تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت وگوی اشپیگل با سعید مدنی عضو شورای ملی ـ مذهبی

"این انتخابات آزاد نیست"

برگردان: مجید روشن زاده

سعید مدنی، پژوهشگر، روزنامه نگار و یکی از فعالان ملی ـ مذهبی در گفت وگویی با هفته نامه آلمانی اشپیگل، (دوشنبه 9 مارس)، ضمن اعلام عدم شرکت گروه وی در انتخابات آتی مجلس، از شرکت اصلاح طلبان انتقاد کرد. وی گفت: مجلس آینده زیر سیطره محافظه کاران قرار خواهد گرفت و شمار اندک اصلاح طلبانی که به مجلس راه خواهند یافت، نمی توانند تاثیر چندانی داشته باشند.
وی هم چنین گفت: محافظه کاران انسجام و وحدت خود را از داده اند و آن عده از افرادی که دارای دیدگاه انتقادی می باشند ، حول علی لاریجانی و قالیباف جمع شده و مخالف رییس جمهور ایران، احمدی نژاد، هستند.


سعید مدنی عضو شورای ملی ـ مذهبی

اشپیگل: آقای مدنی، اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران، مهدی بازرگان، متعلق به گروه شما بود. در انتخابات جمعه آینده چند کاندید از طرف شما برای رفتن به مجلس معرفی خواهند شد؟

مدنی: ما به عنوان اعتراض در این انتخابات شرکت نخواهیم کرد.در انتخابات دوره قبل شورای نگهبان در آخرین مرحله مانع شد و کاندیداهای مارا حذف کرد. این بار سخت گیری شورای نگهبان و وزارت کشور بیشتر شده است. از میان 7500 کاندیدای متقاضی، بیش از دوسوم رد شده اند. از این رو، این انتخابات آزاد و عادلانه ای نیست. هدف [این انتخابات] صرفا حفظ قدرت سردمداران حاکم است. بدین جهت ما و شخصیت های بی شماری مانند شیرین عبادی، کمیته ای برای برقراری انتخابات آزاد تشکیل داده ایم.

اشپیگل: اما حزب رییس جمهور سابق، محمد خاتمی، و گروه وابسته به رییس سابق مجلس، مهدی کروبی، در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

مدنی: راهی که آن‌ها انتخاب کرده اند از طرف اپوزیسیون بحث و جدل برانگیز است. چند اصلاح طلبی که به مجلس راه خواهند یافت، هیچگونه تاثیر و نفوذی نخواهند داشت. در آینده بازهم این محافطه کاران هستند که اکثریت مجلس را تشکیل خواهند داد.

اشپیگل: با وجود این، آیا می توان گفت که این انتخابات به تحکیم موضع احمدی نژاد منجر خواهد شد؟

مدنی: خیر. محافظه کاران یکدست نیستند. تنها عده معدودی از "اصول گرایان" به حرف دولت گوش می دهند. از جمله این افراد غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس، می باشد.اکثریت محافظه کاران [بلوک] "اصول گرایان انتقادی" را تشکیل می دهند و از دولت بسیار ناراضی اند. این افراد اکنون حول علی لاریجانی و محمد قالیباف گرد آمده اند.

اشپیگل: آیا فکر می کنید که همه ی این ها بیانگر بروز جنگ جناح های محتلف محافظه کاران است؟

مدنی: از هم اکنون می توان فضای انتخابات آینده ریاست جمهوری را حس کرد. نشانه هایی وجود دارد که حاکی از همکاری بازماند گان اصلاح طلب و محافظه کاران منتقد است. با وجود این امر و صرفنظر از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور، احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با وضعیت دشواری روبرو خواهد شد.


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)