تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر هوشنگ امیر‌احمدی، استاد دانشگاه راتگرز نیوجرسی آمریکا در‌باره موضع‌گیری‌های نامزدهای حزب دموکرات در برابر ایران:

هوشنگ امیر‌احمدی: «دولت ایران از اوباما استقبال کند»

نیک‌آهنگ کوثر

موضع‌گیری‌های اخیر کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات درباره‌ی ایران تازگی‌ها داغ‌ وداغ‌تر شده است.

هیلاری کلینتون در هفته‌های گذشته ادعا کرده بود که در صورت حمله‌ی اتمی ایران به اسراییل، آمریکا ایران را محو خواهد کرد. و حالا درست پیش از انتخابات مقدماتی کارولینای شمالی و ایندیانا کلینتون باز روی حرف‌‌های گذشته‌ی خودش پافشاری می‌کند.

باراک اوباما هم در پاسخ به این پرسش که اگر اسراییل مورد حمله‌‌ی ایران قرار بگیرد، آمریکا چه خواهد کرد، گفت که آمریکا هم سریعاً واکنش نشان خواهد داد. چون حمله به اسراییل به‌مثابه حمله به خاک آمریکاست. چون اسراییل یکی از بزرگترین متحدان آمریکا محسوب می‌شود.

اوباما برخلاف کلینتون، چیزی از واکنش هسته‌ای نسبت به ایران و محو کردن کشورمان نگفت. با وجود این باراک اوباما از گفته‌های اخیر کلینتون درباره‌ی ایران به شدت انتقاد کرد و آن را با ادبیات جورج بوش در طول سال‌های گذشته قابل مقایسه دانست. باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات بارها بر لزوم گفت‌وگوی بدون پیش شرط با تهران تاکید کرده است.

‌با دکتر هوشنگ امیراحمدی کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه راتگرز آمریکا درباره‌ی موضع‌گیری‌های اخیر دو نامزد حزب دموکرات گفت‌وگو کردیم.

Download it Here!

آقای دکتر امیراحمدی؛ نامزدهای حزب دموکرات در ماه‌های اخیر به کرات در باره ایران سخن گفته‌اند، و مواضع خانم کلینتون و آقای اوباما در یک هفته اخیر نشان می دهد که ایران به هر صورت موضوع مهمی برای این دو نامزد است. تحلیل شما از گفته‌های اخیر نامزدها در قبال ایران چیست؟

من فکر می‌کنم موضع آقای اوباما را در مورد ایران بیشتر اصولی می‌بینم‌. مواضع خانم کلینتون را در این جریان خیلی فرصت‌طلبانه نگاه می‌کنم. یعنی خانم کلینتون، دارد سعی می‌کند مواضعی را بگیرد که جناح‌های تندرو این کشور مخصوصاً طرفداران اسراییل و نگاه‌های طبقات پایین جامعه که معمولاً راست هستند، به او رای بدهند.

در حالی که برای اوباما برخورد با ایران در واقع بخشی از تغییری است که ایشان فکر می‌کند در سیاست خارجی آمریکا باید به‌وجود بیاید که به دنبال آن چهره‌ی آمریکا عوض بشود و اصولاً برخورد آمریکا با دنیا عوض بشود.

بنابراین خیلی اصولی‌تر و راهبردی‌تر هست. اوباما تصادفاً به نظر من برخوردش با ایران نه فقط اصولی، که درست هم هست. و تصادفاً خط نشانی نمی‌کشد و در واقع دارد کاری می‌کند که به نظر من باید به آن گفت یک برخورد اصولی و درست.


هوشنگ امیراحمدی

یعنی نه این‌که تند نیست، نه این که می‌خواهد کرنش بکند و نه این که می‌خواهد سازش کند، بلکه یک برخورد مدبرانه و اصولی دارد. برخوردی که من فکر می‌کنم دولت ایران می‌تواند در چارچوب‌هایی با آن زندگی کند و به آن جواب بدهد.

من امیدوارم اگر یک‌روزی آقای اوباما رییس جمهور شد، دولت ایران حتماً این کار را بکند و سعی بکند این برخورد اصولی اوباما را با یک برخورد اصولی پاسخ بگوید.

تجربه نشان داده است که هر وقت ایرانی‌ها راجع به انتخابات آمریکا آمدند و اظهارنظری کردند، تاثیرات مثبت و منفی خودشان را هم برجای گذاشته‌‌اند. در حال حاضر فکر می‌کنید که مقام‌های ایرانی بهتر است چه واکنشی نشان بدهند که بهترین نتیجه برای ملت ایران اخذ بشود؟

ایران باید الان به آمریکا به‌عنوان یک کشور نگاه بکند که یک رییس جمهور دارد به نام آقای جورج بوش و تا وقتی ایشان سر کار است، باید هر نوع حرفی را که می‌خواهد بزند یا نزند، در ارتباط با ایشان و سیاست ایشان باشد و در رابطه با انتخابات باید فقط در چارچوب کلی اظهارنظر بکند و نه در چارچوب یک کاندیدای مشخص.

