تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

راند اول: مناظره‌ یک بوکسور جوان با یک بازنشسته

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

شب گذشته اولین دور از سه مناظره میان نامزد‌های دو حزب اصلی آمریکا در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی میان جان‌ مک‌کین و باراک اوباما برگزار شد. تا ساعت‌های آخر معلوم نبود که جان مک‌کین خودش را سر قرار می‌رساند یا نه.

اما اتفاق بامزه وقتی افتاد که ساعت‌ها قبل از انجام مناظره، یک آگهی در بعضی رسانه‌ها منتشر شد که اعلام می‌کرد مک‌کین برنده مناظره شده است. وال‌ستریت‌جورنال از جمله نشریاتی بود که آن‌ را تصادفاً منتشر کرده بود.

ده‌ها میلیون نفر در سراسر آمریکا و خیلی از کشورهای دیگر با دقت این مناظره را نگاه کردند.

بخش اول مناظره درباره مشکلات اقتصادی فعلی و نیازهای مالی آمریکایی‌ها بود. دو رقیب بارها به سیاست‌های هم حمله کردند.


اولین راند از مناظره‌های جان مک‌کین و باراک اوباما دیشب برگزار شد/ عکس‌ها از رویترز

هر دو اظهار امیدواری کردند که طرح وزیر دارایی آمریکا برای حل مشکل بتواند به نتیجه برسد، اما بعد از آن کمتر توافقی روی مسایل مطرح شده داشتند.

یکی از مسایل مهم برای آمریکایی‌ها، مالیاتی است که می‌پردازند و اوباما، مک‌کین را متهم کرد که می‌خواهد به شرکت‌های بزرگ تخفیف مالیاتیب بدهد، در حالی که می‌خواهد ۹۵ درصد خانواده‌های کشورش را از پرداخت بخش عمده‌ای از مالیات معاف کند.

مک‌کین، اوباما را متهم کرد دنبال تصویب بودجه برای حوزه انتخابی‌اش بوده، اما اوباما بحث را به این نکته کشاند که کل بودجه‌های این‌چنینی در سنا ۱۸ میلیارد دلار است، اما تخفیف مالیاتی مک‌کین برای شرکت‌های متمول و موسسات بزرگ، ۳۰۰ میلیارد دلار است.

باراک اوباما در بسیاری از لحظات هشیارتر از رقیب می‌نمود. ولی یا نتوانست ضربه کشنده‌ای بزند و یا نخواست. اوباما در اکثر لحظات سعی کرد سناتور مک‌کین را هم‌مسیر دولت فعلی معرفی کند و مثال‌های فراوانی هم زد.

جان مک‌کین تا آن‌جا که توانست سعی کرد خود را با تجربه و صاحب قضاوت صحیح معرفی کند. اما وقتی بحث به جنگ عراق و جنگ افغانستان کشیده شد، ضربات پی‌در‌پی اوباما، مک کین را گیج کرد، ولی او ناک‌اوت نشد.

اوباما چند بار به ذکر این نکته پرداخت که آمریکا نباید وارد عراق می‌شد و باید در درجه اول تمام تلاشش را برای از بین بردن دشمن واقعی‌اش، یعنی طالبان و القاعده و بن لادن به کار می‌بست، نه این‌که هدف را از اول عراق قرار می‌دادند.


بخشی از بحث دو رقیب هم به ایران کشیده شد. هر دو نامزد ایران اتمی را خطر مهمی برای اسرائیل معرفی کردند. مک‌کین گفت ما نمی‌توانیم یک هولوکاست دیگر را تحمل کنیم. وی خواستار اتحاد کشورهایی که حکومت دموکراتیک دارند، شد تا با تحمیل تحریم‌های قدرتمند، به ایران و کشورهایی مثل ایران فشار آورند. مک‌کین هم‌چنین به دخالت‌های ایران در عراق که باعث کشته شدن سربازان آمریکایی شده اشاره کرد.

اوباما که سپاه پاسداران را نهادی تروریستی معرفی کرد، گفت که جنگ عراق بیشترین لطف را به ایران کرد. چرا که آمریکا، ایران را از شر یک دشمن قدیمی راحت کرد و نفوذ ایران در منطقه را زیاد کرد. اوباما گفت که معتقد است‌ باید بدون پیش شرط با ایران گفت و گو کرد و در عین حال تاکید کرد که احمدی‌نژاد، قدرت‌مندترین فرد در ایران نیست و شاید درست نباشد که با او صحبت کرد.

‌جان مک‌کین در عین حال معتقد بود که مذاکره بدون پیش شرط با احمدی‌نژاد که می‌خواهد اسرائیل را نابود کند، کار عاقلانه‌ای نیست و تکرار کرد گفت و گوی رو در رو با احمدی‌نژاد که می‌خواهد اسرائیل را از نقشه پاک کند، کار اشتباهی است.

در دقایق بعد از مناظره، مشاوران دو ستاد به تبلیغ کاندیدای خود و انتقاد از رقیب پرداختند. اما آن‌چه جالب به نظر رسید، نظر مستقل‌ها و کسانی بود که هنوز تصمیم خود را نگرفته بودند. هر کدام از شبکه‌های اصلی تلویزیونی بر روی گروهی تحقیق می‌کرد و سی‌ا‌ن‌ان گزارش داد که گروه تماشاچی‌ها، اوباما را برنده می‌دانند. سی‌بی‌اس هم به چنین نتیجه‌ای رسیده بود. اما نظر تحلیل‌گران البته با رای‌دهندگان فرق می‌کند. روزنامه گاردین مناظره را فاقد برنده دانست و آن را گیج‌کننده معرفی کرد.


سی ان‌ان نیز امروز بر اساس آمارگیری اولیه‌اش، اوباما را برنده مناظره اعلام کرد. بر اساس آمار اعلام شده، ۴۶در‌صد مردان مک‌کین و ۴۳ درصد اوباما را برنده معرفی کردند، اما ۵۹ درصد زنان باراک اوباما را برنده مناظره می‌دانستند. این رقم برای مک‌کین که می‌خواست با آوردن سارا پیلین نظر زنان را جلب کند، چندان امیدوار کننده نیست.

یونایتد‌پرس هم اوباما را برنده معرفی کرد، حتی چند نفر از تحلیل‌گران فاکس‌نیوز چنین نظری داشتند، اما مشاوران مک‌کین و یا اعضای حزب جمهوری‌خواه متفق‌القول او را برنده اعلام کردند.

جو کلاین، خبرنگار معروف مجله تایم نیز اوباما را برنده دعوای اول دانست.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

به نظر من ضربه ناک داون ککنده را باید جو بایدن به حریف ناشی اش سارا پیلین بزند. جایی که برتری بایدن نسبت به پیلین اشکار است. جمهوری خواهان تمام تلاششان را می کنند تا سوالات خاصی در مناظره میان معاونان مطرح بشود و یا نشود. انان اصلا تمایل ندارند مناظره معاونان چندان دو سویه شود و به بحث کشانده شود.

-- Ali ، Sep 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)