تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از مراسم بزرگداشت هفتمین سالگرد ترور احمد شاه مسعود در افغانستان

«صلح افغانستان با مجاهدین تأمین می‌شود»

لینا آریا

مراسم بزرگداشت هفتمین سالروز ترور احمد شاه مسعود که لقب «قهرمان ملی» افغانستان به او داده شده، با حضور حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان و شماری از رهبران جهادی، اعضای پارلمان، مقامات ارشد دولتی و مهمانان خارجی برگزار شد.

Download it Here!

در این مراسم که به مناسبت بزرگداشت هفته‌ی شهید و سالگرد کشته شدن احمد شاه مسعود برپا شده بود، برخی از رهبران جهادی از دولت فعلی و نادیده گرفتن زحمات مجاهدین توسط دولت‌مردان، شاکی بودند و خواستار حل مشکلات کسانی که در آزادی وطن نقش داشته‌اند، شدند.

در همین رابطه، عبدالرب رسول سیاف، رهبر پیشین حزب اتحاد ملی و عضو فعلی مجلس نمایندگان با لحنی تند گفت: «تنها راه آوردن صلح در کشور، اهمیت دادن به مجاهدین است و بس.»

سیاف ادامه داد: «اگر صد سال هم بگذرد، باز برای اعاده‌ی حیثیت و عزت این کشور و برای ختم فتنه‌ها و همچنین تأمین امنیت باید از قشر مجاهد استفاده شود. در غیر این صورت، من امکان آن را یک درصد هم نمی‌بینم. بسیار عامیانه می‌گویم، این میدان را جز مجاهد نمی‌تواند فتح کند و نه هیچ کس دیگر.»

محمد اسماعیل، وزیر انرژی و آب افغانستان که از رهبران پیشین جهادی است، حاکمیت دولت امروزی را حاصل زحمات مجاهدین دانسته و می‌گوید: «پس از روی کار آمدن حکومت‌های بعد از طالبان، هنوز آرمان‌های مجاهدین و شهدای کشور به درستی تحقق نیافته است.»

محمد اسماعیل افزود: «دین، استقلال و آزادی در خون و شرف مردم ما عجین شده و این سه گهر والای الهی از مشخصه‌های بارز مردم سرزمین ما در طول تاریخ غرورآفرین به شمار رفته است. افغان‌ها در فقر و تنگدستی می‌توانند زندگی کنند؛ اما زندگی اسارت‌بار و توام با ذلت را هرگز تحمل نمی‌کنند.»


به احمد شاه مسعود لقب «قهرمان ملی» می‌دهند.

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان نیز در این مراسم گفت: «اگر مبارزات احمد شاه مسعود و یارانش در برابر دهشت افگنی نبود، شانس آزادی کشور محدود بود.»

وی بار دیگر برای تامین صلح در کشور، خواهان اتحاد ملت افغانستان شد. کرزی گفت: «قطعا امکان ندارد که این خاک جز به دست دیگری، مگر به دست خود افغان‌ها ساخته شود. امکان ندارد، ابداً. این خاک فقط و فقط به دست اولاد این کشور ساخته شده است. کمک از بیرون ضروری است و از آن کمک تشکر می‌کنیم. مساعدت بیرون، پول بیرون، مشورت بیرون، متخصص بیرون ضروری است و از آن سپاسگزار هستیم، ولی این خاک زمانی به دست خود ما آباد می‌شود که به اتفاق باشیم.

پیوند ما با خاک ما بوده و در هر جا و در هر زمان و به هر ترتیبی از این خاک دفاع می‌کنیم. آن‌هایی که درک نمی‌کنند این واقعیت را امیدوارم فکر کرده و درک کنند که اگر همین مقاومت احمد شاه مسعود و یارانش نمی‌بود، افغانستان شانس آزادی بعد از ۱۱ سپتامبر را بسیار محدود می‌داشت.»

احمد شاه مسعود، ۱۱ شهریور ۱۳۳۲ هجری شمسی در یکی از روستاهای استان پنجشیر به دنیا آمد.

احمد شاه مسعود یکی از فرماندهان مجاهدین افغانستان بود که سال‌ها با ارتش اشغالگر شوروی سابق جنگید و پس از شکست رژیم کمونیستی در کشور، مدت چهار سال به حیث وزیر دفاع ایفای وظیفه نمود.

شاه مسعود روز ۱۸ سنبله‌ی (شهریور) ۱۳۸۰ هجری شمسی، برابر با نهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی بر اثر انفجار انتحاری دو دهشت افگن عرب، مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاءالدين استان تخار کشته شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دوست عزیز "به احمد شاه مسعود لقب «قهرمان ملی» می‌دهند" چه معنی ؟

به احمد شاه مسعود لقب «قهرمان ملی» را لویه جرگه که بزرگترین مرجع تصمیم گیری که در آن بیش از پانصد نماینده از سراسر افغانستان گرد آمده بودند داده شده است.

حتی در نسخه اول قانون اساسی افغانستان که بعد بدست نزدیکان رییس جمهور در کاخ ریاست جمهوری تغیر یافته است نیز از احمدشاه مسعود به عنوان قهرمان ملی یاد گردیده است.

-- بدون نام ، Sep 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)