تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حمله‌های شدید دو طرف

نیک‌آهنگ کوثر
‌nikahang@radiozamaneh.com

روز شنبه، سارا پیلین که از مناظره با جو بایدن انرژی فراوانی گرفته بود، در سخنانی‌ باراک اوباما را به نشست و برخاست با تروریست‌ها متهم کرد.

Download it Here!

پیلین گفت: «مردم آمریکا باید با باراک اوبامای واقعی آشنا شوند که با تروریست‌های آمریکایی که علیه کشور خودشان فعال بوده‌اند رفاقت کرده است».

یکی از اعضای ستاد مک‌کین هفته پیش گفت، سیاست این ستاد، دور کردن ذهن مردم از مشکلات اقتصادی و حمله به خود اوباما است.

پیلین ادعا کرد اوباما با یک فعال سیاسی به نام بیل آیرز که گروه ودر آندرگراند (Weather Underground) را در دهه ۶۰ بنیان گذاشت دوست است. این گروه چپ برای جلب توجه افکار عمومی اقدام به بمب‌گذاری در چند نقطه از جمله پنتاگون کرد.


بیل آیرز، گروه ودر آندرگراند را در دهه ۶۰ بنیان گذاشت (عکس:لس‌آنجلس‌تایمز)

بیل آیرز بعدها تبرئه شد و سال‌های سال در دانشگاه شیکاگو به تدریس پرداخت. او یکی از تئوریسین‌های آموزش در مدارس ابتدایی است و مدت‌ها نیز مشاور شهردار شیکاگو در زمینه آموزش بوده است.

اوباما نیز که سناتور ایالتی ایلینویز از شهر شیکاگو بود در سال ۱۹۹۵ با آیرز در یک گردهمایی برای اصلاح ساختار مدارس شیکاگو ملاقات کرد و بعدها هر دو به عضویت هیات مدیره یک موسسه خیریه ضد فقر درآمدند. اوباما مدت‌هاست ارتباطی با او ندارد.

آسوشیتد‌پرس در گزارشی، حمله پیلین را همراه با نگاه‌های خاص نژادی دانسته است. این خبرگزاری می‌افزاید ممکن است حملات اخیر پیلین، باعث پشیمانی مک‌کین شود.

جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند با همراه کردن اوباما و آیرز، قضاوت نامزد دموکرات‌ها را زیر سوال ببرند که حاضر شده با یک شورشی دوست شود.

ستاد اوباما نیز در پاسخ گفته است که اوباما کلیه فعالیت‌های خشونت‌آمیز گروه ودر آندرگراند را محکوم می‌کند، ولی در زمان وقوع انفجارهایی که این گروه مسوولش بوده، فقط هشت سال داشته است و برقراری ارتباط میان فعالیت‌های آن گروه با سناتور اوباما مسخره است.


اوباما، مک‌کین را به این‌که می‌خواهد حواس مردم را از واقعیت‌ها منحرف کند، متهم کرد (عکس:AFP)

اوباما هم در سخنانش جان مک‌کین و همراهانش را متهم کرد به جای این‌که به بحث‌های محتوایی بپردازند، می‌خواهند حواس مردم را از واقعیت‌ها منحرف کنند.

نامزد دموکرات‌ها گفت مک‌کین در شرایط بحرانی سرگردان و دمدمی‌مزاج عمل می‌کند و اصلاً درکی از واقعیت‌های اقتصادی ندارد.

در این طرف میدان هم ستاد اوباما با زنده کردن ماجرای رشوه‌گیری جان مک‌کین از یک بانکدار در دهه ۸۰ که به پرونده کیتینگ فایو (Keating Five) معروف است، ارتباط قدیمی جان مک‌کین با موسسات مالی -اعتباری را مجدداً رو کرد و قضاوت مک‌کین در قبال چنین موسساتی و همچنین مقاوله اقتصاد زیر سوال برد.

در دهه ۸۰ جان مک‌کین بیش از ۱۰۰ هزار دلار از چارلز کیتینگ، صاحب موسسه مالی -اعتباری لینکن دریافت کرد.

کیتینگ حتی برای نخستین تلاش جان مک‌کین برای ورود به کنگره در سال ۱۹۸۲، ۱۱ هزار دلار کمک جمع آوری کرد. در سال ۱۹۸۶ که مک‌کین می‌خواست وارد سنا شود نیز ۵۰ هزار دلارش را از طریق کیتینگ دریافت کرد.

در عوض جان مک‌کین در واشینگتن تلاش کرد، فشار ناظران و تنظیم کننده‌های بازار روی موسسه اعتباری لینکن متعلق به چارلز کیتینگ کمتر شود.


