تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احتمال کمک نیروهای خارجی به طالبان

لینا آریا

در حالی‌که اجلاس سران پیمان ناتو در بخارست، ارسال نیروها و کمک‌های تازه‌ای را به افغانستان با هدف مبارزه با طالبان و حمایت از دولت دولت مرکزی این کشور تصویب کرده‌اند؛ برخی مسوولان مجلس افغانستان، از احتمال کمک برخی نیروهای خارجی به طالبان در هفته‌های گذشته خبر می‌دهند.

Download it Here!

کمسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان از همکاری نیروهای خارجی با طالبان ابراز نگرانی کرد.

این کمیسیون می‌گوید: اسنادی را در مورد کمک نیروهای ناتو، به نیروهای مخالف دولت به دست آورده است.

گرچه در گذشته نیز شکایاتی از سوی ساکنان استان های پر‌آشوب جنوبی افغانستان در مورد کمک برخی از نیروهای خارجی با طالبان وجود داشت، اما تا‌کنون هیچ نهادی در این مورد اقدامی نکرده است. این نخستین‌بار است که یک نماینده پارلمان علناً در این مورد اظهار نظر می کند.

شفیق سادات، معاون کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان می‌گوید که آنها شواهدی را به دست آورده‌اند که چند چرخبال نیروهای خارجی، محموله‌های پر از مهمات نظامی را در مقابل خانه یکی از فرماندهان طالبان، در منطقه ارغنداب استان زابل پیاده کرده‌اند.

«‌قرار اطلاع موثق ساعت ۱۲ روز ۵ فروردین چند فروند هلی‌‌کوپتر باربری حامل چند کانتینر بود که در نزدیک منزل شخصی به نام حاجی آقای کرکور در ولسوالی منطقه ارغنداب ولایت زابل برای نیروهای مخالف پیاده کرد. سه کانتینر را باز کردند که در آن یک میلیون فشنگ و دیگر مواد خوراکه بود. دو کانتینر دیگر را باز نکردند که شاید در بین آن‌ها هم سلاح و یا پول بوده است.»


در همین حال گلاب شاه علی خیل، معاون والی زابل گفت که آن‌ها از طریق مردم محل اطلاع یافته‌اند که نیروهای خارجی توسط یک چرخ‌بال سفید رنگ، کانتینری چوبی که حاوی فشنگ‌های پیکا و کلاشینکوف بوده را در منطقه ارغنداب انداخته‌اند و این کانتینر به دست طالبان افتاده است.

این مساله از سوی ساکنان محل به شورای ملی رسیده است، اما بنا به گزارشات، مسوولین دولتی در استان زابل نیز از انجام چنین آگاهند.

گلاب شاه علی خیل، معاون استاندار زابل می‌گوید‌: «ما هم بعضی شواهد‌ی را به دست آورده‌ایم که نشان‌دهنده‌ی همکاری نیروهای ناتو با طالبان است.»

‌اما او از مهمات نظامی که توسط نیروهای خارجی به طالبان داده می‌شود، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

«بعد از آن هم در روز پنجم فروردین اطلاع گرفتیم که این عمل اصلاً در روز چهارم فروردین شده، در مربوطات ولسوالی ارغنداب، در قسمت‌های شمالی ولسوالی ارغنداب، یک فروند طیاره آمده‌، نظر به مشاهدات مردم محل، طیاره به رنگ سفید بوده و در ارتفاع بلند یک کانتینر چوبی را پرتاب کرده به زمین که آن به دست طالبان افتاده و مردم هم در محل بوده‌اند.

کانتینر چوبی بوده و تقریباً برای انتقال یک بار مواد است و وزنش کم است اینکه چطور از کانتینر چوبی استفاده کرده‌اند ما هم نوعیت آن را ندیده‌ایم، می‌گویند که کانتینر چوبی بوده، ما شنیده‌ایم که این کانتینر مملو از مواد خوراکی، بیسکویت و مهمات پیکا و کلاشینکوف بوده‌.»

آقای علی خیل گفت که در این استان برنامه‌ی از پیش طرح شده‌ای به منظور کمک به مردم محل از طریق هوا وجود نداشت. او افزود که مقامات این استان با نیروهای آیساف تماس گرفته و آنها گفته‌اند که چنین اتفاقی افتاده و آنها در این مورد تحقیق خواهند کرد.

بر اساس گفته‌های وی، در این استان نیروهای آمریکایی و رومانیایی در حال تامین امنیت هستند.

در همین حال آقای شفیق سادات، معاون کمیسیون دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان گفت که عملکرد‌های متفاوت نیروهای خارجی در افغانستان غیر‌شفاف است و آنها از یک سو با دولت افغانستان همکاری می‌کنند و از سوی دیگر اقدام به تقویت نیروهای مخالف دولت می‌کنند.

چندی پیش دو دیپلمات بریتانیایی در هلمند به اتهام همکاری با طالبان از کشور اخراج شدند.

یکی از سخنگویان آیساف گفت که آن‌ها در این مورد تحقیق خواهند کرد. او افزود: «ما از افغان‌ها و دولت افغانستان حمایت می‌کنیم،نه از گروه ‌طالبان.»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)