تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
تگاهی به زندگی و فعالیت‌های عماد مغنیه

"عماد مغنیه" چرا کشته شد؟

واروژ میناسیان

"عماد فایز مغنیه" معروف به "حاج رضوان" یا "روباه حزب‌الله" پس از 25 سال تعقیب وگریز از سوی نهاد‌های اطلاعاتی 42 کشور جهان، عاقبت در یک حادثه کوچک بمب‌گذاری در منطقه "کفرسوسا" ی دمشق، پایتخت امنیتی سوریه کشته شد.

برای بسیاری، شنیدن نام "عماد مغنیه" برای اولین‌بار با مرگ او همراه شد. او 25 سال تحت تعقیب بود و برای مرگش 25 میلیون دلار جایزه تعیین شده بود؛ یعنی به ازای هرسال یک میلیون دلار

"مغنیه" که بود؟ چه کرد؟ چگونه کشته شد؟ چرا کشته شد؟ و چه کسانی او را کشتند؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که یافتن پاسخِ کامل، دقیق و واقعی آن‌ها شاید تا سالیان دراز غیرممکن باشد. "مغنیه" پیچیده زندگی کرد و پیچیده‌تر کشته شد؛ این، تنها بخشی از واقعیت‌های زندگی اوست.

برای یافتن پاسخ‌های پنج‌گانهِ زندگی و مرگ "مغنیه" تنها می‌توان نقبی سطحی به قرارگاه پرپیچ وخم این فرمانده زیرک حزب‌الله زد، آن‌هم برپایه برخی ادعاها، اتهامات و پرسش‌هایی که هیچ‌گاه نه به اثبات رسیده‌اند و نه پاسخی برای آن‌ها داده شده است!


عماد مغنیه معروف به حاج رضوان

که بود؟

از زندگی "مرد‌سایه‌ها" [+] اطلاعاتی بسیار کمی در دست است. او در سال 1341 شمسی (1962 میلادی) در روستای "طیر‌دبا" از توابع شهرستان "صور" به دنیا آمد.
" مغنیه" [+] رهبر نيرومندي بود كه از دل جنگ‌هاي داخلي دراز مدت لبنان در اوايل دهه 1980 ميلادي سر بر آورد. او براي مدتي در يكي از رشته‌هاي مهندسي دانشگاه آمريكايي بيروت به تحصيل پرداخت، اما از همان دوره نوجواني به عضويت جنبش فتح به رهبري ياسر عرفات درآمد و در گروه حفاظت شخصي ياسر عرفات موسوم به نيروي 17 مشغول به كار شد.

سرانجام پس از اشغال لبنان به دست نظاميان اسرائيلي در سال 1982 ميلادي و خروج سازمان آزادي‌بخش فلسطين از اين كشور، "مغنيه" كه در آن زمان 20 سال سن داشت به عضويت شماري از گروه‌هاي شيعه راديكال در لبنان درآمد.

او بعدها يكي از اولين رهبران سازمان جهاد اسلامي شد، نهادي كه از شاخه‌هاي نظامی حزب الله به شمار مي‌رفت و براي انجام عمليات ضد‌آمريكايي پي‌ريزي شده بود. براساس اعلام رسمی پلیس فدرال آمریکا "اف‌بی‌آی" [+]، فرمانده ارشد حزب‌الله دارای چنین مشخصاتی بوده است:

"ابر تروریست تحت تعقيب"
عماد فائز مغنيه
تا ۵ ميليون دلار پاداش
تاريخ تولد: سال ١٩٦٢
محل تولد: لبنان
قد: ۵ پا و ٧ اينچ
وزن: نامعلوم
جثه: نامعلوم
رنگ مو: خرمائي
رنگ چشم: نامعلوم
رنگ صورت: نامعلوم
جنسيت: مذکر
مليت: لبناني
شغل: نامعلوم
زبان: نامعلوم
علائم مشخصه: ندارد
اسم مستعار: حاج
وضعيت: متواري

چه‌کرد؟

اطلاعات موثقِ بسیار اندکی از آن‌چه که "مغنیه" در زمان حیات و مبارز‌اتش انجام داد، در دست است. به‌سبب مسئولیت حساس و استراتژیک این فرمانده‌ بلندپایه حزب‌الله، تاکنون هیچ سند رسمی‌ای در خصوص فعالیت‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی وی منتشر نشده است.

