تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نشانه‌های هفت‌گانه جنگ آمریکا علیه ایران

واروژ میناسیان

برخی شواهد دیپلماتیک حاکی از آن است که سناریوی حمله نظامی آمریکا به ایران باردیگر در دستور کار مقام‌های کاخ سفید قرار گرفته‌است.

در یک بررسی کوتاه از تحولات دیپلماتیک جهانی در دو ماه گذشته، می‌توان به هفت نشانه‌ رسید که هریک به تنهایی پیام مهمی برای ایران و هم‌پیمانان تهران در مناقشه هسته‌ای این کشور محسوب می‌شوند.

هفته نشانه دیپلماتیک احیاء سناریو جنگ علیه ایران عبارتند از:

۱- سفر دیک‌چنی، معاون رییس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه.
۲- سفر وزیرخارجه آمریکا و آمریکا به روسیه.

۳- استعفای ویلیام فالون فرمانده نظامی آمریکا درعراق.

۴- استقرار کشتی‌های جنگی آمریکا در سواحل لبنان.

۵- اظهارات شیمون پرز رییس‌جمهوری اسرائیل مبنی براین‌که این کشور به تنهایی به ایران حمله نمی‌کند.

۶- حمله اسراییل به تاسیسات نظامی سوریه در نزدیکی "دیر الزور".

۷- اولتیماتوم اخیر کوفی‌عنان و لاوروف به نتایج وخیم حمله نظامی به ایران.

این نشانه‌ها همگی حاکی از احیاء سناریوی حمله نظامی آمریکا به ایران است که مقدمه آن، شورش‌ و آشوب‌هایی است که در تبت، منطقه‌ای استراتژیک برای چین و بحران کوزوو برای روسیه و همپیمانانش رخ داده است. بحرانی شدن این دو مسئله اقدامی حساب‌شده از سوی واشنگتن است تا از آن به عنوان اهرم فشار علیه روسیه و چین - دو هم‌پیمان ایران - استفاده کند.

سفر سه‌مقام آمریکایی به منطقه
سفر دیک‌چنی معاون جرج بوش به منطقه که با سفر کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا و رابرت گیتس وزیردفاع این کشور به روسیه هم‌زمان است، یکی از مهمترین پیام‌های محیطی سیاست‌خارجی آمریکا به کشور‌های همسایه است، مبنی براینکه، احتمال آغاز جنگ برضد ایران وجود دارد.

هرچند کاخ سفید اعلام کرده است، هدف از سفر گیتس و رایس به مسکو مذاکره درباره سپر دفاع موشکی است که روسیه با آن مخالفت کرده است. اما ناظران سیاسی می‌گویند، اگر چنی به خاورمیانه سفر نکرده بود و قبل از آن نیز فالون استعفا نداده بود، شاید این سخن درست بود، اما آنان می‌دانند که سفر رایس و گیتس به مسکو و دیدارشان با همتایان روسی خود و همچنین دیدار با دو رییس جمهوری قدیم و جدید این کشور برای حل اختلاف نظرها با مسکو است که به طور ناگهانی موضع خود را در قبال ایران تغییر داده است.

گفتنی است که رایس قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نیز به مسکو سفر کرد تا موافقت روسیه را برای حمله به عراق در ازای توافق واشنگتن و مسکو بر سر مسئله چچن بدست بیاورد.

اهمیت سفر چنی به خاورمیانه و سفر به امیرنشین عمان از این جهت اهمیت دارد که این کشور بخشی از تنگه هرمز است که نفت منطقه از آن به کشورهای غربی صادر می‌شود. این تنگه برای آمریکا اهمیت استراتژیک دارد و ایران اعلام کرده است در صورت هرگونه حمله آمریکا به این کشور این تنگه را می بندد. اما سفر چنی به عربستان برای این است که واشنگتن می‌خواهد حمایت این کشور را در صورت حمله به ایران بدست آورد تا در صورتی که ایران تنگه هرمز را بر روی صادرات نفت ببندد، عربستان نفت بیشتری تولید کند.

استعفای فالون
استعفای فالون نیز یکی از نشانه‌های احیاء سناریوی جنگ آمریکا علیه ایران است. فالون در یک مصاحبه با روزنامه اسکویر گفته بود که با سیاست‌های بوش در قبال ایران مخالف است.

