تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بدگمانی آمریکا به حضور ایران در نيكاراگوئه

ترجمه و تلخیص: بنفشه سرتیپی

كارشناسان امنيتي آمريكا از باز شدن تدريجي پاي ايران به منطقه آمریکای جنوبی نگران هستند. ايران در چارچوب مشاركت جدیدی با دانيل اورتگا رئيس جمهور ساندنيست نيكاراگوئه، به دنبال مستحکم‌ کردن جاي پاي خود در آمريكاي مركزي به خصوص نيكاراگوئه است.

پیروی از چنین سیاستی است که ايران و متحدانش را تشویق به سرمایه‌گذاری 350 میلیون دلاری برای احداث يك بندر در منطقه مانكي پوينت در سواحل اقيانوس آرام کرده است. ايران همچنين طرحی را در دست بررسی دارد که با اجرای آن دسترسي به نواحي مختلف نيكاراگوئه از طریق راه‌آهن و بزرگراه آسان خواهد شد.

چیزی که بر نگرانی مسوولان وزارت امورخارجه، مقام‌های امنيتي و تحلیل‌گران مبارزه با تروريسم افزوده است؛ پیش بینی این مساله است که در صورت حمله نظامی به ایران، این کشور مي‌تواند با مستقر کردن حزب‌الله لبنان و نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در آمريكاي لاتين و نيكاراگوئه علیه منافع آمريكا و متحدان واشنگتن در منطقه، عمليات‌های خرابکارانه انجام دهد.

جان شیندلر یکی از مقام‌های امنیتی و تحليل‌گر آژانس امنيت ملي آمريكا معتقد است: «یک مساله خیلی مهم است؛ آن هم این که اگر به ايران حمله شود شک ندارم که این کشور در سطح دنیا دست مقابله به‌مثل خواهد زد. فکر می‌کنم ايران اين توانايي را دارد، به خصوص در آمريكاي جنوبي. حزب‌الله در حال‌حاضر در بیشتر نقاط آمريكاي لاتين پايگاه‌هایي دارد. این موضوع تازه ای نیست البته، ولی وقت ان است که مورد توجه جدی قرار گیرد.»

تنها شمار اندکی از ناظران ممکن است نیات تجاری در روابط ایران و نیکارگونه را جدی بگیرند زیرا این کشور یکی از فقیرترین کشورهای آمریکای لاتین است. سیاستمداران مخالف می گویند ممکن است بتوان نیات تجاری برای ایران در همکاری با ونزوئلا که کشور نفتی ثروتمندی است قائل شد اما بعید است که ایران در قبال سرمایه گذاری بزرگ خود در نیکاراگوئه به وارد کردن موز این کشور علاقه مند باشد.

اليور باك ريول يكي از مدیران پیشین FBI می‌گوید: ايران از طریق سفارت‌خانه‌هاي خود در این منطقه در جهت توسعه و اجراي طرح‌هاي خود بهره‌برداري مي‌كند. او می‌گوید: «ديپلمات‌ها در رفت و آمد آزادانه به كشورهاي منطقه از مصونيت ديپلماتيك برخوردارند و سفارت‌خانه‌ها مكاني امنی هم براي جاسوسي و هم گاهي براي اجراي عمليات خاص محسوب مي‌شوند. بنابراين سفارت ايران در ماناگوا بی‌تردید مكاني است كه نگراني و توجه دستگاه امنيت ملي آمريكا را باعث خواهد شد.»


منبع: Iran plans dry canal across Nicaragua to access Pacific Ocean

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)