تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

شهید عباس پالیزدار

نادر فکوهی

سه سال قبل در این روزها و در فاصله دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی نهم‌، فضای عمومی کشور در سیطره شعار‌های «ضد هاشمی» بود. فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و روشنفکران زیادی اما، علی‌رغم میل باطنی‌شان و از روی احساس خطر بروز «فاشیسم احمدی‌نژادی» پا به عرصه تبلیغات رو در رو و چهره به چهره گذاشته بودند.

میادین اصلی شهر‌های بزرگ شاهد حضور چهره‌هایی بود که شاید به دلیل جنس فعالیت‌شان کمتر با پوپولاس (روایت لاکلائو از انبوهه مردم) در ارتباط مستقیم قرار می‌گیرند. در آن روزها به طنز گفته می‌شد که بزرگ‌ترین ائتلاف ممکن در حمایت از هاشمی تشکیل شده است: از مهدوی کنی تا داریوش شایگان.

روزنامه شرق در شماره فوق‌العاده خود در روز پنجشنبه دوم تیر، مملو از درخواست‌های مکرر روزنامه‌نگاران و روشنفکران دینی و لائیک و روحانیون پرنفوذی بود که همگی نه در حمایت از هاشمی، که از وحشت «امر ناشناخته»ای به نام احمدی‌نژاد، سکوت را شکسته بودند.

اما از آن سو هواداران احمدی‌نژاد به ندرت در جمعیت سرگردان میادین شهر دیده می‌شدند. تنها زمانی حضور او احساس می‌شد که که در لابه‌لای ستون‌های پل‌ها یا معابر عمومی، با خطوطی کودکانه شعار «احمدی‌نژاد را یاری کنید» نوشته شده بود.

در آن مقطع احمدی‌نژاد، نماد اپوزیسیون نظام بود. مردی که با شعار عدالت وعده داده بود دست «روحانیت طاغوتی» را از اقتصاد مافیایی کوتاه می‌کند. در آن روزها به طنز گفته می‌شد که که «حتی جارو هم در برابر هاشمی پیروز می‌شود.»

جالب آن‌جا بود که کتاب «عالیجناب سرخپوش» نوشته اکبر گنجی‌ را موتورسواران حامی احمدی‌نژاد، به صورت برگه‌های پلی‌کپی - که نماد ساده‌زیستی باشد - در میان جمعیت توزیع می‌کردند.

سوم تیر، احمدی‌نژاد در کمال ناباوری نیروهای اصلاح‌طلب که در آن مقطع به دفاع از هاشمی برخاسته بودند، ششمین رییس‌جمهور ایران شد.

حال سه سال از دوران ریاست جمهوری او سپری می‌شود. نرخ تورم هر ماه رکورد می‌شکند؛ کالاهای اساسی رفته رفته از سبد خرید خانوار ایرانی حذف می‌شوند؛ بخش خصوصی ورشکسته شده، اما جرأت اعلام مرگ خود را ندارد. لیست مفسدان اقتصادی که به زعم احمدی‌نژاد و هوادارانش‌، عموماً از اطرافیان هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی هستند‌، هنوز در جیب «کاپشن» مستر پرزیدنت است.


عباس پالیزدار

اما در این میان، او کمپین انتخاباتی‌اش را با شجاعت یکی از فداییانش آغاز کرده است. چهره‌ای که کاندیدای اختصاصی «رایحه خوش خدمت» برای انتخابات شورا‌ها بود و با وجود آن‌که امروز در زندان به سر می‌برد، حکم مدیر کلّی‌اش در مرکز پژوهش‌های مجلس هنوز لغو نشده است: عباس پالیزدار که شباهت ظاهری‌اش به سعید امامی‌، او را مرموز‌تر می‌کند.

سؤال عمومی این است: عباس پالیزدار چه می‌خواهد؟

او نیز هم‌چون بدیل‌اش در نیروهای اپوزیسیون - یعنی اکبر گنجی - فهرستی از عالیجنابان و زیست مافیایی آن‌ها تهیه و افشا کرده است. شجاعت او کم از گنجی سال‌های پایانی دهه ٧٠ ندارد. به هر حال، او هم اگرچه در موقعیتی متفاوت از گنجی افشاگری کرده است، اما نفس اقدامش توأم با شجاعت بوده است.

