تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با شیرین عبادی و آدر منصوری

«رد صلاحیت‌ها بیشتر شامل خانم‌ها شده تا آقایان»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

Download it Here!

تعیین صلاحیت‌های کاندیداهای نمایندگی برای مجلس هشتم با تاکید بر موقعیت زنان در چنین انتخابات دشواری که به‌طور طبیعی، در جریان حذف اصلاح طلبان و سایر گروه‌های سیاسی غیر وابسته به محافظه کاران، صورت گرفته است؛ باعث اعتراضات زنان در جبهه‌ی اصول گرایان شده است.

در برنامه‌های پیش، نظر خانم مریم بهروزی، دبیر جامعه‌ی زینب و عضو جبهه‌ی اصول گرایان را شنیدید که اعتراض زنان این جبهه را به عدم قرار دادن ده زن در لیست انتخاباتی شهر تهران که مطالبه‌ی زنان این جبهه بوده است، اعلام کرد. او گفت در صورتی که این مطالبه مورد موافقت جبهه‌ی اصول گرایان واقع نشود، ممکن است زنان اصول گرا، لیست جداگانه‌ای منتشر کنند.

خانم بهروزی اعلام کرده است که این لیست ده نفره از جانب زنان اصول گرا، تهیه شده ولی آن‌ها هنوز امیدوارند که جبهه‌ی متحد اصول گرایی، این نام‌ها را در فهرست نهایی خود وارد کنند تا آنان نیازی به اعلام جداگانه نداشته باشند.

اتفاق دیگری که در این فضا قابل توجه بود، بسته شدن چند سایت اینترنتی متعلق به موافقان و مخالفان دولت بود. و آنچه به بحث ما ارتباط دارد، بسته شدن سایت خانم فاطمه رجبی، از اصول گرایان تندرو، همسر آقای الهام، سخنگوی دولت و وزیر دادگستری است.

خانم رجبی از جمله، به تقاضای خانم بهروزی و سایر زنان اصول گرا، برای افزایش سهمیه زنان در فهرست اصول گرایان، متعرض بودند. در مورد این مساله و مجموعه‌ی این مسائل، صحبت کرده‌ام با خانم آذر منصوری، معاون سیاسی جبهه مشارکت و خانم شیرین عبادی، سخنگوی کمیته‌ی دفاع از انتخابات آزاد.


شیرین عبادی، سخنگوی کمیته‌ی دفاع از انتخابات آزاد

خانم عبادی در مورد شکایت زنان از طیف‌های مختلف اجتماعی و سیاسی درباره‌ی تبعیض در مورد زنان در حوزه‌ی انتخابات گفتند:

«وقتی انتخاباتی آزاد، سالم و عادلانه باشد؛ هم برای زنان و هم برای مردان واجد این صفت است. نمی‌توان تصور کرد که انتخاباتی آزاد و سالم و عادلانه فقط برای مردان باشد و زنان محروم باشند. طبیعی است وقتی رد صلاحیت‌ها به این گستردگی است و از آن مهمتر، قانون، اجازه‌ی رد صلاحیت را به شورای نگهبان می‌دهد؛ این انتخابات نه برای زنان و نه برای مردان، آزاد، سالم و عادلانه تلقی نخواهد شد.»

ایشان سپس با اظهار تاسف از اخباری که در مورد رد صلاحیت زنان، نه تنها در مورد اصلاح طلبان و نیروهای مستقل، بلکه حتی در حوزه‌ی اصول‌گرایان است؛ گفتند:

«این هم نشانه‌ای است از صحت آنچه که ما ادعا می‌کنیم. که این انتخابات آزاد، سالم و عادلانه نیست و نشانه‌های بارز عدم سلامت انتخابات، آنچنان هویدا است که حتی زنان اصول گرا را هم وادار به واکنش کرد.»

خانم منصوری نخست درباره‌ی زنان جبهه‌ی اصلاحات در این انتخابات می‌گویند:

«با توجه به اینکه ما از ابتدا مبنای‌مان این بود که این دوره از انتخابات یک وضعیت متفاوت‌تری را نسبت به حضور خانم‌ها در مجلس داشته باشیم و این تفاوت هم به هر حال ناشی از ارتقای جایگاه خانم‌ها باشد، متاسفانه الان فضایی که در کل کشور برای داوطلبان بوجود آمد، به نظر می‌رسد در مورد خانم‌هایی که از طرف اصلاح طلبان، به اصطلاح تشویق شده بودند که بروند و ثبت نام بکنند، این فضایی که ایجاد شده به مراتب برای خانم‌ها تنگ‌تر و محدود کننده‌تر بوده، بطوری که به هر حال اگر قرار باشد یک حضور حداقلی را هم در انتخابات داشته باشیم، تعداد خانم‌ها خیلی کمتر از آن چیزی است که مورد تصور ما است.»

