت غیرقانونی به دست آمده بود و مشکلاتی در جریان دادرسی وجود داشت، به زندان محکوم نشد.


بیل آیرز، هم ‌اکنون در دانشگاه ایلی‌نویز شیگاگو به تدریس مشغول است (عکس: ed.sc.edu)

پس از آن به دلیل نفوذ پدرش در شهر و تمکن مالی قوی، با ادامه تحصیلات خود در دانشگاه کلمبیا روانه دانشگاه ایلی‌نویز شد.

او هم‌اکنون با سال‌های دهه ۶۰ خود فاصله بسیاری گرفته است، اما در سال ۲۰۰۱ سخنی گفت که هم‌اکنون شاه‌بیت حملات علیه اوباما است.

آیرز از کارهای انجام داده خود اظهار پشیمانی نکرد ولی هم‌زمان نوشت که باید مواد منفجره بیشتری کار می‌گذاشتند.

اظهارات وی به‌خصوص بعد از ۱۱ سپتامبر که وضعیت آمریکا به یک حالت نیمه امنیتی درآمده است، بسیار با انتقاد مواجه شد.

سارا پیلین طی دو روز گذشته با حمله به اوباما گفت او آمریکا را آن‌قدر ناکامل می‌داند که برای درست کردن با تروریست‌های محلی به حشر و نشر می‌پردازد.

اوباما بارها گفته است که نقطه نظرات رادیکال آیرز را قبول ندارد و همه آشنایی او با وی به عضویت در هیات مدیره یک خیریه در شهر شیکاگو برمی‌گردد که باید با دیگر اعضای هیات، دیدارهایی را به صورت دوره‌ای برگزار می‌کردند.

اما کاوش‌ها در نحوه‌ی آغاز به کار اوباما به‌عنوان یک فعال سیاسی نشان می‌دهد، در یکی از جلساتی که او برای کاندید شدن در مجلس محلی ترتیب داده بود، آیرز هم حضور داشته است.

به گواه برخی آیرز میزبان جلسه بود، به گفته برخی دیگر جلسه قهوه عصرانه، یکی از تعداد زیادی جلسه بوده که در آن برای اوباما تبلیغ شده است و اگرچه این جلسه در خانه آیرز برگزار شده ولی وی میزبان نبوده است.

مخالفان اوباما تلاش می‌کنند او را به سمت چپ و مرکز حزب دموکرات سوق بدهند تا بدین ترتیب دموکرات‌های ریگانی یا بخش طرف راست طیف دموکرات را به خود جذب کنند.


اوباما گفته است آشنایی او با آیرز به عضویت در هیات مدیره یک خیریه در شهر شیکاگو برمی‌گردد (عکس: واشینگتن‌ایندپندنت)

از طرف دیگر، سناتور مک‌کین پای خود را روی پدال گاز حمله، بیشتر فشار داد و در جمع بزرگی از هوادران خود پرسید که اوبامای واقعی کیست؟ در این میان یکی از حاضران فریاد زد تروریست.

معلوم نبود این موضوع از قبل تنظیم شده یا این‌که به صورت فی‌البداهه‌ای اتفاق افتاده است، اما هر‌چه است حاکی از کثیف شدن جو کمپین مک‌کین می‌کند.

کمپین اوباما گفته است اساساً نگرانی از این ندارند که موضوع کمپین از مساله اقتصادی به سمت شخصیت کاندیداها منحرف شود، چرا که آن‌ها هم حرف بسیاری برای گفتن دارند.

اوباما تاکید کرده است این دموکرات‌ها نیستند که مشت اول را می‌زنند بلکه مشت آخر را می‌زنند. منظور وی این است که آن‌ها حالت تدافعی خواهند داشت.

با توجه به این‌که بحران اقتصادی اخیر آمریکا، باراک اوباما را چند درصدی در بسیاری از ایالت‌ها از سناتور مک‌کین به جلو انداخته است، انتظار نمی‌رود وی بخواهد حملات جدی به سوی مک‌کین کند.

همواره آن کسی که در نظرسنجی‌ها عقب است به این کار دست می‌زند. هم‌اکنون ۳۰ درصد از طرفداران مک‌کین معتقدند که کاندیدایشان در انتخاباتات پیروز نخواهد شد.

اگر‌چه در سال ۲۰۰۴ رفتن به سمت کمپین منفی به داد جمهوری‌خواهان رسید و در نبرد جان کری و جورج بوش، توانست با لکه‌دار کردن سابقه کری عملاً از بوش - که در خصوص ارایه برنامه برای حل مسایل اصلی آمریکا از کری ۸- ۲ عقب بود - یک پیروز میدان بسازد، اما ممکن است امسال، ویژگی‌های متفاوت مبارزات انتخاباتی عملاً به ضرر مک‌کین عمل کند.

چرا که در انتخابات قبلی، برخی سازمان‌های نزدیک به محافظه‌کاران و دموکرات‌ها به صورت مستقل آگهی تلویزیونی منفی را علیه کاندیدای رقیب ترتیب می‌دادند.

به همین جهت لازم نبود خود کمپین‌ها به صورت مستقیم به حمله علیه کاندیدای دیگر بپردازند. اما در انتخابات جدید عملاً این خود کاندیداها هستند که این کار را انجام می‌دهند.


در نظرسنجی‌ای که روز دوشنبه منتشر شد علاقه منفی به پیلین به ۴۰٪ رسیده است (عکس: رویترز)

با توجه به این‌که بیش از ۶۰ درصد مردم آمریکا معتقدند وضعیت اقتصادی و برنامه‌هایی که می‌تواند آن‌ها را از وضعیت فعلی خارج کند، باید در صدر مباحث مربوط به انتخابات قرار بگیرد، تغییر جهتی که کمپین مک‌کین صورت می‌دهد، می‌تواند اثرات منفی بگذارد.

