تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بایدن گاف نداد؛ پیلین قوی ظاهر شد

نیک‌آهنگ کوثر
‌nikahang@radiozamaneh.com

مناظره دیشب میان نامزدهای معاون اولی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات شب بازگشت سارا پیلین به حالت تعادل بود. پیلین که این هفته به خاطر گاف‌هایش در گفت و گوهای تلویزیونی موقعیت بدی داشت، در مناظره دیشب قوی ظاهر شد، اما بیشتر از این‌که به نفع جان مک‌کین تبلیغ کند، موقعیت خودش را تثبیت کرد. معمولا مناظره میان نامزدهای معاون اولی برای حمایت از نامزدهای ریاست جمهوری است. جو بایدن در این زمینه موفق‌تر عمل کرد.

Download it Here!

تماشاگران دانشگاه واشینگتن در سن لوییز و میلیون‌ها نفر از طریق تلویزیون منتظر بودند که جو بایدن، سناتوری که به گاف دادن معروف است، خطا کند تا رقیب از آن استفاده کند، اما این سارا پیلین بود که چند بار اسامی را غلط گفت ولی بایدن خیلی راحت از کنار این گاف‌ها گذشت.


سارا پیلین سال‌ها پیش مجری تلویزیون بود

یکی از بزرگ‌ترین خطاهای پیلین ذکر این نکته بود که وقتی از او پرسیده شد به عنوان نامزد معاون اولی آیا قولی داده که در وضعیت اقتصادی بحرانی اخیر مجبور باشد پسش بگیرد، پیلین در پاسخ گفت که فقط پنج هفته در میدان بوده است. بقیه پاسخ پیلین کلی‌گویی بود. در صداقت پیلین در مورد پنج هفته حضورش در عرصه ملی هیچ شکی نیست، ولی این پاسخ نتوانست اطمینان مردم را به او در حیطه اقتصادی جلب کند.

البته بایدن هم از یکی از تکیه کلام‌های همیشگی پیلین استفاده کرده و سیاست‌ بیمه تامین اجتماعی مک‌کین را پلی به ناکجا آباد خواند. سارا پیلین چند باری هم رو به دوربین چشمک زد که حتما مورد توجه کمدین‌ها قرار خواهد گرفت.

برخی آمارهای اولیه از میان کسانی که از طریق تلویزیون(شبکه CNN ) مناظره را تماشا کردند:

۵۱ درصد تماشاچیان بایدن را موفق‌تر دانستند. ۳۶ در صد هم پیلین را.

۸۴ در صد بینندگان گفتند که پیلین از حد انتضار بالاتر بوده. و در برابر این سوال که چه کسی شایسته رئیس جمهور شدن است، ۸۷ درصد بایدن را برگیزند.
در پاسخ به این سوال که چه کسی با مشکلات مردم در ارتباط بوده و مسائل مردم را بهتر درک می‌کند، مردم بایدن را برگزیدند.

چه کسی سیاستمدارتر به نظر می‌رسید، بایدن امتیاز اصلی را به دست آورد.

۵۳ درصد معتقد بودند که بایدن می‌تواند تغییر را به واشینگتن بیاورد

بخش‌هایی از مناظره دیشب:

گوئن آیفل مجری مناظره پیش از همه وارد سالن شد و قوانین جلسه را گوشزد کرد.

بعد سارا پیلین و جو بایدن وارد شدند و سارا پیلین همان لحظه اول به بایدن گفت که می‌تواند او را «جو» خطاب کند؟

بایدن در پاسخ به سوال در مورد تصویب طرح نجات مالی، بحث را از همان اول به سیاست‌های غلط دولت بوش کشاند که اقتصاد را به روز فعلی کشانده و بعد در مورد رهبری اوباما در سنا گفت.

