تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
مقاله اشپیگل در باره آینده سیاسی در ایران

اشپیگل: جنگ جناح‌های سیاسی در ایران

برگردان: مجید روشن‌زاده

هفته نامه آلمانی اشپیگل که دوشنبه ها منتشر می شود در گزارش تازه خود به ارزیابی صحنه سیاسی ایران و جنگ قدرت پس از انتخابات مجلس پرداخته و می نویسد: جبهه وسیعی از گرایشات مختلف بر علیه گروه "اصول گرایان" به رهبری احمدی نژاد در حال شکل گیری است.


اشپیگل می نویسد: «پس از سپری شدن حدود سه سال از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و علی رغم تشدید تحریم ها و خشم جهانی بخاطر اظهارات وی در باب انکار هولوکاست، این فرد افراطی باز هم هنوز از حمایت مردم برخوردار است.»

دیتر بدنارز، خبرنگار معروف اشپیگل، که متخصص مسایل ایران است و برای پی گیری رقابت های انتخاباتی و گفت وگو با شخصیت های سیاسی به ایران سفر کرده بود، در تحلیل خود می نویسد: «با وجود حملات شدید محافظه کاران به گروه "اصول گرایان"، این گروه توانست بازهم قوی ترین فراکسیون مجلس در انتخابات هفته گذشته شود. وی در عین حال تاکید می کند که شمار زیادی از کاندیدا های وابسته به جناح اصلاح طلب حذف شده و اجازه شرکت در انتخابات را نیافتند.»

با وجود همه این ها، خبرنگار این هفته نامه آلمانی گزارش می دهد که در صحنه سیاسی ایران تحولاتی در حال وقوع است و "جبهه وسیعی بر علیه احمدی نژاد در حال شکل گیری‌ست". از جمله نشان های تشکیل این جبهه به گفته وی تلاش های علی لاریجانی، سردمدار گروه معروف به" اصول گرایان انتقادی" ست.

علی لاریجانی سعی می کند تا با کمک و حمایت نمایندگان اپوزیسون مجلس، به سمت ریاست پارلمان انتخاب شود. این سمت به گفته دیتر بدنارز می تواند لاریجانی را درانتخابات ریاست جمهوری سال آینده، در موقعیت بهتری قرار دهد.

اشپیگل در ادامه می نویسد: «علاوه برعلی لاریجانی، محمد باقر قالیباف، شهردار سابق تهران، و محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، که هردو جزء جناح راست گرایان معتدل به حساب می آیند، در فکر کاندید شدن برای ریاست جمهوری هستند.

از طرف دیگر، در جناح اصلاح طلبان محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران، و مهدی کروبی، رییس پیشین مجلس، در اندیشه کسب موقعیت هرچه مناسبت تر برای مبارزه با احمدی نژاد هستند.»

اشپیگل سپس به نقل از هاشمی رفسنجانی اضافه می کند: «هر دو جناح، هم اصلاح طلبان و هم جناح اصول گرایان واقع بین، دارای این نظر مشترک هستند که دولت احمدی نژاد با عملکرد غیر حرفه ای و عامیانه اش کشور را ویران کرده است.»

رفسنجانی اما به نوشته اشپیگل قصد ندارد به‌طور رسمی در جدل های سیاسی جناح ها دخالت کند، زیرا وی برنامه های دیگری دارد و در فکر آن است که بتواند در آینده جای آیت الله خامنه ای را که اکنون سخت بیمار است، تصاحب کند.

نویسنده مقاله هفته نامه آلمانی معتقد است که احمدی نژاد کشور را به سمت یک بحران اقتصادی هدایت می کند. وی در این رابطه به نقل از سعید لیلاز، مشاور پیشین خاتمی، می گوید که تورم اقتصادی در حال حاضر به بیش از 25 در صد رسیده است و بیکاری در کشور بیداد می کند.

از آن گذشته، احمدی نژاد صدها هزار پست جدید دولتی به پست های فعلی که رقمی حدود 4 میلیون می باشند، افزوده است، زیرا وی در زمان انتخابات ریاست جمهوری به مردم وعده ایجاد کار و کاهش بیکاری را داده بوده.


در کنار این واقعیت ها، خبرنگار اشپیگل، به نقل از بعضی از مردم عادی گزارش می دهد که رییس جمهور کارهایی برای مردم انجام داده است. از جمله این کارها، دادن وام و یا کمک های مالی بلا استرداد به زنان بیوه است.

اشپیگل در نهایت این سوال را طرح می کند: آیا احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده شانس انتخاب مجدد را دارد؟ و در پاسخ به این سوال می نویسد: حتا منتقدین سرسخت رییس جمهور، مانند سعید لیلاز، هم براین باورند که علی رغم همه مسایل موجود، شانس انتخاب مجدد احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری تابستان سال آینده کم نیست.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام من متن آلمانی را خواندم و بسیار با اینکه اینجا نوشته شده فرق درد احتمالا یا مترجمتان مشکل فهم آلمانی داشته است و یا تعمدی داشته است این اصلا ترجمه نیست ترجمه آزاد هم نیست دقیقا در بعضی نکات مثل : در صحنه سیاسی ایران تحولاتی در حال وقوع است و "جبهه وسیعی بر علیه احمدی نژاد در حال شکل گیری‌ست اصلا در متن المانی نیست .
من نفهمیدم منظورتان چیست ترجمه هست یا نقد و تحلیل ؟!

-- lاسماء کلباسی - برلین ، Mar 25, 2008

سلام من متن آلمانی را خواندم و بسیار با اینکه اینجا نوشته شده فرق درد احتمالا یا مترجمتان مشکل فهم آلمانی داشته است و یا تعمدی داشته است این اصلا ترجمه نیست ترجمه آزاد هم نیست

-- lاسماء کلباسی - برلین ، Mar 25, 2008

دقیقا در بعضی نکات مثل : در صحنه سیاسی ایران تحولاتی در حال وقوع است و "جبهه وسیعی بر علیه احمدی نژاد در حال شکل گیری‌ست اصلا در متن المانی نیست .
من نفهمیدم منظورتان چیست ترجمه هست یا نقد و تحلیل ؟!

-- lاسماء کلباسی - برلین ، Mar 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)