تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
به بهانه مصاحبه محمود احمدی‌نژاد با شبکه NBC آمریکا

احمدی‌نژاد و جلب افکار عمومی مردم آمریکا

واروژ میناسیان

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران در اتفاقی نادر، امشب قرار است در مصاحبه‌ای با شبکه ان.بی.سی آمریکا ظاهر شود و با مردم آمریکا سخن بگوید.

سایت ریاست‌جمهوری ایران در اقدامی پیش‌دستانه اقدام به انتشار بخش‌هایی از سخنان رییس‌جمهوری کرده که می‌توان روح کلی آن را فهمید. مصاحبه با رییس‌جمهوری ایران روز یکشنبه در تهران ضبط شده است.


مصاحبه محمود احمدی‌نژاد با شبکه NBC (عکس: پایگاه خبری ریاست جمهوری ایران)

بر اساس متن منتشر شده از اظهارات آقای احمدی‌نژاد، همان طور که انتظار می‌رفت، او با مردم آمریکا دوستانه سخن گفته و مثل همیشه به دولت‌مردان آمریکا توصیه کرده است که مردم ایران را تهدید نکنند.

در سال‌هایی که ریاست‌جمهوری جورج بوش و محمود احمدی‌نژاد با یکدیگر تقارن زمانی پیدا کرده‌اند، هر دو رییس‌جمهور بارها ملت‌های مقابل را نصیحت کرده‌اند که شایسته زندگی‌ بهتری هستند و دولت‌مردانشان آن را از آنان دریغ کرده‌اند.

نصایح این دو، برخی اوقات تا جایی پیش ‌رفت که گمان می‌شد آنان بیشتر نگران مردم کشور مقابل هستند تا مردم خود.

در این میان محمود احمدی‌نژاد چندین بار از همتای آمریکایی‌اش خواست به پای میز مناظره‌ای بنشیند تا حقانیت سیاست‌ها و مواضع هر یک از طرفین برای مردم جهان آشکار شود.

احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری کشوری است که روحانیون حاکم بر آن سال‌ها پیش در اندیشه صدور انقلاب به جهانی بودند که امروز، وی در اندیشه مدیریت آن است.

مطالعه اقدامات ۳۰ سال اخیر مقامات جمهوری اسلامی، صرف نظر از لفاظی‌هایشان، نشان می‌دهد که آن‌ها مانورهای نظام‌مند، عمل‌گرا و محتاطانه‌ای را برای رسیدن به اهداف خود، یعنی احیاء و ظهور مجدد ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه به اجرا گذاشته‌اند.

سخنان محمود احمدی‌نژاد در گفتگو با شبکه ان.بی.سی هم بی‌تردید در همین فضا صورت گرفت.

جمهوری اسلامی همواره اهداف واقعی خود را پشت لایه‌هایی ایدئولوژیک پنهان می‌کند تا دشمنان احتمالی را گمراه و سیاست‌های خود را برای ملت‌های مسلمانی که تلاش می‌کند هدایت آن‌ها را بر عهده داشته باشد، جذاب‌تر کند.

همان طور که انتظار می‌رفت، آقای احمدی‌نژاد در موضعی کاملاً مشخص، بار دیگر همانند سایر رؤسای جمهوری ایران به مقامات آمریکا توصیه کرد که در صورت تجدید ‌نظر در سیاست‌های خود در برابر جمهوری اسلامی، ایران با نگاهی مثبت با آن برخورد خواهد کرد.


مصاحبه محمود احمدی‌نژاد با شبکه NBC (عکس: پایگاه خبری ریاست جمهوری ایران)

محاسبات دولت احمدی‌نژاد در این سال‌ها بر این پایه استوار شده که اگر دشمنان نتوانند واکنش ایران را پیش‌بینی کنند و تحلیل درستی از هزینه و فایده برخورد‌ها با تهران را در اختیار داشته باشند، دچار تردید و اضطراب خواهند شد.

برای مقامات جمهوری اسلامی، احساسات ضد آمریکایی، آن هم در ابعاد داخلی و منطقه‌ای، یک ابزار است؛ و نه نتیجه.

جمهوری اسلامی معتقد است قدرتش این امکان را فراهم خواهد کرد تا نقش عمده‌ای در امور منطقه‌ای ایفا کند و تا زمانی که افکار عمومی خاورمیانه و ایران علیه آمریکا باشد و آمریکا به سمت نظم منطقه‌ای بدون در نظر گرفتن ایران حرکت کند، ایران از برانگیختن احساسات ضد آمریکایی برای پرهزینه کردن این بی‌اعتنایی و جلب حمایت‌ها از اهداف خود بهره خواهد گرفت.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور محافظه‌کار جمهوری اسلامی در سه سال گذشته بارها مردم آمریکا را خطاب قرار داده تا مشروعیت دولت‌مردان آمریکا را متزلزل کند.

رؤسای سابق جمهوری اسلامی هم به دنبال جذب افکار عمومی مردم کشور‌های منطقه و در حال توسعه بوده‌اند؛ اما احمدی‌نژاد در کنار چنین رویکردی، نیم‌نگاهی هم به افکار عمومی مردم کشور‌های توسعه‌یافته داشته است.

محتوای سخنان سال گذشته وی در دانشگاه کلمبیا و چند سخنرانی وی در سازمان ملل متحد به خوبی نشان می‌دهد که احمدی‌نژاد، بر خلاف آن‌چه که نشان می‌دهد، برای جلب افکار مردم کشور‌هایی از این دست، چندان بی‌اعتنا نبوده است.

از این لحاظ، احمدی‌نژاد تنها رییس‌جمهوری است که بر خلاف سایر رؤسای جمهور ایران، به دنبال جلب حمایت مردم آمریکا برای حمایت از اندیشه‌های «بشردوستانه» جمهوری اسلامی در جهان است.

البته نباید این‌نکته را هم دور از ذهن داشت که احمدی‌نژاد به آمریکا و دولت‌مردانش بار دیگر هشدار داد تصویری که از ایران به عنوان خطری برای مردم جهان ترسیم کرده‌اند، دروغی بیش نیست و در مورد این کشور نباید اشتباه جنگ عراق را تکرار کنند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
استقبال احمدی‌نژاد از توسعه روابط با آمریکا
احمدی‌نژاد: پاسخ ایران به تغییر دیدگاه آمریکا مثبت است
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)