تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

واکنش مطبوعات آمریکایی به ترور بوتو

کاوه پزشک

روز جمعه 28 دسامبر 2007، یک روز پس از ترور بی‌نظیر بوتو، سرمقاله‌های روزنامه‌های مهم آمریکا دولت آمریکا و طرف‌های درگیر را به پی‌گیری سیاست‌هایی در جهت حفظ ثبات و بازگرداندن پاکستان به پروسه دموکراتیک فراخواندند.

به نوشته سرمقاله امروز نیویورک‌تایمز کشته شدن بی‌نظیر بوتو دولت جرج بوش را بدون هیچ استراتژی‌ای برای نجات پاکستان از بحران و ریشه‌کن ساختن القاعده و طالبان باقی می‌گذارد. این سرمقاله سیاست دولت آمریکا در حمایت از پرویز مشرف - که نیویورک تایمز او را «یک دیکتاتور غیر پاسخگو» می‌خواند - و سیاست اخیر دولت آمریکا در حمایت از اتحاد پشت پرده بین مشرف و بوتو را شکست خورده ارزیابی می‌کند. به نوشته سرمقاله نیویورک‌تایمز، به این ترتیب تنها راه باقی مانده برای دولت بوش راه حل اصولی حمایت از نهادهای دموکراتیک پاکستان است.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد دولت بوش بایستی پاکستان را به وضع قوانین تازه‌ای برای اطمینان از دموکراتیک بودن انتخابات ماه آینده این کشور فراخواند. این سرمقاله خواهان پافشاری دولت آمریکا بر شرکت داده شدن نواز شریف در انتخابات پاکستان و هم‌چنین بر بازگرداندن قضات دیوان عالی کشور پاکستان، که ماه گذشته توسط مشرف اخراج شده بودند، شده است: «دولت بوش باید نه فقط حمایت ناسالم و مخرب خود از مشرف، بلکه میلیاردها دلاری که به ارتش پاکستان سرازیر کرده است را بازاندیشد.»

سرمقاله نیویورک‌تایمز بی‌نظیر بوتو و پدرش را سیاستمدارانی «دموکراتیک ولی ناکامل» توصیف می‌کند، و آن دو را «متکبر، بی‌تفاوت به حقوق بشر، و آلوده به اتهامات فساد مالی» اما در همین حال دارای «مشروعیت انتخاباتی» می‌داند. نیویورک تایمز می‌نویسد «روزگار اجاره دادن منافع واشنگتن به یکی دو فرد باید به پایان برسد.»

سرمقاله امروز واشنگتن‌پست بی‌نظیر بوتو را قوی‌ترین مدافع سکولاریسم در پاکستان و تنها سیاستمداری که شجاعت آن را داشت که هم با اسلامگرایان و هم با دولت مشرف رویارو شود، توصیف می‌کند. به نوشته واشنگتن‌پست تنها نیروهایی که از کشته شدن بوتو سود می‌برند اسلامگرایان و طالبان خواهند بود. این سرمقاله موضع نواز شریف در تحریم انتخابات را تلاش نامسئولانه برای بهره‌برداری از احساسات ضد دولتی ناشی از ترور بی‌نظیر بوتو ارزیابی می‌کند.

واشنگتن‌پست می‌نویسد دولت آمریکا باید پاکستان را به جلوگیری از دامن زدن بیشتر به تنش فرابخواند و برای یافتن مسئولان ترور بی‌نظیر بوتو همکاری اطلاعاتی و پلیسی در اختیار پاکستان قرار دهد. این سرمقاله اضافه می‌کند مشرف باید از استقرار مجدد حکومت نظامی دوری کند و دولت آمریکا نیز باید با تمام قدرت برای بازگرداندن پاکستان به پروسه دموکراتیک بکوشد.

وال ستریت‌ جورنال در سرمقاله امروزش به نقل از بی‌نظیر بوتو پاکستان را دارای دو جبهه دموکراسی در برابر دیکتاتوری و میانه‌روی علیه افراطی‌گری توصیف می‌کند و می‌نویسد بوتو به خاطر شجاعانه ایستادن در جبهه دموکراسی و میانه‌روی ترور شد. وال ستریت جورنال ترور بوتو را دارای پیامدهای فراوان در «جنگ علیه ترور» و نتیجه شکست تروریست‌ها در عراق و ناتوانی آن‌ها در هدف قرار دادن غرب می‌داند. این سرمقاله ترور بوتو را بعد از ترور انور سادات در سال 1981 بزرگ‌ترین پیروزی تروریست‌ها ارزیابی می‌کند.

به نوشته وال ستریت جورنال بی‌نظیر بوتو ترکیب نادری از ضداسلامی‌گری و نگاه هوادار غرب عرضه می‌کرد و کسی که بیش از همه از قتل او سود می‌برد نواز شریف اسلام‌گرا و هوادار عربستان سعودی است. سرمقاله‌نویس وال ستریت جورنال ژنرال مشرف را از به تاخیر انداختن انتخابات ماه آینده در پاکستان بر حذر می‌دارد و هم‌چنین خواهان این می‌شود که مشرف بعد از انتخابات وارد رویارویی جدی با اسلام‌گرایان شود. این سرمقاله، جنگی واقعی علیه جهادی‌ها از یک سو و یک دموکراسی واقعی از سوی دیگر را تنها فرمول برای نجات پاکستان اعلام می‌کند.

روزنامه محافظه کار واشنگتن‌تایمز سرمقاله امروز خود را با اشاره به این که القاعده مسئولیت ترور بوتو را به عهده گرفته است، آغاز می‌کند و دخالت سازمان اطلاعات پاکستان را در این ترور نامحتمل نمی‌داند. این سرمقاله می‌نویسد ترور بوتو در حالی صورت می‌گیرد که طی دو ماه اخیر پرویز مشرف قصد داشت با کناره‌گیری از سمت نظامی خود و برگزاری انتخابات، حرکت‌های قبلی خود یعنی اعلام حکومت نظامی و بازداشت حقوق‌دانان و قضات را جبران کند.

سرمقاله واشنگتن‌تایمز جلوگیری از «کابوس» یعنی سقوط سلاح‌های اتمی پاکستان به دست اسلام‌گرایان را اولویت اصلی و حفظ ثبات و ریشه‌کن ساختن اسلام‌گرایان در مناطق مرزی شمال غرب پاکستان را به‌عنوان اولویت‌های مهم بعدی ارزیابی می‌کند. به نوشته این سرمقاله تنها بعد از چنین اقداماتی است که پروسه لیبرالیزیسیون در پاکستان می‌تواند آغاز شود. واشنگتن‌تایمز دولت بوش و کشورهای همسایه پاکستان را به پیش گرفتن سیاست‌هایی در جهت از بین بردن تنش و پیش‌برد دموکراسی و ثبات، ولو غیرایده‌آل در پاکستان فرامی‌خواند.


منابع:
«روزنامه نیویورک‌تایمز مورخ 28 دسامبر» 2007
«واشنگتن پست مورخ 28 دسامبر 2007»
«واشنگتن‌تایمز مورخ 28 دسامبر 2007»
«وال استریت ژورنال مورخ 28 دسامبر 2007»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)