تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

راند دوم: مک‌کین ناک‌اوت نشد؛ اوباما با امتیاز برد

نیک‌آهنگ کوثر
‌nikahang@radiozamaneh.com

شب سه‌شنبه، دومین مناظره میان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در دانشگاه بلمونت شهر نشویل تنسی برگزار شد.

Download it Here!

این مناظره که چارچوبی متفاوت داشت، به شکلی برگزار شد که جان مک‌کین خواستارش بود. جلسه در تالار شهر، (Town Hall Meeting) که کاندیداها با مردم به‌طور مستقیم گفت و گو می‌کنند و باید به پرسش‌های آنان پاسخ دهند.

البته در این مناظره مجری هم حضور داشت و تعدادی از سوال‌های رسیده را از کاندیداها پرسید. گرچه در مناظره سه‌شنبه شب حملات، اندکی بیشتر شد، اما دو طرف خیلی با احتیاط با هم رو‌به‌رو شدند و بسیاری از کسانی که تصمیم خود را نگرفته‌اند هنوز مرددند به چه کسی رای دهند.

از نظر بعضی کارشناسان، برنده این دیدارهای شبه تئاتری، کسی است که خونسردی‌اش را حفظ کند اما بتواند با حاضران همراه و همدل شود و در عین حال پاسخ‌هایش جذاب‌تر باشد.

بر اساس نظرسنجی‌های مختلف، این باراک اوباما بود که برنده از رینگ دومین راند خارج شد. برپایه نظرسنجی CNN، اوباما توانست اعتماد تماشاگران را بیشتر از پیش جلب کند.

نکته دیگر این‌که از نظر بینندگان، میزان هوشمندی اوباما دو برابر مک‌کین ارزیابی شد. از نظر مستقل‌ها، اوباما با ۵۴ درصد مقابل مک‌کین با ۲۸ درصد پیروز میدان بود.


بنا بر نظر تحلیل‌گران، این‌بار اوباما محکم‌تر در برابر مک‌کین ظاهر شد (عکس: تایمز)

بخش‌هایی از مناظره دیشب:

در این مناظره، دو نامزد به سوال‌های گروهی از حاضران که هنوز کاندیدای خود را انتخاب نکرده‌اند پاسخ دادند.

البته گفته شد شش میلیون سوال هم از طریق ایمیل به مجری جلسه، تام بروکا از ان‌بی‌سی رسیده بود. مجری بعد از اعلام شرایط مناظره از سناتورها اوباما و مک‌کین دعوت کرد تا به صحنه بیایند.

سوال اول در‌باره وضعیت اقتصاد بود. پرسش‌گر بهترین و سریع‌ترین راه حل مشکل اقتصادی اخیر را جویا شد.

اوباما: در بدترین وضعیت نسبت به سقوط ۱۹۲۹ هستیم. و بسیاری نگران مشکلات مالی هستند و این ناشی از سیاست‌های هشت ساله بوش است که مورد حمایت جان مک‌کین بوده و حاصل کاهش نظارت و تنظیم‌کننده‌های بازار بوده است. طرح نجات مالی بیشتر از این‌که به موسسات بزرگ کمک کند، باید به طبقه متوسط کمک کند.

مک‌کین: آمریکایی‌ها عصبانی هستند. من برای این مشکل طرحی دارم. باید به خودکفایی انرژی برسیم. و نباید ۷۰۰ میلیارد پولمان را به کشورهایی بدهیم که از ما خوششان نمی‌آید. باید تخفیف مالیاتی بدهیم.

باید یک بسته اصلاحی اقتصادی داشته باشیم. باید کاری در‌باره ارزش خانه مردم بکنیم تا مردم از پس قسط خانه‌هایشان برآیند.

من از وزیر دارایی می‌خواهم که مشکل قسط مسکن مردم را حل کنیم. تا وقتی ارزش خانه‌های مردم را تثبیت نکرده‌ایم نمی‌توانیم مشکلات شغلی مردم را حل کنیم.