آن‌چه که تنها می‌توان به صورت غیرقطعی به آن استناد جست، مجموعه‌ای از "ادعا‌هایی" [+] است که آمریکا، اسراییل و برخی از کشور‌های غربی در خصوص وی منتشر کرده‌اند. مجموعه‌ای خلاصه‌شده ( روایات منابع غربی) [+] از آن‌چه که "مغنیه" در زمان حیاتش انجام داده است را می‌توان چنین برشمرد:

1- دخالت در انفجار سفارت آمریکا در بیروت به سال 1983 که منجر به کشته شدن 63 آمریکایی و لبنانی شد.
2- دخالت انفجار مقر نيروهاي دريايي آمريكا "مارينز" در بيروت كه منجر به کشته شدن 241 آمريكايي شد.
3- دخالت در انفجار مقر چتربازان فرانسوي در بيروت به سال 1983 که منجر به کشته شدن 350 فرانسوي شد.
4- مسئول ربایش اتباع غربي و اعدام برخي از آن‌ها در لبنان در دهه 1980.
5- دخالت در انفجار سفارت اسرائيل در آرژانتين در سال 1992 در واكنش به ترور سيد عباس موسوي.
6- دخالت در بمب‌گذاري سال 1996 در برج‌هاي "الخبر" عربستان که منجر به کشته شدن 19 نظامی آمریکا شد.
7- برنامه‌ريزي و مشاركت در ربودن يك فروند هواپيماي متعلق به شركت "تي دبليو اي" در چهاردهم ژوئن 1985 و كشتن يك آمريكايي.

در کنار 7 عملیاتی که در 25 سال اخیر به "عماد مغنیه" نسبت داده شده، موارد دیگری از مسئولیت‌ها و اقدامات احتمالی وی از سوی مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و اسراییل اعلام شده است. ازجمله:

1- فرمانده عملیات برون‌مرزی [+] حزب‌الله.
2- رابط نظامی حزب‌الله با ایران.
3- رابط نظامی حماس با ایران.
4- مسئول سازماندهي شبه‌نظاميان شيعه در جنوب عراق.
5- مسئول نظارت بر مراكز اطلاعات سپاه پاسداران در خارج از ایران.
6- مسئول انتقال ايمن الظواهري، سيف‌العدل، سعدبن لادن و محمد اسلامبولي برادر قاتل انور سادات از ايران به عراق.
7- مسئول سازماندهي سفر شورشی‌های سپاه المهدي به ايران.

این اقدامات و مسئولیت‌های "مغنیه" همه یافته‌ اطلاعاتی نهاد‌هایی هستند که معتقدند طی 25 سال فعالیت پنهان، این چریکِ زیرکِ حزب‌الله را تحت نظر داشته‌اند.

در کنار این یافته‌ها، منابع اطلاعاتی بر این باور هستند که "مغنیه" از چند اصل امنیتی و اطلاعاتی در کار‌های خود سود می‌جسته است:

1- هیچ مقر ثابتی برای خود نداشت.
2- همواره در حال سفر بود.
3- دوبار اقدام به جراحی پلاستیک کرد، خانواده او این شایعه را رد کردند.
4- بیست وپنج سال از او هیچ عکسی منتشر نشد.
5- با مدارک ایرانی، سوری و لبنانی سفر می‌کرد.
6- از تاریخ و ساعت سفر‌های او مقام‌های حزب‌الله اطلاعی نداشتند.
7- هيچ نقطه ضعفِ اطلاعاتی و امنیتی [+] نداشت.

چگونه کشته شد؟

تقریبا همه رسانه‌ها و منابع اطلاعاتی متفق‌القول تایید کرده‌اند که "عماد مغنیه" راس ساعت ده و سی و سه دقیقه شب به وقت دمشق در 12 فوریه سال 2008 کشته شده است. انفجار یک بمب‌ [+] جاسازی شده در ماشین میتسوبیشی فرمانده حزب‌الله عامل مرگ وی اعلام شده است.

چرا و چه کسانی او را کشتند؟

بی‌تردید یکی از مهمترین گره‌های کور پرونده مرگ "مغنیه" در این پرسش نهفته است. شاید بتوان گفت، آن‌چه او در 25 سال اخیر کرد مهمترین دلایلی بود که منجر به مرگش شد. با این حال بر این گمانم که نمی‌توان پاسخی قطعی و مستند به این پرسش داد. اما آن‌چه که می‌توان پیرامون چرایی مرگ این فرمانده حزب‌الله حدس زد به این عبارت است:

1- قربانی تسويه حساب داخلي حزب‌الله.
2- قربانی اختلاف سوریه و ایران.
3- قربانی ماموران موساد.
4- قربانی اجرای یک عملیات نظامی دیگر.
5- مرگ طبیعی پیش از اعلام خبر ترور.

