تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

هشدار کشور‌های حوزه خلیج فارس به ایران

ترجمه وتلخیص: بنفشه سرتیپی

سران شش کشور عربی منطقه خلیج فارس که از روز دوشنبه در دوحه (پایتخت قطر) گرد هم خواهند آمد، به طور گسترده‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای تهران دچار نگرانی شده‌اند. این کشور‌ها نگران هستند که آرزو‌های هسته‌ای تهران، جرقه‌ای برای آغاز یک کشمکش احتمالی در منطقه شود. به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود که پرونده هسته‌ای تهران، مهم‌ترین دستور کار اجلاس شورای همکاری خلیج فارس باشد.

دبیر شورای همکاری خلیج فارس می‌گوید: «کشور‌های عضو این شورا از تلاش‌های گسترده و صلح‌آمیز برای حل و فصل بحران هسته‌ای ایران طرفداری می‌کنند. زیرا هر گونه بحران در این پرونده، منطقه خاورمیانه را به وضعیت بغرنجی خواهد کشاند.»

او اضافه می‌کند: «من به طور رسمی از همه طرف‌های این پرونده از جمله ایران می‌خواهم تا برای رفع این بحران، دور از هرگونه ستیزه‌جویی، زبان منطق و گفت‌و‌گو را در پیش بگیرند.»

دولت‌های غربی بر این باورند که ایران در حال سوء استفاده از فعالیت‌های هسته‌ای در جهت گسترش سلاح‌های اتمی است. اما با وجود انکار مکرر ایران، آمریکا سعی دارد با فشار بر سازمان ملل، تحریم‌های گسترده‌تری علیه تهران وضع کند.

رهبران عرب منطقه خلیج فارس که هم‌پیمان آمریکا محسوب می‌شوند، دوست ندارند نگرانی‌هایشان از برنامه‌ هسته‌ای ایران علنی شود. این در حالی است که ماه گذشته برای اولین بار، شیخ سلمان بن‌حمد آل‌خلیفه، ولیعهد بحرین در گفت و گویی با روزنامه‌های بریتانیا، ایران را به تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد.

وحشت از کشمکش‌های نظامی در منطقه بعد از جنگ ایران و عراق، جنگ اول خلیج فارس و تجاوز به خاک عراق، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را بر آن داشت تا پیشنهاد تشکیل یک کنسرسیوم محدود بین‌المللی جهت تأمین اورانیوم غنی‌شده برای کشورهای خاورمیانه را مطرح کنند.

سعید ریاد کهواج مدیر بنیاد مطالعات نظامی خاور نزدیک و خلیج فارس در دبی معتقد است: «این پیشنهاد، بهترین تضمین برای ممانعت از تولید سلاح هسته‌ای در منطقه است.» او می‌گوید: «وقتی کشوری مثل ایران اجازه تولید اورانیوم غنی‌شده پیدا می‌کند، خطر تجهیز این کشور به سلاح اتمی هم بالا می‌رود.»

کهواج می‌افزاید: «برنامه هسته‌ای ایران، یک پروژه واقعی است که در حال اجرا و گسترش است. کشور‌های عربی هم تمایل دارند که به رأکتور‌هایی برای تأمین انرژی هسته‌ای دست یابند؛ بدون آن که در اندیشه دست‌یابی به سلاح‌ هسته‌ای باشند.»

معاون وزیر انرژی امارات در مورد تشکیل این کنسرسیوم می‌گوید: «با عملیاتی شدن این برنامه، یک کارخانه مشترک در حوزه خلیج فارس، در یک منطقه امن راه‌اندازی می‌شود و تا سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.»

کشور‌های حوزه خلیج فارس که به تدریج نشست‌های مشترک نظامی خود را افزایش داده‌اند، به طور جدی نگران هستند که بحران هسته‌ای ایران به سوی یک رویارویی نظامی رود. در این رویارویی، چنان‌چه مرزهای نزدیک این دولت‌ها با ایران در معرض هجوم احتمالی واقع شود، آن‌ها مجبور به واکنش خواهند شد.

منبع: خلیج تایمز

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

چرا در مورد احمدی نژاد و مساله شورای همکاری خلیج فارس که او حتی جرات نکرد کلمه خلیج فارس را بگوید و گفت خلیج یا اینکه آرم خلیج عربی و یا بیانیه پایانی این اجلاس چیزی ننوشتید

-- بدون نام ، Dec 5, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)