تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مناظره‌ای بعد از ترورهای شخصیتی

نیک‌آهنگ کوثر
‌nikahang@radiozamaneh.com

سه‌شنبه‌شب (چهارشنبه صبح به وقت تهران) مناظره دوم جان‌مک‌کین و باراک اوباما در دانشگاه بلمونت شهر نشویل ایالت تنسی برگزار می‌شود.

Download it Here!

در مدت زمان میان دو دیدار، وضعیت اقتصادی آمریکا با وجود تصویب طرح نجات مالی دولت توسط کنگره و سنا، بهتر نشده است.

باراک اوباما تلاش کرده با تمرکز روی موضوع اقتصاد، برتری خود را بر جمهوری‌خواهانی که در هشت سال گذشته حاکم بر امور کشور بوده‌اند، نشان دهد.

باراک اوباما هم‌چنین به گفته یکی از اعضای ستاد مک‌کین اشاره کرده بود که در صورت ادامه بحث در مورد بحران اقتصادی، جمهوری‌خواهان انتخابات را خواهند باخت.


سه‌شنبه‌شب دومین مناظره باراک اوباما و جان مک‌کین برگزار می‌شود (عکس: AFP)

بر اساس نظرسنجی اخیر گالوپ، تنها ۹ درصد مردم آمریکا از وضعیت کشورشان رضایت دارند که می‌تواند ناشی از افزایش بیکاری و بحران اقتصادی اخیر باشد. این رقم یک رکورد محسوب می‌شود.

اما ستاد مک‌کین تلاش کرده با انحراف موضوع از اقتصاد به شخصیت و نحوه قضاوت اوباما، فضا را تغییر دهد. روز گذشته، سخنرانی‌های مک‌کین و معاونش سارا پیلین علیه اوباما بیشتر به رجزخوانی پیش از نبرد می‌‌مانست.

اوباما در سوی دیگر با آرامش بیشتری جواب می‌داد. البته شریک انتخاباتی اوباما، جو بایدن به خاطر مرگ مادرزن خود نتوانسته در مبارزات روزهای اخیر نقشی داشته باشد.


سارا پیلین در چند روز اخیر به شدت به اوباما حمله کرده است (عکس: AP)

دیروز در نیومکزیکو، جان مک‌کین، اوباما را به نحوی دروغگو خطاب کرد. مک‌کین، اوباما را محکوم کرد که سوابقش در مورد تنظیم بازار را مخدوش کرده است. جان مک‌کین هم‌چنین عامل مشکلات اقتصادی اخیر را اوباما و دیگر دموکرات‌ها معرفی کرد.

اما ماجرای ارتباط اوباما با بیل آیرز دیروز در رسانه‌های مختلف آمریکا مطرح شد و احتمالاً بیشتر مورد توجه کسانی قرار خواهد گرفت که از چپ‌ها دل خوشی ندارند.

آیرز از جمله مخالفان جنگ ویتنامی محسوب می‌شود که در دهه ۶۰ برای ابراز مخالفت خود معتقد به ابراز خشونت بوده است.

دیروز هنگام سخنرانی تند جان مک‌کین علیه اوباما، یکی در میان جمعیت، اوباما را تروریست خطاب کرد که نامزد جمهوری‌خواهان اصلاً به این اتهام اعتراضی نکرد. دیشب تحلیلگران این سکوت مک‌کین را تقبیح کردند.


اعتراض طرفداران اوباما در مقابل محل سخنرانی پیلین (عکس: AFP)

اما طرفداران اوباما هم ساکت ننشستند و علاوه بر حمله به مک‌کین به خاطر رابطه‌ مالی‌اش با چارلز کیتینگ در دهه ۸۰، مدارک ارتباطی نامزد جمهوری‌خواهان را با یک گروه راست افراطی که برای گروه‌های شبه نظامی در آمریکای لاتین سلاح می‌فرستاد، افشا کردند.

