تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اوباما و ایران: گفتگوی مستقیم با دشمن!


باراک اوباما پس از پیروزی در کارولینای جنوبی

نامزد حزب دمکرات در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید برای حل مشکلات منطقه مایل است در صورت ورود به کاخ سفید مستقیماً با ایران وارد مذاکره شود.

مجله فرانسوی پاری ماچ درشماره اخیر خود مصاحبه‌ای با باراک اوباما، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب دمکرات را منتشر کرده است که مورد توجه رسانه‌های منطقه، به ویژه روزنامه جروزالم پست در اسرائیل و پرس تی وی در ایران قرار گرفته است.

اوباما در حال رقابتی تنگاتنگ با هیلاری کلینتون بر سر کسب نامزدی حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری است که درچهارم نوامبر برگزار خواهد شد.

اوباما در مصاحبه این نشریه، تاکید کرده است که ما نخواهیم توانست در منطقه ثبات برقرار کنیم بدون آنکه با "دشمنان خود مذاکره کنیم".

این در حالی است که اوایل این هفته کاخ سفید رسماً از همنشینی زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در سازمان ملل با منوچهر متکی، وزیر خارجه و مجتبی هاشمی ثمره، مشاور ارشد رئیس جمهور ایران در یک جلسه مناظره در داووس سوئیس ابراز ناخرسندی کرده است.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز از قول یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره نوشت که به زلمای خلیل زاد در این باره تذکر داده خواهد شد زیرا حضور وی در این مناظره بدون هماهنگی بوده است.

با این حال باراک اوباما در مصاحبه با گزارشگر پاری ماچ در آمریکا گفته است که در صدد ترمیم وجهه آمریکا در جهان و به ویژه در میان مسلمانان است. وی تاکید کرده است: اولویت نخست ما باید پایان بخشیدن به جنگ در عراق باشد. اشغال این کشور ما را در نزد جهانیان با مشکل روبرو ساخته است. ما همچنین باید بازداشتگاه گوانتانامو را تعطیل و امکان محاکمه عادلانه متهمان این بازداشتگاه را فراهم کنیم.

باراک اوباما گفته است درصورت رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا کنفرانسی با شرکت همه رهبران کشورهای مسلمان برای بررسی دلایل شکاف روز افزون بین جامعه مسلمان و غرب برگزار خواهد کرد و از آنها دعوت خواهد کرد که به مبارزه با تروریسم بپیوندند.

اوباما با اشاره به قصور مقامات دولت بوش در مورد مسائلی چون گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی، وعده داد که این مسائل درصورت رسیدن وی به ریاست جمهوری مورد توجه جدی قرار می‌گیرد.

باراک اوباما در پاسخ به اینکه چگونه از پس رقابت با هیلاری کلینتون برخواهد آمد، گفته است که وی توانایی و شایستگی بیشتری برای ریاست جمهوری دارد و سیاست خارجی و شیوه‌های جدید برخورد با مسائل از وجوه تمایز او با کلینتون است.

هیلاری کلینتون، دیگر نامزد اصلی حزب دمکرات در سخنرانی‌ها و مناظره‌های انتخاباتی خود با اعلام حمایت از سیاست مهار ایران، تاکید کرده است که خواهان هیچگونه درگیری نظامی بین ایران و آمریکا نیست، اما باید در قبال "دولتی که حامی تروریسم در جهان است ایستادگی کرد".


باراک اوباما و هیلاری کلینتون در مناظره تلویزیونی سی‌ان‌ان

وقتی گزارشگر پاری ماچ از اوباما در باره راه خلاصی آمریکا از عراق پرسید، نامزد حزب دمکرات پاسخ داد: من می‌خواهم تا خروج نیروهای آمریکایی از عراق در اولین فرصت ممکن آغاز شود که ممکن است هر ماه یک یا دو تیپ را شامل شود. به این ترتیب تا اواخر سال ۲۰۰۹ نیروهای ما از عراق خارج شده‌اند. به این ترتیب ما به عراقی‌ها نشان می‌دهیم که نمی‌خواهیم برای همیشه در عراق باقی بمانیم.

در همین حال با تشریک مساعی یکدیگر می‌کوشیم تا زمینه مشارکت بین سنی‌ها، شیعیان و کردها در دولت عراق را فراهم آوریم.

برای ایجاد تغییری آشکار در سیاست خارجی، من مایلم با کشورهایی چون ایران و سوریه مستقیماً وارد مذاکره شوم.

ما نمی‌توانیم بدون گفتگو با دشمنانمان، در منطقه ثبات برقرار کنیم. وقتی شما با دیگران مواضع کاملاً متعارضی دارید، راه دیگری جز گفتگو باقی نمی‌ماند.

پاری ماچ از اوباما پرسیده است که شما این شانس را دارید که اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا شوید، تجربه شخصی شما از نژاد‌پرستی چه بوده است؟

اوباما می‌گوید: هیچ سیاه‌پوست آمریکایی را نمی‌توانید پیدا کنید که به نوعی از نژاد‌پرستی رنج نبرده باشد. با وجود پبشرفت‌هایی که در چهار دهه گذشته صورت گرفته است، هنوز هم مشکلات بسیاری در زمینه بهداشت، حقوق و خدمات اجتماعی در برابر سیاه‌پوستان قرار دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

اوباما در باره نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه نیز گفته است که او مردی پرانرژی است که به مشکلات فرانسه با نگاهی تازه برخورد می‌کند. و اظهار امیدواری کرده است که بار دیگر با سارکوزی پس از کسب پیروزی در نامزدی حزب دمکرات در فرانسه ملاقات کند.

باراک اوباما در انتخابات درون حزبی اخیر در کارولینای جنوبی از هیلاری کلینتون پیشی گرفت و با کسب ۵۵ درصد آرای حزب دمکرات در برابر ۲۷ درصد، تاکنون نامزد برتر این حزب شناخته شده است.

اوایل هفته جاری ادوارد کندی، برادر جان اف کندی رئیس جمهور فقید آمریکا، از نامزدی اوباما پشتیبانی کرد که به گفته ناظران شانس وی را برای پیروزی در انتخابات درون حزبی در ایالت های دیگر آمریکا در برابر کلینتون بیشتر کرده است.


مطالب مرتبط:
هسته‌ای شدن یا نشدن، مساله این است

پیروزی اوباما در کارولینای جنوبی

هیلاری کلینتون سرانجام از مونیکا لوینسکی سخن گفت

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)