مک‌کین در مناظره دوم گفت هرگز اجازه وقوع هولوکاست دوم را نمی‌دهد (عکس: رویترز)

قدرت وزیر دارایی زیاد شده، چه کسی را وزیر خواهید کرد؟

مک‌کین‌: کسی که آمریکایی‌ها می‌توانند به او اطمینان کند. وارن بافت میلیاردر یا مگ ویتمن، مدیر سابق ای‌بِِی(eBay) که می‌تواند اطمینان مردم را جذب کند.

اوباما: البته وارن بافت مورد خوبی است. اما مشکل این است که نباید فقط به فکر رده‌های بالای ثروت باشیم، مساله اصلی ما طبقه متوسط است که بیشترشان دو شغل دارند.

چه چیزی در طرح نجات مالی می‌تواند مشکل را در این بحران حل کند؟

مک‌کین: من کار تبلیغاتیم را ترک کردم تا ببینم چه کاری می‌شود کرد. یکی از عوامل مهم، موسسات «فنی‌می» و «فردی مک»، بودند که دوستان سناتور اوباما بودند.

دموکرات‌های سنا و کنگره از کارهای این دو موسسه حمایت می‌کردند و سناتور اوباما از حمایت مالی «فنی‌می» و «فردی مک» بهره‌مند بود.

اوباما: بازارهای سهام و اعتبار منجمد شده‌اند، پس تا مدتی وضع بدی خواهیم داشت، بسیاری نمی‌توانند حقوق کارمندان خود را بدهند.

مشکل آقای مک‌کین این است که خودش مخالف تنظیم بازار بوده است. من این مشکل را تذکر دادم. یک سال پیش به وال‌استریت رفتم و خواستار افزایش نظارت شدم. رییس ستاد مک‌کین حقوق‌بگیر «فنی می» بوده است.


برپایه نظرسنجی CNN، اوباما توانست اعتماد تماشاگران را بیشتر از پیش جلب کند (عکس: رویترز)

آیا اقتصاد آمریکا وضع بدتری خواهد داشت؟

اوباما: خیر، منتهی باید رهبری پشت اقتصاد باشد. ما باید به خانواده‌های معمولی کمک کنیم تا بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند. خانه‌هایشان را از دست ندهند، تامین اجتماعی داشتنه باشند.

مک‌کین: کارگران آمریکایی بهترین کارگران دنیا هستند و باید به این کارگران شانس بدهیم که در این بحران کارشان را بکنند.

ما (مردم آمریکا) چگونه می‌توانیم با پول خودمان به شما اعتماد کنیم، وقتی هر دو حزب آمریکا ما را دچار این مشکل اقتصادی کرده‌اند؟

اوباما: وقتی بوش به قدرت رسید، ما مازاد درآمد داشتیم، الان ۱۰ میلیارد دلار کسری داریم. بیشترین بدهی‌های تاریخ را داریم.

اما سناتور مک‌کین به چهار لایحه از پنج لایحه بوش رای داد. باید مقداری سرمایه‌گزاری و در عین حال در جای دیگر صرفه‌جویی کنیم.

مک‌کین: من یک اصلاح‌گر بوده‌ام. امروز باید فراتر از نگاه حزبی به این مساله نگاه کنیم. باید به سابقه نامزدها نگاه کرد.

من با ولخرجی جنگیده‌ام. اوباما می‌خواهد ۸۰۰ میلیارد دلار خرج جدید بتراشد؟ باید برای طبقه متوسط شغل درست کرد و یک راه، خودکفایی سوخت است.


به نظر تحلیلگران، این‌بار نامزدها مستقیم‌تر با هم روبه‌رو شدند (عکس: رویترز)

اولویت‌های کاندیداها در یک سال اول چیست؟ تامین اجتماعی و بهداشت، مشکل سوخت؟

مک‌کین: هر سه را انجام مى‌دهم. رآکتورهای هسته‌ای را باید بسازیم، سوخت‌های جایگزین را به کار می‌گیرم.

اوباما: باید خیلی سریع مشکل انرژی را حل کرد. برای امنیت ملی‌مان هم مهم است. کشورهایی مثل روسیه، ایران و ونزوئلا دارند از این مساله بهره می‌برند.

