تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سر و صدای حمله به ایران ادامه دارد

برگردان: بنفشه سرتیپی
منبع: هفته‌نامه تایم

با گوش دادن به پاسخ‌های ژنرال دیوید پترائوس به سوالات مجلس سنا ممکن است به این نتیجه رسید که آمریکا، درصدد آغاز جنگی دیگر در خلیج فارس و این‌بار علیه ایران است.

سناتورهای هر دو جناح به همان اندازه که در مورد عراق و افغانستان از وی پرسیدند، به طرح پرسش در مورد ایران هم پرداختند. سناتور جوزف لیبرمن، از پترائوس درباره فعالیت‌های ضد آمریکایی ایران در منطقه سوال کرد.

دانیال آکاکا، سناتور ایالت هاوایی‌ با گلایه درمورد فوائد مذاکره با ایران پرسید و سناتورجیم وب از ایالت ویرجینیا پترائوس را در خصوص منظورش از لزوم مقابله با «نفوذ بدخواهانه ایران» و «یامدهای نفوذ غیرقانونی آن در منطقه» تحت فشار قرار داد.

ژنرال پترائوس که تصدیق‌هایش به عنوان رییس پایگاه مرکزی آمریکا در این جلسه استماع حائز اهمیت بود، با حمایت از «سه دور مذاکرات قبلی» برسر مسایل امنیتی میان ایران، عراق و آمریکا در بغداد، تلاش کرد مردان و زنانی را که انتصاب وی در دست‌های‌شان بود، آرام کند. اما سناتورها از این‌که ممکن است جورج بوش مخفیانه مشغول طرح حمله نظامی علیه ایران باشد، ابراز نگرانی کردند.

به لحاظ نظری، مهم نیست که ایران تا چه حد برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و آموزش نیروهای ضد‌آمریکایی در عراق مصمم باشد، بلکه جنگ با این کشور که جمعیت ضد‌جنگ آن تمایلی به پیشرفت‌های نظامی در خاورمیانه ندارند، اهمیت دارد.

در حال‌حاضر نامزدهای جمهوری‌خواه در کاپیتال هیل (کنگره آمریکا) با بدترین کابوس انتخاباتی نسل روبرو هستند و به همان میزان، تمایلی هم به حمایت از اقدام نظامی علیه ایران ندارند. حتی مقامات کابینه بوش، کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه و رابرت گیتس وزیر دفاع هم به طور مکرر و علنی با این مساله خونسردانه برخورد کرده‌اند.

اما صدای آن‌ها که در واشنگتن محتاطانه و مردد به این مساله واکنش نشان داده‌اند تنها صدایی نیست که به گوش رییس نیروهای مسلح می‌رسد. در اسراییل که جورج بوش تازه از سفر به آن بازگشته است، لزومی ندارد برای درک نگرانی‌های مربوط به موجودیت، چندان تلاشی صورت بگیرد.


یک افسر ارشد اسراییلی در حاشیه ملاقات‌های بوش به تایم گفت که برای مقابله با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، «اقدام نظامی، گزینه مناسبی نیست. اما تنها یک چیز بدتر از آن است و آن یک ایران هسته‌ای است.»

افرادی در خارج از دولت اسراییل، نگرانی‌های شدیدتری هم ابراز کرده‌اند. یوسی کوپرواسر، افسر ارشد سابق جاسوسی مرکز فرماندهی دفاعی اسراییل می‌گوید: «من می‌ترسم که نوامبر برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای، خیلی دیر باشد.»

وی درباره انجام عملیات نظامی علیه ایران می‌افزاید: «فقط این کار را انجام دهید. محض رضای مسیح، این کار را انجام دهید و مشکل ما را حل کنید.»