و شاید از همین روست که رانندگان تاکسی در گپ‌های عصرگاهی‌شان با مسافران، از او با عنوان «شهید عباس پالیزدار» یاد می‌کنند و غریو خنده سر می‌دهند که سرانجام «یکی از خوشان دست به افشاگری زد.»

هدف او با گنجی متفاوت بود. گنجی بر اساس استراتژی سیاسی اصلاح‌طلبانانه مبتنی بر «فتح سنگر به سنگر» در پی رسوا کردن بخش‌های امنیتی و مافیای متکی به آن در ساختار نظام جمهوری اسلامی بود.

اما پالیزدار با همان شیوه‌، هدفی جز ارایه تصویری «پاک و مطهر» از «مستر پرزیدنت محبوب دل‌ها و یار امام زمان» یا همان «رجایی ثانی» ندارد.

او شیفته وضع موجود است. حال آن‌که گنجی، مدعی تباهی «وضع موجود» بود و در پی تغییرش، دست به افشاگری می‌زد.

در کوران افزایش بی‌سابقه نرخ تورم و عیان شدن نا‌کارآمدی مطلق دولت در مهار گرانی و گام زدنش در مسیر تشدید اوضاع وخیم اقتصادی در سایه سنگین کردن تحریم‌های جهانی و حتی احتمال وقوع برخورد نظامی، عباس پالیزدار نامی‌ ناگهان پیدا می‌شود و پرونده‌هایی نه چندان سری از دست داشتن برخی مقامات ارشد سیاسی و روحانی کشور - منهای عالیجنابان مصباح یزدی و جنتی - را رو می‌کند.

معنی عملیات انتحاری سیاسی او چه می‌تواند باشد؟ آیا غیر از این است که وی می‌کوشد شکست‌ها و حتی به تعبیری صریح‌تر «افتضاحات» دولت در حوزه اقتصاد را در ذیل نام چند روحانی شناخته شده مستتر کند؟

آیا عملیات «شهادت‌گونه» او که گویی خواب را از چشمان «مستر پرزیدنت» ربوده و او را وادار کرده است که در نیمه‌شب ‌سه شنبه در ساعت ۴:۲۰ بامداد، متنی را درباره مفسدان اقتصادی در وبلاگش منتشر کند، چیزی جز اعلام تبلیغات زودرس انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم می‌تواند باشد؟

بخش مهمی از عملیات انتحاری پالیزدار می‌تواند به مثابه افشای اسرار مگوی مقامات تلفی شود - که از قضا تلقی درستی هم هست -‌ اما سویه‌ی دیگر آن اعلام غیر‌رسمی کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد در انتخابات پیش روست.

پالیزدار شهادت داد که احمدی‌نژاد «قطعاً» در انتخابات حضور خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

افشاگري هاي آقاي پاليز دار را بايد در چارچوب جنگ جناح هاي قدرت تبيين كرد. اگر جناب پاليزدار پشتش به جائي گرم نبود بعيد ميدانم كه جرات چنين شكر خوردن هائي را ميكرد.
به هر حال قرصت مغتنمي پيش آمد و كمي پرده ها بالا زده شد تا مردم بدانند پشت چه اعجوبه هائي نماز ميخوانند. نماز هائي كه بايد قضايش را به جا آورد.