مسئولیت نظامی برای هر‌ حمله به ایران به عهده نیروی دریایی آمریکا در منطقه خاورمیانه است و ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی مربوط به واحدی است که در اختیار ژنرال مستعفی آمریکایی و مخالف با حمله به ایران بود. همزمان با استعفای فالون، نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا نیز از مقام خود کناره گیری کرد. وی نیز یکی از برجسته‌ترین مقامات آمریکایی مخالف با هرگونه طرح نظامی علیه تهران بود.

ناو‌های آمریکایی
حرکت ناوهای هواپیما‌بر آمریکا به سوی سواحل لبنان نیز از جمله نشانه‌های نزدیکی حمله آمریکا به ایران است. هدف اصلی از این اقدام ارائه خدمات به هواپیماهای اسراییلی است که قرار است در حمله به ایران مشارکت داشته باشند و همچنین بازداشتن موشک‌های ایرانی است که انتظار می‌رود به سوی اسراییل شلیک شود.

مواضع اسراییل
سخنان شیمون پرز رییس جمهوری اسراییل نیز یکی از نشانه‌های این مسئله است. وی در ابتدای ماه جاری گفته بود که اسراییل به تنهایی اقدام به حمله به ایران نمی‌کند. از دیگر نشانه‌ها، حمله اسراییل به یکی از تاسیسات نظامی سوریه در منطقه دیر الزور در سپتامبر گذشته است که هدف اسراییل از این اقدام، آزمایش رادارهای سوریه در صورت پرواز هواپیماهایی برای حمله به ایران بوده است.

حمله اسراییل به لبنان
نشانه دیگر، حمله اسراییل در تابستان ۲۰۰۶ به لبنان است که هدف اصلی از این جنگ آزمایش توان بازدارندگی موشکی حزب الله در شمال لیطانی بود. واشنگتن و تل آویو در نظر داشتند از طریق قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و ممنوعیت حضور نیروی نظامی در جنوب لیطانی مانع حضور نیروهای حزب الله در این منطقه شوند، اما حزب الله اعلام کرد که با وجود نظارت نیروهای بین المللی وابسته به سازمان ملل، توانایی بازیافتن و بهبود قدرت دفاعی و تسلیحاتی خود را دارد.

اظهارات اخیر وزیر امورخارجه روسیه و رئیس سابق سازمان ملل
آخرین نشانه احیاء سناریوی جنگ بوش برضد ایران را می‌توان در اظهارات اخیر وزیر امورخارجه روسیه و رئیس سابق سازمان ملل جستجو کرد. آن‌جایی که بدون مقدمه و غیرمنتظره گفتند: "حمله به ایران عواقب بدی بدنبال خواهد داشت."

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

omid ke in ettefagh nayoftad chon feghat mardome bigonah ghorbanie hemaghate olagh hai mesle bush va ahmadi nejad mishavand

-- بدون نام ، Mar 22, 2008

البته اين هفت نشانه بسيار متين و قابل حساب و درست اما دليل اول که همه اين دلايل را به هشت می رساند خود رژيم مقدس جمهوری اسلامی ست و رهبری داهيانه ی رهبر فرزانه. اعلاحضرت حضرت امام خامنه ای. و چقدر تاسفبار است که اين فرزانه ی هزاری نو که دست کم همتايَ او تا چند هزار سال ديگر هم ظهور نخواهد کرد دستکم فکر سر و صورت و عبا و عمامه ی خودش را هم نمی کند. بايد با قاطعيت گفت که در طول تاريخ شايد اين فرزانگی و تنفر مردمی را نسبت به اين رهبر فرزانه با رهبريت شاه سلطان حسين می توان مقايسه کرد. و تازه اين رهبر و آن گماشته اش احمدی نژاد گوی سبقت را هر دو به همان فاصله تاريخی از آن سلطان تا اين سلطان برده اند. البته آن سلطان هم همچون اين سلطان بيست هزار حديث را از حفظ داشت او هم مثل اين سلطان ميدان خران ی داشت که در آنجا خران را جمع می کردند تا آنان نيز « جمع » آيند. البته شايد خارج از نزاکت باشد که در اينجا از آنچه در آن ميدان خران میگذشت نوشته شود. اما در هر حال بعد از اجتماع خران تمام مورخين نوشته اند که سلطان در بيتش وزيران و متملقينش را جمع می کرد و به خاطر حفظياتش فخر می فروخت. و هيهات که که در نهايت آن خران از شاه سلطان حسين خوش شانس تر بودند و توانستند از تيغ محمود و يارانش بگريزند، ولی سلطان حتا نديمه و سوگلی های حرمش را نيز به علاويه تاجش به حمله گران بخشيد و.. اما ترس من از اين است که رهبری وضعيتی ناگوار برايش پيش آيد و لکه ننگی شود برای ما. و ترس ديگرم اين است که حتا مهلت فرار نيز برايش نباشد. که برای رهبریت ما نه دوستی در ايران مانده و نه در خارج . و بايد اينبار بدرگاه خدای توانای تکنولوژی و خداوند سرمد احد اکمل و افضل دعا کند و ناله که : الهی لايمکن الفرار لحکومتک... بهر حال شرح حال آن ميدان خران را زن سيد محمد حبوبى که هم زن و هم شوهر هر دو از شاعران حرم شاه سلطان حسين هستند به خوبی و با وزن و قافيه نوشته است و شباهت های فروانی به شب های شعر بيت رهبری دارد که گاهی از تلويزيون ايران پخش می شود. کسانی که البته حوصله می کنند و آنرا می بینند از فضل فروشی های غير قابل هضم رهبر و سرگرمی های شاه سلطان حسينی او و کرخ بودن گوش و چشم و پوستش به خطر آگاهی کامل دارند. ايدون مبادا

