تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مرحله دوم انتخابات مقدماتی آمریکا

کلینتون و مک کین، بر خلاف همه پیش بینی ها

کاوه پزشک

در دومین مرحله از پروسه گزینش کاندیدای حزب های دموکرات و جمهوری خواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری امسال، سناتورها هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و جان مک کین از جمهوریخواه انتخابات حزبی در ایالت نیوهمپشایر را بردند. هیلاری کلینتون 39 و جان مک کین 37 درصد از آرای شرکت کنندگان در این انتخابات حزبی را به خود اختصاص دادند. اختلاف درصد آرای کلینتون با نفر دوم (سناتور باراک اوباما) در انتخابات حزب دموکرات 3 و اختلاف جان مک کین با نفر دوم (فرماندار میت رام نی) حزب جمهوریخواه 6 درصد بود.

بنابر گزارش ها پیروزی خانم کلینتون عمدتا از آرای زنان و اعضای ثبت نام کرده ی حزب دموکرات به دست آمده است. این در حالی ست که نظرسنجی ها از برتری باراک اوباما بر هیلاری کلینتون با درصدی دو رقمی حکایت می کرد، و به این جهت رسانه ها و حتا مشاوران و نزدیکان کارزار انتخاباتی کلینتون تا پیش از پایان رای گیری به هیچ وجه انتظار پیروزی او را نداشتند.

در میان جمهوریخواهان نیز پیروزی قاطع آقای مک کین که در مرحله قبل رای گیری در ایالت آیووا نفر چهارم شده بود، کمابیش باعث تعجب ناظران شد؛ به طوری که روزنامه نیویورک تایمز سناتور مک کین را «لزروس»، مرده ای که بنابر داستان های کتاب مقدس توسط مسیح به زندگی بازگردانده شد، دانست. مک کین برای پیروزی درین مرحله تلاش سختی کرده بود. به گفته یکی از اعضای کارزار مک کین در ایالت نیوهمپشایر جان مک کین برای پیروزی درین مرحله حداقل با 25 هزار نفر از رای دهندگان احتمالی شخصا صحبت کرده بود.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز یکی از عوامل پیروز خانم کلینتون لحظه ای بسیار غیرعادی از فوران احساسات او در روز قبل از رای گیری دیشب بود که در حال توصیف سختی های کارزار انتخاباتی و برنامه های خود برای ملت آمریکا برای لحظاتی کوتاه اشک درچشمان هیلاری کلینتون جمع شد و صدای او لرزید.

با توجه به گزارش ها به نظر می رسد همه کاندیداهای عمده حزب دموکرات قصد دارند به درجه ای متوسل به عواطف و احساسات رای دهندگان شوند. باراک اوباما کاندیدای دیگر دموکرات اساس پیام انتخاباتی خود را با استفاده از ادبیاتی عاطفی بر شعار مبهم و تا حدی پوپولیستی «تغییر» گذاشته است. کارزار انتخاباتی جان ادواردز نیز خالی از اشاره هایی به سرطان لاعلاج همسر او و این که آقای ادواردز اخیرا پسر خود را در یک تصادف رانندگی از دست داد نیست.

اوباما دیروز در سخنرانی ای پس از اعلام نتایج انتخابات به هوادارن خود گفت: «می دانیم که نبردی طولانی پیش روست. اما به یاد داشته باشید، علی رغم همه موانع بر سر راه ما، هیچ چیز نخواهد توانست جلوی میلیون ها صدایی که فریاد تغییر سرداده اند را بگیرد.»

خانم کلینتون پیش ازین گفته بود پرسش اصلی برای اوباما این است که «آیا قادر خواهد بود شاعرانگی کارزار انتخاباتی خود را به نثری ارتقا دهد که لازمه حکومت داری ست.»


در همین حال این موضوع که انتخابات ایالت نیوهمپشایر نشان داد هیچ یک از کاندیداهای اصلی برتری قاطعی بر بقیه ندارند و رقابت هم چنان به شدت ادامه خواهد داشت موضوع سرمقاله های روز چهارشنبه روزنامه های عمده آمریکا بود.

سرمقاله نیویورک تایمز از وضعیت حاضر ازین جهت که به بخش های وسیعی از مردم آمریکا امکان مشارکت سیاسی می دهد ابراز خوشنودی کرد و نوشت: «حزب دموکرات بایستی گوناگونی تمام عیار خود، که تفاوتی طراوت بخش و مهم نسبت به رقیبان جمهوری خواه این حزب است را ارج بگذارد.» این روزنامه هیلاری کلینتون را به خاطر اظهارنظراش مبنی بر این که انتخاب اولین رئیس جمهور زن نسبت به اولین رئیس جمهور سیاه پوست ارجحیت دارد مورد انتقاد قرار داد. این سرمقاله هم چنین از پایان هفت سال رفتارهای سیاسی «کوته بینانه» و «تفرقه انگیز» که آن را وجه ممیزه دوران جرج بوش می داند ابراز خوشنودی کرد.

سرمقاله واشینگتن پست هم این که نامعلوم بودن سرنوشت پروسه انتخاب کاندیدا امکان انتخاب و مشارکت سیاسی را برای شهروندان فراهم کرده را مثبت دانست. این سرمقاله به طور ضمنی پیروز سناتور جان مک کین را در بین جمهوری خواهان خشنودکننده دانست و برنامه های پیشنهادی او را در زمینه های سیاست خارجی، مهاجرین، و شکنجه متهمان به ترور ستود. واشینگتن پست هم چنین از هردو کاندیدای اصلی هیلاری کلینتون و باراک اوباما ستایش کرد. به نوشته این سرمقاله برنامه های کلینتون و اوباما تفاوت زیادی با هم ندارند ولی تا آن جا که به سیاست خارجی و پرسش عراق و مناطق حساس دیگر مربوط می شود، هیلاری کلینتون سیاست های ماهرانه و سطح بالایی را عرضه می کند.


لینک ها

گزارش خبری نیویورک تایمز چهارشنبه 9 ژانویه 2008

گزارش تحلیلی نیویورک تایمز 9 ژانویه

گزارش خبری نیویورک تایمز از فوران عاطفی، 9 ژانویه

سرمقاله نیویورک تایمز 9 ژانویه

سرمقاله واشینگتن پست 9 ژانویه

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)