تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با برزو درآگاهی، خبرنگار ایرانی لس‌‌آنجلس تایمز درباره لبنان:

«حزب‌الله، برنده مناقشه‌ی لبنان شد»

نیک‌آهنگ کوثر

لبنان بار دیگر رنگ آرامش به خودش دید. برزو درآگاهی، خبرنگار روزنامه لس‌آنجلس تایمز معتقد است که این آرامش می‌تواند دایمی نباشد. درباره وضعیت فعلی لبنان و آرامش بعد از طوفان با برزو گفت‌و گو کردم.

Download it Here!

آقای درآگاهی، در طول یکی دو هفته گذشته گویی آرامش به لبنان برگشته است. به نظر شما این تاثیر توافقات دوحه است یا انتخاب شدن آقای میشل سلیمان به ریاست جمهوری لبنان؟

به نظر می‌آید که این آرامشی که آمده به خاطر یک قرار موقتی است که بین آن قدرت‌های بزرگ منطقه گذاشته شده است. گروه‌های مختلف سیاسی در لبنان فعلاً روی شرکای‌شان فشار میآورند که با همدیگر نجنگند و این موضوع را فعلاً کنار بگذارند.

فکر می‌کنید در ماه‌های آینده حزب‌الله برای نشان دادن قدرتش، تنش جدیدی ایجاد خواهد کرد یا نه؟

نه، فکر نمی‌کنم. یعنی آن کاری که حزب‌الله کرده بود، یعنی غرب بیروت را چند ساعتی در اختیار گرفت، فقط یک نمایشی بود و می‌خواست نشان بدهد که این کار را می‌تواند بکند و حاضر است این کار را بکند.

دیگر لازم نیست که دوباره این کار را بکند. این کار برای آن‌ها خیلی هم آسان بود و اگر می‌خواست می‌توانست به‌طور رسمی ‌ کودتا بکند. ولی نکرد و نشان داد که خیلی آسان می‌تواند و حاضر هم هست که از اسلحه‌های خود برای منافع خودش استفاده کند.


برزو درآگاهی، خبرنگار ایرانی لس‌آنجلس تایمز معتقد است که حزب‌الله، برنده‌ی مناقشه‌ی سیاسی لبنان بوده است

اتفاق دیگری که بعد از انتخاب رییس جمهور افتاد این بود که باز هم سینیوره، نخست وزیر شد. آیا این مساله مورد اعتراض بعضی از نیروهای سیاسی از جمله حزب‌الله قرار نخواهد گرفت؟

این‌ها ناراحت بودند و می‌خواستند یک کس دیگری نخست وزیر بشود و ناراحت بودند که دوباره سینیوره آمده است. به خاطر این‌که می‌خواستند به طرفداران خودشان بگویند که ما دولت سینیوره را خلع کردیم. ولی چون سینیوره برگشت نمی‌توانند بگویند که ما به هدف‌مان رسیدیم. البته من مطمئن نیستم که این‌قدرها مهم بوده است.

الان مشخص شده که سوریه و اسراییل به نحوی دارند با هم گفت‌و گو می‌کنند. آیا این می‌تواند تاثیری در آینده گروه‌هایی داشته باشد که قبلاً در لبنان مورد حمایت سوریه بودند‌؟

من فکر کنم که فعلاً نمی‌توانند. گفت‌و گوهای غیرمستقیم بین سوریه و اسراییل چند وقتی است که با کمک ترکیه دارد انجام می‌شود. ولی من فکر می‌کنم که سوریه آخر این پروسه ممکن است که رابطه‌اش را با حزب‌الله و حماس و ایران یک‌جوری قطع کند یا نرم کند، شاید اول رضایت ندهد.

ولی یک تحلیل هم وجود دارد که اسراییل دارد زمینه را برای یک جنگ بین ایران و اسراییل یا آمریکا و ایران آماده می‌کند.

الان که خودت در لبنان هستی فضای فعلی لبنان را برای شنونده‌های رادیو چگونه شرح می‌دهی؟

والا الان خیلی خوب است. یعنی انگار مادر و پدر‌ها برای یکی دوهفته رفتند و بچه‌ها دارند جشن می‌گیرند دائماً. واقعاً مثل یک میهمانی خیلی بزرگ است. همه رستوران‌ها و بارها باز شدند. نایت‌کلاب‌ها و کلاب‌ها الان خیلی سرزنده شدند و الان زندگی در این‌جا، خیلی راحت است. ولی هیچکس واقعاً باور نمی‌کند که این آرامش دائمی باشد. چون نه تنها هیچکدام از مشکل‌های اصلی این کشور حل نشده، بلکه هنوز صحبت درباره‌ی آن‌ها هم شروع نشده است.

و با این حساب یعنی کسی فکر نمی‌کند که حل این مشکلات دایمی است و برنده خاصی هم نداشته است؟

خب برنده خاصی داشته است. آن هم گروه حزب‌الله بود و همکارانش بودند. به خاطر آن‌که آن چیزی را که می‌خواستند، گرفتند. ولی هنوز این داستان عملاً تمام نشده. علاوه بر این باید به این سوال پاسخ داد که لبنان چطور هم می‌تواند مرکز پارتی خاورمیانه باشد و جایی که همه می‌آیند برای مشروب و سکس و این چیزها؛‌ و هم‌زمان هم پایگاه مقاومت ضد اسراییل و آمریکا باشد. یعنی حضور این دو نگاه با همدیگر در یک کشور عملی نیست.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)