نگاهی به درصد محبوبیت سارا پیلین طی چند هفته اخیر، گواهی از این مساله است. پیلین که بعد از گردهمایی بزرگ جمهوری‌خواهان، افراد بسیاری را متوجه خود کرده بود اندک اندک با ریزش جدی در تعداد هواداران یا کسانی که به او تمایل دارند، مواجه می‌شود.

سه هفته پیش کمتر از ۲۰ درصد، علاقه منفی نسبت به وی داشتند. این عدد هفته به هفته افزایش یافته به نحوی که در نظرسنجی‌ای که روز دوشنبه منتشر شد این درصد به ۴۰ رسیده بود.

به علاوه این‌که جدا کردن سارا پیلین از خبرنگاران و اهالی مطبوعات و تلویزیون‌های کابلی باعث شده است که نگاه منفی نسبت به توانایی‌های او به وجود بیاید.

بسیاری از جمهوری‌خواهان نیز به این مساله اشاره کرده‌اند. با این وجود اوست که هم‌ اکنون تندترین کلمات را علیه کمپین اوباما به کار می‌برد.

شاید پرسیده شود چرا در این مقطع چنین اتفاقی صورت می‌گیرد؟ جواب این سوال به تاثیرپذیری جامعه آمریکا به‌خصوص در شهرهای کوچک از تاکتیک‌های مبتنی بر هراس و وحشت برمی‌گردد.

طرح نام میانی اوباما که حسین است، به علاوه طرح مباحثی مانند این‌که گروه حماس در فلسطین به او روی خوش نشان داده (موضوعی که دو ماه پیش مطرح شده بود) و یا این‌که او می‌خواهد با دشمنان آمریکا به گفت و گوی بدون شرط بپردازد، از جمله موضوعاتی است که به نظر می‌رسد طی روزهای آينده محور کمپین منفی مک‌کین را به خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر دموکرات‌ها نیز با حمله به مک‌کین صداقت او را در رابطه‌اش با لابییست‌ها به زیر سوال می‌برند و با طرح مسایلی مانند پرونده پزشکی وی که دسترسی خبرنگاران به آن ممنوع است و نیز سال‌های بعد از آزادی از زندان که طی آن وی برای حضور در عرصه سیاسی، وابستگی عمیقی را با شرکت‌های تجاری بزرگ پیدا کرده بود، مورد تاکید قرار دهند.

دموکرات‌ها همچنان علاقه‌مند هستند که موضوع اقتصاد، محور اصلی کمپین باقی بماند. در سال ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶ بیل کلینتون با تکیه بر مسایل اقتصادی توانست رقبای خود را از صحنه به در کند و راهی کاخ سفید شود.


سارا پیلین، اوباما را به رابطه داشتن با تروریست‌های محلی متهم کرده است (عکس: وب‌سایت مک‌کین)

با توجه به رکود بی‌سابقه و وضعیت مالی که بسیاری از رای‌دهندگان را نه تنها در نگرانی بلکه در وحشت فرو برده است، این احتمال وجود دارد که روایت مسلط در انتخابات همچنان وضعیت اقتصادی باقی بماند.

۳۰ روز در انتخابات آمریکا بسیار تعیین‌کننده است و درصد‌های اعلام شده نظر‌سنجی‌ها آنچنان هم نمی‌تواند قابل اتکا باشد.

به‌خصوص مساله نژاد همچنان یکی از مسایل پنهانی است که می‌تواند تاثیر تعیین‌کننده در نتیجه انتخابات داشته باشد. موضوعی که سایت پربیننده پلیتیکو طی گزارشی مفصل به آن پرداخت.

در نظام انتخاباتی آمریکا، افراد برای شرکت در انتخابات باید پیشاپیش ثبت نام کنند و این‌طور نیست که هر کس روز انتخابات به پای صندوق‌های رای برود و با نشان دادن کارت شناسایی خود رای بدهد.

روز دوشنبه در بسیاری از شهرها ثبت نام برای شرکت در انتخابات به پایان رسید. به همین جهت از الان مشخص است که چه تعدادی دموکرات در انتخابات شرکت خواهند کرد.

اگر چه در برخی از دوره‌های پیشین همه کسانی که ثبت نام کرده بودند، در انتخابات شرکت نکردند.

طی ماه‌های گذشته باراک اوباما بسیج گسترده‌ای از دواطلبان صورت داده بود تا در ایالت‌هایی که فاصله دو کاندیدا نزدیک است و به صورت سنتی در مبارزات انتخاباتی تعیین‌کننده به شمار می‌روند، افراد بیشتری برای انتخابات ثبت نام کنند.

به همین جهت افراد بسیاری از ایالت‌های دموکرات مانند کالیفرنیا با تامین هزینه گروه‌های داوطلب، آن‌ها را راهی این ایالت‌ها می‌کردند تا به خانه رای‌دهندگان بروند و آن‌ها را برای رای دادن تشویق کنند.

در خیابان‌های شهرهای مختلف، عابران با افرادی مواجه می‌شوند که می‌پرسند در انتخابات ثبت نام کرده‌اید یا نه؟

دموکرات‌ها امیدوار هستند که با تشویق افراد به رای دادن و جلب تعداد بیشتری رای‌دهنده دموکرات، عملاً بازی را در مراحل بعدی برای جمهوری‌خواهان دشوار کنند.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)