سارا پیلین از همان اول در مورد فضای ترس در جامعه نسبت به مشکل اقتصادی سخن گفت و بدون اسم بردن از بایدن به سناتورهایی اشاره کرد به هشدارهای اقتصادی مک‌کین پاسخ نداده‌اند. بایدن سریع پاسخ داد که چگونه جان مک‌کین که دو هفته پیش گفت اقتصاد آمریکا قوی است.

سارا پیلین که سال‌ها پیش مجری تلویزیون بود، از همان اول رو به دوربین سخن گفت، با اعتماد به نفس زیاد، چیزی که جان مک‌کین فاقد آن بوده است.

مستقل‌هایی که در اتاق ویژه سی‌ان‌ان شاهد مناظره بودند، امتیاز بیشتری به سارا پیلین می‌دادند. طنین صدای پیلین و سابقه مثبتش در مناظره‌های پیشین ایالت آلاسکا باعث می‌شد وقتی در باره انرژی و بعضی مشکلات طبقه متوسط حرف می‌زد، نمودار به نفعش بالا رود.

جو بایدن هم به سکوت سارا پیلین در مقابل سوال مجری در باره مخالفت جان مک‌کین با تنظیم بیشتر بازار بورس مخالف بوده و می‌خواسته بیمه تامین اجتماعی را هم به سرنوشت بورس مبتلا کند.


جو بایدن، سناتوری که به گاف دادن معروف است

یکی از بحث‌های اصلی اول مناظره، مساله مالیات بود. بایدن با اشاره به تخفیف مالیاتی مک‌کین به ثروتمندان نظر بینندگان مستقل را به خوبی جلب کرد. سارا پیلین هم در پاسخ گفت که دولت باید برای بخش خصوصی این همه سد مالیاتی درست نکند.

طرح اوباما که خانواده‌هایی با درآمد کمتر از ۲۵۰ هزار دلار تخفیف مالیاتی می‌گیرند چندان مورد علاقه جمهوری‌خواهان نیست.

نکته جذاب در دقایقی از مناظره این بود که مردان اتاق گروه تصمیم‌نگرفته‌ها بیشتر به پیلین رای دادند و زنان نظر چندان خوبی نداشتند. این در حالی است که مک‌کین پیلین را به این خاطر نامزد معاون اولی کرد که رای زنان را هم نصیب خود کند.

متلک جو بایدن به سارا پیلین هم نقطه اوج ۲۰ دقیقه اول بود که سیاست‌های مالیاتی مک‌کین را تامین‌کننده پول برای درست کردن پلی به ناکجا آباد، معرفی کرد.

سارا پیلین بعد از حمله بایدن به حمایت از مک‌کین به شرکت‌های نفت گفت که در آلاسکا علیه شرکت‌های نفتی فعالیت کرده. و او اوباما را محکوم کرد که نسبت به شرکت‌های نفتی مهربان بوده است.

بایدن با اشاره به در آمد ۶۰۰ میلیاردی شرکت‌های نفتی در سال‌های اخیر گفت که مک‌کین به آنها باز هم می‌خواهد تخفیف دهد.

در دقیقه ۲۵ صدای سارا پیلین اندکی پایین آمد و تا چند دقیقه از آن شادابی لحظات اول خبری نبود.

در باره مشکل اعتبار مسکن، بایدن با آنکه در سنا رایی مقابل اوباما داده بود، از نظر اوباما دفاع کرد. اوباما دو سال پیش به مقام‌های آمریکایی هشدار داده بود که سیاست‌های وام دهی و آعتبار بانکی کشور را با بحران اقتصادی روبرو خواهد کرد.

گوئن آیفل سوال را به گرم شدن زمین کشاند و از سارا پیلین پرسید عامل گرمایش زمین چیست؟

پیلین گفت نمی‌خواهد به جزئیات این سوال پاسخ دهد که چقدر تقصیر انسان است یا تغییرات دوره‌ای گرمایی

بایدن در پاسخ گفت که تا وقتی ندانی عامل گرمایش زمین چیست، نمی‌دانی با آن چطور برخورد کنی.

