تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

از سقوط بازار تا از بین رفتن رؤیای آمریکایی

نیک‌آهنگ کوثر
‌nikahang@radiozamaneh.com

کنگره آمریکا بر خلاف انتظار، به لایحه نجات مالی رأی مثبت نداد؛ و بیشترین ضربه را سهام‌داران بازار بورس خوردند. وقتی شاخص داو جونز DOW JONES ۷۷۷ واحد سقوط کرد، چیزی در حدود یک تریلیون دلار سرمایه بازار عملاً نابود شد. این در حالی بود که طرح نجات مالی کنگره ۷۰۰ میلیارد دلار به بازار تزریق می‌کرد.

Download it Here!

روز گذشته جان مک‌کین که هفته پیش مدعی شد که برای کمک و رهبری به واشینگتن رفته و یکی دو روز هم مبارزات انتخابی‌اش را تعطیل کرده بود، نتوانست دو سوم نمایندگان جمهوری‌خواه را راضی به رأی دادن به طرح اصلاح‌شده نجات بازار کند.

در سوی دیگر، دو سوم دموکرات‌ها به طرح رأی مثبت دادند. به عبارت دیگر، تحت تأثیر فشار اوباما و دیگر رهبران حزب، دموکرات‌ها با دولت فدرال جمهوری‌خواهی همراه شدند که اکثریت نمایندگان جمهوری‌خواه، تنهایش گذشتند.

تحلیل‌گران معتقدند به دلیل مخالفت درصد زیادی از مردم با این طرح، بعضی از نمایندگانی که کرسی خود را در خطر می‌بینند، حاضر نیستند ریسک کنند و از دادن رأی مثبت به آن خودداری می‌کنند. چهارم نوامبر انتخابات کنگره هم برگزار می‌شود.

نمایندگان حوزه‌هایی که شانس زیادی برای انتخاب مجدد نداشته‌اند، اکثراً علیه لایحه دولت رأی داده‌اند.


نانسی پلوسی، رییس دموکرات کنگره مشکلات اقتصادی آمریکا را به گردن بوش انداخت (عکس‌ها: رویترز)

البته رهبران جمهوری‌خواه کنگره دیروز تقصیر را گردن سخنان نانسی پلوسی، رییس دموکرات کنگره انداختند. پلوسی در سخنانش گفته بود که مشکلات اقتصادی اخیر، ناشی از سیاست‌های غیر مسئولانه دولت بوش است که البته مورد حمایت اکثر جمهوری‌خواهان بوده است.

نانسی پلوسی از سوی جمهوری‌خواهان متهم شد که با موضع‌گیری حزبی‌اش، باعث تغییر عقیده اکثر‌شان شده است. دموکرات‌ها هم در پاسخ گفتند که بر سر نجات کشور و اقتصاد که نباید احساساتی شد.

به نظر می‌رسد بهانه‌جویی جمهوری‌خواهان ضربه بزرگی به ادعای رهبری جان‌ مک‌کین بزند که مدعی بود رفتنش به واشینگتن برای هدایت نمایندگان برای حمایت از طرح نجات بازار مالی بود.

امروز صبح جورج بوش به طور زنده با مردم آمریکا در‌باره خطر وضعیت اخیر سخن گفت. رییس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که اگر بحران مالی اخیر حل نشود، ضررهایش تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

بوش برای چندمین بار از کنگره درخواست کرد طرح نجات مالی را تصویب کند. باید دید این بار جمهوری‌خواهان باز هم بهانه‌ای برای احساساتی شدن خواهند داشت؟


بوش صبح امروز به‌طور زنده با مردم آمریکا درباره بحران اقتصادی حرف زد

از جمله اتفاقاتی که مردم آمریکا را نگران کرده، افزایش احتمالی بیکاری‌ طبقه متوسط و از دست دادن بخت خرید خانه است. امروز بسیاری از مردم در مورد «از میان رفتن رؤیای آمریکایی» سخن می‌گویند. دیگر برای بسیاری از مردم دنیا، آمریکا جایی برای دست‌یابی به زندگی بهتر نخواهد بود.

هم‌چنین جوانان آمریکایی شاید نتوانند به این راحتی صاحب خانه شوند. بسیاری از مؤسسات اعتباری، دیگر توان دادن وام و اعتبار برای خرید مسکن را به این سادگی‌ها نخواهند داشت.

این هفته ستادهای کاندیداها، حملات را حتماً متوجه نقش طرف مقابل در سقوط بازار یا عدم تصویب لایحه دولت خواهند کرد.


