تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گزارش کنفرانس مطبوعاتی رییس‌جمهور آمریکا

بوش: «ایران برای من خطرناک است»

ترجمه و تلخیص: بنفشه سرتیپی

یک روز پس انتشار گزارش تخمین اطلاعاتی نهادهای امنیتی آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران، جرج بوش رییس‌جمهوری این کشور در کنفرانسی خبری ضمن تأیید محور‌های این گزارش اعلام کرد که چنین گزارش‌هایی در تصمیم من خللی وارد نخواهند کرد. نظر من همانی است که قبلآ هم به آن اشاره کرده‌ام؛ ایران خطرناک است.

در این کنفرانس خبری، خبرنگاران در محور‌هایی هم‌چون: برنامه‌ هسته‌ای ایران، سیاست‌های اقتصادی آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری، مسأله ونزوئلا و کنفرانس آناپولیس پرسش‌هایی مطرح کردند و بوش نیز به آنان پاسخ داد. نظر به اهمیت مباحث این کنفرانس خبری در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران و مواضع آمریکا در قبال آن، برگردان و متن خلاصه شده‌ای از آن منتشر می‌شود.


جرج دبلیو بوش (عکس: Sydney Morning Herald)

اطلاعات منتشر شده گویای این واقعیت است که ایران، برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را چهار سال پیش از این، متوقف کرده است. آیا هنوز هم معتقدید آن‌ها قصد دارند به سلاح هسته‌ای دست یابند؟ آیا این اطلاعات تازه می‌تواند مانع تحقق گزینه نظامی شوند؟

معتقدم که آن‌ها هنوز در تلاش هستند تا فرآیند غنی‌سازی را کامل کنند. غنی‌سازی اورانیوم مرحله‌ای حیاتی برای کشوری است که به دنبال سلاح هسته‌ای است. آن‌ها چنین برنامه‌ای را دنبال می‌کردند؛ اما حالا متوقف شده است. به نظر ما بسیار مهم است که جامعه بین‌المللی به این مسأله واقف شود که اگر ایران تلاش کند به دانشی دست یابد که بتواند از آن در برنامه مخفیانه هسته‌ای استفاده کند، برای جهان خطرناک خواهد.

به نظر من این گزارش، پیامی هشداردهنده است مبنی بر این‌که ایران برنامه ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای داشته است و آن را متوقف کرده است. علت این‌که این گزارش نشانه‌ای هشداردهنده است، این است که آن‌ها می‌توانند این برنامه را بار دیگر آغاز کنند.

به نظر من گزارش تخمین اطلاعات ملی فرصتی فراهم می‌کند تا جامعه بین‌الملل را متحد کنیم تا به ایران فشار بیاورند تا برنامه غنی‌سازی خود را به حالت تعلیق در آورد. گزارش تخمین اطلاعات ملی نشان داد که این فشار‌ها مؤثر واقع افتاده است.


جرج دبلیو بوش (عکس: AFP)

سلاح‌های کشتار جمعی عراق پیدا نشد، ایران هم برنامه هسته‌ای نظامی خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است. آیا از این‌که آمریکا اعتبار خود در جهان از دست بدهد نگران نیستید؟

می‌خواهم از دست‌اندرکاران دستگاه‌های اطلاعاتی خودمان به علت کار ارزش‌مندی که کردند، قدردانی کنم. در پی ناکامی اطلاعاتی درباره عراق به بازسازی و اصلاح دستگاه اطلاعاتی خود دست زدیم؛ چون نگرانی‌های فراوانی در باره برٱورد اطلاعات ملی وجود داشت و تلاش ما بر آن بود تا بتوانیم به اطلاعاتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد، اعتماد کنیم.

گزارشی که اکنون در اختیار داریم کار اطلاعاتی اررزش‌مندی است که نتیجه اصلاحاتی است که در دستگاه‌های اطلاعاتی خود انجام دادیم. مردم آمریکا باید خوشحال باشند که اصلاحات ثمربخش بوده است. کاری که دستگاه‌های اطلاعاتی انجام می‌دهند، از اهمیت خاصی برخوردار است.

