تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
دیدگاه شوارد نادزه پیرامون جنگ روسیه و گرجستان

«مدت‌هاست جنگ سرد آغاز شده»

برگردان: مجید روشن‌زاده

شوارد نادزه، وزیر خارجه شوروی سابق و رییس‌جمهور سابق گرجستان، در گفت و گو با رسانه‌های مختلف آلمان علت جنگ روسیه و گرجستان را نقش استراتژیک گرجستان می‌داند. او در مورد احتمال شروع جنگ سرد میان روسیه و آمریکا می‌گوید: مدت‌هاست که جنگ سرد آغاز شده است. آمریکا با طرح استقرار سیستم دفاع موشکی در لهستان و چک عملاً این جنگ را آغاز کرده است.

شوارد نازه به هفته‌نامه آلمانی «راینر مرکور» در مورد علت شروع جنگ می‌گوید: «اگر ارتش گرجستان به شهر شینوالی حمله نمی‌کرد ما اکنون شاهد چنین وضعیتی نمی‌شدیم. این دلیل عمده چیزی است که در حال حاضر شاهد آن هستیم. اما تنها راه‌حل اختلاف فعلی مذاکره است. زمانی که من رییس‌جمهور گرجستان بودم تلاش کردم با رهبران دول مختلف به‌ویژه رهبران آمریکا و روسیه رابطه حسنه‌ای برقرار کنم.»

او در مورد تاثیر جنگ بر آینده رابطه روسیه و گرجستان می‌گوید: «باید هر دو طرف در جهت بهبود مناسبات تلاش کنند. وضعیت کنونی برای روسیه سود چندانی ندارد و اعتبار روسیه را در سطح جهان خدشه‌دار کرده است. امیدوارم رهبران روسیه درک کنند که وضعیت کنونی به سود آن‌ها تمام نخواهد شد.»


عکس از رویترز

رییس‌جمهور سابق گرجستان در‌‌مورد آینده عضویت گرجستان در ناتو معتقد است که با‌ وجود ظهور وضعیت جدید دور از انتظار نخواهد بود که گرجستان در درازمدت به عضویت ناتو در‌آید.

او بر این باور است پس از این جنگ «حتی این عضویت ممکن است سریعتر از گذشته انجام گیرد.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر شروع مذاکرات مقدم بر هر چیز است. در‌واقع روسیه مخالف عضویت گرجستان در ناتو است‌، بدین خاطر هدف اصلی گرجستان باید متقاعد کردن روسیه باشد. باید به روس‌ها تفهیم شود که عضو شدن گرجستان در ناتو امنیت روسیه را به خطر نخواهد انداخت. اما برای همه این‌ها به زمان نیاز داریم.»

شواردنادزه در پاسخ به این سوال که چرا عضویت گرجستان به سود روسیه است می‌گوید: «دلایل زیادی وجو دارد. نخست این‌که سیاست گرجستان در قبال روسیه تغییر خواهد کرد و برخلاف سیاست فعلی تند نخواهد بود. از آن گذشته، ناتو از اعضای خود رعایت ارزش‌های دموکراتیک و قانون را می‌طلبد بدین خاطر روسیه پس از عضویت، همسایه‌ای با ثبات و دموکراتیک خواهد داشت.»

شواردنازه مخالف این نظر است که جنگ گرجستان درواقع جنگ روسیه و آمریکا برای تسلط بر منابع انرژی منطقه قفقاز است.

او در این رابطه می‌گوید: «حدود ده سال است که موضوع منابع انرژی قفقاز و صدور آن‌ها به غرب مطرح است. روسیه در این مدت با این مساله کنار آمده و آن را پذیرفته است.»

رییس‌جمهور سابق گرجستان در گفت و گویی دیگر با روزنامه کثیر‌الانتشار «بیلد» می‌گوید‌: «از جمله علل جنگ اخیر وضعیت مهم و استراتژیک گرجستان است.»


شوارد نادزه، وزیر خارجه شوروی سابق و رییس‌جمهور سابق گرجستان

او در مورد موضع‌گیری آمریکا در جنگ اخیر خاطر‌نشان می‌کند: «نباید بیش از این از آمریکا انتظار داشت. حدود ۱۰ سال است که آمریکا هم از نظر سیاسی و نظامی و هم از نظر اقتصادی و اخلاقی گرجستان را مورد حمایت قرار داده است. آمریکایی‌ها در حال حاضر در وضعیتی نیستند که از لحاظ نظامی ما را یاری دهند. آن‌ها اکنون در عراق و افغانستان درگیر هستند. نه آمریکایی‌ها و نه اروپایی‌ها ظرفیت شروع جنگ دیگری را ندارند.»

شواردنادزه در پاسخ به این پرسش خبرنگار هفته‌نامه «راینر مرکور» که می‌پرسد آیا ممکن است پیامد جنگ اخیر جنگ روسیه و گرجستان خروج کامل آمریکا از منطقه قفقاز باشد می‌گوید: «به‌هیج‌وجه. نفوذ آمریکا حتی پس از این افزایش خواهد یافت. زیرا گرجستان با وجود کوچک بودن دارای اهمیت زیادی است. گرجستان در جایی قرار دارد که آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند. این را آمریکایی‌ها خوب می‌دانند.»

رییس‌جمهور سابق گرجستان، در‌نهایت به خطر جنگ سرد میان آمریکا و روسیه اشاره می‌کند و بر این باور است که «مدت‌ها‌ست جنگ سرد با طرح نصب سپر دفاع موشکی در لهستان و چک آغاز شده است.»

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه
خطر بازی‌های سیاسی منطقه‌ای
«اروپا باید خود را آماده کند»
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

dose the naive act of nakaashwilli to start a war against the russians need so much wisdom?does it deserve even such an analysis? does the cold war really need such a start?
maziar

-- بدون نام ، Aug 18, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)