چارلز کیتینگ، صاحب موسسه لینکن (عکس:AP)

از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱، عملکرد پنج سناتور آمریکایی از جمله جان مک‌کین که به کیتینگ فایو معروف شدند، مورد بازرسی کمیته اخلاق سنا قرار گرفت و نهایتاً جان مک‌کین به‌خاطر قضاوت اشتباهش سرزنش شد.

در اواخر دهه ۸۰ و اوائل دهه ۹۰، بحران ناشی از عملکرد موسسات مالی و اعتباری که وام مسکن می‌دادند، باعث ضرری ۱۶۰ میلیارد دلاری شد که ۱۲۴ میلیارد دلار آن از بودجه عمومی جبران شد.

ستاد اوباما تلاش می‌کند با یاد آوردن مسایل آن زمان، توجه رای‌دهندگان را به سابقه مک‌کین و ارتباطش با چنین موسساتی یاد‌آوری کند.

چند نفر از اعضای اصلی ستاد مک‌کین تا همین چند ماه پیش حقوق‌بگیران موسسات مالی و اعتباری‌ای بودند که در ایجاد بحران اخیر وال‌‌استریت سقوط کردند.

در عین حال سیندی مک‌کین، همسر نامزد ریاست جمهوری، یک سال پیش از آن‌که همسرش جان مک‌کین برای کمک به کیتینگ با تنظیم‌کننده‌های بازار ملاقات کند، صدها هزار دلار در صندوق اعتباری متعلق به چارلز کیتینگ سرمایه‌گزاری کرده بود.

خانواده مک‌کین بارها و بارها با هواپیمای اختصاصی کیتینگ به سفر تفریحی رفته بودند و چند بار مهمان کیتینگ در باهاما بودند.


سیندی مک‌کین، صدها هزار دلار در صندوق اعتباری متعلق به چارلز کیتینگ سرمایه‌گزاری کرده است (عکس: the hook)

روز دوشنبه ستاد اوباما با یک آگهی توجه مردم را به مساله کیتینگ جلب کرد و برای مشترکان ایمیلی خود، نشانی وب‌سایت را فرستاده که در آن فیلمی ۱۳ دقیقه‌ای نمایش داده می‌شود.

در این فیلم، به بحران صندوق‌های اعتباری و وامی در سال‌های دور و ارتباط جان‌مک‌کین اشاره شده است.

بر‌اساس آخرین نظرسنجی‌های موسسه گالوپ، باراک اوباما هفت در‌صد در سطح ملی از مک‌کین پیش است.

از میان رای‌دهندگان جوان، ۶۱ در‌صد به اوباما رای خواهند داد که این رقم در‌مورد جان مک‌کین، ۳۲ درصد است.

باید دید شب سه‌شنبه، در مناظره میان مک‌کین و اوباما، ارتباط‌های تروریستی مورد ادعای سارا پیلین موثرتر عمل می‌کند یا حملات اوباما با توجه به سوابق مالی قدیمی مک‌‌کین؟

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

روی این قضیه باید کار شود: علل خالی شدن لایه های سیاسی و قدرت اغلب کشورها، بویژه کشورهای صاحب دموکراسی، از انسانهای باشرف و درستکار. آیا این لایه آنقدر آلوده است که امکان ادامه ی حیات برای افراد سالم را نمی دهد؟ چرا و از کی زندگی در این لایه برای افراد درستکار سخت شده است؟

-- رضا ، Oct 6, 2008

در کشور دارای دموکراسی هر سیاستمداری را میتوان به علت رفتار و عملکردهایش مورد بازخواست قرار داد و رسانه ها ازادند در مورد گذشته و حال او تحقیق کنند و نتایج ان را منتشر کنند. این مکانیزم موجب میشود که افراد کمتر به سوی فساد بروند. در کشورهایی که گندکاری های هر کدخدای روستایی به بهانه حفظ نظام پنهان میشود سیستم روزی از فرط فساد و دزدی و ناکارامدی منفجر خواهد شد. خنده دار ترین توجیه و ابزار رسانه ای جمهوری ... انتشار اخبار رسانه های ازاد در مورد سیستمداران این کشورها و ادعای پاک بودن حکومتنداران خودی است. تا کجا گند قضیه ای مثل ... جعل مدرک لیسانس و فوق لیسانس و دکتری اشکار شود. این اخبار در کشورهای دیکتاتوری تنها از تعارض جناح های مختلف نظام بیرون می اید و الا رسانه ای که قدرت بیان داشته باشد به سرعت سر به نیست میشود.

-- Ali ، Oct 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)