تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بوتو برای افغانها: مادر معنوی طالبان

پیمان باختری

نام بی نظیر بوتو، سیاستمدار نامدار پاکستانی، در مقطعی از زندگی سیاسی و زمامداری اش بر این کشور، با گروه طالبان پیوند خورده است.
او دو دوره (در فاصله سال های 1988 تا 1990 و 1993 تا 1996) نخست وزیر پاکستان بود. دوره دوم حکومت خانم بوتو بر پاکستان، همزمان شد با شکل گیری و آغاز فعالیت جنبش طالبان.

فعالیت طالبان، عملا در سال 1994 میلادی آغاز شد. این گروه که از طلاب (دانش آموزان مدارس دینی) در پاکستان تشکیل شده بود، در ماه سپتامبر 1996، موفق شد کنترل کابل پایتخت افغانستان را به دست گیرد، در حالی که تا پیش از آن، بر بخش زیادی از خاک این کشور تسلط یافته بود.

شکل گیری گروه طالبان در داخل خاک پاکستان و پیشروی سریع آنان تا کابل، در زمان زمامداری بی نظیر بوتو بر پاکستان صورت گرفت. از اینرو، بسیاری در افغانستان، خانم بوتو را "مادر معنوی" طالبان میدانند.

بی نظیر بوتو، اگرچه برخلاف محمد نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ (شاخه نواز شریف) و برخی دیگر از رهبران پاکستان، به طور سنتی رابطه مستحکمی با بنیادگرایان مذهبی نداشت، اما طالبان را عامل بازگشت ثبات به افغانستان میدانست.

همسایه شمالی پاکستان، در آن سالها، به شدت درگیر جنگ های داخلی گروه های مجاهدین بود که پس از سقوط آخرین دولت کمونیستی افغانستان به رهبری محمد نجیب الله، وارد کابل شده بودند و بر سر تقسیم قدرت، با هم می جنگیدند.

از خانم بوتو در دوره دوم حکومتش نقل شده بود که معتقد است طالبان، تنها عاملی است که می تواند ثبات را به افغانستان جنگزده بازگرداند و راه امنی برای تجارت میان کشورهای تازه استقلال یافته آسیای میانه و شبه قاره هند بگشاید.

استفان کول نویسنده آمریکایی کتاب نامدار "جنگ ارواح" (که به بررسی رابطه مخفی سازمان سیا، اسامه بن لادن و افغانستان از زمان اشغال این کشور توسط شوروی سابق تا پیش از حمله تروریستی یازده سپتامبر می پردازد)، در این کتاب گفته است که دولت خانم بوتو، از گروه طالبان، حمایت نظامی و مالی می کرد و حتی واحدهای کوچکی از ارتش خود را، برای جنگ در کنار صفوف طالبان، به افغانستان می فرستاد.

این باور، بسیار پیشتر از مطرح شدن در کتاب "جنگ ارواح"، در افغانستان به طور گسترده ای وجود داشت و به همین دلیل بود که افغانها، خانم بوتو را مادر معنوی طالبان می خواندند.

بی نظیر بوتو، در اوایل ماه نوامبر سال 1996 میلادی، برای بار دوم از قدرت کنار گذاشته شد، اما با رفتن او، حمایت از طالبان در پاکستان خاتمه نیافت.

پاکستان پس از خانم بوتو، هم در زمان نخست وزیری مجدد نواز شریف و هم پس از کودتای بدون خونریزی ژنرال پرویز مشرف، همچنان از متحدان اصلی گروه طالبان بود و این حمایت، تا زمان حمله ائتلاف بین المللی ضد تروریسم به رهبری آمریکا، به طالبان در افغانستان، همچنان ادامه داشت.