در مورد استفاده از سوخت‌های جایگزین، بایدن گفت که مک‌کین بیست بار علیه استفاده از سوخت‌های پاک رای داده.

پیلین در دفاع از حفاری‌های جدید گفت که باید از منابع استفاده کرد، و آلاسکا این منابع را در اختیار دارد.


پیلین و بایدن، نامزدهای معاون اولی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات

در بحث در باره ازدواج همجنس‌ها پیلین گفت آزادی‌ها و حقوق همجنس‌ها را تحمل می‌کند. این مساله حتما ابروها را بالا خواهد برد، چون مسیحیان اونجلیست طرفدار جمهوری‌خواهان چندان از این حرف خوششان نخواهد آمد.

در بحث سیاست خارجی و استراتژی در عراق، بایدن گفت اوباما بر عکس جمهوری خواهان برای عراق برنامه دارد. بایدن تقریبا در بخش‌هایی امتیاز کامل آورد.

پیلین گفت این حرف که از عراق خارج شویم اعلام شکست و تسلیم است. و باید وقتی خارج شد که فرماندهان آمریکایی اعلام کنند که باید بیرون بیاییم.

پیلین همچنین گفت که بایدن قبلا علیه نظر اوباما در مورد عراق حرف زده بود و تایید کننده حرف‌های مک‌کین بود، و حالا که معاون اوباما شده حرفش را عوض کرده.

از بایدن و پیلین سوال شد که آیا ایران هسته‌ای خطرناک‌تر است یا پاکستان هسته‌ای غیر متعادل؟

بایدن گفت که پاکستان همین الان نیروی هسته‌ای دارد و اگر ایران سلاح هسته‌ای بگیرد، خطرناک است.

بایدن تاکید کرد که جان مک‌کین همه توجهش به عراق است، ولی خطر علیه آمریکا از طرف پاکستان و کوه‌های میانی پاکستان و افغانستان است.

بایدن گفت در مقابل حوزه‌های علمیه و مدارس دینی آن‌جا، باید کمک کنیم که مدرسه‌های عادی درست شود.

پیلین گفت که ایران هسته‌ای خطرناک است و اسرائیل در خطر است وقتی احمدی نژاد رهبر ایران است و وقتی احمدی نژاد عاقل نیست، نباید قدرت هسته‌ای شود. و بعد گفت باراک اوباما حاضر است با این‌ها بدون پیش شرط دیدار کند.

مجری گفت: وزرای خارجی گفتند که باید با دشمنان دیدار کرد.

پیلین، با دیکتاتورهایی که با آمریکا دشمن هستند، نباید همین‌طوری با آنها دیدار کنند. و کار اوباما خطرناک است.

بایدن گفت: مساله دیدار با احمدی نژاد نیست، او رهبری کشور را بر عهده ندارد.

بایدن ادامه داد، متحدین آمریکا از ما خواسته‌اند که گفت و گو کنیم و گفت که مک کین حتی گفته که با اسپانیا که متحد ماست دیدار نمی‌کند.

در بحث صلح خاورمیانه، پیلین از عقیده وجود دو دولت فلسطین و اسرائیل دفاع کرد ولی مقابل هر جریانی که بخواهد هالوکاست بعدی را ایجاد کند خواهد ایستاد.

بایدن تاکید کرد که بهترین دوست اسرائیل در سنا خودش است. بایدن در مورد سیاست‌ خارجی آمریکا در قبال صلح خاور میانه گفت که وزیر خارجه آمریکا سعی کرده اشتباهات دولت بوش را جبران کند. بوش فقط به مشروعیت بخشیدن به حماس و حزب‌الله کمک کرده است.

