تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

«دولت ایران به مردمش خیانت می‌کند»

ديويد ميلي‌بند*
ترجمه و تلخیص: بنفشه سرتیپی

هر سلاح هسته‌اي از سه عنصر كليدي و مهم تشکیل شده است؛ ماده شكافت پذير، موشك و فرآیند مجهز کردن كردن ماده شكافت‌پذير براي موشك.

تخمین اطلاعاتي آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران كه دو هفته پیش از این منتشر شد، اعلام کرده است که ايران فعالیت روی دو مرحله آخری را متوقف كرده است. اگر چنین باشد؛ خبر خوبی است، اما به نظر می‌رسد که ايران هم اکنون درحال پيگيري اين دو فرآیند به خصوص غني‌سازي اورانيوم است كه نه‌تنها كاربردی غيرنظامي ندارد، بلکه مي‌توان از آن ماده شكافت‌پذير برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده کرد.

اين در شرایطی است كه شوراي امنيت سازمان ملل و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ایران خواسته‌اند تا برنامه‌های اتمی خود را متوقف کند. در عوض رهبران ايران معتقدند این مناقشه از سوی جامعه بين‌المللي برای تضییع حقوق هسته‌ای مردم ایران صورت می‌گیرد.

چنین تصوری اشتباه است، ما نمي‌خواهيم ايران را از امتیاز‌های نيروي هسته‌اي محروم کنیم، ما حتي آمادگي خود را براي كمك به توسعه صنعت نيروي هسته‌اي غير‌نظامي آن‌ها اعلام كرده‌ايم. نگراني ما در واقع از اين است كه ايران هم‌چنان به دنبال فعاليت‌هاي حساس هسته‌اي به‌ويژه برنامه غني سازي است، در حالی که نيازي به اين كار ندارد.

روسيه تامين سوخت براي نيروگاه اتمی بوشهر را كه تنها نيروگاه هسته‌اي در دست تکمیل ايران است تضمين كرده است و سه‌کشور اروپایی همراه آمريكا، روسيه و چين نیز عرضه سوخت هسته‌اي در آينده را تضمين كرده‌اند.

هم‌اکنون اعتماد جامعه بين‌المللي بيش از گذشته كاهش يافته است؛ چراکه ايران بعضی از برنامه‌های اتمی خود را نزديك دو دهه مخفي كرده است و بازرسان آژانس هنوز نتوانسته‌اند به همه چيز دست پیدا کنند. تا وقتیكه ايران مسائل مربوط به فعاليت‌ هاي گذشته را حل و فصل و برنامه غني سازي را متوقف نكند، بي‌اعتمادي وجود خواهد داشت.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی اروپا به همراه وزیران خارجه آمریکا، چین و روسیه در ماه سپتامبر توافق كردند كه اگر مذاكرات ايران با آژانس و خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تا ماه نوامبر نتايج مثبتي نداشته باشد ما در شوراي امنيت براي اقدام بيشتر برضد ايران وارد عمل خواهيم شد. حالا گزارش آن‌ها ارائه شده است، آژانس بارديگر از ايران مي‌خواهد همه فعاليت‌هاي غني‌سازي را متوقف كند.

ما نبايد از ديپلماسي همراه با چنگ و دندان ترس داشته باشیم، آلترناتیو‌های اين گزينه همگي بدتر هستند. ما به دنبال رويارويي نيستيم از سال 2002 جامعه بين‌المللي تلاش کرده است تا اختلافات ما با ايران از راه ديپلماتيك حل و فصل شود. ما آمادگي خود را براي همكاري اقتصادي و سياسي شامل كمك به برنامه هسته‌اي غيرنظامي و نيز دادن برخي امتيازات سياسي و اقتصادي به ايران اعلام كرده‌ايم.

دولت ايران بارها اين پيشنهادها را رد كرده است. در عين حال ايران به شورشيان عراق و طالبان در افغانستان نيز كمك می‌کند.

دولت ايران همچنين با نقض حقوق بشر و آزادي هاي سياسي به مردم خود نيز خيانت مي‌كند. چرا رهبران ايران، رويارويي را انتخاب و مشاركت با جامعه بين المللي را رد مي‌كنند؟ اين سوالي است كه انها بايد پاسخ دهند. اگر برداشت آن‌ها اين است كه هدف ما دشمنی است، من از همه ايراني‌ها در خواست می‌کنم كه بدانند اين‌گونه نيست؛ هدف ما تغيير سياست ايران است نه تغيير رژيم.

كسی غير از مردم ايران حق ندارد در مورد حكومت اين كشور تصميم بگيرد. ما مي‌خواهيم ايران در امنيت و رفاه باشد و با جامعه بين‌المللي همكاري كند و جامعه بين‌المللي نيز به آن احترام بگذارد. ما مي‌خواهيم ايران متناسب با موقعيت راهبردي خود و نقش تاريخي خود در خاورميانه در اين منطقه از نفوذ خود استفاده كند.

ما براي تصويب قطعنامه سوم شوراي امنيت و تحريم هاي سخت‌گيرانه‌تر اتحاديه اروپا بر ضد ايران تلاش خواهیم کرد. ايران اين پتانسيل را دارد كه يكي از كشورهاي بزرگ جهان باشد. ايران امتياز‌های فراوانی دارد، مردم ايران بايد از اين امتياز‌ها استفاده کنند، نه اين‌كه شاهد باشند با كشورشان مثل يك تبعيدي رفتار مي‌شود.

منبع: ديلي استار- چاپ لبنان

----------------------------
*ديويد ميلي‌بند، وزير امور خارجه بریتانیا

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)