تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
پیام سفر لاوروف برای مقامات تهران

ایران، تسلیم اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا نشود

رسول شادان، مسکو

این گزارش را از اینجا بشنوید.

مقامات روسی سفر غیرمنتظره سرگئی لاورووف وزیر خارجه روسیه به ایران را با تغییرات در مقامات شورای عالی امنیت ملی ایران مربوط می‌دانند. مقامات روسیه گفته بودند که سرگئی لاوروف با محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران مسایل مربوط به برنامه‌ی اتمی این کشور را در تهران بررسی می‌کند؛ ولی درباره‌ی محتوای این گفت‌وگوها و پیشنهادهای روسیه در حل این مشکل اطلاعی ارائه نشده است.

اما الکساندر پیکیف کارشناس روسیه در امور برنامه‌های عمده امنیتی، سفر آقای لاوروف را با نتایج گفت‌وگوهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران مربوط می‌داند. آقای پیکیف می‌گوید:

سرگئی لاوروف در این سفر می‌خواست به ایران بگوید که تسلیم اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا نشود و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ادامه بدهد و به اقدامی ناسنجیده دست نزند.

از آقای پیکیف پرسیدم که ادعاها درباره‌ی حمله‌ی قریب‌الوقوع به ایران تا چه اندازه می‌تواند واقعیت داشته باشد؟ آقای پیکیف چنین پاسخ داد:

بعید به نظر می‌رسد که حمله علیه ایران به نتیجه‌ای برسد. به این دلیل که آمریکا نمی‌تواند به کلی تأسیسات هسته‌ای ایران را تخریب کند. گذشته از این، ایران می‌تواند به این اقدام در عراق و افغانستان علیه آمریکا پاسخ بدهد. این در حالی است که اوضاع در این منطقه شدیداً نگران‌کننده است و آمریکا توان استقرار ثبات در این منطقه را ندارد.

محمد البرداعی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است: ما دلیلی درباره‌ی این که ایران، تلاش دارد به تولید جنگ‌افزار هسته‌ای دست بزند، در دست نداریم و همچنین گفته است که این موضوع را نباید دامن زد.

قبل از آن که آقای البرداعی نتایج گفت‌وگوهایش با مقامات ایران را اطلاع بدهد، چند سناتور آمریکایی نیز بر همین نظر بودند و از مقامات آمریکا دعوت کردند که با ایران گفت‌وگو کنند. در حال حاضر چین نیز از آمریکا و دیگر کشورهای اروپا دعوت کرده است که مشکل برنامه‌های اتمی ایران با راه گفت‌وگو حل شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)