تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

در انتظار شگفتی ماه اکتبر

نیک‌آهنگ کوثر
‌nikahang@radiozamaneh.com

دیروز بحث بعضی محافل سیاسی این بود که سارا پیلین که بالاتر از حد انتظار ظاهر شده، چقدر به مک‌کین کمک کرده است؟

Download it Here!

مناظره بایدن و پیلین را بیش از ۶۹ میلیون نفر در آمریکا تماشا کردند. این بیشتر از تعداد کسانی است که گفت و گوهای پیلین با سی‌بی‌اس را دیده بودند. پیلین هنوز از آن گفت و گوها و تأثیری که بر خیلی از رای‌دهندگان گذاشته، ناراحت است.

ظاهراً فرماندار آلاسکا از سوالات نسبتاً سخت خوشش نمی‌آید و بیشتر مایل است به جای پاسخ مستقیم، حرف خودش را تکرار کند. این مساله در مناظره پنجشنبه شب بارها مشاهده شد و یک بار هم خطاب به مجری و سناتور بایدن گفت که پاسخی را که آن‌ها می‌خواهند‌، نخواهد داد و از موضع خودش دفاع خواهد کرد.

از این منظر ۹۰ دقیقه مناظره برای پیلین موقعیت خوبی بود.

جان مک‌کین که از روز انتخاب پیلین به نامزدی معاون اولی مورد انتقاد بوده، دیروز هیجان‌زده بود. اما آیا سارا پیلین به وظیفه خود در مناظره که حمایت از کاندیدای ریاست جمهوری بود، به اندازه کافی عمل کرد؟


جو بایدن و سارا پلین/ عکس از AFP

یک دیدگاه می‌گوید که سارا پیلین چه معاون اول بشود و چه نشود، از همین الان خودش را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ آماده می‌کند. ترس پیلین پریشب از ظاهر شدن در یک برنامه زنده ریخت. او می‌تواند در صورت پیروز نشدن، از همین الان در ایالت کم‌جمعیت آلاسکا سرمایه‌گذاری کند و خودش را هرچه بیشتر در عرصه ملی مطرح کند.

از ساعتی بعد از پایان مناظره، رسانه‌ها به بررسی واقعیت‌ها و دروغ‌های مطرح شده در این مبارزه ‌‌‌پرداختند و مشخصاً هر دو نامزد معاون اولی چند بار دروغ گفتند.

امسال گروه‌های زیادی درگیری بررسی سخنان کاندیداها هستند و این می‌تواند به نفع رای‌دهندگانی باشد که هنوز نمی‌دانند به کدام طرف رای خواهند داد. به عنوان مثال بسیاری از گفته‌های بایدن و پیلین در شب مناظره اگر دروّغ هم نباشند، انحرافی محسوب می‌شوند که ذهن شنونده را از واقعیت‌ها منحرف می کند.

اما برای رای‌دهنده آمریکایی مهم این است که کدام طرف می‌تواند بر مشکلات اقتصادی فائق آید؟

با اعلام آمار بیکاری امسال که نزدیک به ۷۶۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند، فشار بیشتر بر روی حزب حاکم خواهد بود. جمهوری‌خواهان به این راحتی نمی‌توانند اثر ضربه‌های پی‌درپی به وضعیت اقتصادی مردم را بپوشانند.


بعضی‌ها اعتقاد دارند سارا پلین از هم‌اکنون خودش را برای انتخابات سال ۲۰۱۲ آماده می‌کند/ عکس از AFP

با تصویب و نهایی شدن طرح نجات مالی در کنگره، باید دید که تغییرات مثبت اقتصادی در مدت باقی مانده به انتخابات اتفاق می‌افتد یا نه؟ تا دو هفته پیش، همه حملات متوجه شخصیت اوباما بود و گویی انتخابات رفراندومی بر سر رای به یک سیاهپوست کم‌تجربه بود، اما به هم خوردن وضعیت اقتصادی باعث شد کل ماجرا به هم بخورد و جمهوری‌خواهان اندکی تاکتیک خود را تغییر دهند.

ستاد مک‌کین در طول چند روز گذشته آسیب‌های فراوانی دیده است و دیروز مجبور شد تبلیغات را در ایالت میشیگان تعطیل کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که شانس مک‌کین برای پیروزی در «میدان جنگ» میشیگان که در معرض بیکاری فراوانی است، هر روز کمتر از دیروز می‌شود.

جان مک‌کین دیروز بعد از تصویب طرح نجار مالی در کنگره، حملاتش را به اوباما آغاز کرد و کارشناسان معتقدند که در مناظره دوم میان دو رقیب در سه شنبه آینده، مک‌کین حتماً با شدت بیشتری به باراک اوباما حمله خواهد کرد تا عقب‌افتادگی هفته‌های اخیر را جبران کند.

آگهی‌ها منفی ستادهای دو طرف و حتی آگهی‌های تولید شده به‌وسیله حامیان ایشان هر روز هر شب بدون وقفه از تلویزیون پخش می‌شود.

در یکی از این آگهی‌ها که شب گذشته پخش شد، مک کین قهرمان مبارزه با ولنگاری بازار معرفی شده و رییس یکی از موسسات مالی سقوط کرده در بازار، مشاور باراک اوباما. چندی پیش ستاد مک‌کین همین ادعا را علیه اوبام مطرح کرده بود، ولی قویاً توسط ستاد اوباما تکذیب شد.

ستاد اوباما هم دیشب درست بعد از مناظره یکی از پاسخ‌های پیلین را موضوع آگهی ضد مک‌کین خود کرد.


آیا در فرصت باقی‌مانده، مک‌کین می‌تواند از اوباما پیشی بگیرد؟/ عکس از رویترز

اما با آغاز ماه اکتبر، بسیاری منتظر وقوع شگفتی ماه اکتبر هستند به‌خصوص جمهوری‌خواهان، تا بلکه مسیر رو به رشد اوباما، روندی معکوس به خودش بگیرد. چهار سال پیش، پخش ویدیوی چند دقیقه‌ای ا‌سامه بن‌لادن شدیداً به نفع جرج بوش عمل کرد و جان کری که بر اساس نظرسنجی‌ها وضع بدی نداشت، روز به روز وضعیت بدتری یافت.

در سال ۱۹۸۰ نیز عدم آزاد شدن به موقع گروگان‌های آمریکایی که اسیر دانشجویان پیرو خط امام بودند، باعث شد ریگان عملاً انتخابات را از جیمی کارتر ببرد. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که پشت پرده، نزدیکان ریگان با مقام‌های ایرانی توافق کرده بودند که گروگان‌ها پس از انتخابات آزاد شوند.

در آمریکا خیلی‌ها معتقدند که توطئه ماه اکتبر می‌تواند مانع پیشروی یک طرف شود. انتشار یک خبر بسیار منفی یا اظهار‌نظر یک قدرت خارجی دشمن آمریکا می‌تواند موازنه را به هم بزند.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

هم جريان اسامه بن لادن ابتكار به خرج مي دهد و هم احمدي نزاد ممكن است به اسرائيل حمله كند و يا اسرائيل به ايران .

-- فرهاد-فرياد ، Oct 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)