تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
مقاله‌ای در اشپیگل

«اروپایی‌ها طرفدار اوباما هستند؛ نه سیاست‌هایش»

ترجمه: مینا ملکیان

اروپایی‌ها از انتخاب اوباما جانبداری می‌کنند، اما الزاماً موافق سیاست‌های او نیستند.

بر اساس نظر‌سنجی گسترده‌ای که انجام گرفته است، اروپایی‌ها علاقه‌مند‌ند تا امسال دموکرات‌ها به کاخ سفید باز گردند.

اما موضع اوباما در قبال برنامه هسته‌ای ایران و افغانستان چندان مورد حمایت اروپایی‌ها نیست، و پیگیری مداوم رقابت‌های انتخاباتی توسط آنان را نمی‌توان به منزله حمایت‌‌شان از تقویت بیشتر روابط اروپا - آمریکا دانست.

شهروندان اروپایی امیدوارند پیروزی نامزد دموکرات‌ها‌، باراک اوباما، شروع تازه‌ای در روابط آمریکا اروپا باشد.


۴۷ درصد افراد ۱۲ کشور اروپایی که در آخرین نظرسنجی عمومی «ترانس آتلانتیک» شرکت کرده‌اند، بر این باورند که راه‌یابی باراک اوباما به کاخ سفید موجب بهبود روابط اروپا و آمریکا می‌شود. در حالی که تنها ۱۱ درصد معتقدند در صورت انتخاب مک‌کین به ریاست جمهوری، این روابط بهبود می‌یابد.

میزان محبوبیت دو نامزد انتخاباتی در میان اروپاییان نیز تفاوت فاحشی دارد. ۶۹ درصد از اروپاییان خواستار به ریاست جمهوری رسیدن باراک اوباما هستند و تنها ۲۶ درصد علاقه‌مند به انتخاب مک‌کین به این مقام‌اند.

آمار‌ آلمانی‌های حاضر در این نظر‌سنجی که خواهان به قدرت رسیدن دموکرات‌ها هستند، ۸۳ درصد است.

نظرسنجی «ترانس آتلانتیک» هر ساله توسط بنیاد مارشال آلمان (جی.ام.اف) و بنیاد سان‌پائلو انجام می‌شود و یکی از شاخص‌های مهم در بررسی روابط اروپا آمریکا است.

این آمار و ارقام به وضوح فرضیه ‌برخی از کارشناسان را ‌که امیدوار بودند ‌در سایه علاقه اروپاییان به مبارزات انتخاباتی آمریکا، روابط بین اروپا و آمریکا به آرامش برسد، رد می‌کند.

تصویر آمریکا طی دوره دوم زمامداری بوش تقریباً دست‌نخورده باقی مانده است. در حال حاضر تنها ۳۶ درصد از اروپاییان نقش آمریکا به عنوان یک ابرقدرت را مثبت می‌دانند؛ در حالی که این رقم پیش از جنگ عراق، ۶۴ درصد بود.

حدود ۱۹ درصد موافق ‌سیاست‌های بوش هستند.

به گفته جان گلن، مسوول این پژوهش در جی.ام.اف، تصویری که جهان از آمریکا دارد، از سال ۲۰۰۴ تا ‌کنون دست‌خوش تغییر چندانی نشده است.

نه سیاست «تهاجم نرم» بوش برای بهبود روابط با شرکای اروپاییش در سال‌های اخیر و نه مبارزات انتخاباتی فعلی، هیچ کدام نتوانسته‌اند تغییر چندانی در این زمینه ایجاد کنند.

به عقیده گلن به نظر می‌رسد اروپاییان تا انتخابات نوامبر سیاست صبر و انتظار را پیش گرفته‌اند.


اروپایی‌ها بیشتر مایل به پیروزی حزب دموکرات در انتخاب ماه نوامبر آمریکا هستند (عکس: رویترز)

وانگهی علاقه اروپایی‌ها به انتخاب اوباما را نباید به منزله حمایت بی‌چون و چرای آن‌ها از بیانیه سیاسی او دانست.

