تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها در انتخابات آمریکا

مک‌کین با پیلین پیش افتاد

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

بنا به آخرین نظرسنجی‌های انجام شده، جان مک‌کین بعد از پایان یافتن همایش جمهوری‌خواهان، سه در صد از رقیب دموکرات خود پیش افتاده است.

Download it Here!

جدیدترین نظرسنجی‌ موسسه گالوپ حاکی از گرایش ۴۸٪ رأی‌دهندگان به مک‌کین در مقابل ۴۵٪ به اوباما است.

موسسه نظرسنجی گالوپ، گزارش خود را دیروز بر‌اساس پرسش از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی روزهای چهارم تا ششم سپتامبر منتشر کرده است.


حضور پیلین اثر تبلیغی مثبتی برای مک‌کین داشته است (عکس: رویترز)

همچنین بر پایه مطالعات انجام شده، به نظر می‌رسد هیجان ناشی از گردهمایی جمهوری‌خواهان بخشی از رأی‌دهندگانی را که هنوز مصمم به گزینش کسی نبوده‌اند به سوی جناح راست کشانده باشد. فعلاً کارشناسان در حال بررسی تأثیر معرفی سارا پیلین هستند.

جان زاگبی، یکی از تحلیل‌گران آماری و مدیر موسسه نظر‌سنجی زاگبی نیز معتقد به اثر مشخص آمدن سارا پیلین به رقابت‌هاست. حضور پیلین اثر تبلیغی مثبتی برای مک‌کین ۷۲ ساله داشته است.

در حال حاضر جمهوری‌خواهان سعی کرده‌اند پرسشگران مطبوعاتی را متهم به جبهه‌گیری جنسیتی علیه پیلین کنند تا به این روش مانع تاثیرگذاری نقدهای رسانه‌ای شوند.


مک‌کین در بعضی ایالت‌ها رقابت نزدیکی با اوباما خواهد داشت (عکس: رویترز)

از سوی دیگر، بر‌اساس دیگر مطالعه این موسسه، رأی‌دهندگان سفیدپوست مذهبی گرایش بیشتری به جان‌ مک‌‌کین دارند تا باراک اوباما.

به‌ نظر می‌رسد این گروه که نزدیک به یک سوم رأی‌دهندگان آمریکا را تشکیل می‌دهند، پایگاه محکم‌تری برای مک‌کین باشند.

اصولاً مسیحیان اونجلیست در طول چند انتخابات پیشین، عامل موثری برای پیروز شدن جمهوری‌خواهان در رقابت‌ها بوده‌اند. مواردی چون مخالفت با سقط جنین و آزادی‌های جنسی از جمله عوامل فاصله‌گیری این گروه نسبتاً محافظه‌کار از لیبرال‌‌ها بوده است است.

نزدیک به ۶۵ درصد سفید‌پوستان همیشه حاضر در مراسم روزهای یک‌شنبه کلیساهای آمریکا، امروز طرفدار جان مک‌کین و ۲۶ درصد هم طرفدار باراک اوباما هستند.

در هفته‌های آینده، نظرسنجی‌ها روی محورهای امنیت ملی، اقتصاد، کنترل اوضاع در عراق خواهد بود و باید دید اوباما و بایدن چگونه خواهند توانست از پس زوج مک‌کین - پیلین که در ۱۰ روز گذشته مسیری رو به رشد را نشان داده‌اند، برآیند.


گرد‌همایی جمهوری‌خواهان، بخشی از رأی‌دهندگان را به سمت خود کشیده است (عکس: رویترز)

مهم‌ترین مساله برای رقبا، پیروزی در ایالت‌هایی مثل اوهایو و پنسیلوینیا است که مشخصاً دموکرات یا جمهوری‌خواه نیستند و بر ‌اساس میزان تاثیر تبلیغات و موضوع‌های مهمی نظیر اقتصاد و بیکاری به یک طرف یا دیگری گرایش پیدا می‌کنند.

در سال ۲۰۰۰، تاثیر ایالتی چون فلوریدا آن‌قدر زیاد بود که به خاطر چندصد رأی، جورج بوش انتخابات را برد و با وجود رأی ملی بالاتر ال گور، دموکرات‌ها مجبور به ترک کاخ سفید شدند.

در بعضی ایالت‌ها، مثل ویرجینیا، کالرادو، مانتنا و نیوهمشایر رقابت مک‌کین با اوباما شانه به شانه است.

باید دید در انتخابات نوامبر امسال، کدام‌یک از این دو نامزد می‌توانند آرای گروه بزرگی را که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند، جذب کنند؟

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بايد توجه داشت كه تا جه حد برنامه هاي مك كين ميتواند فاصله ي او را با جرج بوش نشان دهد اقتصاد كه محوري ترين مسئله ي مردم آمريكاست جكونه جمهوري خواهان با عمده كردن امنيت ملي و تهييج غرور ملي موضوع اقتصاد را از دستور كار انتخابات خارج نمايد . اما جامعه ي آمريكائي و بطور كلي نياز به تغيير دارد و تنشها و جنكها ي جمهوري خواهان اوضاع اقتصادي و امنيتي دنيا را تهديد خواهد كرد ديكر اقتصاد دنيا و مزد بكيران تحمل برداخت اين هزينه ها را ندارند اكر تغييرات در دنيا توسط سياست متعادل اوباما نشود مردم دنيا روشهاي راديكالتر را در دستور مبارزه ي خود قرار ميدهند و تغييرات از آن طريق به دولت مردان دنيا تحميل خواهند كرد .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 9, 2008

بيلين يكي از دست راست ترين جمهوري خواهان است كه در زمان فرمانداريش در آلاسكا نشان داده است كه حقوق مادران مجرد ؛ امكانات مهد كودكان و كودكان ؛ اخراج كارمندان ساده ي حكومت آلاسكا ؛ همكاري با كليساهاي دست راستي و .... را به طرز خشونت آميزي انجام داده است او طرفدار بازكشت كليسا به مدرسه هاست از جريانات حفظ اسلحه است . ولي در روز سخنراني با كلاشي تمام كودكي را اين طرف و آنطرف ميكرد تا نشان دهد از كودكان حمايت ميكند روزهاي آينده افكار به شدت افراطي اش بر ملا حواهد شد .
اما مردم دنيا بايد بدانند ديكر دوره ي دولتهاي رفاه مردمي به بايان رسيده است زيرا سرمايه ي جهاني وارد بحران مرك و زندكي شده است و براي خلاصي از اين بحران تنها راه نجاتش حمله به دستمزد مزد بكيران و ايجاد جنكهاي منطقه اي ست بعد از سقوط شوروي سرمايه ي جهاني فكر ميكرد ديكر بي رقيب شده و هر كاري بخواهد ميتواند انجام دهد اما تاريخ درس خوبي به آنها خواهد داد دهه ي 2010 دهه ي انقلابات است و راهي براي مردم باقي نمانده است جز مشاركت فعال در سرنوشتشان .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 11, 2008

امیوارم اباما شکست بخوره. مک کین تنها کسی در آمریکاست که میتونه از پس جمهوری اسلامی و روسیه بربیاد.

-- امیر ، Sep 11, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)