تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حملات بعد از مناظره اول

نیک‌آهنگ کوثر
‌nikahang@radiozamaneh.com

از روز پس از مناظره در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی، ستادهای دو طرف بار حملات را افزودند تا بتوانند موقعیت مناسب‌تری نزد رأی‌دهندگان، به خصوص در ایالت‌های بینابینی که نه دموکرات محسوب می‌شوند نه جمهوری‌خواه، به دست آورند.

Download it Here!

دیروز سی‌ان‌ان گزارش داد که ایالت مهم میشیگان که تا چند روز پیش تا حدی بلاتکلیف می‌نمود، به سمت اوباما گرایش پیدا کرده‌ و به احتمال زیاد اگر شرایط تغییر نکند، به اوباما رأی خواهد داد.

نظرسنجی اخیر مشترک سی‌ان‌ان و مجله تایم نشان می‌دهد که اوباما با ۵۱ درصد نسبت به جان مک‌کین با ۴۶ درصد پیش است.

اما آمار مؤسسه نظرسنجی گالوپ برای مک‌کین نا‌امیدکننده‌تر از قبلی بود. بر اساس پرسش این مؤسسه از حدود ۲۷۰۰ رأی‌دهنده، ۵۰ درصد اوباما را برگزیده‌اند و ۴۲ درصد مک‌کین را. این نظرسنجی بر اساس نتایج روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه گذشته بوده است.


نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اوباما برنده‌ی اولین مناظره با مک‌کین بوده است (عکس: رویترز)

جمهوری‌خواهان در تبلیغات‌شان در ایالت‌های بینابینی که به میدان جنگ معروفند، تلاش کرده‌اند اوباما را نا‌آماده برای رهبری اقتصادی کشور نشان دهند.

اما بحران اخیر وال‌استریت به نفع مک‌کین نبوده است. در ایالت‌هایی مثل میشیگان، افزایش بیکاری، بازخرید شدن تعداد زیادی از کارگران صنعت خودروسازی و بحران اقتصادی اخیر دغدغه مهمی محسوب می‌شود.

سناتور مک‌کین که انتظار داشت رسانه‌ها او را برنده اعلام کنند، اندکی دل‌چرکین است. ستاد مک‌کین در طول هفته‌های اخیر بارها بعضی از روزنامه‌های بزرگ و معتبر را طرفدار اوباما خوانده‌اند آن‌ها را متهم کرده‌اند که فقط دنبال ضربه زدن به نامزد جمهوری‌خواهان بوده‌اند.

تحلیل بعضی از روزنامه‌ها در مورد مناظره اول این بود که مک‌کین گویی ارتباط چندانی با کسانی که زیر بار مشکلات اقتصادی خرد می‌شوند، ندارد.

ستاد اوباما نیز در یکی از آگهی‌هایش بعد از مناظره به این نکته اشاره کرد که در طول ۹۰ دقیقه مناظره، مک‌کین یک بار هم به طبقه متوسط اشاره نکرده است.


هواداران مک‌کین چندان به سارا لین که فقط می‌تواند از رو کاغد خطابه خواند، امیدی ندارند (عکس: AFP)

اما ستاد مک‌کین با استفاده از سخنان سال پیش جو بایدن در یک آگهی، اوباما را به عدم حمایت از سربازان آمریکایی در عراق متهم کرد. مک‌کین تلاش می‌کند از هر جهت اوباما را سیاسی‌کار معرفی کند و نآماده.

روز گذشته نیز اوباما در یک سخنرانی، واکنش مک‌کین به بحران اقتصادی فعلی را با واکنش جرج بوش و کاخ سفید نسبت به توفان کاترینا مقایسه کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا و سازمان‌های مسئول رفع مشکل تحت امر کاخ سفید، تا چند روز گیج بودند و نتوانستند واکنش مناسبی نشان دهند.

اوباما درباره مک‌کین گفت که مک‌کین انگار متوجه ماجرا نیست؛ متوجه نیست که توفانی که وال‌ستریت را در نوردید، مدت‌ها پیش به مردم عادی برخورد کرده بود.

به همین دلیل نخستین واکنشش به مهم‌ترین توفان اقتصادی در چند دهه اخیر، عین واکنش کاخ سفید به توفان کاترینا بود. آن‌جا ایستاد و گفت که پایه‌های اقتصاد آمریکا مستحکم است.

‌واشینگتن پست هم نوشت که ستاد مک‌کین بعد از افت اخیرش به دنبال پیدا کردن نقطه ضعف و یا یک گاف از اوباما یا بایدن است تا بار حملات را افزایش دهد.

ترس اصلی ستاد مک‌کین از رأی‌دهندگانی است که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و ممکن است در این چند روز مصمم به انتخاب اوباما شوند و این اتفاق ضربه مهلکی به جمهوری‌خواهان خواهد بود.

این در حالی است که تعدادی از روزنامه‌هایی که از دهه‌های قبل مطابق یک رسم، رأی هیأت تحریریه‌شان را اعلام می‌کرده‌اند و آن رأی همیشه شامل جمهوری‌خواهان بوده، این بار اوباما را برگزیده‌اند.