-- بدون نام ، Mar 22, 2008

albate dalayele ishan bad nist.wali amrica va har ghodrate digari midanad ke har hamlei be iran shorohe ye gange faragir khahad bod ke baese nabody khawaremiane va gotareshe teror dar kole jahan gashte va tamame jahan ra be nabody khahad keshand.omidwaram ke aghle salim be amrika begoyad ke dast dar laneye sanbor nakonad.amir as alman

-- بدون نام ، Mar 23, 2008

Iran ro dost daaram, amaa baa vazi ke in nejaame gheyre ensaani dorost karde, aarezoom ine zoodtar behesh hamle kone balke ayandegaan dige tahte chenin zolmi naziyand, az maa ke gozasht

-- tina ، Mar 23, 2008

فکر می کنم اگه آمریکا حمله کنه ظرف دو هفته کار ایران تمومه.......
البته اگه تا اون موقع ایران تجزیه نشده باشه!!!

-- baran ، Mar 23, 2008

باوره من اينه با حمله به ايران حکومت در هم خواهد شکست و چيزی به جز خرابي مناطقی از ايزان و البته افرادی هم در اين وسط کشته خواهند شد و اين قيمتی هست برای رهائی از دست جنايتکاران اسلامی که بايد پرداخت مردم ايران که توانائی در افتادن با اين جنايتکاران بیرحم رو ندارن و هر روز که ايران دارد هزينه هم انسانی و مالی ميدهد اگر هم از تجزيه ايران ميترسد خب اگه ايران قراره تجزيه بشه ميشه حالا نه يه وقت ديگه
ما تا کی بايد با ترس تجزيه زندگي بکنيم مگه کشورهای ديگّه تجزيه شدن چه اتفاقی افتاد من دوست دارم توی کشوری باشم که همه بهش افتخار بکنند کسی که خودشو ايرانی نميداند همان بهتر که جزوه ايران نباشد

-- kia ، Mar 24, 2008

هر چه دلتان می خواهد بگویید. اگر امریکا جنم و جرأت حمله به ایران را داشت همان اول دوره دوم ریاست جمهوری بوش این کار را می کرد نه الآن که آینده سلطه جمهوری خواهان را بر دولت شدیداً به خطر میاندازد. تمام این حرفها جنگ روانی است که خوشبختانه مسؤلین ایرانی نشان داده اند خیلی خوب آن را میفهمند و مرعوب نمیشوند.

-- پرویز ، Mar 24, 2008

زیاد با نظر شما موافق نیستم زیرا جنگ با افغانها و عراقی ها به دلیل حکومت و نوع ساختار دفاعیشان زیاد سخت نبود، اما امریکا و متحدانش توش زایدند(ببخشید ) حالا میخواد با ایران که قدرت بلا منازع خاورمیانه هست بجنگه! بعیده اینقدر بی فکرباشه

-- میر محسن ، Mar 24, 2008

موافقم ولی لطفا به موارد فوق اظهارات سرکوزی را هم اضافه کنید.

