تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با احسان مهرابی و سعدالله نصیری در رابطه با جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس

«آقای لاریجانی اشکال را در قانون می‌بیند»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

مجلس شورای اسلامی‌، روز چهارشنبه بیستم شهریور‌ماه جلسه‌ی علنی داشت. در این جلسه در حالی که آقای علی مطهری، نماینده‌ی اصول‌گرای مجلس، مشغول جمع‌آوری امضا برای سوال از رییس‌جمهور در مورد اظهارات آقای مشایی بود، در مقابل در ورودی مجلس، در ساعات مختلف، تجمع متقاضیان ناراضی کنکور امسال و همچنین معلمان حق‌التدریسی معترض، جریان داشت.

در این رابطه با آقای احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی در تهران، و همین‌طور آقای سعدالله نصیری، نماینده‌ی مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

از آقای احسان مهرابی در مورد تجمع معلمان حق‌التدریسی در مقابل در ِ ورودی مجلس، سوال می‌کنم.

موضوع معلمان حق‌التدریسی، امر خیلی معمول‌ در مجلس است. تقریباً در هر کدام از جلسات مجلس، تعدادی از این معلمان از شهرستان‌های مختلف مراجعه می‌کنند. امروز یک لایحه‌ که تا حدودی به نفع این معلمان است، در مجلس تصویب شد.

آیا تصویب این لایحه در رابطه با معلمان حق‌التدریسی، به استیضاحی که نمایندگان می‌خواستند درمورد وزیر آموزش و پرورش انجام دهند، ارتباطی داشت؟

بله. با منتفی شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش، گویا وزیر وعده داده بوده که لوایحی را به منظور حل یک‌سری مشکلات آموزش و پرورش و از جمله مشکلات مربوط به معلمان حق‌التدریسی، به مجلس ارائه کند.


تجمع متقاضیان ناراضی کنکور، مقابل مجلس

تجمع متقاضیان ناراضی کنکور امسال در مقابل مجلس، چه بازتابی در جلسه‌ی امروز داشت؟ آیا درمورد آن‌ها هم قراری گذاشته شد یا وعده‌ای داده شد؟

داوطلبان کنکور نسبت به عدم انتخاب‌شان، ناراضی بودند. وزیر علوم و رییس سازمان سنجش در جلسه‌ی غیرعلنی مجلس حاضر شدند و به اعتراضات نمایندگان در این باره، که خیلی هم گسترده بود، پاسخ دادند.

به‌طور مشخص اعتراض‌شان چه بود؟

معترضین که حدود ۲۰۰ نفر بودند، اعلام می‌کردند با وجود این‌که برخی‌ از آن‌ها رتبه‌های بالا و مناسبی را آورده‌اند (مثلاً رتبه‌های زیر۱۰۰۰) و در حالت عادی حتی باید در رشته‌های خوبی قبول می‌شدند، قبول نشده‌اند. اعتراض آن‌ها به عدم قبولی‌ و عدم انتخاب‌شان در کنکور بود.

معترضین در جلسه‌ی غیرعلنی مجلس حاضر شدند. شما مطلع شدید که در این جلسه چه اتفاقی افتاد؟

در جلسه‌ی غیرعلنی رییس سازمان سنجش و وزیر علوم توضیحاتی ارائه کردند، که در پاسخ، آقای لاریجانی اعلام کرد، بعضی از استدلاهای داوطلبانِ پذیرفته نشده و برخی از موارد اعتراض‌شان واقعی بوده است.

آقای لاریجانی پس از توضیحات رییس سازمان سنجش و وزیر علوم، از «کمیسیون آموزش و تحقیقات» خواست که اگر لازم هست، تلاش کنند تا قوانین مربوط به کنکور و قانونی که منجر به چنین نتیجه‌‌ و اعتراضاتی شده است، تغییر کند.

چرا آقای لاریجانی اشکال را در قانون می‌بیند؟ ایشان به کدام قوانین اشاره داشت؟

وزیر علوم و رییس سازمان سنجش در توضیحات‌شان، اشکال این بحث را مربوط به مصوبه‌ی «شورای عالی انقلاب فرهنگی» در باره‌ی اصطلاحی به نام «بومی‌سازی» عنوان می‌کردند.

