تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگوی با محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

«فکر نمی‌کنم رهبری به این استعفا راضی بوده باشد»

مریم محمدی

گفتگو با محمد عطریانفر را از اینجا بشنوید.

اختلافات علی لاریجانی با رییس‌جمهور ایران و تأثیر کنار رفتن او از سرپرستی پرونده‌ی هسته‌ای ایران و علت حضور وی در مذاکرات با خاویر سولانا، موضوع گفتگوی مریم محمدی با محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است.


محمد عطریانفر

آقای عطریانفر! مسأله‌ی استعفای آقای لاریجانی، دلیل این استعفا، حدس و گمان‌های زیادی را برانگیخته. به نظر شما دلیل این استعفا چیست؟

تا آن جایی که من می‌توانم در رابطه با استعفای آقای لاریجانی اظهار نظر کنم، ذهن شنوندگان و خوانندگان محترم را به این نکته متوجه می‌کنم که از ابتدایی که آقای لاریجانی، این مسئولیت را برعهده گرفت؛ با سیاست‌های رادیکالیستی آقای احمدی‌نژاد‌، به هر حال فاصله داشت.

هر چند که در ابتدا یک مقدار مشابهت‌هایی در دیدارها و اظهار نظرها بین آقای احمدی‌نژاد و آقای لاریجانی احساس می‌شد، اما در حال حاضر تا آن جایی که بنده مطلع هستم، دیدگاه‌های در واقع مرزبندی شده‌ای دارند. از ابتدا هم شخصیت آقای لاریجانی به دلیل این که به لحاظ ذاتی، تفوق بر آقای احمدی‌نژاد داشته است، به این اختلافات، دامن زده می‌شده است.

آقای عطریانفر، تأثیر این استعفا و جایگزینی از نظر شما در شرایط فعلی چگونه است؟

من تصور می‌کنم که این جایگزینی، جایگزینی مستحصنی نباشد. چرا که آقای لاریجانی، عملاً در جایی قرار گرفته بودند که در سه موقعیت سخن می‌گفتند. یک، دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند. دوم نماینده رهبری بودند و سوم به دلیل این که خود ایشان در دوران مسئولیت آقای روحانی، عضویت شورای عالی امنیت ملی را داشتند، در تصمیمات گذشته هم مشارکت داشتند و اطلاعات ایشان کافی و وافی بود.

در حالی که در وضعیت فعلی، جناب آقای جلیلی فاقد دو مورد دیگر هستند، مواردی که به هر حال بسیار مهم است و ایشان بیشتر یک نفش اداری شورای عالی را عهده‌دار هستند؛ در حالی که آقای لاریجانی اختیارات کافی برای مذاکره داشتند. هم در مذاکرات قبلی بودند و هم نماینده رهبری بودند و از اختیارات بسیار بالایی برخوردار بودند.

آقای عطریانفر، از نظر شما با توجه به استعفای آقای لاریجانی، حضور ایشان در گفتگوهای با آقای سولانا به چه معناست؟ آیا به این خاطر است که آقای جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی نبودند؟

انتخاب آقای جلیلی به جای آقای لاریجانی سطح و قدرت و اهمیت مذاکرات را و موفقیت مذاکرات را، به اعتقاد من، به شدت پایین می‌آورد؛ و علت این که در این مرحله از گفتگوها که به هر حال نقطه بسیار تعیین‌کننده‌ای هم هست، خواهش کرده‌اند که آقای لاریجانی هم در این سفر حتماً حضور داشته باشد و مذاکرات را که خیلی هم مهم است، مدیریت کند. شاید به دلیل همین ضعفی هست که در شرایط جدید، گریبان دبیر شورای امنیت را به عنوان مذاکره‌کننده، خواهد گرفت.

آقای عطریانفر، با توجه به اینکه آقای لاریجانی نماینده رهبر در شورای امنیت ملی هستند، آیا می‌توان نتیجه گرفت که استعفای ایشان در شرایط فعلی با موافقت رهبری بوده است؟

فکر نمی‌کنم که رهبری به این استعفا راضی بوده باشند! اما به هر حال فاصله دیدگاه‌ها و نوع برخوردهای تند و خشنی که به خصوص از ناحیه آقای رییس‌جمهور صورت می‌گرفته و تعریضات و برخی از برخوردهایی هم که از ناحیه ایشان در گذشته، با آقای لاریجانی اتفاق افتاده است، آقای لاریجانی را به نقطه‌ی بن‌بستی رسانده است که ادامه همکاری خودشان را به عنوان دبیر شورا، با آقای احمدی‌نژاد غیر ممکن می‌کرده است.

البته این داستان، موکول به این اتفاق نیست. در گذشته چنان که ما مطلع هستیم، آقای لاریجانی بعضاً‌ سخن از استعفا داشته‌اند؛ ولی به هر حال چون در این مقطع زمانی، این اتفاق صورت گرفته، همان طور که اشاره کردید، خیلی آثار و تبعات منفی بر مسیر و روند مذاکرات خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

http://wwww.assize.blogfa.com
اقاي لاريجاني وزير امورخارجه خواهند شد. اين يك احتمال قوي است. چون ايشان محبوب آقا هستند و جناب متكي در بازي سياست مهره وزنه دار و سنگين نيست. بنابراين منتظر استعفاي ايشان و فرستادن لاريجاني به صندلي وزارت باشيد.

-- محمد شوري ، Oct 24, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)