-- آذرخش ، Mar 24, 2008

iran alan mesle almane zamane hitler ast va mardome iran bayad be komake ghovaye khareji dictatoori hitleri ro sarnegoon konand va irani azad besazand.

-- maryam ، Mar 24, 2008

فكر مي كنم اين تفاسير چندان هم درست نباشد.چرا كه بارها اين تفاسير را خوانده ايم و الحمدالله مشكلي هم پيش نيامد.

-- باران ، Mar 24, 2008

توجه:
1 ما دموکراسی میخواهیم.
2 ولی نه حمله.
3ما ازادی میخواهیم نه قیومت اجنبی.
4 ما ایران را میخواهیم نه امریکا را.
5 ما هزینه میدهیم نه دلارهای امریکا.
6حمله جز رشد انتحاریات چیزی دیگری ندارد.
7 ما دانشجویان لیبرال دانشگاههای مشهد هر گونه حمله به خاک سرزمینمان را محکوم میکنیم واعلام میکنیم ما خواهان صلح هستیم.

-- رضا. ل از مشهد ، Mar 24, 2008

ایرانیان اگر با اعتراض شان و مبارزه شان نتوانند مسیر روند قدرت و نظام حکومتی کشورشان را تصحیح سازند آنگاه بدون شک کشورشان در اثر قدرت طلبی آخوندها درگیر جنگ با آمریکا خواهد شد. این کار اگر در زمان ریاست جمهوری بوش صورت نگیرد می تواند حتا در زمان ریاست جمهوری دموکراتها صورت گیرد.
یا باید ما ایرانیان با مبارزات خود سردمداران جمهوری اسلامی را سر عقل بیآوریم و یا از طریق زور کشورهایی که از جانب حکومت آخوندی احساس خطر می کنندایشان سر عقل بیایند که آنگاه خیلی دیر شده و هم آخوندها از بین می روند و هم ایران.
این کار دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.
ما مرده و شما زنده
می بینید که همان بلایی که سر میلوسویچ و یوگوسلاوی آمد و یا سر صدام و عراق آمد سر آخوندها و ایران هم خواهد آمد.

-- حسین میرمبینی ، Mar 24, 2008

به نظر من هنوز وقت هست كه جنگي اتفاق نيافتد من پيش بيني ميكنم تا دو سال ديگر جنگ نخواهد شد.

-- arash ، Mar 24, 2008

moteasefane bazi as hamwatanan mesle inke ghawade bazi ra nemishnasan ke bar table jang va hamle be keshwareshon tawasote ghodrathaye khareji miandishan,amrika va digar ghodrathaye khareji as in rejime eslami jenayatkartar va birahamtar hastan,Gowantanamo,Abugharib,va shekanje mardon tahte lawaye demokrasi.in ghodratha faghtat be keshwarhaye zaif hamle mikonan na be keshwarhaye ghawi.yademan narawad.sorush,alman

-- بدون نام ، Mar 24, 2008

اینائی که رجز می خونن که آمریکا جرات نداره و دست تو لونه زنبور نمیکنه یک کم تاریخ بخونن بعد نظر بدن.

-- amir ، Mar 24, 2008

به نظر من با توجه به نارضایتی عمومی از این حکومت با اولین حمله حکومت از درون در هم خواهد شکست چون این حکومت ان طور که می بینیم و واضح و مبرهن است طرفدار چندانی ندارد و آن خیل اندکی هم که اطراف حکومت هستند فقط ظاهر رو حفظ می کنند و به هیچ عنوان در باطن طرفدار این حکومت نیستند بن بر این تا تقی به توقی بخوره همه چیز به هم می ریزه

-- هاد ، Mar 24, 2008

به نظر من با توجه به نارضایتی عمومی از این حکومت با اولین حمله حکومت از درون در هم خواهد شکست چون این حکومت ان طور که می بینیم و واضح و مبرهن است طرفدار چندانی ندارد و آن خیل اندکی هم که اطراف حکومت هستند فقط ظاهر رو حفظ می کنند و به هیچ عنوان در باطن طرفدار این حکومت نیستند بن بر این تا تقی به توقی بخوره همه چیز به هم می ریزه

-- هاد ، Mar 24, 2008

به نظر من با توجه به نارضایتی عمومی از این حکومت با اولین حمله حکومت از درون در هم خواهد شکست چون این حکومت ان طور که می بینیم و واضح و مبرهن است طرفدار چندانی ندارد و آن خیل اندکی هم که اطراف حکومت هستند فقط ظاهر رو حفظ می کنند و به هیچ عنوان در باطن طرفدار این حکومت نیستند بن بر این تا تقی به توقی بخوره همه چیز به هم می ریزه

-- هاد ، Mar 24, 2008

وقتي حمله كرد همتون لال ميشيد !