موضع ضد طالبانی

خانم بوتو اخیراً موضعی ضد طالبانی به خود گرفته بود و صراحتاً از اقدامات تروریستی این گروه و حامیان آنان انتقاد می کرد، اگرچه برخی از منتقدانش، انتقاد او از طالبان را، حرکتی در راستای چرخش جهانی علیه طالبان و افراطگرایی می دانستند

بی نظیر بوتو، ساعاتی پیش از مرگ، با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در اسلام آباد دیدار کرد و از لزوم مبارزه مشترک دو کشور با افراطگرایی سخن گفت.

نخست وزیر فقید پاکستان، که پدر خود را در پی کودتای نظامی ژنرال ضیاء الحق از دست داد، اطرافیان آقای مشرف را، ادامه دهندگان راه ژنرال ضیاء می دانست. او معتقد بود افراطیون مذهبی که او را تهدید به قتل کرده و در ماه اکتبر گذشته بر سر راه او در شهر کراچی، بمب منفجر کردند، حامیانی در ارتش دارند.

او پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان را متهم می کرد که با اقدامات خود، به نفوذ بیشتر بنیادگرایان دامن زده است.

خانم بوتو پس از سوء قصد نافرجام علیه خود در شهر کراچی، گفته بود افراطیون نمی توانند بدون پشتیبانی، از غارهای خود خارج شوند و دست به چنین کارهایی بزنند.

حقیقت این است که این گروه های بنیادگرا که هم خانم بوتو از آنها انتقاد می کرد و هم پرویز مشرف آنها را سدی در راه اصلاحات خود و پیشرفت پاکستان می داند، درگذشته از حمایت هر دو رهبر (بوتو و مشرف) و دیگر رهبران پاکستان در دوره های مختلف برخوردار بوده اند تا به این سرحد از نفوذ و قدرت رسیده اند.

اگر گمان دست داشتن این گروهها در ترور خانم بوتو واقعیت داشته باشد، پاکستان با یک حقیقت تلخ روبروست. این حقیقت که بنیادگرایی مذهبی که کشور مستقل پاکستان، شصت سال پیش بر اساس آن تشکیل شد و حکومت های مختلف این کشور در تقویت آن نقش داشتند، اکنون به گونه کم سابقه ای از کنترل زمامداران و سیاستمداران کشور خارج شده و خود آنها را در نوک پیکان حملات قرار داده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

گردانندگان محترم رادیو رسانه
با سلام
1- آیا ممکن است اطلاعات کوتاهی از فعالیت ژورنالیستی آقای پیمان باختری در اختیار خواننده بگذارید؟
2- آقای باختری نوشته اند: "... بسیاری در افغانستان، خانم بوتو را "مادر معنوی" طالبان میدانند." آیا شما، یا آقای باختری، می توانید این مدعی را مستند کنید و روشن که این "بسیار" چقدر است؟
3- آیا خود شما تیتر این نوشته را شایسته خانم بوتو می دانید؟
موفق باشید
علوی

-- ص. علوی ، Dec 30, 2007

قبل از مقالهء آقای باختری من نیز در وبلاگم یادداشت کوتاهی در این مورد با عنوان "مرگ مادر خواندهء طالبان" نوشته بودم. این نظر عمومی در افغانستان است. برای توضیح همین کافی که دولت وقت افغانستان به کرات از دولت بی نظیر بوتو درخواست می نمود که از تجهیز طالبان و فرستادن نفرات نظامی اش به خاک افغانستان برای کمک به طالبان خودداری کند اما دولت وقت پاکستان همانند دولت فعلی پاکستان ادعا می کرد که آنها در امور افغانستان مداخله نمی کنند. در حالیکه کمپهای نظامی طالبان در پاکستان قرار داشت و سرباز گیری های وسیع در شهرهای عمدهء پاگستان برای حضور در جنگ افغانستان از طرف ظالبان و حلقات استخباراتی پاکستان و احزاب تندرو تشکیل می گردید. حتی فیلمهای زیادی از این سرباز گیری های علنی، آن چیزی که در ایران به "بسیج" معروف است در شهرهای پاکستان علناً به نفع طالبان در زمان خانم بوتو انجام می شد.
http://shabgirr.persianblog.ir

