تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

افغانستان: بیش از ۱۳۰ کشته در دو روز

لینا آریا

Download it Here!

شمار تلفات حملات انتحاری طی دو‌ روز در استان قندهار، به بیشتر از ۱۳۰نفر رسید. امروز حوالی ساعت۳ بعدازظهر در شهرستان اسپین بولداک استان قندهار، حمله‌ی انتحاری به کاروان نیروهای ناتو صورت گرفت که در این حمله، ۳۵ نفر از افراد غیر‌نظامی کشته شدند.

روز گذشته نیز یک حمله‌کننده‌ی انتحاری در بین مردم در مرکز شهر قندهار، زمانی خودش را منفجر ساخت که شمار زیادی از ساکنان قندهار در یک پارک مشهور این شهر، مشغول برگزاری مراسم سگ‌جنگ بودند. بر اثر این حمله، در لحظات اول ۸۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. اما پس از گذشت یک‌شب از این حادثه، شمار کشته‌شدگان به ۹۴ تن افزایش یافت و شمار مجروحین به بیش از ۱۲۰ نفر رسید.

حال ۳۹ تن از زخمی‌ها، وخیم گزارش شده است. حمله‌ی امروز بر ضد نیروهای کانادایی صورت گرفته و علاوه‌ بر کشته شدن ۳۵ نفر از غیر نظامیان، ۲۷ تن از آنان زخمی شدند. چهار‌تن از سربازان کانادایی نیز زخم برداشتند. شاهدان حادثه، شمار تلفات را بیش از آنچه که مقامات دولتی اعلام می‌کنند، می‌دانند. اسدالله خالد، استاندار استان قندهار، امروز در یک نشست خبری گفت کسانی که این حملات را انجام می‌دهند؛ مزدوران خارجی هستند. وی گفت تمام کشته‌شدگان و مجروحان این حادثه را، افراد غیر نظامی تشکیل می‌دهند.

در تعقیب واقعه‌ی بد دیروز، امروز هم در شهرستان اسپین بولداک براثر حمله‌ی انتحاری۳۵ تن از هموطنان بی‌گناه ما کشته و ‌۲۷ تن دیگر زخمی شدند. زخمی‌ها و کشته‌شدگان، همه غیر‌نظامی هستند. حمله به کاروان کانادایی‌ها صورت گرفت که به آنها آسیبی نرسیده و تنها چهار‌نفر از آنها، زخم‌های سطحی برداشتند. بیشتر تلفات به غیر‌نظامیان رسیده و بعضی از مغازه‌ها آتش گرفته و آتش هم خسارات زیادی به مردم وارد کرده است.

استاندار استان قندهار در‌جریان سخنانش در حضور خبرنگاران گفت که آنها از این حمله‌ی انتحاری آگاهی پیدا کرده بودند و به نیروهای خارجی نیز هشدار داده بودند. از سخنان وی چنین برداشت می‌شود که او نیروهای خارجی را متهم به سهل‌انگاری می‌کند.

این حمله در‌حالی صورت گرفت که ارگان‌های امنیتی ما، این گزارش را دریافت کرده بودند که شخص انتحاری وارد شهر شده است و در تعقیب او بودند و به نیروهای خارجی نیز از روز گذشته تا به حال، پنج، شش بار گفته شده بود که ما از آنها خواهش می‌کنیم؛ تا‌ وقتی حمله‌کننده را بازداشت نکرده‌ایم، از گشت‌و‌گذار در شهر، خودداری کنند. ولی آنها این گزارش را جدی نگرفتند.

این دو حادثه، از بی‌سابقه‌ترین حادثه‌ها در چند سال اخیر در افغانستان بوده است. هم‌اکنون تمام بیمارستان‌های استان قندهار پر از مجروحین است و روز پیش تلویزیون ملی افغانستان اعلام کرد این بیمارستان‌ها با کمبود خون مواجه هستند و از تمام مردم درخواست اهدای خون داشت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)