اولویت دوم، بهداشت عمومی است که باید مشکلش را حل کرد. و آموزش و پرورش، تا جوانان بتوانند در اقتصاد جهانی رقابت کنند.

شما چه ایثاری از مردم آمریکا خواهید خواست تا در شرایط جدید تحمل کنند؟

مک‌کین: باید بسیاری از خرج‌ها را قطع کنیم. بسیاری از پروژه‌ها را متوقف کنیم، ولی فقط به بودجه بعضی از برنامه‌های نظامی دست نزنیم. من سابقه قطع بسیاری مخارج اضافی را داشته‌ام.

اوباما: بسیاری تراژدی ۱۱ سپتامبر را به یاد دارند. در آن روز همه حاضر بودند از خود گذشتگی نشان دهند. اما بوش از مردم خواست برای حمایت از اقتصاد خرج کنند.

مهم این است که مردم آمریکا تشنه رهبری اقتصادی هستند. یک نیاز مهم این است که بدانیم چگونه از منابع سوخت استفاده کنیم، هر کدام ما باید صرفه‌جویی انرژی را آغاز کنیم.

خودرو آمریکایی کم‌مصرف تولید کنیم که از خارج وارد نکنیم. خانه‌هایمان انرژی را هدر ندهند و جوانان ما وارد نیروهای حافظ صلح شوند‌.

بوش گفت وال‌استریت مست شد. چگونه مشکلات بدهکاری را حل می‌کنید؟

اوباما: اول باید مشکل را از واشینگتن حل کنیم. اگر کسری بودجه و ولخرجی را کم نکنیم، مشکل باقی است.

وقتی به مردم عادی مثل یک معلم ساده فشار مالیات می‌آید، تخفیف‌های مالیاتی بدون مسوولیت، کاری را حل نمی‌کند. حل مشکل با متوقف کردن همه چیز حل نمی‌شود.

مک‌کین: ما ۷۰۰ هزار شغل از دست دادیم. افزایش مالیات اوباما نیمی از صنایع کوچک را به خطر می‌اندازد. معتقدم باید به همه تخفیف بدهم و چک ۵۰۰۰ دلاری بدهم که مردم بیمه شوند.


در این مناظره اوباما‌، مک‌کین را به بوش مرتبط کرد و فقدان رهبری مک‌کین را به دولت فعلی متصل کرد (عکس: رویترز)

آیا برای اصلاح تامین اجتماعی، فرصتی به کنگره می‌دهید؟

اوباما: می‌خواهم تخفیف مالیاتی برای ۹۵ درصد مردم فراهم کنم. تنها چند در‌صد بنگاه‌های تجاری کوچک، بالای ۲۵۰ هزار دلار درآمد سالانه دارند. در حالی که سناتور مک‌کین می‌خواهد ۳۰۰ میلیارد دلار تخفیف به صاحبان بنگاه‌های بزرگ بدهد.

مک‌کین: حل مشکل بهداشت و تامین اجتماعی کاری ندارد. باید دور یک میز بنشینیم و حلش کنیم.

در دو سال اول چه کاری خواهید کرد که کنگره برای حل مشکلات محیط زیست اقدام کند؟

مک‌کین: من مخالف سیاست‌های محیط ‌زیستی بوش بوده‌ام. ما باید با استفاده از نیروی هسته‌ای مشکلات را حل کنیم. سناتور اوباما می‌گوید این انرژی باید مطمئن باشد. باید از خودروهای هیبریدی، هیدروژنی و برقی استفاده کنیم.

اوباما‌: حل مساله محیط زیست فرصتی است که باید انرژی جدید خلق کنیم تا پنج میلیون شغل ایجاد کند. ما می‌توانیم، ولی باید در انرژی‌های مختلف باد، زمین، ‌گرمایی و خورشیدی سرمایه‌گزاری کنیم.

البته سناتور مک‌کین که ادعا می کند طرفدار انرژی جایگزین است، بارها لوایح مربوط به انرژی جایگزین را رد کرده است. حفاری فلات قاره نمی‌تواند همه مشکلات ما را حل کند.