خانم منصوری، بنای جبهه‌ی اصلاحات تا جایی که می‌دانیم این بود که 30 درصد از کاندیداها از خانم‌ها باشند. حالا با این ترتیبی که پیش آمده چه وضعیتی خواهد شد؟

ـ درواقع این رد صلاحیت‌ها بیشتر شامل خانم‌ها شده تا آقایان، در این دوره از انتخابات. و آنقدر تعداد خانم‌هایی که تایید صلاحیت شدند، کم است که به اندازه‌ی انگشتان دست هم نیست. خانم‌هایی که به هر حال آن شاخص‌ها و معیارهای مورد نظر اصلاح طلبان را داشتند برای اینکه حضور پیدا بکنند. الان هم، البته دو مرحله‌ی دیگر، شورای نگهبان اعلام کرده که تا سوم اسفند قرار است، افرادی را معرفی بکند و ستاد ائتلاف هم اعلام کرده که اگر تعداد خانم‌ها به اندازه‌ی کفایت باشد، از آن سطحی هم که ما توصیه می‌کردیم، بیشتر در لیست قرار می‌دهیم ولی تعداد خانم‌هایی که تایید شدند در حد انگشتان یک دست هم نیست.


آذر منصوری، معاون سیاسی جبهه مشارکت

آیا برای شما الان مشخص است که چند نفر از زنان اصلاح‌طلب در لیست نهایی خواهند بود؟

ـ خانم‌های اصلاح طلب، تا جایی که من اطلاع دارم، البته من اسم نمی‌برم و اجازه دهید این مساله نهایی بشود و بر اساس تصمیم جمعی اعلام بشود، فقط تعدادشان من فکر می‌کنم که شاید در کل کشور به ده نفر هم از این تعداد نرسد. اسامی آنها را اجازه بدهید بعد از اینکه این مراحل طی شد و جمع بندی مشخص شد، ما خدمت شما عرض می‌کنیم.

پس به این ترتیب، مساله‌ی 30 درصد از خانم‌ها در کرسی‌های اصلاح‌طلبان منتفی است؟

ـ تعداد کرسی‌های قابل رقابت تا مقطع فعلی، 60 کرسی پیش بینی شده، یعنی نزدیک به 20 درصد کرسی‌هایی که در مجلس وجود دارد، امکان رقابت برای ما وجود دارد. که از این 60 کرسی، من فکر نمی‌کنم که حتی این تعدادی که تایید شدند، آن بحث 30 درصدی را هم که مورد نظر ما بود را بتوانند تامین بکنند.

امیدواریم در چند روز آینده، که تا سوم اسفند باقی مانده است، این تجدید نظرها بتواند گروه بیشتری از خانم‌ها را هم در بر بگیرد بطوری که ما در مجموع بتوانیم یک انتخابات قابل دفاع‌تری را پشت سر بگذاریم و بطور طبیعی هم در مورد خانم‌ها، این وضعیت، یک شکل قابل قبول‌تر و مشخص‌تری را بگیرد به نوعی که حداقل‌ها را بشود در مورد خانم‌ها هم تامین کرد. منتها در شرایط فعلی، آن 30 درصد هم محقق نشده است.

ایشان در مورد مشکلات زنان اصول گرا برای ورود به فهرست اصول‌گرایان می‌گویند:

ـ اتفاقی که به نظر می‌رسد در این دوره از انتخابات خیلی قابل توجه‌تر است به خصوص در مورد بخش زنان، این است که در گروه‌های اصول‌گرا هم به این حضور، تاکید بسیاری شده و نمونه‌هایی از آن را ما می‌توانیم در اظهار نظرها، به خصوص اظهار نظرهای خانم بهروزی که به نظر می رسد در این قضیه جدی‌تر از بقیه قدم برمی‌دارند، ببینیم.

خانم منصوری ضمن اظهار تاسف از بسته شدن سایت خانم فاطمه رجبی می‌گویند:

ـ من موافق نیستم. ما حرف‌مان این است که هر برخوردی که می‌خواهد بشود، مبتنی بر قانون باشد نه سلیقه‌ی افراد، نه برخوردهای سلیقه‌ای که تا به حال این بوده. حتی من یادم است که یادداشتی را در خبرنامه‌ی خودمان نوشتم که اشکال ندارد به تعداد بی‌نهایت سایت مثل سایت خانم رجبی باشد و حرفهایشان را بزنند، منتها همان فضایی که برای خانم رجبی ایجاد شد، برای بقیه هم ایجاد بشود. چرا فقط یک جانبه دارد به مسائل نگاه ‌می شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خواهشمنم این مطالب را برایم بفرستید.
با تشکر

-- بسیار خوب است ، Feb 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)