تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
دو ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

آغاز رقابت‌ها بعد از پایان گردهمایی‌های حزبی

نیک‌آهنگ کوثر

پس از دو هفته پیاپی برپایی گردهمایی‌های ملی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، مبارزه نهایی دو حزب آغاز و تا چهارم نوامبر جاری ادامه خواهد یافت.

جمهوری‌خواهان که پس از انتخاب یک چهره جدید برای نامزدی معاون اولی انرژی گرفته‌اند، امیدوارند توجه بیشتری جلب کنند و آرا را به سوی مک‌کین بکشانند.

Download it Here!

بر اساس آمار ارائه شده، تعداد بینندگان تلویزیونی سخنرانی پایانی جان مک‌کین در گردهمایی سنت‌پال بیشتر از تماشاگران سخنرانی باراک اوباما در همایش ملی دموکرات‌ها بوده است.

با این همه هنوز درصد زیادی از رای دهندگان متقاعد نشده‌اند که در صورت مرگ زودهنگام جان مک‌کین که مبتلا به سرطان است، سارا پیلین، معاون او قدرت لازم را برای هدایت امور کشور داشته باشد.


سارا پیلین و جان مک‌کین (عکس:رویترز)

پیلین تا پیش از دو سال پیش، شهردار یک شهر کوچک در ایالت آلاسکا بود و بعد از آن فرماندار ایالتی با جمعیتی کمتر از شهرهای بزرگ آمریکا از جمله شیکاگو، شهر باراک اوباما شد.

حضور سارا پیلین در سخنرانی‌های تبلیغاتی مک‌کین باعث تهییج جمهوری‌خواهان سنتی و پیروان کلیسای اونجلیست شده است، اما معلوم نیست انتخاب او برای مبارزه علیه دموکرات‌ها بتواند آرای زنان طرفدار هیلاری کلینتون را به سوی مک‌کین بکشاند.

طرفداران هیلاری کلینتون اکثرا معتقد به سیاست‌های او در زمینه‌های تامین اجتماعی فراگیر، آزادی سقط جنین و مواردی هستند که با خاستگاه سنتی جمهوری‌خواهان و سارا پیلین در تضاد است.

با این همه هستند زنانی که فقط به خاطر زن بودن معاون انتخابی جان مک‌کین، ممکن است به جفت مک‌کین-پیلین رای دهند.


سارا پیلین، معاون مک‌کین (عکس:رویترز)

اما مشکل بزرگی که سارا پیلین با آن روبرو است، هجوم رسانه‌های مختلف برای بررسی سوابق او در آلاسکا و تقاضای بیش از پیش برای مصاحبه رودر رو با اوست.

ظاهراً پیلین هنوز آمادگی گفت و گوهای سخت تلویزیونی را ندارد و ستاد مک‌کین نمی‌خواهد از تاثیر حضور فرماندار ۴۴ ساله آلاسکا در مبارزات کاسته شود.

اما دموکرات‌ها بعد از اعلام آمار رسمی بیکاری و مشکلات مالی دولت در آخر هفته گذشته، با نقد سخنرانی‌های همایش جمهوری‌خواهان، حمله را شدیدتر کرده‌اند.


حضور پیلین در سخنرانی‌های مک‌کین باعث تهییج جمهوری‌خواهان سنتی شده است (عکس:رویترز)

باراک اوباما روز گذشته در یکی از سخنرانی‌هایش گفت که جمهوری‌خواهان در گردهمایی سنت پال سعی کردند مساله آسیب‌های اقتصادی سال‌های اخیر را مسکوت بگذارند، و این در حالی است که جان مک‌کین همان سیاست‌ها را دنبال خواهد کرد.

اوباما ضمن رد ادعای جان مک‌کین در‌باره این‌که دموکرات‌ها مالیات‌ها را افزایش خواهند داد گفت که در دوران حاکمیت حزب دموکرات بر کاخ سفید، ۹۵ در صد مردم مالیات کمتری خواهند پرداخت.

اوباما در ضمن با تاکید ضمنی ارتباط‌ مک‌کین با شرکت‌های نفتی، گفت تخفیف مالیاتی مک‌کین شامل شرکت‌های بزرگی از جمله اکسان-موبیل، یکی از ثروتمندترین شرکت‌های جهان خواهد شد.

اوباما گفت که با استفاده از انرژی‌های جایگزین باید از وابستگی‌های نفتی کاست. او گفت که سناتور مک‌کین همیشه مخالف تغییر منابع انرژی بوده است و علیه لوایح جایگزینی منابع سوخت و انرژی رای داده است.


سناتور اوباما، کاندیدای حزب دموکرات (عکس:رویترز)

جان مک‌کین نیز با حمله به اوباما گفت که نامزد دموکرات‌ها که مخالف استخراج بیشتر نفت است، و با آن‌که می‌داند آمریکا نیاز به انرژی دارد، فقط مخالفت می‌کند و برنامه مناسبی ندارد.

مک‌کین در هفته‌های گذشته نیز سیاست صرفه‌جویانه اوباما که باعث کاهش ورود بخشی نفت به آمریکا می‌شد را مسخره کرد بود.

جان مک‌کین معتقد است که با استخراج نفت از منابع فلات قاره و حاشیه ساحلی آمریکا، می‌توان وابستگی را کاهش داد، اما کارشناسان معتقدند که استخراج نفت از این مخازن به این زودی‌ها میسر نیست.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

kheili tabloo tarafdare democratayi!!

-- بدون نام ، Sep 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)