مردم می‌پرسند که چرا اطلاعات دقیق‌تری در اختیار نداریم و چرا زودتر از این چنین اطلاعاتی را به دست نیاوردیم. پاسخ این پرسش این است که ما با رژیمی سر و کار داریم که چندان شفاف عمل نمی‌کند و واقعیت آن است که از سال ۱۹۷۹ تا کنون، حضور چندانی در ایران نداشته‌ایم. به همین علت است که از دست‌اندر‌کاران مسائل امنیتی خواستم که اطلاعات خود درباره ایران را در اختیارم قرار دهند تا بدانم که ایرانی‌ها چگونه می‌اندیشند و سرگرم چه کاری هستند.

یکی از دلایلی که این مسأله آشکارا برای مردم عنوان شده این است که من می‌خواستم مردم واقعیت‌ها را همان‌طوری که ما می‌بینیم ببینند، دوم این که اعضای دولت من درباره برنامه تسلیحاتی مواضع روشنی اتخاذ کرده‌اند و بنابراین برای مردم آمریکا مهم است که بدانند ارزیابی تازه‌ای درباره برنامه ایران انجام شده است.

شما درباره عراق حرف‌های زدید. اعضای کابینه‌تان هم درباره ابر قارچی سخن گفتند که حاصل بمب هسته‌ای می‌توانست باشد. اما بعدها معلوم شد که هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق وجود نداشت. درباره ایران هم در تاریخ ۱۷ اکتبر اعلام کردید که جنگ جهانی سوم ممکن است روی دهد. این در حالی بود که ماه‌ها پیش اطلاعاتی تازه در مورد توقف فعالیت‌های نظامی و هسته‌ای ایران به گوش اعضای دولت شما رسیده بود. آیا شما از ابن بابت به دامن زدن به خطر ناشی از ایران متهم نخواهید شد و از این نگران نیستید که اعتبار آمریکا از این بابت به مخاطره افتد؟

قصد ندارم اظهارات خبرنگاری چون شما را بی‌اعتبار توصیف کنم. گزارش تخمین اطلاعات ملی هفته گذشته به دست من رسید. در ماه اکتبر فکر می‌کنم که مایکل مک‌کانل گفت که اطلاعات تازه‌ای دارند؛ ولی نگفت که این اطلاعات چه هستند. او گفت که مدتی طول خواهد کشید تا این اطلاعات را بررسی کنند.

اما چرا وقت صرف می‌کنند تا اطلاعات را بررسی کنند؟ دلیل آن این است که نمی‌خواهیم اطلاعات نادرست در اختیار شما قرار دهیم. آن‌ها نمی‌خواستند اطلاعاتی در اختیار من قرار دهند که واقعیت ندارد و به همین علت ارزیابی اطلاعات جدید تا هفته گذشته طول کشید و سپس در اختیار من قرار گرفت.

درباره قسمت دوم سؤال شما یعنی نگرانی از به خطر افتادن اعتبار آمریکا باید بگویم ایران خطرناک بود و هنوز هم خطرناک است و این کشور خطرناک باقی خواهد ماند؛ اگر به دانش لازم برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای دسترسی پیدا کند.


جرج دبلیو بوش (عکس: AFP)

بهترین راه برای این که جهان در صلح به سر ببرد، این است که جامعه بین‌الملل در اقدامی واحد به ایرانیان بگویند که ما شما را منزوی می‌کنیم؛ اما راه بهتری برای ایرانیان وجود دارد. در سال ۲۰۰۳ دولت ایران به میز مذاکره با سه کشور اروپایی آمد که توسط آمریکا فراهم شده بود.

ما به سه کشور اروپایی گفتیم که از تلاش شما حمایت می‌کنیم. به ایرانی‌ها بگویید که انتخاب کنند؛ می‌توانید به سیاست‌هایی ادامه دهید که شما را منزوی می‌سازد یا راه بهتری را در پیش بگیرید. پس از سیاست چماق و هویج استفاده کردیم. به یاد دارم که گفتم عضویت در سازمان تجارت جهانی و دادن قطعات هواپیماهای را در نظر می‌گیریم. منتهای تلاش خود را به عمل آوردیم تا آن‌ها چهره گشاده‌تری از رژیم خود به نمایش بگذارند و زمینه را برای انتخاب گزینه‌ای بهتر از سوی دولت ایران فراهم آوردیم.

