تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مک‌کین از مناظره خودداری می‌کند؟

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

چهارشنبه شب اتفاق‌های مهمی در رقابت‌های انتخاباتی افتاد. هر دو کاندیدا در یک بیانیه مشترک خواستار اقدام مشترک دو حزب، خارج از حس رقابت برای رفع مشکل اقتصادی اخیر شدند.

Download it Here!

جرج بوش نیز در یکی از مهم‌ترین نطق‌های تلوزیونی‌اش خطاب به همه شهروندان کشورش اعلام کرد اقتصاد آمریکا در موقعیت خطرناکی است و باید هر‌چه سریع‌تر مشکل را با برنامه ۷۰۰ میلیارد دلاری دولت حل کرد.

اما شب چهارشنبه جان مک‌کین بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و گفت موقتاً ستادش را تعطیل می‌کند، آگهی‌های‌اش را هم علیه اوباما از تلوزیون بیرون می‌کشد تا به واشنگتن برود و به حل مشکل اخیر اقتصادی کمک کند.


از دلایل افت نسبی مک‌کین، نظر منفی مردم به اقتصاد فعلی است که نتیجه سیاست‌های جمهوری‌خواهان بوده است (عکس: welt)

نامزد جمهوری‌خواهان تاکید کرد، به رقیب‌اش هم پیشنهاد کرده چنین کند و مناظره جمعه شب هم به عقب بیافتد. قرار است امروز (پنجشنبه) مک‌کین، اوباما و گروهی از نمایندگان کنگره و سنا با رییس جمهوری آمریکا در‌باره طرح دولت برای خروج بازار از بحران دیدار کنند.

دولت می‌خواهد ۷۰۰ میلیارد دلار را جانشین سرمایه از دست رفته کند. اما این مبلغ از پول مالیات دهندگان است. مردم نمی‌خواهند ضرر مدیران شرکت‌هایی را بپردازند که عاملان بحران بی‌سابقه بازار بورس محسوب می‌شوند.

اما باراک اوباما سریع به گفته‌های مک‌کین واکنش نشان داد و گفت کسی که می‌خواهد تا ۴۰ روز دیگر رییس جمهوری آمریکا شود باید در آن واحد بتواند با موضوع‌های مهم و متفاوت دست و پنجه نرم کند.

اوباما تاکید کرد که به واشنگتن خواهد رفت، ستاد و تبلیغات‌اش را تعطیل نخواهد کرد، و در مناظره هم شرکت خواهد کرد. دموکرات‌ها و تحلیل‌گران سیاسی معتقدند این اقدام جان مک‌کین سیاسی است تا بحران درونی ستادش را رفع کند.


اوباما تاکید کرد ستاد و تبلیغات‌اش را تعطیل نمی‌کند و در مناظره شرکت خواهد کرد (عکس:AFP)

گویی وسط بازی، تایم‌آوت خواسته است. مک‌کین که تا دو هفته پیش در نظرسنجی‌ها موقعیت بهتری از اوباما داشت، الان وضع بدتری دارد.

یکی از دلایل افت نسبی مک‌کین، واکنش اشتباه‌اش به بحران اقتصادی و در عین حال نظر منفی مردم به اقتصاد فعلی که نتیجه سیاست‌های جمهوری‌خواهان هم بوده است می‌باشد.

در ایالت‌هایی مثل میشیگان و پنسیلونیا نیز که اهمیت زیادی برای دو کاندیدا دارد، بخشی از طرفداران مک‌کین به اوباما رای خواهند داد. این نشانه خوبی برای جمهوری‌خواهان نیست و طبیعتاً از این دریچه نیز باید به تصمیم مک‌کین توجه کرد. شاید مجبور شود تکان محکمی به ستادش بدهد.

اگر شب جمعه مناظره برگزار شود، یعنی مک‌کین مطابق برنامه به می‌سی‌سی‌پی برود، باید آن‌قدر قوی ظاهر شود که پیشنهاد دیشب‌اش به فراموشی سپرده شود.


تحلیل‌گران سیاسی معتقدند اقدام جان مک‌کین سیاسی است تا بحران درونی ستادش را رفع کند (عکس: welt)

پیشبینی رای‌دهندگان در‌باره مناظره نخستین هم جالب توجه است. موسسه نظرسنجی زاگبی نوشت که اوباما در مناظره از مک‌کین موفق‌تر خواهد بود. ۴۲ در‌صد اوباما و ۳۱ درصد مک‌کین را برنده دانستند و ۲۷ درصد هم مطمئن نیستند چه کسی بازی را خواهد برد؟

زاگبی البته به بررسی نظر گروه‌های سنی هم پرداخته و گویی باشگاه پیرمردان و پیرزنان بالای ۶۵ سال اطمینان بیشتری به مک‌کین دارند.

موسسه گالوپ هم به بررسی موقعیت کاندیداها در روزهای اخیر پرداخته است و اوباما کماکان با ۴۷ درصد، سه در‌صد از مک‌کین ۴۴ درصدی پیش است.

اما گالوپ همچنین بر‌اساس بررسی‌ها اعلام کرد که ۵۳ درصد مردم آمریکا اقتصاد آمریکا را فقیر می‌دانند و از هر ۱۰ نفر، فقط یک نفر به آینده اقتصاد آمریکا امیدوار است.

Share/Save/Bookmark

دیگر مطالب در این باره:
صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)