تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفتگو با دکتر علیداد مافی‌نظام پیرامون انتخابات مقدماتی حزب دموکرات آمریکا

«به هیلاری کلینتون که نگاه می‌کنند، یاد گذشته‌ها می‌افتند»

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

Download it Here!

هفته گذشته، هیلاری کلینتون در نشستی با تحریریه یک روزنامه، شرایط حال حاضر انتخابات حزب دموکرات را به نحوی با سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۹۲ مقایسه کرد که کاندیداهای حزب تا پایان ماه ژوئن مشخص نشده بود.

ایجاد مشابهت میان زمان حال و سال ۱۹۶۸ که به ترور سناتور بابی کندی، کاندیدای پیشروی دموکرات‌ها منتهی شد، نظرات کارشناسان را به این نکته معطوف کرد که شاید هیلاری کلینتون، منظورش ترور احتمالی باراک اوباما پیش از مشخص شدن نامزد نهایی حزب دموکرات باشد و باید تا پایان رقابت‌ها صبر کرد. بسیاری از کارشناسان این سخن هیلاری کلینتون را یک گاف سیاسی دانستند.

دکتر علیداد مافی‌نظام، کارشناس سیاسی و محقق انستیتو تحقیقات موزاییک در تورنتو معتقد است که این یک خطای سیاسی است؛ ولی چندان فرقی در نتیجه انتخابات نخواهد داشت؛ چون هیلاری کلینتون مسیر شکست را طی می‌کند.


دکتر علیداد مافی‌نظام، محقق انستیتو تحقیقات موزاییک در تورنتو

خانم هیلاری کلینتون با سخنان اخیرشان جو بدی را علیه خودشان به وجود آوردند. آیا فکر می‌کنید مطرح کردن تشابه میان زمان حال و زمان ترور سناتور بابی کندی، یک اشتباه و گاف بود یا برنامه‌ریزی خاصی پشت آن بود؟

نه؛ من فکر می‌کنم این، اتفاقی بوده است. این کاندیداها در طی سال، هزاران ساعت باید سخنرانی بکنند و مصاحبه‌های گوناگونی به رسانه‌ها بدهند. به همین دلیل من فکر نمی‌کنم خانم کلینتون برنامه‌ای برای مطرح کردن این صحبت داشته است. در هر حال اگر این صحبت را هم نمی‌کرد، احتمال برد ایشان خیلی کم بود و این به نظر من در کل تأثیر زیادی را روی این نتایج نخواهد گذاشت.

این سخنان واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های آمریکا و محافل سیاسی برانگیخت. فکر می‌کنید این سخنان و آن واکنش‌ها ضربه‌ای را در نهایت به خانم کلینتون وارد خواهد کرد یا نه؟

ضربه‌ محسوب می‌شود؛ اما در کل من فکر می‌کنم وقتی مردم آمریکا به خانم کلینتون نگاه می‌کنند، مجدداً یاد گذشته‌ها می‌افتند؛ در صورتی که این‌ها می‌خواهند یک فصل جدیدی را در تاریخ سیاسی‌شان باز کنند و آقای اوباما سمبل این تحول و این تغییر در ساختار سیاسی آمریکا است. به همین دلیل، من فکر می‌کنم تحت هر شرایطی آقای اوباما برنده خواهد شد؛ هم به عنوان کاندیدای حزب دموکرات و هم به عنوان رییس‌جمهور.

و با توجه به شرایطی حال حاضر، آیا تا موعد مقرر، آقای اوباما به ۲۰۲۶ نماینده، یا «دلیگیت» برای کاندیداتوری دست خواهد یافت یا نه؟

بله؛ فکر می‌کنم که در همین یکی دو هفته آینده این جریان فیصله پیدا کند و الان نظرسنجی‌هایی که شده، نشان می‌دهد که آقای اوباما خیلی از آقای مک‌کین جلو است. به همین دلیل من فکر نمی‌کنم که راه سختی برای ایشان باشد. فکر می‌کنم که از این‌جا به بعد برای کمپین آقای اوباما سرازیری باشد.


در صورت شمارش دلیگیت‌های ایالت‌های فلوریدا و میشیگان حزب دموکرات، آیا آمار خانم کلینتون بالاتر نخواهد رفت که بتواند آقای اوباما را تا پایان وقت قانونی کنار بزند؟

فکر نمی‌کنم. برای این‌که این قدر پشتیبانی مردمی از اوباما زیاد است که در مرحله مقدماتی انتخابات فعلی، تنها کسانی که می‌توانند رأی بدهند که عضو حزب دموکرات هستند. در صورتی که نتیجه نهایی انتخابات را کل مردم و تمامی رأی‌دهندگان تعیین خواهند کرد و حتی اگر میشیگان و فلوریدا هم کاملاً به خانم کلینتون بپیوندند، باز هم نمی‌تواند به علت پشتیبانی که اوباما از اقشار گوناگونی آمریکایی‌ها و از خیلی جمهوری‌خواهان دارد، موفق شود.

نظرسنجی‌های فعلی نشان می‌دهند که بخشی از جمهوری‌خواهان می‌خواهند حرف جدیدی در زندگی سیاسی این کشور آغاز کنند و باز آن‌ها هم به اوباما به عنوان سمبل این تحول نگاه می‌کنند. در آن شرایط هم حتی اگر رأی میشیگان و فلوریدا به حساب آید، که البته به نظر نمی‌آید آن اتفاق بیفتد، آقای اوباما کاندیدای حزب دموکرات خواهد بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)