تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
پوتین در آخرین نشست مطبوعاتی خود در کاخ کرملین:

«بر کرسی نخست وزیری به روسیه خدمت خواهم کرد»

گزارش‌گر: رسول شادان از مسکو

Download it Here!

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه تصمیم دارد پس از پایان ریاست جمهوری خود، در کرسی نخست وزیری روسیه بنشیند. وی در این باره در آخرین کنفرانس مطبوعاتی‌اش با عنوان رییس جمهور که در کرملین انجام داد، عنوان کرد.


پس از پوتین خط‌مشی سیاسی روسیه ادامه خواهد داشت

پوتین مطمئن است که «دیمتری نیدوید» در انتخابات ریاست جمهوری، برنده می‌شود و نامزدی او را در مقام نخست وزیر روسیه، پیشنهاد می‌کند. پوتین می‌گوید، مردم روسیه در دو مرحله‌ی انتخابات، به من رای اعتماد دادند تا من رییس جمهوری روسیه باشم و من حالا خوشحالم که پس از انجام ریاست جمهوری، من در سمت دیگری به مردم روسیه، خدمت خواهم کرد.

او ادامه داد: در صورتی که نیدوید رییس جمهور انتخاب شود، در آن صورت رای نامزدی من را به سمت نخست وزیری، پیشنهاد خواهد کرد. بعدا پارلمان این کشور، نامزدی من را باید بپذیرد و پس من می‌توانم در پیشرفت وضع اجتماعی و اقتصادی روسیه فعالیت کنم.

پوتین با قاطعیت گفت که خط مشی سیاست خارجی روسیه در زمان ریاست جمهوری نیدوید، تغییر نخواهد کرد و هر دو آنها برنامه‌هایی که خود او ارائه کرده است؛ اجرا خواهند کرد.

پوتین از سیاست اتحادیه اروپا و آمریکا انتقاد کرد و گفت که اروپا و آمریکا برای رسیدن به اهداف سیاسی خود، از سیاست دوگانه، استفاده می‌کنند. او در پاسخ به خبرنگاران، از سیاست آمریکا در قبال ایران، اظهار نارضایتی کرد. پوتین گفت که هدف از استقرار سامانه‌ی ضد موشکی آمریکا در شرق اروپا، جلوگیری از موشک‌های ایران نیست؛ چراکه ایران چنین موشک‌هایی را در اختیار ندارد. پس این بر ضد روسیه است.

پوتین می‌گوید، تحلیل‌گران ما براین باور هستند که استقرار سامانه‌ی ضد موشکی در شرق اروپا برای روسیه خطر دارد. اگر این سیستم مستقر شود، ما مجبور هستیم موشک‌های خود را به سوی این کشورها بگردانیم که امنیت روسیه را تهدید می‌کنند. ما خواهش داریم که این کار را نکنند. اما غرب، به حرف‌های ما گوش نمی‌دهد و ما هشدار می‌دهیم که آمریکا از این اقدام خود دست بکشد وگرنه ما نیز، اقدام متقابلی را انجام خواهیم داد.

پوتین از سیاست کشورهای غرب در رابطه با مساله‌ی کوزو، انتقاد کرد. او افزود: چهل سال است که جمهوری «کیپ شمالی» وجود دارد. چرا اروپا آن را نمی‌پذیرد و «اپخواست جنوبی» و «پردنیستراگ» نیز با همین مشکل روبرو هستند. اما اروپا ادعا می‌کند که کوزو، مساله‌ی خاص است. این همه معنی ندارد. مشکل همه‌ی این منطقه‌ها با هم یکسان است.

همچنین پوتین برخورد اروپا با این موضوع را سیاستی دوگانه خواند. وی افزود، در صورتی که استقلال کوزو از سوی کشورهای غرب پذیرفته شود، در آن صورت ما نیز اقدامی خواهیم کرد. اما پوتین نگفت که چه اقدامی را انجام خواهند داد. برخی از کارشناسان بر این نظر هستند که روسیه امکان دارد که استقلال‌ «اپخواست» و «ازل جنوبی» در قفقاز را بپذیرد.

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سوال خبرنگاران که گویا روسیه منابع انرژی خود از جمله نفت و گاز را همچون وسیله‌ای برای فشار سیاسی استفاده می‌برد، رد کرد و گفت: در صورتی که شرکت‌های نفت و گاز خارجی می‌خواهند در بازارهای انرژی روسیه وارد شوند، پس به شرکت‌های نفت و گاز روسیه اجازه بدهند تا در بازار انرژی اروپا سهم بگیرند.

به نظر برخی از صاحبنظران، ولادیمیر پوتین در این کنفرانس مطبوعاتی، در پاسخ به سوالات خبرنگاران طوری پاسخ داد که گویا او در آینده نیز به عنوان سیاست‌مدار تعیین کننده سیاست روسیه، باقی خواهد ماند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)