اگر‌چه در دو سوی آتلانتیک مردم با تهدید‌های یکسانی روبه‌رویند که از همه مهم‌تر وضعیت اقتصادی‌، ذخیره انرژی و خطر تروریسم است، با این وجود هنگامی که موضوع بمب هسته‌ای ایران مطرح می‌شود، شکاف عظیم بین کشورهای دو سوی اقیانوس رخ می‌نمایاند. اوباما در این مورد موضع مشابهی با مک‌کین و حتی بوش دارد.

به گفته گلن، ترس از برنامه هسته‌ای ایران در اروپا به شدت کاهش یافته است. بر پایه نظرسنجی بنیاد جی.ام.اف، ۶۹ درصد از آمریکاییان نگران هسته‌ای شدن ایران هستند؛ در حالی که این رقم در اروپا ۵۰ درصد است.

کاهش نگرانی‌ها در اروپا بیش از همه به خاطر ارزیابی‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان‌های اطلاعاتی این کشورها در مورد وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران است.

اوباما ‌همواره خواستار تعهد بیشتر اروپا در زمینه مأموریت افغانستان شده است. اما آمار نشان می‌دهد که در این مورد نیز تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد.

اروپاییان خواستار تعهد بیشتر در زمینه بازسازی، آموزش نیروی پلیس و مبارزه با مواد مخدر‌ند و تنها ۴۳ درصد از عملیات نظامی علیه طالبان حمایت می‌کنند. در حالی‌که آمار نشان می‌دهد که این عملیات‌ها در آمریکا از حمایت ۷۶ درصدی بر‌خوردارند.

اگر چه در هر دو سوی اقیانوس نسبت به مسأله تغییرات اقلیمی آگاهی وجود دارد، اما در حالی که ۴۱ درصد اروپاییان معتقدند که این موضوع باید از اولویت‌های روابط فی‌مابین باشد، این نسبت در میان آمریکاییان تنها ۱۸ درصد است.

در سال جاری موسسه نظر سنجی ترانس آتلانتیک، نظر شهروندان دو سوی اقیانوس درمورد سیاست‌های روسیه را نیز جویا شده است. این نظر‌سنجی در ماه ژوئن و پیش از بحران کنونی قفقاز صورت گرفته است.

با این وجود نگرانی از یک جانبه گرایی روسیه ‌علی‌الخصوص به عنوان یک منبع تامین کننده انرژی کاملاً مشهود است.

آمار نشان می‌دهد که در اروپا این نگرانی اندکی بیش از آمریکا است. ۶۴ درصد اروپاییان از یک‌جانبه‌گرایی روسیه ‌نگران‌اند؛ در حالی که این رقم در مورد آمریکاییان ۶۱ درصد است.

روابط روسیه با همسایگان خود، توسعه دموکراسی، فروش سلاح به کشورهای خاورمیانه و تأمین انرژی از جمله تهدیداتی است که از جانب روسیه احساس می‌شود و در این میان آلمانی‌ها بیش از همه نگران این تهدیدها هستند.

میانگین نمره آلمانی‌ها در پاسخ به این پرسش که از بین عدد یک (پایین‌ترین نمره) تا صد (بالاترین نمره) چه نمره‌ای به ترس خود از سیاست‌های روسیه می‌دهید، عدد ۶۴ بود.

هم‌چنین اروپاییان‌، نسبت به آمریکاییانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند‌، تمایل بیشتری به حمایت از همسایگان روسیه مثل قفقاز و اوکراین یا پشتیبانی از جنبش‌های دموکراسی‌طلبانه در روسیه از خود نشان می‌دهند‌.

معذالک اروپاییان در مقایسه با آمریکاییان رغبت کمتری برای به انزوای بین‌المللی کشاندن روسیه دارند.

سال‌ها بود که پشتیبانی اروپاییان از ناتو رو به افول نهاده بود، اما اکنون‌ و به خصوص در آلمان این حمایت رو به افزایش است. شمار آلمانی‌هایی که به لزوم وجود یک پیمان دفاعی ‌معتقدند، با افزایش هفت درصدی به ۶۲ درصد رسیده است.