بایدن نهایتا پرسید: سیاست‌های مک‌کین چقدر متفاوت با سیاست‌های بوش خواهد بود؟ چه در مورد ایران، چه در مورد پاکستان، چه در مورد اسرائیل؟

در ارتباط با عراق و افغانستان، بایدن تاکید کرد که هزینه سه هفته جنگ در عراق معادل هفت سال جنگ در افغانستان است و استراتژی افزایش نیرو و حمله در عراق، در افغانستان عمل نخواهد کرد.

بایدن همچنین در دفاع از حضور نظامی در جاهایی مثل دارفور گفت که باید مانع نسل‌کشی شد. پیلین بایدن را متهم کرد که موضع خودش را عوض کرده و از همان اول طرفدار جنگ عراق بوده و به آن رای داده است؛ و همچنین گفت که باید مانع جنایت در دارفور شد.

بایدن نهایتا جان مک کین را هم منطق و هم مسیر دیک چنی معرفی کرد و گفت در همان زمانی که به قدرت دادن به رئیس جمهوری رای داده، گفته است که رفتن به جنگ با عراق به خاطر اختلافات سنی و شیعه طولانی خواهد بود.

پیلین در مورد وظیفه معاون اول گفت که باید حامی تصمیم‌های رئیس جمهوری باشد و در سنا کمک کند تا لوایح دولت تصویب شود و نهایتا واشینگتن را اصلاح کرد

پیلین از قدرت گرفتن بیشتر معاون اول مثل دیک چینی دفاع کرد و بایدن گفت معاون اولی چینی بسیار خطرناک بوده است و روند اداره او عملا سو استفاده از قدرت بوده است.

بایدن وقتی حمله را شدید کرد و مک‌کین را عامل تغییر ندانست. و گفت که این ادعا که جان مک‌کین مقابل حزبش ایستاده غلط نیست، ولی در باره مسائلی نبوده که برای زندگی مردم عادی مهم باشد. پیلین ادعا کرده بود که با توجه به سابقه مک‌کین و خودش، تغییر را به واشنگتن خواهند آورد.


در روزهای آینده بخش‌های مختلف این مناظره و تحلیل‌های جدیدتر را تقدیمتان می‌کنیم

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام بر شما
از همان اول روشن بود که بایدن پیروز به در می آید، اما، با این نظر شما نیز موافقم که پلین آن گونه که تصور می شد زیاد اشتباه نکرد، ولی به گفته ی یکی از مخاطبان سی ان ان او بیشتر کارخانگی اش را اجرا کرد. یک ریز هرچی که در باره ی سیاست خارجی و داخلی حفظ کرده بود، گفت، ولی در بسیاری از موارد در برابر انتقادات بایدن از مک کین سکوت کرد. دلیل آن سر در نیاوردن از حرف های بایدن و سابقه ی مک کین در سنا بود. نظر آن مستقل ها بسیار مرا به خنده وا داشت. پلین در دفاع از مک کین چنان ضعیف ظاهر شد که مانند کفر ابلیس هویدا و معلوم بود. اما، مثلا، از نظر مستقل ها آواز و گاف ندادن پلین مهم بوده و این مرا به سطحی بودن رسانه ی چون سی ان ان معتقد ساخت، و به مهم بودن رسا نه ی مانند الجزیره باورمند ساخت. باید از اوباما کرده نیز قوی تر ظاهر شد و ای کاش اوباما مانند بایدن در برابر مک کین قوی ظاهر می شد، و حتم دارم که افکارعامه بیشتر از این به اوباما رای مثبت می دادند.

-- خالد ، Oct 3, 2008

گزارش موجز و جالبی بود. متشکر

-- کریم ، Oct 3, 2008

«بایدن گاف نداد؛ پیلین قوی ظاهر شد»؟
لابد شوخی می فرمایید. باید این عنوان را عوض می کردید به:
«بایدن قوی ظاهر شد، پیلین در حد انتظار گاف نداد.»

-- پیام ، Oct 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)