-- بدون نام ، Jun 16, 2008

احمدی نژاد رو دستکم نگیریم واقعا از نظر شعور سیاسی (منتها از بعد منفی سیاست) دست چرچیل از پشت بسته
من فکر می کنم احمدی نژاد می خواست به همه بفهمونه که باید از من در دور بعدی انتخابات حمایت کنن تا دوباره رییس جمهور بشم وگرنه هر کسی حمایت نکنه نابودش می کنم.
این دفعه یکی از زیردستام امد افشاگری کرد دفعه بعد خودم این کار رو می کنم.
نمی دونم سریال بله آقای وزیر و بله آقای نخست وزیر ساخت انگلیس رو دیدید یا نه ولی احمدی نژاد داره از ترفندهای سیاسی فیلم به خوبی استفاده میک نه. پیام احمدی نژاد جنسش از جنس انگلیسی بود واقعا عالی هم پیام فرستاد.
نمی دونم چرا کم کم داره از این مرد خوشم میاد واقعا رییس جمهور زیرکی هست فقط حیف

-- Hassan ، Jun 16, 2008

تا زماني كه مردم خودشان بر خودشان حكومت نكنند تا زماني كه مردم سفيه شمرده مي شوند و نيازمند ولي و سرپرست تا زماني كه مردم با بازيهاي سياسي و دروغ سرگرم هستند تا زماني كه هر فرد اعتقاد دارد بايد گليم خودش را از آب بكشد (تنها به فكر منافع خودش است) تا زماني كه ما ملتي بي ريشه بي اصل و نسب تلقي مي شويم اين حقمان است

-- بدون نام ، Jun 17, 2008

افشا بکنه میگن داره تبلیغات انتخابات میکنه.افشا نکنه میگن این دیگه کیه هی میگه تو جیبمه یک کلمه هم حرف نمیزنه...عموما مردم اهل نق زدن هستن...هر کی هر کاری بکنه نق سر جاش هست....خوبی احمدی نژاد تو اینه که به نق .نق کردن گوش نمیده.کاری که فکر میکنه درسته را انجام میده....والا کی جرات میکرد بنزین را سهمیه بندی کنه؟اونجا نمیتونست برای انتخاباتش کار کنه؟این حرفها خیلی بچه گانس

-- یه نفر ، Jun 17, 2008

كار خوبي كرد مردم بايد حمايت كنند هرچند شما خوشتان نيايد ولي با اين برخوردها روزي دودمانتان را به باد خواهيد داد بيچاره رهبر تنها

-- حسين ، Jun 19, 2008

خوش امد بالا خره يكي يك حرف راست زد

-- مريم ، Jun 20, 2008

تا مردم ایران نفهمند پشت پرده این انقلاب انگلیس بوده و هست اوضاع همینه

-- بدون نام ، Jun 21, 2008

باید با این مفسدین مانند ارازل و اوباش رفتار کرد وبا افتابه انهارو توی شهر بچرخانید

-- رضا شاه ، Jun 23, 2008

تحليل جالبي بود!
...
در هر حال بايد صبر کرد؛ که گذر زمان خيلي مبهمات رو واضح مي کنه.
در هر حال ممنون

-- بدون نام ، Jun 23, 2008

هر چيز بگندد نمكش ميزنند، واي به روزي كه بگندد نمك..!
تاريخ اثبات كرده كه هيچ حكومت و هيچ چيزي ثابت و ماندگار نيست اينه همه نشانه تزلزل و ضعف داخلي حكومت است كه بايد از داخل و به دست خودشان نابود شود.

-- بدون نام ، Jul 2, 2008

فقط جنگ قدرت وسهم خواستن ازنظام است بیچاره ما خوش باورها

-- بدون نام ، Jul 2, 2008

مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز
وگر افتد ,بوی گندش همه جا را پر می کند

-- علی ، Jul 2, 2008

چرا شما همیشه دوست دارید آقای احمدی نژاد رو محکوم کنید؟ چرا هرکسی کاری انجام میده به حساب ایشون میزارید؟

-- delta ، Jul 4, 2008

تردید نکنید که آقای پالیزدار با هماهنگی شخص آقای ... این سخنان را برای راحت کردن کار آقای ... در تسویه حساب گروهی بیان کرده .
آیا واقعاً الان جا و کسی را سراغ دارید که بتواند با این صراحت کلیت و همه نظام را نقد کند!؟
خواهیم دید هیچ اتفاقی برای ایشان نمی افتد
مردم را ساده تصور نکنید

-- aboly ، Jul 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)