تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نامزد پوتین شانس بیشتری در انتخابات دارد

گزارش‌گر: رسول شادان از مسکو

امروز در روسیه، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. روز گذشته، روز بدون تبلیغات بود و هیچ یک از نامزدها حق نداشتند برنامه‌های خود را تبلیغ کنند یا درباره‌ی برنامه‌های خود از طریق رسانه‌های خبری حرف بزنند.

Download it Here!

امسال برای مقام ریاست جمهوری چهار نامزد، آندره بوگدانف از حزب دموکرات، ولادیمیر ژیرینفسکی رییس حزب لیبرال دموکرات، گنادی زوگانف رییس حزب کمونیست و دیمتری مدودیف، معاون رییس جمهور روسیه که ولادیمیر پوتین او را جانشین خود اعلام کرد، رقابت کردند.

به گفته‌ی اکثر کارشناسان در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، دیمتری مدودیف که کاخ کرملین از نامزدی او پشتیبانی می‌کند، شانس بیشتری دارد که در انتخابات پیروزی را به‌دست بیاورد. بنابر مرکز پژوهش آمار افکار عمومی روسیه، بیش از 73 درصد مردم این کشور به پشتیبانی از دیمتری مدودیف رای خواهند داد.

مقامات روسیه جریان انتخابات ریاست جمهوری را شفاف و عادلانه انتخاب کردند. اما کارشناسان با این نظر موافق نیستند. دیمتری شوشری، پروفسور علوم تاریخ می‌گوید که توجه بیش از 75 درصد رای‌دهندگان به یک نفر که منظور مدودیف است، نشانه‌ی بی‌تفاوتی مردم به انتخابات است. آقای شوشر می‌گوید این 75 درصد که محبوبیتی که مدودیف در میان مردم دارد، واقعیت ندارد. این بی‌تفاوتی مردم روسیه نسبت به رییس جمهوری آینده است. به این دلیل که به اعتقاد مردم اگر مدودیف، رییس جمهور شود؛ روسیه را ولادیمیر پوتین رهبری خواهد کرد.

این درحالی است که سازمان محافظان حقوق می‌گوید، دیمتری مدودیف نسبت به دیگر کاندیداها، امکانات خبری بیشتری در رسانه‌های روسیه داشته است. به قول همین سازمان، 87 درصد برنامه‌های تلویزیونی روسیه به تبلیغ مدودیف اختصاص داشته است. درحالی که نامزدهای دیگر همگی از 7 تا 9 درصد امکان داشته‌اند.

به گفته‌ی این سازمان، این نشانه‌ی بی‌عدالتی انتخابات در روسیه است. الکسی ملیکف که از اعضای احزاب مخالف دولت به شمار می‌آید، همین نظر را دارد و می‌گوید که این انتخابات ریاست جمهوری نیست، بلکه یک نظرپرسی مردم روسیه است که آیا مردم این کشور به ولادیمیر پوتین و نامزد او، اعتماد دارند یا نه؟

آقای ملیکف می‌گوید، این جریانی که می‌گذرد را نمی‌توان جریان انتخابات نامید. درمورد کارزار انتخاباتی، اندیشه کردن بسیار مشکل است و آن رقابتی که میان نامزدها باید برگزار می‌شد، اصلا وجود نداشت. اکثر رای‌دهندگان می‌گویند، انتخابات در روسیه برگزار شده است و دیمتری مدودیف، انتخاب خواهد شد.

امید علی اکبر و یکی از دانشجویان روس می‌گوید که رای او در این انتخابات، هیچ مساله‌ای را حل نمی‌کند. خانم امیده می‌گوید، بله من پای صندوق‌های رای می‌روم و به آقای مدودیف رای خواهم داد چون من دیگر نامزد مناسبی را نمی‌بینم. به نظر من رای من در این انتخابات، هیچ چیزی را حل نمی‌کند. در انتخابات شرکت کردن و نکردن من، هیچ نقشی ندارد. به این دلیل که اگر من به ولادیمیر ژیونوفسکی رای بدهم نیز، آقای مدودیف برنده خواهد شد.

قبلا مجمع پارلمانی شورای اروپا، انتخابات ریاست جمهوری روسیه را انتخاباتی بدون نامزد و رقابت اعلام کرده بود. همچنین اخیرا، ناظران امنیت و همکاری اروپا از نظر نظارت بر جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روسیه، دست کشیدند و انتخابات امروز روسیه را مغایر با آرمان‌های دموکراتیک نامیدند.

این درحالی است که مرکز کمیسیون انتخاباتی روسیه اعلام کرده است که در این انتخابات 250 ناظر از 17 سازمان بین‌المللی شرکت خواهند کرد.


مرتبط:
نظارت 30 سازمان جهانی بر انتخابات روسیه

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)