-- koshan ، Dec 30, 2007

مسئله علاوه بر طالبان و تندروهای مذهبی، پشتیبانی و تقویت پاکستان و سازمان امنیت آن ISI از سرداران جنگی مجاهدین هم بوده است. در مورد از کنترل خارج شدن تندروهای مذهبی، مدتهاست که کنترل این نیروها از دست حکومت پاکستان خارج شده است. این نیروهای تندرو امروز در شبکه ی مدارس دینی دئوبندی متمرکز هستند و در بخصوص در مناطق قبیله نشین پاکستان از نفوذ زیادی برخوردارند. در خود سازمان امنیت پاکستان هم نفوذ زیادی دارند. ترور خانم بوتو صرف نظر از پشتیبانی او از طالبان در گذشته، امروز خلاء سیاسی بزرگی را بوجود آورده که مشرف نمی تواند آن را پر کند. شخصیت سیاسی کسانی مثل خانم بوتو پر از تناقضاتی است که باید بطور جداگانه و مرحله ای نقش آنها را بررسی کرد. به نظر من روند اشتباهات و تناقضات از همان تقویت سرداران جنگی مجاهدین شروع شد و بعد تقویت طالبان در مقابل آنها که به گروههایی مثل القاعده رسید و تا امروز که حیطه ی عمل آنها به خود پاکستان کشیده شده است.
پویا - http://www.pouyashome.com/weblog/

-- پویا ، Dec 30, 2007

گرداننده راديو زمانه _مهدي جامي_ و دولت هلند و سازمان پزس ناو و بويژه نويسنده اين مطلب بايد از اين تحليل شرمسار باشند.
کشته شدن يک بانوي شجاع به هر دليل جاي چنين اصول و ادا هاي روشنفکرانه را ندارد . شرم مي کنيد ؟

-- منوچهر هنرمند ، Dec 30, 2007

روزنامه افغانی چراغ: بي نظير با زهر ماران دست پرورده اش کشته شد
http://cheraghdaily.af/dari/spip.php?article567

-- mehrdad ، Dec 31, 2007

شما يک فرزند معنوی بی نظير بوتو را در ميان طالبان به من نشان دهيد. شما را گويی عنان سانسور و ادا و اصول من درآوردی دارد ويران می کند. روزی روزگاری داشتيد در ايران پيش می رفتيد ولی يا از شيدالشهدای آينده حسين خان شريعتمدار ترسيده ايد که چنين نعل ورونه می زنيد و يا هنگه ی فرهنگی و ژورناليستيتان ته کشيده ! حاشا به کرمتان که با بی نظير بر خودی اين چنين بدور از انصاف کرده ايد!

-- جمشيد ، Dec 31, 2007

این یک زنگ خطر برای همه زمامدارانی است که از اسلام گرایی افراطی حمایت می کنند از جمله دولت ایران.

-- ناهید ، Jan 2, 2008

میگویند دیگ بی سرپوش را هرکس شورمیدهد اگرما افغانها درتاریخ کشور خود بنام" اتفاق نام "چیزی میداشتیم این جمله که بی نظیر بوتو مادر معنوی طالبان است واقعآ حدس به جا و دلیلی خوبی برای بدنامی پاکستان وپاکستانی ها میبود .بیاید سربه گریبان خود کنیم درقدم اول خود ما را که به پاکستانی ها پناه بردیم درحریم آنها خوردیم ونوشیدیم تجهیز شدیم بعدآ به گفته انها آمدیم و وطن عزیز خود را که حیثیت مادر را برای ما داشت ویران کردیم و حالا میگویم که درچاه خود ما نیفتادیم بلکه بی نظیر مارا گفت که درچاه خود را بیندازید .................

-- ویدا ، Jan 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)