در مورد بیمه؟

اوباما: من با بسیاری از مردم سراسر آمریکا روبه‌رو می‌شوم که بیمه ندارند. از اول مبارزه‌ام گفته‌ام که ما وظیفه اخلاقی داریم تا مشکل بیمه مردم را حل کنیم.

اگر از بیمه‌ای که محل کارتان تامین می‌کند راضی هستید، می‌توانید حفظش کنید. اگر ندارید، باید بتوانید همان بیمه‌ای را صاحب شوید که من و سناتور مک‌کین از آن بهر‌مند هستیم.

مک‌کین می‌گوید به شما ۵۰۰۰ دلار کمک می‌کند، اما نمی‌گوید بیشتر از آن، خواهد گرفت تا به شرکت‌های خصوصی بدهید. مردم باید بتوانند از پس مشکلات خدمات درمانی برآیند.

مک‌کین: اوباما فقط می‌خواهد همه کارها را دولت انجام دهد. اگر شما نخواهید بیمه شوید، یا صاحب کارتان بیمه‌تان نکند، سناتور اوباما مقصر را جریمه می‌کند!

می‌خواهم به شما ۵۰۰۰ دلار کمک کنم. با برنامه من ۹۵ در‌صد مردم آمریکا می‌توانند اختیار داشته باشند که خودشان تصمیم بگیرند. مسوولیت من خواهد بود که مشکل تامین بیمه درمانی مردم را حل کنم.

اوباما: بیمه درمانی، حق همه آمریکایی‌هاست. مادر من قربانی بیمه تامین درمانی است. من کمک خواهم کرد برنامه درمانی مردم ارزان‌تر و بهتر شود. باید حتماً برای بچه‌ها بیمه گرفت. در حالی که مک‌کین علیه تامین بیمه کودکان رای داد.


بر اساس نظرسنجی سی‌بی‌اس، محبوبیت اوباما بیشتر شد؛ ولی محبوبیت مک‌کین تغییری نکرد (عکس: رویترز)

سیاست خارجی و مشکلات اقتصادی، چه دردسرهایی برای فعالیت‌های ما به‌عنوان کشوری ایجاد‌کننده صلح به‌وجود خواهد آورد؟

مک‌کین: آمریکا کشوری صلح‌آمیز و حافظ صلح است. کسی که صاحب قضاوت صحیح است می‌تواند مشکل آمریکا را در این موقعیت حل کند. من قبلاً در بوسنی و کوزوو تجربه‌ام را ثابت کرده‌ام.

اوباما: سناتور مک‌کین ادعا می‌کند که من چیزی از مسایل نظامی نمی‌فهمم. درست است، من نمی‌فهمم چرا به کشوری حمله کردیم که نقشی در ۱۱ سپتامبر نداشت و اسامه بن لادن هم در آنجا نبود؟

ما تاکنون ۷۰۰ میلیارد دلار در عراق خرج کرده‌ام. ماهانه ۱۰ میلیارد دلار در آنجا خرج می‌کنیم، ولی اینجا به همین پول نیاز داریم. در حال حاضر، منابع مالی کافی نداریم که حتی مشکل دارفور را حل کنیم.

اگر در کشوری قتل عام صورت بگیرد، باید دخالت کنیم. ما نمی‌توانیم همه جا باشیم، اما باید با متحدینمان وارد عمل شویم. نباید بگذاریم هالوکاست دیگری صورت بگیرد.

مک‌کین: اگر به حرف اوباما گوش می‌دادیم و نیروهایمان را از عراق خارج می‌کردیم، یک کشور شکست خورده بودیم. من این شرایط را درک می‌کنم چون تجربه نظامی دارم.

آیا باید بدون احترام به استقلال پاکستان و مرزهایش به این کشور حمله کنیم تا بن‌لادن را از بین ببریم؟

اوباما: با منحرف کردن نیروهایمان از افغانستان به عراق، به بن‌لادن فرصت نیرو گرفتن دادیم. باید جنگ عراق را پایان دهیم و به افغانستان برسیم.