در این مصوبه درصد کمی از ظرفیت رشته‌های خاص به داوطلبان غیربومی اختصاص دارد. مثلاً درصد عمده‌ای از ظرفیت رشته‌ای در دانشگاه صنعتی شریف در تهران مربوط به «بوم» تهران است که استان‌های هم‌جوار تهران را تشکیل می‌دهند.

یک دانشجوی ایلامی یا دانشجویی از استان‌های دیگر، برای قبول شدن در رشته‌ی برق دانشگاه شریف باید رتبه‌اش مثلاً ۱۷ باشد. یعنی خیلی امتیاز بالایی احتیاج دارد.

در‌واقع، حق دانشجویان غیربومی تضییع می‌شود.

یک بخش مربوط به این قانون بود و یک بخش هم مربوط به سهمیه‌ها است (سهمیه‌ی شاهد، ایثارگر و رزمنده) است. وزیر علوم و رییس سازمان سنجش عنوان می‌کردند، با وجودی که این سهمیه‌ها دو درصد از داوطلبین را شامل می‌شود، ولی در رشته‌های خاص و پرطرفدار، مثل رشته‌های دانشگاه شریف، دانشگاه امیرکبیر و رشته‌های پزشکی تهران، این ظرفیت ‌یعنی سهمیه پر می‌شود.

آقای لاریجانی از کمیسیون آموزش و تحقیقات خواست که اگر لازم است در این زمینه بررسی کنند که در دانشگاه‌های ممتاز ـ برای مثال دانشگاه صنعتی شریف، یا دانشگاه‌های پزشکی ممتاز ـ قوانین تغییر کند و در مورد این‌گونه دانشگاه‌ها دیگر سهمیه نباشد، فقط شرایط علمی باشد.

این‌ها منوط بر این شده است که کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی‌های‌اش را انجام دهد و اگر لازم است، قوانین در این باره تغییر کند.


نارضایتی داوطلبان کنکور نسبت به نتایج اعلام شده

آیا مسایل دیگری در مجلس طرح شدند که اهمیت خاصی داشته باشند؟

در دیداری که نمایند‌گان یعنی کارگزاران نظام با رهبری داشتند، آمارهایی توسط رییس‌جمهور ارائه شده بود. بعضی از نمایندگان نسبت به برخی از این آمارها انتقاداتی داشتند و احساس می‌کردند که برخی از آمارها جای تامل دارد و شاید بخشی هم اغراق‌آمیز بوده است.

در چه زمینه‌ای؟

مثلاً آمارهایی که در‌باره‌ی بنگاه‌های زودبازده، یا کاهش بیکاری، یا آمارهایی که در‌باره‌ی درصد سرمایه‌گذاری در کشور اعلام کرده بود.

نمایند‌گان اظهار می‌کردند، رییس‌جمهور باید آمارهایی را هم که به نوعی به نقاط ضعف دولت مربوط می‌شود، مثل تورم یا اتکای بودجه به نفت، اعلام می‌کرد تا گزارش ایشان، گزارش واقعی‌تری باشد.

خبر دیگری روی سایت مجلس، حاکی از این بود که تعداد امضاهای سوال از آقای رییس‌‌جمهور در‌باره آقای مشایی، به حد نصاب رسید. آیا همین‌طور است؟

آقای علی مطهری که پیگیر سوال از رییس‌جمهور، درباره‌ی اظهارات آقای مشایی، رییس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری (در‌باره‌‌ی دوستی با مردم اسراییل‌) است، اعلام کرد که امضاها به حد نصاب رسیده است.

و اگر اتفاقی نیافتد و نمایندگانی که این سوال را امضا کرده‌اند، امضاهای‌شان را پس نگیرند، می‌تواند این طرح را تقدیم هیات رییسه‌ی مجلس کند و برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، رییس‌جمهور باید برای پاسخ به سوال نمایندگان، در مجلس حاضر شود.