-- امير ، Mar 26, 2008

1- پیروزی انقلاب اسلامی و فرار شاه و سرنگونی رژیم تحت حمایت کامل امریکا.

2- شکست مقاومت‌های مستقل امریکا با استفاده از ارتش شاهنشاهی ایران برای مقابله با پیروزی انقلاب از مهرماه تا بهمن ماه 1357. (این اقدامات سرکوبگرانه علیه ملت ایران پس از آنی بود که شاه نتوانسته بود جلوی موج نهضت ملت ایران را بگیرد.)

3- شکست کودتای امریکایی نیروی زمینی شاهنشاهی شب 22 بهمن 1357 که تصمیم داشت با یگان‌های زرهی کل مراکز انقلاب از جمله مدرسه رفاه (محل اقامت رهبران انقلاب) را منهدم نماید.

4- شکست کودتای امریکایی نوژه که قرار بود توسط افسران تسویه نشده‌ی نیروی هوایی ارتش اجرا و طی آن کلیه مراکز انقلاب در تهران از جمله مدرسه رفاه (محل اقامت حضرت امام و رهبران انقلاب) بمباران شود.

5- شکست عملیات نظامی امریکا در طبس.

6- شکست امریکا در تحریم اقتصادی ایران از سال 1359.

7- شکست امریکا در جنگ غیر مستقیم علیه ایران توسط عراق پس از 8 سال.

8- شکست امریکا در جنگ مستقیم (نفتکش‌ها) علیه ایران.

9- شکست امریکا در به انزوا کشاندن ایران در طول سال‌های پس از انقلاب.

10- شکست امریکا در نابود کردن حزب الله لبنان در لبنان و جلوگیری از مقابله این جوانه انقلاب اسلامی با اسراییل.

11- شکست امریکا در طرح تهاجم فرهنگی علیه ایران در زمان کلینتون.

12- شکست امریکا در طرح تحریم سراسری علیه ایران (داماتو در زمان بوش پدر).

13- شکست امریکا در طرح مهار دوجانبه در زمان کلینتون.

14- شکست امریکا در طرح محور شرارت در زمان بوش پسر.

15- شکست امریکا در رویارویی سیاسی با ایران در عراق.

16- شکست امریکا در طرح محور شرارت که ایران را در کنار صدام و کره شمالی قرار داده و به آن حمله کند.

17- شکست امریکا در جلوگیری از رشد تکنولوژیک و اقتصادی ایران با استفاده از باج دهی و فشار سیاسی به سایر کشورها.

18- شکست امریکا در جلوگیری از توسعه اتمی ایران.

19- و انشا الله به زودی شکست نهایی و فروپاشی امریکا.

-- اریا -کاشان ، Apr 2, 2008

خیلی مسخره است

-- علی ، Apr 14, 2008

امیدوارم به هیچ وجه جنگی پیش نیاد آخه من هنوز آرزو دارم نمی خواهم به این زودی بمیرم.

-- مهدی ، May 2, 2008

ایران در سال 1960 و در زمان رهبری خروشچف در اتحاد جماهیر شوروی فناوری
غنی سازی اورانیوم را از چند دانشمند روس
گرفت و حدود50 سال است که مشغول به این
کار است، آمریکا از کجا می داند که ایران در حال حاضر بمب اتم ندارد

-- بابک ، Jun 2, 2008

آمريكا ديوانگي كن و به ايران حمله كن. ما پيشمرگان ملت عزيز ايران منتظر چنين روزي هستيم. آرزو داشتيم روزي با آمريكا بجنگيم. امروز آمريكا با پاي خودش به در خانه ما آمده است. كافي است طبل جنگ به صدا در آيد تا او را به روز سياه نشانيم. كسي چه ميداند براي جنگ با آمريكا چه آماده كرده ايم. آنروز خواهند فهميد كه دير شده است.

-- حسين ، Jun 15, 2008

آمریکا هیچ غلطی نمیکند .
همیشه درست عمل میکند .

-- reza ، Oct 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)