بررسی گزینه نهایی

اگر با این پیش‌شرط موافق باشیم که اسراییل [+] عامل اصلی ترور "عماد مغنیه" بوده است، پس باید دلیلی برای آن ارایه کرد.

مقام‌های اسرائيلي در ماه‌هاي اخير به اين پرسش كه چرا حسن نصر الله ـ در حالي‌كه آن‌ها قصد نداشتند و یا در حال حاضر در شرایطی نبودند که وي را از ميان بردارند ـ به خود اجازه داد تا از مخفي‌گاه خود خارج و در ملاءعام ظاهر شود، يك پاسخ مشخص یافته‌اند.

استراتژیست‌های نظامی اسراییل [+] معتقدند؛ اگر نصرالله در حمله دوم اين رژيم به لبنان كشته نشد، دليل آن اين بود كه وي در اين حمله هدف اول ارتش اسرائيل نبود، و الا با كشتن وي مي‌توانستند پيروزي خود را در سراسر جهان اعلام كنند. زيرا آن‌گونه كه گمان زده می شود، در صورت از ميان برداشتن نصرالله، "عماد مغنيه" جانشين وي مي شد.

اگر نصرالله براساس ديپلماسي دين و غيره عمل مي‌كند، مغنيه کاملا عملیاتی، نظامی، دقیق و اثرگذار می‌انديشيد. بنابراين اسراییل ترجيح داد با نصرالله کنار بیاید تا بعدها مجبور نباشند مغنيه را تحمل كنند.

نصرالله حرف مي‌زند [+]، مغنيه عمل مي‌كرد. او دائما به پيشرفت فكر مي‌كرد به طوری که آخرين و مهم ترين گام او تجهیز حزب الله به موشک‌های فاتح 110 بود.

تنها دليل اسرائيلي‌ها براي زنده نگه داشتن نصرالله، جلوگيري از روي كارآمدن عماد مغنيه بود. اكنون با ترور مغنيه ديگر بهانه‌اي براي زنده نگه داشتن نصرالله باقي نمانده است؛ به همين دليل است كه بسیاری معتقدند ترور مغنيه راه را براي از ميان برداشتن نصرالله باز كرده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

از ضد تروریسم! بودنتان چیزی کم نمی‌شد؛ اگر در کنار انبوه اتهامات آمریکا و «اسرائیل»، یک اشاره جزئی به نظر لبنانی‌هایی که او را از اصلی‌ترین مدافعان لبنان علیه تجاوزات اسرائیل می‌دانند می‌کردید!

-- آرش ، Feb 20, 2008

به هوش و ذکاوت شما تبریک میگویم، چرا که، هم توانستید با استفاده ادبیات و واژگانی تحریک برانگیز عماد مغنیه را تخریب سازید و از سویی توجیهی که ارتش اسرائیل در قبال شکست خود نتوانست ارائه دهد، ارائه دادید و در پایان تخریب سید حسن نصر الله ... .آیا ارائه عملکرد و سوابق وی از روی "اتهاماتی" که منابع "اسرائیلی و امریکایی" به وی می زنند، عرفا عمل صحیحی است؟ امیدوارم اینچنین تحلیلها و مطالب ضعیف و هدفدار شما کاهش یابد.

-- alireza ، Feb 20, 2008

رادیو زمانه متاسفانه خیلی مشغول تند روی است و از مشی بی طرفی اش در آمده. اگر چه مقصر اپوزیسیون عزیز و تندرو های هلندی هستند ولی اینگونه نوشتن و موساد رو شماره 3 قرار دادن یک مقداری مسخره است.

-- رضار ، Feb 20, 2008

قتل یک انسان چه به دست چشم‌آبی‌های آمریکایی انجام شود، چه به دست فردی مانندمغنیه، عملی توجیه ناپذیر و غیر انسانی است. مغنیه هم مانند بوش، شارون، عرفات و حسن نصرالله یک آدم‌کش بی احساس بود و بدون شک به همان جایی رفت که سایر همفکرانش (فارغ از نژاد و ملیت) در آن آرمیده‌اند.

