تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گنجی: نقض حقوق بشر دلیل حمله به یک کشور نیست

نوشته:اولیویا وارد - تورنتو
مترجم:شهرزاد سامانی

یکی از پیشقراولان مدافعان حقوق بشر از استفن هارپر، نخست وزیر کانادا خواسته است تا "صریحا مخالفت خودش را با هر نوع حمله نظامی به ایران، اعلام کند."

اکبر گنجی، روزنامه نگاری که به دلیل اندیشه های مخالفش، به مدت شش سال در زندان بدنام اوین زندانی بود، گفت که حمله آمریکا به تاسیسات اتمی ایران، گروه های طرفدار دموکراسی را که با خودکامگی رژیم مخالفند، را به مخاطره مي اندازد.

وی روز گذشته در تورنتو و در جریان تور دور کانادا که حامی مالی آن گروه حقوق بشر و دموکراسی بود که در مونترال مستقر است، اعلام کرد: «ما صد در صد با حمله آمریکا به ایران مخالفیم. تهدید به جنگ بهانه ای بدست محافظه کاران اسلام گرا می دهد تا مخالفان بعنوان "دست نشانده" غرب، تحت فشار قرار بگیرند.»

این درحالی است که ایرانیان میانه رو در میان خشم غرب و یک رژیم بی اثر، فاسد و بی کفایت، که آنها را از حقوق اولیه خود محروم کرده است، گرفتار شده اند.

گنجی برنده جایزه آزادی جان هامفری در سال 2007، به دلیل تلاش برای افشا کردن تجاوز حکومت ایران به حقوق بشر شده است.

به اکبر گنجی 47 ساله که در دوران زندانی بودنش در زندان انفرادی بود و و دست به اعتصاب غذایی چهار ماهه زد هشدار داده شده است که به ایران بازنگردد. اما او می گوید که هیج ایرانی چنین عقیده ای ندارد که تجاوز به حقوق بشر، دلیلی برای حمله به یک کشور محسوب می شود.

او می گوید:« فرهنگ سیاست ایرانی بشدت نسبت به استقلال کشور حساس است. شما نمی توانید کسی را در ایران پیدا کنید که با این موضوع موافق باشد که چون دولت دست به تجاوز وحشتناک علیه حقوق بشر زده است، تجاوزی بزرگ تر مثل حمله نظامی، توجیه پذیر باشد.»

گنجی می گوید تهدیدی به نام ایران اتمی، یک اغراق است. ایران بین سه تا پنج سال دیگر ممکن است، و فقط ممکن است که به بمب اتمی دست پیدا کند. اما پاکستان، هند، اسرائیل و کره شمالی در حال حاضر سلاح اتمی دارند و آمریکا به آنها حمله نکرده است. این موضوع که آمریکایی ها برای بمبی که ایران هنوز به آن دست نیافته است، آماده حمله نظامی شده اند، عجیب نیست؟

گنجی در ادامه می گوید: «اما کانادا حق دارد که صریحا برضد سوء استفاده های ایران از حقوق بشر حرف بزند و باید از ایرانیانی که برای بدست آوردن دموکراسی مبارزه می کنند، حمایت کند.»

هفته گذشته کانادا حمایت سازمان ملل علیه نقض حقوق بشر توسط ایران را به دست آورد. پس از قتل زهرا کاظمی، فتوژورنالیست کانادایی که در زمان بازداشتش در زندان اوین در سال 2003 کشته شد، این تلاش ها ادامه دارد.

اما گنجی گفت که غربی ها بر متمرکز کردن نیروی شان بر روی رئیس جمهور تندرو ایران، محمود احمدی نژاد، به عنوان معمار سیاست تند روانه ایران، در اشتباهند. این اتفاق در زمان رئیس جمهور اصلاح طلب ایران خاتمی هم افتاد. روزنامه ها توقیف شدند و روزنامه نگاران را بازداشت کردند. تعداد مخالفان دستگیر شده کم تر از حالا نبود. همه درباره احمدی نژاد، پلیس و نظامیان حرف می زنند. اما آنها فقط دستورات رهبر، آیت الله علی خامنه ای را اجرا می کنند.

منبع: تورنتو استار 27 نوامبر


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

حمله مسلمن یک فاجعه است.
به نظر فقط یک راه می‌آید
اینکه فضا را کمی بازتر کرد تا کسانی که مبارزه می‌کنند بتوانند دست به کاری بزنند.
و این به معنی این نیست که خاتمی بهتر از احمدی نژاد است (که هست البته) بلکه به معنی این است که با توجه به وجود رهبری و نظام ولی فقیه، که همه‌ی کسانی که روی کار می‌ایند را بازوی قطع شده‌ی خود قلمداد می‌کند، فقط باید مجالی برای تنفس ایجاد کرد. مجالی که بشود در آن اعتراض کرد.
باز هم می‌گویم این به معنی خوب یا بد بودن کسی نیست.

-- علی ، Nov 29, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)