در رابطه با این که چه جوری باید این کار را تنظیم بکند، به نظر من مهم‌ترین بحث همین است که ایران با یک کاندید طرف نیست، با یک جناح در آمریکا طرف نیست، با یک کشور طرف است، با یک ملت طرف است و باید در چارچوب آن فکر، اظهارنظر بکند.

موضع‌گیری اخیر خانم کلینتون را چگونه می‌توانیم ارزیابی کنیم؟ آیا این موضع‌گیری شخصی‌اش است یا توسط مشاورینش به ایشان تحمیل شده؟ به‌هرصورت می توان گفت که مصرف انتخاباتی داشته، ولی اثراث بلند مدتش روی ایران کم نخواهد بود!

ببینید، اولاً می‌خواهم بگویم که این حرفی که خانم کلینتون در مورد نابودکردن ایران زده، محکوم است و من به شخصه از این فرصت استفاده می‌کنم و این را محکوم می‌کنم و شورای آمریکاییان و ایرانیان هم این را محکوم کرد و می‌کند و تمام نیروهای دموکرات، نیروهای صلح‌طلب باید این برخورد خانم کلینتون را به‌هر دلیل اصولی یا فرصت‌طلبانه باید محکوم بکنند.

اما اعتقاد دارم در عین‌حال که خانم کلینتون این حرف را در دو چارچوب زده است. یکی این که اصولاً این را باید بپذیریم که چتر امنیتی آمریکایی‌ها، چتر اتمی آمریکا تا مرز کشور اسراییل گسترش دارد. یعنی اسراییل چه بخواهیم چه نخواهیم، زیر این چتر اتمی قرار دارد. در این رابطه خانم کلینتون چیز جدیدی نگفته است.

واقعیتی را گفته است که هر رییس جمهوری می‌گفت. اما به نظر من گفتن این به این شکلی که الان وجود دارد، بی‌معنا بود. برای این که اولاً ایران بمبی ندارد که با آن به اسراییل حمله بکند. دوم این که اصلاً بحث حمله به اسراییل وجود نداشته و بحث آقای احمدی‌نژاد در رابطه با حمله و جنگ و بمب زدن به اسراییل هیچوقت نبوده، بلکه یک بحث نظری و یک برخورد عقیدتی بوده است. بنابراین هیچ لزومی نداشت که ایشان این حرف را بزند.

من فکر می‌کنم که آن بخشی از مشاورین خانم کلینتون که نگرانند که او دارد از اوباما عقب می‌افتد و می‌بازد و بعد هم الان ایالت‌هایی که مانده‌اند اکثراً ایالتهای راستی هستند، ممکن است به این تفکرهای راست جواب بدهند، دارد این‌جوری حرف می‌زند.

برخوردهای این چنینی خانم کلینتون در حال حاضر جواب هم می‌دهد یا نه؟

خب ما در پنسلوانیا هم دیدیم که متاسفانه این برخورد از طرف بخشی از نیروهایی که به خانم هیلاری کلینتون رای دادند، جواب مثبت داشت. اما آن‌چه گفتم، در تحلیل نهایی این برخورد عملکرد ندارد. برای این که دیگر در آمریکا «یران-بشینگ» که از ایران‌ یک هیولایی درست بکنیم و قیافه‌ی زشتی از آن درست بکنیم، دیگر در آمریکا خریدار ندارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقای کوثر،
آقای امیر احمدی تکلیفش روشن است و دیگر دستش رو شده که آدم رزیم اسلامی است. شما چرا خودتان را کوچک میکنید که با چنین آدمی مصاحبه کنید.

-- ُشاهین ، May 9, 2008

اگر هوشنگ خان در زمان خاتمي به ايران مي آمد چوب در آستين اصلاح طلبان مي كردند و حتا اگر او از نزديك ايران مي گذشت خدا مي داند چه قشقرقي راه مي انداختند ولي هوشنگ خان سوء استفاده دولت احمدي را از خودش با افتخار به رخ اصلاح طلبان مي كشد ؛ البته اين موضوع به اظهارات اخير ايشان ارتباطي ندارد با اين حال مي توان آن
را ملاك داوريش در باره كلينتون واوباما هم قرار داد .

-- يك كاربر ، May 10, 2008

خودتان بهتر از هر کسی می دانید که از این آفا گنده تر هاش هم نتونستند رابطه با آمریکای جهانخوار را برای ملت ایران عادی و ضروری جلوه بدهند.
تلاش رذیلانه ای است که عده ای می خواهند شرافت ملت مسلمان ایران را جلوی پای آمریکایی هایِ معلوم الحال قربانی کنند که به یاری خدا هیچ وقت این آرزو محقق نمی شود.
در این میان هم نه اوباما و نه کلینتون و نه هیچ کاندیدای دیگری نمی تواند چهره ی منحوس سلطه طلبی آمریکایی هارا پشت شعارهای خود مخفی کند و آن خوی استعماری را جور دیگری جلوه دهد.
ایرانیان تا پای جان در راه آرمان های خود ثابت قدمند.
این را توی گوشتان فروکنید.

-- داریوش ، Jun 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)