جان مک‌کین، اوباما و حزب دموکرات را مسئول عدم تصویب طرح نجات معرفی کرد

جان مک‌کین با آن‌که در سخنان خود تأکید کرد که نباید دنبال مقصر گشت، اوباما و دموکرات‌ها را عامل عدم تصویب طرح معرفی کرد. اما بسیاری از تحلیل‌گران و دموکرات‌ها، عدم تبعیت نمایندگان کنگره از مک‌کین را ـکه مدعی رهبری حزب است) زیر سؤال برده‌اند.

عدم تبعیت جمهوری‌خواهان از جان‌مک‌کین، فقط خاص نمایندگان کنگره نیست. حتی سارا پیلین در گفت و گویی که توسط رسانه‌ها ثبت شد، موضعی گرفت که با مواضع جان‌مک‌کین مغایر بود.

جان مک‌کین از اوباما انتقاد کرده بود که گفته برای از بین بردن طالبان و بن لادن، حاضر است بخش‌هایی از پاکستان را که پناهگاه نیروهای القاعده و طالبان است، بمباران کند. سارا پیلین نیز در پاسخ به یک رأی‌دهنده چنین موضعی گرفته بود.


ستاد اوباما مردم آمریکا را به ثبت‌نام برای شرکت در انتخابات فراخواند

مک‌کین برای حمایت از نامزد معاون اولی‌اش مجبور شد در کنار او، جلوی کتی کوریچ، خبرنگار CBS بنشیند و رسانه‌ها را متهم به در پیش گرفتن «روزنامه‌نگاری مچ‌گیری» کند.

کیتی کوریچ هم نمونه‌ای از مچ‌گیری‌های مک‌کین را به رخش کشید و گفت آیا باید کار مک‌کین را «سیاست مچ‌گیرانه» خواند؟

این روزها مک‌کین به خاطر انتخاب سارا پیلین که فاقد تجربه سیاست خارجی است، نه تنها از سوی هم‌حزبی‌هایش، که از طرف تحلیل‌گرانی که نمی‌خواهند متهم به موضع‌گیری حزبی شوند، سرزنش شده است.


فرید زکریا، از سردبیران نیوزویک آگاهی سارا پلین را به شدت زیر سوال برد

فرید زکریا، از سردبیران نیوزویک و مجری برنامه جی‌پی‌اس سی‌ان‌ان، در‌باره مشکلات پیلین در مواجهه با سؤالات خبرنگاران در‌باره سیاست خارجی گفت:

«مشکل او این نیست که پاسخ را نمی‌داند، بلکه مسأله این است که اصلاً سؤال را درک نمی‌کند.

اگر پاسخ سارا پیلین به سؤال در مورد سیاست خارجی مسخره باشد، جوابش به سؤال در‌باره موقعیت اقتصادی ترسناک است؛ چون پیلین اصلاً متوجه اتفاقات وال‌استریت نیست و این نگران‌کننده است. چون در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان، اگر اتفاقی برای مک‌کین بیفتد، سارا پیلین رییس‌جمهور خواهد شد.»

در روزهای باقی مانده به مناظره سارا پیلین و جو بایدن، نامزدهای معاون اولی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات، حملات جمهوری‌خواهان بیشتر متوجه جو بایدن شده و امیدوارند در مناظره باز هم گاف بدهد. حتی سارا پیلین در یکی از نطق‌هایش به مسخره کردن سناتور باتجربه پرداخت.

در حالی که بر اساس نظرسنجی‌ها، مک‌کین مناظره اول را به باراک اوباما باخته است، جمهوری‌خواهان امیدوارند مناظره پنجشنبه‌شب، نتیجه نظرسنجی‌ها را به نفع مک‌کین برگرداند.

سارا پیلین یک بار باعث صعود مک‌کین در نظرسنجی‌هاشده بود، آیا این بار می‌تواند معجزه کند؟


چشم امید مک‌کین به موفقیت سارا پلین در مناظره با جو بایدن است

و آخرین خبر هم این‌که انتخابات آمریکا در هفت ایالت آغاز شده و در دو هفته آینده به بعضی ایالت‌های دیگر هم کشیده خواهد شد. این به این معناست که مردم در بعضی ایالت‌ها تدریجاً رأی خود را به صندوق خواهند انداخت و منتظر روز چهار نوامبر نخواهند شد.

ستاد اوباما امروز در ایمیلش به میلیون‌ها مشترک سایت، به آن‌ها اطلاع داد که می‌توان از امروز رأی داد. هم‌چنین ستاد اوباما تلاش کرده بسیاری را تشویق به ثبت نام برای حضور در انتخابات کند.

‌در آمریکا، رأی‌دهندگان باید برای شرکت در انتخابات ثبت نام کنند.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)