در قبال پاکستان اشتباه کردیم، به یک دیکتاتور کمک کردیم، و او نیز با طالبان مصالحه کرد. ما باید به گسترش دموکراسی در پاکستان کمک کنیم، و اگر پاکستان نتوانست مشکل طالبان و القاعده را حل کند، باید وارد آنجا شویم.

مک‌کین: اشتباه است که رسماً اعلام کنیم می‌خواهیم وارد پاکستان شویم. روابط ما با پاکستان حساس است. ما باید به مردم پاکستان کمک کنیم و اعتماد دولت این کشور را جلب کند.

اوباما: مک‌کین کسی است که علناً می‌گفت باید ایران را بمباران کرد. کسی بود که هنوز کارمان در افغانستان به نتیجه نرسیده بود، می‌گفت باید به عراق حمله کنیم.


مک‌کین برای رهبری در برابر تروریسم، رای بالاتری آورد (عکس: رویترز)

و اما افغانستان؟

اوباما: باید به تدریج، نیروهایمان را از عراق به افغانستان بفرستیم. به کرزای نیز گفتم، باید نقش نیروهای افغانستان را بیشتر کند. ما از افغان‌ها حمایت می‌کنیم اما نه به نحوی که دولت به دیکتاتوری تبدیل شود.

مک‌کین: ما باید به همان روش افزایش نیروها در عراق عمل کنیم که ژنرال پیتریاس اعمال کرد.

در مورد روسیه؟

مک‌کین: پوتین حکومت کا‌گ‌ب راه انداخته است. خشن‌ترین رفتار ممکن را در قبال گرجستان نشان داد و نسبت به اوکراین هم همین کار را خواهد کرد. باید به روسیه نشان دهیم نمی‌تواند دست از پا خطا کند، باید این کشورها را جزو ناتو کنیم.

اوباما: نسبت به کشورهایی که در معرض خطر روسیه هستند، فقط مسوولیت اخلاقی نداریم بلکه باید به آن‌ها کمک مالی نیز بکنیم.

باید بدانیم با انرژی چه باید کنیم، چون انرژی و نفت مساله‌ای است که به روس‌ها قدرت داده است. اگر خودکفا باشیم، شاید بتوانیم موضع قوی‌تری داشته باشیم.

اگر ایران به اسرائیل حمله کرد، آیا منتظر موافقت سازمان ملل خواهیم بود که حمله نظامی کنیم یا نه؟

مک‌کین: ایران هسته‌ای یک خطر برای منطقه است. سناتور اوباما کسی است که حاضر است بدون پیش‌شرط با ایران گفت و گو کند.

اوباما: نمی‌توانیم بگذاریم ایران صاحب سلاح هسته‌ای شود. نه تنها اسرائیل را که متحد ماست به خطر می‌اندازد که می‌تواند سلاح هسته‌ای را به تروریست‌ها بدهد.

اما باید تمام راه‌های دیپلماتیک را امتحان کنیم و تمامی فشارها را وارد کنیم، اگر مانع واردات بنزین ایران شویم‌، فشار بیشتری به ایران خواهد آورد.

باید با همه، حتی دشمنانمان گفت و گوی مستقیم داشته باشیم، بگوییم در صورتی که رفتارشان عوض شود، می‌توانند وارد اتحادهای بین‌المللی شوند.

ما با ایران و کره شمالی گفت و گو نکردیم و چه اتفاقی افتاد، ایران صاحب چهار هزار سانتریفوژ شد و کره شمالی تعداد بمب‌های اتمی‌اش را افزایش داد.


در این مناظره، دو نامزد به سوال‌های گروهی از حاضران که هنوز کاندیدای خود را انتخاب نکرده‌اند پاسخ دادند (عکس: رویترز)

نظر تحلیلگران:

این‌بار اوباما محکم‌تر در برابر مک‌کین ظاهر شد. جان مک‌کین در مورد مسایل داخلی موثر‌تر بود. اوباما مسایل را خیلی خوب مطرح کرد و نظر زنان را بیشتر جلب کرد.

این‌بار نامزدها مستقیم‌تر با هم روبه‌رو شدند و به مردم پاسخ دادند. اما نکته خیلی جدیدی مطرح نشد.