-- آرش ، Feb 20, 2008

دلاور روحت شاد و راهت پر رهرو.

-- جعفر ، Feb 21, 2008

براي راديو زمانه متاسفم! كاملا سياسي بود و به بررسي اتاق جنگي در تلاويو شباهت داشت! اعتماد مخاطبانتان را بيهوده ذايل نكنيد.

-- جاويد ، Feb 21, 2008

چرا نبايد اين فرضيه را مطرح کرد که خود حزب اله و دارودستش که از تهران تغذيه ميشند در از بين بردن مغنيه دست داشتند تا بتونند دست نصراله را بيشتر بازکنند و ضد و بندهايي با بشار از يکطرف و با اسراييلها از طرف ديگه داشته باشند تا برنامه هسته ای شون رو پيش ببرند

-- YoYo ، Feb 22, 2008

مامورای نظام اینجا هم هستن؟بابا یه تروریست رو کشتن چرا ناراحتین؟یه گزینه دیگه ولید جمبلات رو هم می تونین اضافه کنین که گفته بود اگه قتل ها تو لبنان ادامه پیدا کنه مقابله با مثل می کنه.مرسی از تحلیل عالی

-- ایرانی ، Feb 22, 2008

در راه هدفش كشته شد. روحش شاد. اين همه اسراييل و آمريكا در دنيا كشتار انجام ميدهند هيچكس هيچي نميگه حالا معلوم هم نيست كه آقاي عماد مغنيه توي عملياتهاي هفت گانه فوق دست داشته يا نه. هم امريكا هم انگليس و هم اسراييل تقاص تمامي انسانهاي بيگناهي را كه در چند صد سال گذشته كشته اند را بايد پس بدهند. بمباران اتمي هيروشيما و ناكازاكي لكه سياهي است بر چهره آمريكا تا ابد. درود بر حاج رضوان و تمامي انسانهاي آزاده اي كه در دنيا ميخواهند خودشان آقاي خودشان باشند نه آمريكا و يا هر جهان خوار ديگري

-- يكي ، Feb 27, 2008

اونهاییکه از نزدیک عماد رو میشناختند و دیده بودند میدانند عماد که بود اینها که در باره عماد بر شمرده شده جعلیات و اوهامات است عماد ایثارگری بود که با شهادت خود اه بر نهاد سیا و موساد گذاشت بزرگترین کسانی که ناراحتند سیا و موساد هستند کما اینکه برای ابو مصعب السوری بغد از دستگیری وی سراسیمه شده جهت نوبتهای بازجویی خود وقت رزرو کردند گرچه ابو مصعب السوری از سازمان القاعده است و دنیا میداند که امکان ارتباط فکری و عقیدتی بین حزبالله و القاعده ممکن نیست اصلا تشیع که با وهابیت جور در نمی اید این احمقانه است که عماد مغنیه در انتقال ایمن الظواهری نقش داشته است هدف از طرح چنین اتهاماتی برابر دانستن شخصیت این عنصر با نفوذ حزبالله با اشخاص جنایتکار القاعده همان مشروعیت دادن به کشتن مبارزان و تغییر واژگان جهادگر به تروریست میباشد بنده با نهایت ادب و احترام به بانیان این سایت مطالبی در حد مجاز به عرض رساندم البته این از مختصات ایرانیهاست که پیشداوری را بدون داشتن اطلاعات صحیح نمیدانند .نکته اخر اینکه حزبالله ساختاری حبابی نیست و اسراییل نیک میداند حزب الله و مبارزان شیعه ان سازمان با مبارزان غزه تفاوتی بزرگ دارند و ان تمسک به راه امام حسین میباشد .

-- jak ، Mar 5, 2008

عماد مغنیه اسطوره مقاومت لبنان همیشه در قلب تمام آزادگان جهان که بر علیه ظلم مبارزه می کنند زنده خواهد ماند .

-- gassab ، Mar 17, 2008

عماد مغنيه "تروريست" بود و به سزاي عملش هم رسيد.
به اميد اينكه روزي همه تروريستهاي دنيا مخصوصا "حزب الله" كه لبنان، اين كشور متمدن را به نابودي كشاندند.
درود بر آزادي و مرگ بر تروريست

-- محمد رضا جعفري ، Apr 14, 2008

راهش مستدام باد

-- بدون نام ، Oct 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)