حد نصاب نمایندگان برای سوال از رییس‌جمهور ۷۴ نفر است. آیا همان ۷۴ نفر امضا کردند یا تعداد بیشتری؟

ایشان فقط اعلام کرد که به حد نصاب رسیده است. امکان دارد همان تعداد امضا کرده‌ باشند یا بیشتر، ولی ایشان دقیقاً اعلام نکرد که چه کسانی امضا کرده‌اند وبه چه شکل است.

آیا فقط نمایند‌گان اصول‌گرا این نامه را امضا کردند یا نمایند‌گانی از طیف اصلاح‌طلب هم بودند؟

تعدادی از نمایندگان اصول‌گرا و برخی از نمایند‌گان اقلیت. تعدادی از نمایند‌گان اقلیت هم به این دلیل که احساس می‌کردند اگر آن‌ها این سوال را امضا کنند، برداشت دیگری از سوال می‌شود و به شکل دیگری تفسیر خواهد شد و عملاً شاید منتفی شود، این سوال را امضا نکردند.

آیا نمایند‌گانی هم بودند که مخالف جمع‌آوری امضا برای سوال از رییس‌جمهور باشند؟

طبیعی است که طرف‌داران دولت مخالفند. از جمله آقای رسایی، نماینده‌ی تهران، در نطق خود اعلام کرده بود که با این سوال مخالف است.

آقای مطهری در واکنش به این نطق آقای رسایی، گفت، با توجه به این‌که آقای رسایی در تذکر خود اعلام کرده بود حساسیتی روی کلمه‌ی «وکیل‌الدوله» ندارد و به نوعی تایید می‌کند، نماینده حامی دولت است، مخالفت ایشان با سوال از رییس‌جمهور، یک امر طبیعی است.


سعدالله نصیری، نماینده اصلاح‌طلب زنجان

با سعدالله نصیری، نماینده‌ی مردم زنجان و عضو فراکسیون اقلیت در مجلس گفت و گو کردم و واکنش اصلاح‌طلبان را در مقابل این جمع‌آوری امضا، پرسیدم.

روز یکشنبه جلسه‌ی فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس است. ممکن است در آنجا راجع به این موضوع بحث شود.

تا روز یک‌شنبه که فراکسیون اقلیت تصمیم جمعی بگیرد، می‌خواستم نظر خود شما را بدانم که چرا این صحبت آقای مشایی مبنی بر دوستی مردم ایران با مردم اسراییل این‌قدر ایراد دارد؟ شخصاً موضع شما چیست؟

من این بیانیه (سوال از رییس‌جمهور) را امضا نکردم. منتها به این حرفی که زده شده، معترض هستم. هیچ‌کس نمی‌تواند چنین صحبتی را در جمهوری اسلامی تایید کند.

پس چرا خواهان پیگیری این مساله در سوال از رییس‌جمهور نشدید؟

امضا کردن یک نماینده پای هر چیزی باید خیلی دقیق‌تر و جدی‌تر باشد. چون ما یک مورد (در مورد وزیر آموزش و پرورش) امضا کردیم و دیدیم که باید یک مقدار برای امضا سخت‌گیرتر بود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
طرح سؤال از رئیس جمهور به حد نصاب رسید
درخواست ۱۷۲ نماینده برای رسیدگی به اعتراض کنکوری‌ها
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقاي لاريجاني رئيس قوه ي قانون كذاري هستند لذا ميتوانند به سرعت ضعف قوانين را بر طرف كنند تا اين همه استعداد كشي و نخبه كشي نهادينه نشود . زماني سهميه ي رزمندكان زماني سهميه شهدا جهاد سازندكي و .... حالا هم بومي كري باعث شده است كساني كه برتر هستند نتوانند از امكانات تحصيلي برخوردار شوند . دولتي كه ميلياردها هزينه ي سفرهايش به استان هاي كشور است اكر هزينه ي هر سفرش را تخصيص به ساخت خوابكاه دانشجوئي نمايد در مدت يكسال بيش از دو برابر نياز ميتواند بسازد اما كجاست آن خواستي كه به فكر مردم باشد ؟

-- فرهاد-فرياد ، Sep 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)