سپس در ایران انتخابات برگزار شد و احمدی‌نژاد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت و همین امر سبب شد تا در وضع کنونی قرار بگیریم. نکته‌ای که مطرح می‌کنم این است که راه بهتری برای ایرانی‌ها وجود دارد.

آیا وقتی که شما لفاظی را بیشتر کردید و درباره جنگ جهانی سوم صحبت کردید، کسی از اعضای دولت یا گروه اطلاعاتی شما نگفت که شاید بهتر باشد لفاظی را کمتر کنید؟

خیر. من هنوز هم قویاً اعتقاد دارم که ایران یک خطر است. با انتشار گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا هیچ چیز تغییر نکرده است. این گزارش قرار نیست بگوید که همه چیز خوب است و ما باید به نگرانی‌ها پایان دهیم؛ بلکه قضیه بر عکس است.

به اعتقاد من گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا نشان می‌دهد که لازم است ایران به عنوان تهدیدی برای صلح جدی گرفته شود. عقیده من تغییر نکرده است. من همان طوری که اعلام کرده‌ام، اگر قرار است جلوی یک وضع واقعاً مشکل‌ساز در خاورمیانه گرفته شود، اکنون زمان آن است که به همکاری با یکدیگر ادامه دهیم. این پیام ما به دوستانمان است و پیامی مهم برای آن‌ها؛ تا آن را بشنوند.

ایرانی‌ها مشکل‌ترین جنبه تولید یک برنامه تسلیحات هسته‌ای را انجام دادند که می‌توان گفت بلند‌ترین چوب برای برافراشتن یک چادر به حساب می‌آید. این بخش مشکل، همان غنی‌سازی اورانیوم است. ایران کشوری است که موشک‌های بالستیک را آزمایش می‌کند و همچنین تلاش می‌کند تا اورانیوم را غنی‌سازی کند. خطر این است که هم‌زمان با آن‌که ایرانی‌ها می‌توانند غنی‌سازی کنند، آن را به شکل یک برنامه غیرنظامی نشان دهند.


جرج دبلیو بوش (عکس: رویترز)

چگونه می‌گویید که هیچ چیز تغییری نکرده است .شما ممکن است این طور فکر کنید، اما سایر جهانیان معتقدند که برنامه تسلیحات هسته‌ای در سال ۲۰۰۳ متوقف شده است. در سال ۲۰۰۵ با اطمینان گفتید که ایران می‌خواهد سلاح هسته‌ای تولید کند. چگونه می‌گویید که بقیه کشورها با شما همراه شوند و از شما و اطلاعات شما حمایت کنند؟

بسیاری در جهان می‌دانند که اگر ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، جهان بسیار خطرناک خواهد شد. دوم این که فشار دیپلماتیک بود که منجر به تغییر عقیده آن‌ها شد و مردم می‌دانند که اگر آن‌ها غنی‌سازی را یاد بگیرند، می‌توانند این دانش را برای ساخت سلاح هسته‌ای به کار گیرند.

به نظر من، این راهی است که می‌توانیم شرکای خود را جمع کنیم. من و کاندولیزا رایس با تلفن مشغول گفت‌وگو هستیم و به شرکای خود زنگ می‌زنیم و از نظراتی که از پایتخت‌ها آمده، قدردانی می‌کنیم. گزارش شورای اطلاعات ملی نشان می‌هد که چگونه یک رویکرد چماق و هویج می‌تواند کارآیی داشته باشد.

این خبر، خبری امیدوارکننده برای افرادی است که معتقدند ما باید از یک سو فشار وارد و از دیگر سو برای ایرانی‌ها راهی به جلو فراهم کنیم. این راهبرد تا زمانی که احمدی‌نژاد روی کار آمد، کارایی داشت. امیدواری ما این است که ایرانی‌ها دیپلماسی را به مسیر اصلی خود بازگردانند.