دلیل این امر احتمالاً می‌تواند این‌ باشد‌ که افکار عمومی، ماموریت ناتو در افغانستان را ‌به مراتب از مأموریت آن در عراق مثبت‌تر ارزیابی می‌کند.

علاوه بر آن، تعدیل طرح آمریکا برای گسترش ناتو‌ در نشست سران این پیمان در رومانی جهت رفع نگرانی‌های آلمان در این زمینه به عنوان نشانه‌ای از وجود فرهنگ گفت و گو در میان هم‌پیمانان تلقی می‌شود.

رابطه ترکیه با آمریکا و اتحادیه اروپا از مسایل دیگری بود که در این نظر‌سنجی به آن پرداخته شد. در این مورد نیز ‌نتایج امیدوار‌کننده است.

از شرکت‌کنندگان در نظر‌سنجی خواسته شد تا از بین عدد یک (منفی‌ترین نگاه) تا ۱۰۰(مثبت‌ترین نگاه) نظر خود را راجع به موضع ترکیه ‌در قبال اتحادیه اروپا و آمریکا بیان کنند.

در این میان ۳۳ درصد رابطه با اتحادیه اروپا ‌و ۱۴ درصد رابطه با آمریکا را مثبت ارزیابی کرده‌اند که این رقم ‌در مورد اروپا افزایش هفت درصدی و در مورد آمریکا افزایش سه درصدی داشته است.

هر دو این ارقام نشان دهنده بهبود در روابط فی‌مابین است که از سال ۲۰۰۴ رو به وخامت گراییده بود.

‌به علاوه از هر دو نفر ترکیه‌ای که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، یک نفر معتقد است که ترکیه باید در موضوعات بین‌المللی موضع بی‌طرفی اتخاذ کند.

مردم این کشور هم‌چنان نسبت به پیوستن به اتحادیه اروپا‌ امیدواری چندانی ندارند و در حالی‌که ۶۰ درصد از اروپاییان و ۴۸ درصد از آمریکاییان بر این نظرند که ترکیه در نهایت به عضویت اتحادیه اروپا در خواهد آمد، تنها ۲۵ درصد از مردم این کشور چنین نظری دارند.

Share/Save/Bookmark

برگرفته از:
Europeans Back Obama but Not Necessarily His Policies - SPIEGEL
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

man ziad be in nazarsanjyha etminany nadaram valy chizy ra ke nabayad faramush kard godrate tabligatiyst .mardomy ke baray obama rafte budand na baray siasat va muzegirish bud balke tabligate har ruze radio televesion bud beezafe ahzaby mesle spd va sabzha yany hesaby ba sazmandehy .dar zemn almaniha ham mesle ma iraniha ogde khod bozorg biny darand. bush ra miguyand chon jangtalab ast dust nadarand valy drug miguyand bush sare jang erag inha ra be bazy negereft va taze pul ham az inha gereft ke haleshan khely bad shod faramush nakonim ke hamin spd ke shröder sadere azamash bud badan gandesh ke daramad ke amniatyhay alman zamane jang rah ra be amrikay ha neshan midadand ke koja ra bezanand .banaberin inha to ruze roshan drug miguyand va khod ra solhtalab neshan midahand .in neshan midahad ke hata dar javame azad ham mitavan avam ra sare kar gozasht .almanyha ashege kenedyand va haanuz poze on jomle marufash ra ke migoft man ham yek berliny hastam ra zemze mikonand va albate klinton ra ham dust dashtand .harky almaniha ra tahvil begirad khubast vagarne zede hamle mikonand valy khandar injast ke almany ke kenare siahpust dar otobus va uban nemineshinad tarafdare siapust shavad inha shayadyst inha dolaty mikhahand ke laagal ba inha mashvarat konad na mesle bush kharab konad va bad az inha talabe pul konad inha dust darandyek ozve asly dar shoray amniat shavand va bush nagzashte hal shayad ba amadane obama be in arezuy khod beresand

-- nilufar ، Sep 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)