مک‌کین عضو هیأت مدیره «شورای ایالات متحده برای آزادی جهانی» (US Council for World Freedom) بوده و که در دهه ۸۰ به خاطر ارتباطش با سازمان‌های دیگر، محل تجمع نژاد‌پرستان و گروه‌های ضد یهود محسوب می‌شده است.

این شورا در ۱۹۸۱ در شهر فینیکس ایالت اریزونا که مک‌کین سناتورش است، تأسیس شد. سازمان مادر این گروه، «اتحادیه جهانی ضد کمونیسم» (World Anti-Communist League) بود که با جوخه‌های اعدام آمریکای جنوبی ارتباط داشت.

امروز نیز حملات تند دو طرف ادامه داشته است. تحلیلگران می‌گویند که این حمله‌ها مسیر انتخابات را به ناکجاآباد خواهد برد.


بحران اقتصادی آمریکا، باراک اوباما را در نظرسنجی‌ها پیش انداخته است (عکس: AFP)

مشاوران ستاد اوباما در دفاع از برنامه خود می‌گویند که که نباید در برابر حملات جمهوری‌خواهان کوتاه آمد.

چهار سال پیش، گروهی که خود را «کهنه‌سربازان چابک و زندانیان پیشین جنگ طرفدار حقیقت» (Swift Vets and POWs for Truth) می‌نامیدند، با مخدوش کردن سوابق جان کری در ویتنام، عملاً فضا را به ضرر دموکرات‌ها تغییر دادند.

این گروه ظاهراً مستقل، ارتباطی قوی با جمهوری‌خواهان داشت و جان کری را فردی نامناسب برای هدایت کشور معرفی می‌کرد.

جان کری در مقابل این انتقادها سکوت کرد؛ ولی بسیاری این سکوت را تأیید ادعاها قلمداد کردند.

این گروه، شامل سربازان و اسرای بازمانده از جنگ ویتنام بود که مثل خود جان کری، روی قایق‌های گشت‌زنی تندرو خدمت کرده بودند.


جان مک‌کین و همسرش سیندی (عکس: AFP)

با توجه به تجربه چهار سال پیش، ستاد اوباما تصمیم گرفته هیچ اتهامی را بی‌پاسخ نگذارد. ستاد اوباما، پیلین و مک‌کین را متهم کرده‌اند که برای انحراف افکار عمومی از بحران اقتصادی، وارد فاز ترور شخصیتی شده‌اند.

باید دید تأثیر مرتبط کردن باراک اوباما با یک تروریست چه قدر در بالا و پایین شدن آمار نظرسنجی‌ها مؤثر خواهد بود.

البته با سقوط مجدد شاخص صنعتی بازار بورس نیویورک در روز گذشته، و ناامیدی بیشتر مردم آمریکا از وضعیت اقتصادی، کار حزب حاکم برای اثبات توانایی‌اش در حل مشکلات اقتصادی بسیار دشوار خواهد بود.

در مناظره امشب در دانشگاه بلمونت شهر نشویل از ایالت تنسی، نامزدها به طور مستقیم پاسخ حاضران را خواهند داد.

مک‌کین در چنین فضاهایی راحت‌تر است و خیلی راحت با جمعیت‌های کوچک ارتباط برقرار می‌کند؛ در حالی که اوباما در برابر جمعیت‌های بزرگ‌تر و چند ده هزاری بهتر عمل کرده است.


برای رأی‌دهنده آمریکایی که با اقتصادی بحرانی روبه‌رو است، مهم‌تر این است که ببیند کدام نامزد می‌تواند هدایت سکان کشتی اقتصادی کشور را بر عهده گیرد.

امروز نیز در اکثر نظرسنجی‌ها، سناتور اوباما از سناتور مک‌کین پیش است و در تعداد زیادی از ایالت‌های بینابینی، وضعیت بهتری دارد.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)