تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مصاحبه با استفن کارتر استاد حقوق دانشگاه ییل

سیاه‌پوستان بورژوایی چون «اوباما»

مترجم: شهرزاد سامانی

استفن کارتر، استاد رشته‌ی حقوق در دانشگاه ییل آمریکا است. در مصاحبه‌ای که مائوریتزیو مولیناری از طرف نشریه لاستامپا با او انجام داده؛ از اقلیت کوچکی در سیاهان آمریکا می‌گوید که شاید برای ما تازگی داشته باشد.


استفن کارتر استاد حقوق دانشگاه ییل

ارزش‌های بورژوازی آفریقایی ـ آمریکایی چیست؟

ـ آن‌ها گروهی اجتماعی هستند که دیگران چیز زیادی از آن‌ها نمی‌دانند و زیاد از آنها صحبتي نمی‌شود. بطور کلی، مردم وقتی راجع به سیاه‌پوستان آمریکا فکر می‌کنند، به یاد فقرا و بیچاره‌ها می‌افتند. اما باید گفت که خانواده‌های متفاوتی هم هستند که برای تعلیم و تربیت و موفقیت فرزندانشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما این قشر از جامعه معمولا بی‌صدا هستند.

دلیل سکوت آنها چیست؟

ـ به این دلیل که گروه‌های طرفدار حقوق بشر بیش از هر چیز از فقرا حرف می‌زنند. به همین دلیل این تصور به‌وجود آمده است که تنها آفریقایی ـ آمریکایی‌های مرفه، خوانندگان، هنرپیشه‌ها و ستاره‌های ورزشکار هستند. هیچ‌کس حتی تصور نمی‌کند که واقعیت دیگری هم وجود دارد و این گروه از ثروتمندان سیاه‌پوست نه وقتش را دارند و نه می‌خواهند که همه از آن‌ها حرف بزنند، زیرا مساله آن‌ها چیز دیگری است: باید کار کنند و پیشرفت کنند.

آیا باراک اوباما هم جزو این گروه از سیاه‌پوستان آمریکاست؟

ـ باراک اوباما از معدود سیاه‌پوستان آمریکایی است که به اهداف مهم‌تری دست یافته‌اند. من به‌طور دقیق گذشته او را نمی‌دانم، اما می‌دانم که در تعدادی از بهترین دانشگاه های کشور درس خوانده و با هویت آمریکایی‌اش زندگی می‌کند تا سیاه‌پوست بودنش. ارجحیت او آمریکایی بودن است. از این لحاظ او بسیار شبیه به جان فیتزجرالد کندی است که آنقدر بر کاتولیک بودنش صحه می‌گذاشت که انگار به غیر از کلمه کاتولیک، هیچ چیز دیگری نمی‌توانست هویت او را مشخص کند.

چه نوع تاثیرگذاری متقابلی میان آفریقایی ـ آمریکایی‌های مرفه و دیگر اعضای جامعه سیاه‌پوستان آمریکا وجود دارد؟

ـ تعدادی از این سیاه‌پوستان مرفه، ارتباطشان را با جامعه‌ای که از آن برخاسته‌اند قطع نمی‌کنند، درحالی که بقیه چنین نیستند. دلیل‌شان این است که بعد از جدا شدن از جامعه‌ی مرجع و دور شدن از آن توانسته‌اند پیشرفت کنند؛ و این گروه غالبا گرفتار نوعی خودپسندی اجتماعی هستند.


باراک اوباما، کاندید ریاست جمهوری آمریکا

یک خانواده مرفه سیاه‌پوست چگونه شکل می‌گیرد؟

همه چیز با تحصیلات آغاز می‌شود. آن‌ها تحصیلات را در زندگی‌شان انتخاب می‌کنند و این انتخاب باعث موفقیت‌شان می‌شود؛ و بعد تصمیم می‌گیرند قسمت اعظم درآمد خود را صرف تحصیلات فرزندانشان کنند؛ و با این ساخت و ساز است که در مدت کوتاهی به نتیجه می رسند و وضعیت اقتصادی شان عوض می‌شود. خود من از خانواده‌ای فقیر می‌آیم. با این‌حال، این تغییر و تحول اجتماعی پدیده جدیدی نیست. اولین آفریقایی ـ آمریکایی، صدو چهل سال پیش میلیاردر شد.

ارزش هایی که سیاه‌پوستان مرفه به آن پایبند هستند، چیست؟

ـ آن‌ها با سفیدپوستان مرفه تفاوت های چندانی ندارند. آن‌ها در مورد ارزش‌هایشان آزادانه عمل می‌کنند، اما در مورد مسائل اقتصادی به‌شدت محافظه‌کارند. آن‌ها از پرداختن مالیات خوششان نمی‌آید، اما به حقوق مدنی احترام می‌گذارند.

آیا واقعا زندگی‌شان شبیه سفیدپوستان است؟

ـ در واقع دو تفاوت وجود دارد. اول اینکه آنها حتی امروز هم از تبعیض و نژادپرستی در رنج‌اند. این بخشی از زندگی‌شان است. من در کتابی، درمورد زن سیاه‌پوستی نوشته‌ام که به کنار دریا می‌رود و او را از ساحل بیرون می‌کنند. این تجربه‌ای است که یک سفیدپوست هرگز با آن دست و پنجه نرم نکرده است؛ و همین تجربیات باعث به‌وجود آمدن احساسات متفاوت انسانی می‌شود.

تفاوت دیگر، اضطراب است. عدم اطمینان در زندگی ثروتمندان سیاه‌پوست نقش مهمی دارد که در زندگی سفیدپوستان دیده نمی‌شود؛ سیاه‌پوستان می‌دانند که زندگی پر از اتفاقات غیر منتظره است و به‌همین دلیل همیشه مضطرب هستند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

از این لحاظ او بسیار شبیه به جان فیتزجرالد کندی است که آنقدر بر کاتولیک بودنش صحه می‌گذاشت که انگار به غیر از کلمه کاتولیک، هیچ چیز دیگری نمی‌توانست هویت او را مشخص کند.؟!!!
این جمله اشتباه‌تر از این نمی‌توانست باشد. کندی کاتولیک‌بودنش را تنها یک موضوع حاشه‌ای می‌دانست. او گفته بود:
I am the Democratic Party's candidate for President who happens also to be a Catholic. I do not speak for my church on public matters--and the church does not speak for me.
بعید می‌دانم اشتباه از متن اصلی باشد. احتمالاً اشتباه از مترجم است.

-- یاور ، Jan 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)