نکته دیگری که از چشم خبرنگاران دور نمانده، عدم تأیید کامل اوباما به وسیله بیل کلینتون است.

او در تعریف از جان مک‌کین، رقیب دموکرات‌ها او را انسان بزرگی خوانده؛ ولی حاضر نشده چنین کلمه‌ای درباره اوباما به کار ببرد.

این اعتقاد وجود دارد که نبرد تلخ و طولانی میان هیلاری کلینتون و باراک اوباما در دور مقدماتی هنوز اثرات خودش را بر جای گذاشته است.


جو بایدن، معاون اوباما به ماشین گاف مشهور است (عکس: رویترز)

در روز پنجشنبه، مناظره میان جو بایدن و سارا پیلین در دانشگاه واشینگتن سن‌لوییز دیدنی خواهد بود.

سارا پیلین که این روزها با مشکلات زیادی در ایالتش، آلاسکا روبه‌رو شده است، به دلیل سابقه‌اش جلوی دوربین، از نظر روانی مشکل چندانی نخواهد داشت.

اما اگر جوزف بایدن که به «ماشین گاف» معروف است، کم‌خطا ظاهر شود و به سوابق سیاست خارجی پیلین که در حد صفر است گیر بدهد، ممکن است کار برای نامزد معاون اولی جمهوری‌خواهان مشکل شود.

البته در این مناظره، امکان درگیر شدن دو طرف کم است و قالب برنامه طوری تنظیم شده که مجری از کاندیداها سؤال خواهد کرد و آن‌ها هم باید در مدتی محدود جواب بدهند.

اما پیلین که متخصص خواندن از روی متن است، در مصاحبه های تلویزیونی اخیرش ضعیف ظاهر شده و گویی بدون متن از پیش آماده شده، نمی‌تواند از موضعی دفاع کند.‌‌

هفته گذشته، دیدارهای پی در پی سارا پیلین با بعضی رؤسای دولت‌های خارجی در سازمان ملل مورد توجه رسانه‌ها بود و البته کمدین‌ها نیز از آن غافل نبودند. گویی جمهوری‌خواهان برای پیلین دوره آموزش سیاست خارجی فشرده به مدت سه روز گذاشته بودند تا او را از هر نظر آماده نشان دهند.

اما دموکرات‌ها و تحلیل‌گران، تنها منتقدین پیلین نیستند. این هفته تعدادی از جمهوری‌خواهان نیز به این دو گروه اضافه شدند. این مسأله می‌تواند تا روز مناظره به ضرر پیلین تمام شود.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

obviously you are favoring Obama
--------
Obviosly, here's not FOX News

-- Ali ، Sep 29, 2008

آقای نیک آهنگ کوثر
من همیش نوشته های شما را در باره ی انتخابات امریکا می خوانم و کاریکاتور ها و طنز های شما که حالی است، اما، در باره ی سارا پلین به گونه ی حرف می زنید که انگار این خانم باید آماده باشد، یا چیزی عالی اش است. مک کین فقط چال زده و دیگر هیچ/ این خانم درک اش در حد یک دانش آموز نیز از مسایل اقتصادی و سیاسی نیست. هر چه است نمایش، هرچه است فریبکاری ستاد جمهوری خواهان. لطفا یکبار دیگر مصاحبه او را با CBS بشنوید. سر احمدی نژاد و حماقت های اش شکر می کشید. مقاله ی فرید ذکریا را نیز در این ارتباط در روزنامه اعتماد ملی بخش جهان بخوانید، ببینید در باره ی بحران وال استریت این عجوبه چی می گه، فقط طنزه و فکاهی.نه به جان شما که با تحلیل های اش موافق نباشم یا با نوع موضعگیری اش، بلکه این خانم اصلن در باغ نیست.
------------------
ن.ک.: خالد عزیز. در گزارش سه شنبه به این موضوع پرداخته‌ایم. البته ما موضع‌گیری نمی کنیم و خلاصه‌ای از آنچه در رسانه‌ها می‌آید را منعکس کرده‌ایم.

-- خالد ، Sep 30, 2008

جرج بوش زماني كه هنوز بيل كلينتون در كاخ سفيد بود عجله داشت تا كاخ سفيد را قبضه كند و زماني كه حضور يافت اولين اقدامش از لين بردن استقلال بنكاههاي مالي و نركيب كردنش با دلال بازي هاي بخش مسكن و در خواب هم نميديد كه در ماههاي آخر رئيس جمهوري اش يقه او و حزب جمهوري خواه را خواهد كرفت او حتي صندوق بين المللي بول را نا كارآ كرد تا حدي كه منحل شد و فكر نمي كرد الان مي توانست به اين بانكها وام بدهد . روزنامه ها و تلويزيونها در آمريكا براي خوانندكان و شنوندكانشان مطلب تهيه مي كنند به همين دليل آنها نيز دريافته اند كه لبشتر خوانندكان طرفداران اوباما هستند به همين دليل جانبداري مي كنند .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)