تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حمله مستقیم سارا پیلین به اوباما و بایدن

امید معماریان

سارا پیلین، فرمانداری که در عرصه ملی سیاست آمریکا تا چند هفته پیش گمنام به شمار می‌رفت، بعد از سخنرانی شب سومش در گردهمایی جمهوری‌خواهان، امروز یکی ازمحبوب‌ترین چهره‌ های نزدیک به جان مک‌کین به شمار می‌رود.

پایلین را می‌توان نماینده شهرهای کوچک و متوسط آمریکا به شمار آورد. زندگی متوسط او ‌موفقیت‌هایی که خارج از دایره وابستگی‌های حزیی کسب کرده است، پنج فرزند و مشکلاتی که مانند هر خانواده آمریکایی با آن سروکار دارد، موقعیت ممتازی به وی می‌دهد که بخش‌های عمده‌ا‌ی از مردم با وی ارتباط برقرار کنند.

بسیاری ازجمهوری‌خواهان معتقدند او می‌تواند اشتیاق زیادی را به بدنه حزب تزریق کند و آن‌ها را برای حضور در انتخابات به میدان بیاورد.

تنها چند ساعت پس از سخنرانی شب گذشته وی، از هم‌اکنون او را نماینده نسل جدیدی ازجمهوری‌خواهان می‌دانند که مدلی برای بسیاری دیگر از محافظه‌کاران آمریکایی خواهد بود. آن چیزی که جولیانی، شهردارسابق نیویورک در سخنرانی خود و در توصیف پیلین ،نگاه به آینده خواند. به نظر برخی از کارشناسان از نظر محتوا سخنان وی بسیار ضعیف بود. بنابراین او روی سه محور جان مک‌کین، گذشته و حال زندگی خود و حمله به باراک اوباما تمرکز کرد.


سارا پلین، معاون جان مک‌کین

او به معرفی تک تک اعضای خانواده خود پرداخت، از والدینش تقدیر کرد و گفت که چگونه خواهر و شوهر خواهرش، برای راه انداختن یک کسب و کار معمولی با مشکلاتی مواجه هستند تا به خانواده‌های آمریکایی که از حضور ثروتمندان آدم های تکراری درسیاست خسته هستند، یادآوری کند که چقدر به آن‌ها شبیه است.

او بارها به ستایش از مک‌کین پرداخت و سابقه شهردار بودن خود در یک شهر با هفت نفر را با سابقه اوباما مقایسه کرد و حتی آن را برتر جلوه داد.

پالین که از جمله سیاست‌مداران بدبین به مساله گرم شدن هوای جهان و مساپل محیط زیستی است که ال گور هم اکنون یکی از مروجان پروپاقرص آن به شمار می‌رود، از نظر مسایل خانوادگی و اجتماعی ،به شدت محافظه‌کار است و مسایل سیاست خارجی برای وی تازگی دارد.

او تا دوسال قبل پاسپورت نداشت و برای سفری به عراق، پاسپورت دریافت کرد. با این حال تنها در مدت کمتر از دوسالی که فرماندار آلاسکا بوده ‌بالاترین درصد محبوبیت را درمیان مردم به دست آورده است.

در حالی که کنگره دموکرات زیر ۲۰ درصد محبوبیت دارد، محبوبیت پیلین در ایالت ۶۰۰ هزار نفری آلاسکا - که یک ششم شهر شیکاگو محسوب می‌شود- ‌نزدیک به هشتاد درصد است.

اگر چه پیلین بیشتر ارزش هایی را به بلیت مک‌کین اضافه می‌کند که شاید میشل اوباما برای همسرش باراک اوباما به همراه می‌آورد تا آن‌چه که مثلاً دیک چنی به بوش می‌افزاید یا جو بایدن به اوباما.

تصویری که او از خود اراپه کرد بیشتر یک مادر مهربان و همسری بود که بعد از بیست سال، هنوز وفادار است.


پلین به همراه دخترش، بریستول و دوست‌پر او بر صحنه حاضر شد

اما موضوع این است که برای بسیاری از رای‌دهندگان شخصیت و نحوه زندگی کاندیداها و در مجموع تاثیری که روی مردم می‌گذارند، می‌تواند همان تاثیری را گذاشته داشته باشد که نظرات آن‌ها در خصوص مسایل عمده کشور از جمله اقتصاد و سیاست خارجی.

جمهوری‌خواهان شب سوم را با جولیانی، شهردار سابق نیویورک و هم‌چنین یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری دوره مقدماتی آغاز کردند که در سخنانش حملات سختی به اوباما و بی‌تجربگی او کرد.

او گفت از این‌که طی چهارشب گردهمایی هفته پیش دموکرات‌ها‌، اسمی از بنیادگرایی اسلامی نیامده، به شگفت آمده است.

وی با استفاده از این موضوع با حمله به دموکرات‌ها به این موضوع پرداخت که این مک‌‌کین است که برای دفاع از کشور آماده است.

موضوعی که در تمام شب تکرار شد تا مشخص شود طی دو ماه آینده همانند انتخابات سال ۲۰۰۴، موضوع امنیت ملی و دفاع از آمریکا و سخت بودن جمهوری‌خواهان در این خصوص نسبت به دموکرات‌ها، می‌تواند یکی از محورهای اصلی حمله علیه دموکرات‌ها باشد. سارا پیلین شب گذشته همسر آینده دخترش را به همراه خود آورده بود تا به انتقادات بسیاری که طی روزهای گذشته در خصوص باردار بودن دخترش، بریستول شده بود پاسخ بدهد.