مک‌کین فرصت‌های زیادی را از دست داد. او فرصت داشت که مناظره را ببرد، اما نتوانست نتیجه بگیرد.

مک‌کین باید محکم‌تر سخن می‌گفت و در موقعیتی که در نظرسنجنی‌ها عقب است، نتوانست عقب‌افتادگی‌اش را جبران کند.

اوباما به راحتی مک‌کین را به بوش مرتبط کرد و فقدان رهبری مک‌کین را به دولت فعلی متصل کرد. اوباما در مورعد بیمه درمانی نیز موفق‌تر عمل کرد.

اوباما در‌باره مشکلات زندگی مردم بهتر صحبت کرد و نشان داد مشکلات مردم را بهتر درک می‌کرد. مک‌کین یکی دو جا تلاش کرد با بوش فاصله بگیرد. اما چندان جا نیافتاد.

بر اساس نظرسنجی CNN بعد از مناظره:

چه کسی بهتر عمل کرد؟

اوباما

چه کسی رهبر قوی‌تری به نظر رسید؟

اوباما ۵۴ درصد به ۴۳ درصد.

چه کسی در مورد عراق بهتر بود؟

اوباما ۵۱ به ۴۷

بر اساس نظرسنجی CBS، محبوبیت اوباما بیشتر شد ولی محبوبیت مک‌کین تغییری نکرد.

البته کسانی که رای خود را در سایت وال‌استریت ژورنال ریختند، نظری متفاوت داشتند. سایت‌های محافظه‌کار نیز مک‌کین را برنده دانستند.

مردم در عین حال رهبری اقتصادی اوباما را قوی‌تر دانستند. مک‌کین برای رهبری در برابر تروریسم، رای بالاتری آورد. ولی برای هدایت آمریکا در مورد عراق، اوباما امتیاز بیشتری آورد.

Share/Save/Bookmark

متن کامل مناظره دوم باراک اوباما و جان مک‌کین (انگلیسی)
نتایج نظرسنجی‌ها از بینندگان مناظره دوم
صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مردم دنيا و همينطور آمريكا شانس آوردند كه بحران اقتصادي در زمان جمهوري خواهان و با مديريت جرج بوش ايجاد شده است تا كضور دموكراتها را در كاخ سفيد بيشتر كند و تصور اينكه جمهوريخواهان جهان را به خاك و خون بكشند غير ممكن نيست تا افكار عمومي را از بحران واقعي دور كند حرفهاي مك كين بيشتر مانند حرفهاي احمدي نزاد است كه نفت را سر سفره ي مردم آورد دائم از 5000 دلار مي كويد و شركت مداخله ي ير قدرت آمريكا در امور كشورهاي ديكر .

-- فرهاد-فرياد ، Oct 9, 2008

in goft -go haa hamah beryay farib merdom ast. hamah mashin haaye kae merdom dear rooz entekhabaat bah kaar mi girand zeer control wae berasi FBI ast ! haer kas ra kae poldar haa wae ...haa khastand entkhaab khahad shod.merdom saadah wae kam kharad wae naa khanaa khod ra bah in goonah gof wae go haa del-khosh mi namaayend. khanom haa wae aghaayan ,mehrabani kardah gazenesh/entakhabaat chaar saal pesh ra bah yaad aawerid kah daer Forida chah goonah naa dorost kaari kaerdand ? chrta kaar gazenesh/entekhaab roshan wae aashekaar anh baashad kae bah dad-gaah kaar kashidah shawad ! kodam dad-gaah ! man shanidam goft-go ra berkhi cheez haaye baa arzesh degar ham bod kae nawashtah nah shodah ast

-- Kudos Talash ، Oct 9, 2008

ما ۷۰۰ هزار شغل از دست دادیم. افزایش مالیات اوباما نیمی از صنایع کوچک را به خطر می‌اندازد. معتقدم باید به همه تخفیف بدهم و چک ۵۰۰۰ دلاری بدهم که مردم بیمه شوند.

یاد کروبی افتادم

-- mehrdad ، Oct 10, 2008

بخاطر ترجمه و انتشار اين مناظره سپاسگزارم.

-- محمد حسين ، Oct 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)