چرا فکر می‌کنید که این اطلاعات فرقی با اطلاعات قبلی در سال ۲۰۰۵ دارد؟ چرا به آن باید بیشتر اعتماد کنیم؟

بدون آن‌که بخواهم به منابع اطلاعاتی و شیوه‌های جمع‌آوری آن‌ها بپردازم، باید بگویم اعتقاد من این است که جامعه اطلاعاتی آمریکا کشف بسیار بزرگی داشته است. آن‌ها این کشف را تحلیل کرده‌اند و اکنون هم بخشی از سیاست دولت ما است.


جرج دبلیو بوش (عکس: AFP)

معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، ایران را از داشتن برنامه غنی‌سازی اورانیوم منع نکرده است. آیا شما می‌خواهید درباره ایران استانداردهای جدیدی وضع کنید؟ آیا این مساله تلاش شما در سازمان ملل را پیچیده‌تر نمی‌کند؟

مشکلی که عمده جهان با آن مواجه شده است، این است که ایران برنامه هسته‌ای خود را مخفی کرده است. در سال ۱۹۹۶، ایران تعهد کرده بود که شفافیت کامل داشته باشد، نه این که مخفی‌کاری کند. اگر آن‌ها یک بار این کار را کرده‌اند، پس می‌توانند دوباره هم دست به این کار بزنند. آن‌ها قرارداد‌ها را کنار زدند و می‌توانند دوباره این کار را بکنند.

بخش اعظمی از جهان درک می‌کند که ایران دارای یک سلاح هسته‌ا‌ی، خطری جدی برای صلح خواهد بود بنابراین، زمان آن رسیده که با هم کار کنیم و آن‌ها را متقاعد کنیم تا برنامه غنی‌سازی خود را به حالت تعلیق درآورند.

افراد می‌گویند آیا با ایران مذاکره می‌کنید؟ شما خبرنگاران افراد کهنه‌کاری هستید و مدتی است که رویدادهای دولت را دنبال می‌کنید. شاید به یاد داشته باشید که من مکرراً گفته‌ام که باید از طریق سه کشور اروپایی مذاکره کنیم. اما آن‌چه که تغییر کرده، رهبری ایران است. به عبارتی راه دیپلماتیک ادامه داشت تا این که احمدی‌نژاد آمد و لحن متفاوتی را نشان داد.

مردم ایران باید بدانند که لحن و اعمال دولتشان موجب منزوی شدن آن‌ها شده است. راه رژیم ایران باید نگاهی به سیاست‌های خود داشته باشد و سیاست‌های خود را تغییر دهد و برگردد به مسیری که ما قبل از انتخاب شدن احمدی‌نژاد در آن قرار داشتیم در آن زمان دوره‌ای امیدوارکننده بود. آن‌ها برنامه خود را به حال تعلیق در آورده و دور میز مذاکره بودند.

آیا شما بازهم معتقدید که گزارش اخیر تخمین اطلاعات ملی تغییری در سیاست شما در رابطه با ایران ایجاد نخواهد کرد؟

قبل از این گزارش، ایران خطرناک و بعد از آن هم ایران خطرناک خواهد بود. سیاست ما، همان است که بود. من خطر را می‌بینم و بسیاری در جهان همین خطر را می‌بینند. این گزارش نمی‌گوید که همه راحت و آسوده باشند؛ این گزارش می‌گوید که در گذشته داشته‌اند و می‌تواند در آینده نیز داشته باشند.

‌ ‌

***

منبع: پایگاه اطلاع رسانی کاخ سفید

مرتبط: «ایرانی‌ها استاد پنهان‌کاری هسته‌ای هستند»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آره برای امثال تو خطرناک است. حالا هر غلطی خواستی برو بکن من فرقی بین تو و اون بن لادن احمق نمی بینم. جفتتون خر مذهب , ایدئولوگ , لج باز و جنگ طلب هستین. چرا فقط یک فرق دارین تو تونستی با حرفات 200 میلیون آدمو استحمار کنی ولی بن لادن هنوز نتونسته که البته اگه به این سیاستهای جنگ طلبانه ادامه بدی فکر کنم آمهای ملایمتر و تحصیل کرده تر خاور میانه مثل ایرانیها رو هم دشمن آمریکا می کنی.

-- مرتضی ، Dec 6, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)