سخنرانی سارا پلین با استقبال حاضران در کنگره حزب جمهوری‌خواه روبه‌رو شد

‌اگر چه برخی معتقد بودند آوردن این پسر جوان به صحنه می‌تواند به ضرر او تمام شود.

اما شب سوم جمهوری‌خواهان نشان داد آن‌ها کمرهای خود را برای حمله بسته‌اند و می‌توان انتظار داشت که صرف نظر از مسایلی که در انتخابات مقدماتی مطرح بود مانند بیمه بهداشتی و یا حتی بسیاری ازمساپل اقتصادی و یا انرژی؛ موضوع چگونگی دفاع از آمریکا و ایمن نگهداشتن کشور ،یکی از اولویت های جمهوری‌خواهان خواهد بود.

در نظرسنجی‌های مختلف از جمله نوع اخیر آن که توسط وال استریت جورنال منتشر شده، درخصوص مسایلی مانند امنیت ملی و سیاست خارجی‌ باراک‌ اوباما با فاصله زیادی از جان مک‌کین در رده دوم قرار دارد. موضوعی که نشانه خوبی برای اوباما نیست. لحن سخنرانی جولیانی و پیلین آن‌چنان تند و طعنه‌آمیز بود که بسیاری از کارشناسان آن را با انتخابات سال ۲۰۰۴ و حتی تندتر از آن قلمداد کردند. انتخاباتی که توسط کارل روو، مشاور جورج بوش راهبری می‌شد.

دموکرات‌ها به صورت سنتی همواره در مقام دفاع بوده‌اند و در برخی دوره‌های انتخاباتی با تعلل در جواب دادن به حملات بی‌رحمانه جمهوری‌خواهان، تصویر سستی از خود به جای گذاشته‌اند.

سخنرانی هفته قبل اوباما نشانه‌هایی از این داشت که امسال قرار است دموکرات‌ها از درس‌های دوره‌های قبل استفاده کنند. به همین جهت بسیاری در انتظار هستند که بعد از سخنرانی پنج شنبه شب (به وقت آمریکا) واکنش دموکرات‌ها را در خصوص حملات یاد شده ببینند.

پیلین که در بخش‌های عمده‌ای ازسخنرانی خود لحنی طعنه‌آمیز داشت در کوچک شمردن شعار تغییر اوباما گفت که برخی شعار تغییر را انتخاب می‌کنند تا شغل خود را از آن بسازند، اما برخی هستند که با استفاده از شغل وحرفه شان تغییر ایجادمی کنند.

با توجه به اشتیاق او برای جمله به دموکرات‌ها ،از همین الان می‌توان تصور کرد که جلسات مناظره کاندیداها و یا معاونین آن‌ها بسیار تند و آتشین باشد.

در این میان کار دموکرات‌ها دشوار تراست چرا که مناظره با یک زن‌، ملاحظات و حساسیت‌های خود را خواهد داشت.

به همین جهت‌ کارشناسان به جو بایدن سفارش کرده‌اند که در مناظره با پیلین، به جای پرداختن به خود وی، جان مک‌کین را مورد حمله قرار بدهد. درواقع او را نادیده بگیرد تا به آرامی از حساسیت ایجاد کردن در این زمینه بپرهیزد.

اگر‌چه جمهوری‌خواهان نشان داده‌اند که در حمله بی‌رحم هستند و با توجه به اشتیاقی که طی روزهای گذشته برای شنیدن صدای پالین وجود دارد‌، کار باز برای دموکرات‌ها دشوارتر هم خواهد بود.

آن‌چه مسلم است حضور غیرمنتظره فرماندار ناآشنای آلاسکا، نقشه انتخاباتی را به مقدار زیادی متفاوت و نقاط تمرکز را جابجا کرده است و به همین جهت معلوم نیست با آرایش جدیدی که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان طی روزهای آینده پس از انتخابات اتخاذخواهند کرد،‌ درصدها چگونه درنظر سنجی‌ها بالا وپایین خواهد رفت.

سخنرانی مک‌کین البته می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد. انتظار می‌رود سخنرانی وی، بعد ازسخنرانی آتشین جولیانی و پیلین، بیشتر روی جزییات برنامه وی برای حل مسایل عمده کشور باشد، اما دور ازذهن نیست که با افزایش اعتماد به نفسی که برای حمله به دموکرات‌ها وکوبیدن اوباما شکل گرفته است مک‌کین نیز آخرین ساعت‌های گردهمایی جمهوری‌خواهان را برای تضعیف رقیب خود از دست ندهد.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
تأکید بر گذشته مک​‌کین، حمله مستقیم به اوباما
دختر نوجوان باردار پیلین، مهم‌تر از جان مک‌کین
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تلفظ درست نامِ اين خانم همان «پيلين» است. می‌توانيد اين‌جا را هم ببينيد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sarah_Palin

-- داريوش ، Sep 4, 2008

سخنان خانم پیلین از نظر محتوا از سخنرانی احمقانه اباما که بهتر بود. اباما فقط درباره یک جامعه رویایی صحبت کرد. به نظر من اباما، احمدی نژاد آمریکایی هاست.

-- امیر ، Sep 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)