‌این تنها اسراییل نیست که نگران است. به گفته چند تن از معاونین کاخ سفید، سران مصر و عربستان سعودی هم در ملاقات با بوش، در مورد جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران اظهار نگرانی کرده‌اند. یکی از مقامات ارشد کاخ سفید می‌گوید: «مردم منطقه واقعا می‌خواهند مساله ایران به صورتی صلح‌آمیز حل شود، اما آن‌ها در مورد امنیت خود هم نگران هستند و می‌دانند که این رییس‌جمهور بسیار قوی عمل کرده است.»

اگر تلاش‌های دیپلماتیک نتوانند نتیجه قابل قبولی برای دولت به همراه آورد، آیا بوش دست به اقدام نظامی خواهد زد؟ گمان نمی‌رود که این اتفاق بیفتد، اما نحوه برخورد برخی از هم‌پیمانان بوش در خارج از کشور، بسیار متفاوت است. طبق معمول، بوش به‌طور خصوصی با رهبران کلیدی خاورمیانه در سفر اخیرش به مذاکره پرداخت.

ژانویه گذشته، پس از یک مذاکره تک به تک، وقتی از نخست وزیر اسراییل ایهود اولمرت در یک کنفرانس خبری سوال شد که «آیا دست رییس‌جمهور آمریکا درمورد ایران بسته است»، وی پاسخ داد که پس از مذاکره با بوش به این نتیجه رسیده است که رییس جمهور آمریکا «به شدت مصمم» است و «او بارها در طول ریاست‌جمهوری‌ خود، با اعلام آمادگی برای انجام اقدامات استثنایی، دفاع از باورهایش در حفظ امنیت اسراییل را ثابت کرده است.»

‌جروزالم پست نوشته است که یک مشاور ارشد آمریکا درپی دیدار اخیر بوش از اسراییل، به مقامات این کشور گفته که بوش برای حمله به ایران آماده است، اما گیتس و رایس راه او را بسته‌اند. این گزارش دست دومی بود که دانا پرینو، سخنگوی ریاست‌جمهوری آمریکا قویاً آن ‌را تکذیب کرد.

پترائوس در کاپیتال هیل (کنگره آمریکا)، با اشاره به نگرانی‌های هسته‌ای، ایران را کلید اصلی دو نگرانی مهم امنیتی برای قرارگاه مرکزی عنوان کرد. او گفت: «فقدان شفافیت لازم در تلاش‌های کشورهایی مثل ایران و سوریه برای گسترش برنامه هسته‌ای‌شان، یک نگرانی مهم است.»

این نوع سخنان است که مردم آمریکا را نگران کرده است. مشاوران سران دموکرات در کاپیتال هیل نگرانند که مبادا بوش به خاطر این‌که احساس می‌کند کمکی به جانشین خود کرده است، در فاصله نوامبر و ژانویه ایران را بمباران کند.


دن سنور، سخنگوی سابق ارتش و مشاور سیاست خارجی دولت بوش می‌گوید که چنین اتفاقی نخواهد افتاد، چراکه این اتفاق به استعفای چند تن از اعضای جامعه اطلاعاتی و نیروهای مسلح منجر می‌شود که هر دو گروه از تجربه عراق، زخم خورده اند.

‌ممکن است حق با سنور باشد، اما اشارات زیادی از خارج به گوش می‌رسد که باعث شده ناظران در آمریکا و خارج از کشور به این مساله مظنون باشند.

منبع

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ترجمه این مطلب پیش از این در شماره 70 هفته نامه «ایران در جهان» منتشر شده است، تعجب میکنم که چرا مطلبی را که تقریبا سه هفته پیش در تایم آمده، اکنون ترجمه کرده و بر روی سایت قرار داده اید، آن هم با دقت و کیفیتی به مراتب پایین تر. اگر دو ترجمه را باهم مقایسه کنید، قطعا شما هم به همین نتیجه خواهید رسید. لینک ترجمه این مطلب تایم در ایران در جهان:

http://www.irandarjahan.net/spip.php?article455

-- نویان ، Jun 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)