تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تاسیس مرکز نظامی مشترک افغانستان و پاکستان

لینا آریا

Download it Here!

اولین مرکز هماهنگی مشترک مبارزه با دهشت‌افگنی، بین وزارت دفاع افغانستان‌، پاکستان و نیروهای ائتلاف، در افغانستان ایجاد شد.

گرچه از چند سال به این سو، تلاش برای ایجاد یک مرکز مشترک، بین نیروهای بین‌المللی در افغانستان، ارتش افغانستان و پاکستان جریان داشت اما هیچ یک موفق به نهایی ساختن آن نشده بودند.

پس از تلاش فراوان، هر سه جانب، برای جلوگیری از افزایش خشونت‌ها در پاکستان و افغانستان، به توافق رسیدند تا مراکز هماهنگی مشترک نظامی را ایجاد کنند، به همین منظور روز شنبه اولین مرکز هماهنگی مشترک نظامی بین افغانستان، پاکستان و نیروهای ائتلاف در مرز "‌خیبر" بین افغانستان و پاکستان ایجاد شد.

هدف از ایجاد این مرکز، جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی فعالیت گروه‌های دهشت‌افگن، در دو سوی خط دیورند است.

از جانب افغانستان "‌شیر محمد کریمی" رییس اوپراسیون وزارت دفاع افغانستان و ژنرال "مسعود" فرمانده ارتش ۱۱ پاکستان و از جانب نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا ژنرال "‌رود‌ریگز" فرمانده کل نیروهای ائتلاف در افغانستان، در محفل افتتاح این مرکز حضور داشتند و اسناد آغاز کار مشترک نظامی را بر ضد دهشت‌افگنی امضا کردند.

"شیر محمد کریمی"‌، ایجاد این مرکز را یک موفقیت بزرگ، برای هرسه کشور دانست.

وی افزود که ۵ مرکز مشابه، نیز ایجاد خواهند شد که سه مرکز در پاکستان و سه مرکز دیگر در افغانستان فعالیت خواهند کرد.

فرمانده کل نیروها‌ی ائتلافی در افغانستان، با تاکید بر ادامه‌ی مبارزه بر ضد دهشت‌افگنی‌، ایجاد این مرکز را دستاوردی خوب، برای کشورهای افغانستان‌، پاکستان‌، ایالات متحده‌ی امریکا و جامعه‌ی جهانی‌، خواند و گفت‌: ایجاد این مرکز هماهنگی مشترک نظامی، نشان‌دهنده‌ی اتحاد هردوکشور با جامعه‌ی جهانی است.

در ادامه ژنرال "مسعود" فرمانده ارتش 11 پاکستان هم ایجاد مراکز هماهنگی نظامی را ، گام موثری درراستای شکست گروه‌های دهشت‌افگن، در هر دو کشور و حتی در منطقه دانست.

"‌اکمل ختک" رییس کل ملیشه‌های پاکستان نیز ایجاد چنین مراکز را راهی برای نزدیک شدن و پیوستن هر دو کشور دانسته و افزود:

این مرکز جدید هماهنگی نظامی مشترک بین افغانستان، پاکستان و نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان، در ساحه ای به نام سرحد "‌خیبر" ساخته شده و ساخت این مرکز سه میلیون دلار هزینه برداشته است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من همیشمه مطالب شما در مورد افغانستان را دنبال می کنم. اما لحن این گزارش، درخور سایت شما نیست. گویا توسط یک روزنامه دولتی یا آژانس باختر (که به روش کهنه و نخ نما معروف هستند) نوشته شده باشد. گزارشگر هم خیلی غیرحرفه ای بود و نفس نفس می زد. موفق باشید

-- کاویانی ، Mar 31, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)