تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
روزنامه‌های عربی در هفته‌ای که گذشت

«همه‌ی مسلمین، شیعه هستند»

م. صبا

عکاظ، روزنامه چاپ عربستان، در ابتدای هفته گذشته ضمن مقاله‌ای تحلیلی به تفسیر اعلام رسمی خبر حمله هوایی اسراییل به سوریه در ماه گذشته پرداخت.

به نظر نویسنده این روزنامه حمله اسراییل به مواضع نظامی سوریه و پادگان‌های آموزشی که تحت نظر نظامیان کره شمالی و احتمالاً ایران اداره می‌شوند، بیش از هر چیز هشدار واضحی به سوریه است که در صورت افزایش همکاری‌هایش با ایران و نیز در صورت ازدیاد نفوذ در لبنان، اسراییل با استفاده از وضعیت استراتژیک جدید در منطقه (که به سازمان جاسوسی این کشور این امکان را داده است که چه به عنوان یک دستگاه امنیتی و چه به عنوان قوای نظامی مرتبط با آمریکا، آزادانه در عراق به تحرک مشغول باشند) بر ضد اهداف استراتژیک سوریه وارد عمل خواهد شد.

عکاظ هم‌چنین نوشته است: «این حمله علاوه بر آن این پیام روشن را برای ایران در بر دارد که چنین حملاتی در آینده می‌تواند علیه جمهوری اسلامی، و به ویژه تأسیسات هسته‌ای این کشور صورت پذیرد.»

***

روزنامه الوطن چاپ عربستان در شماره روز شنبه خود خبر داد که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند در منطقه‌ای در نزدیکی بعقوبه عراق ۲۵ نفر از هواداران ایران را به قتل رسانده‌اند.

یکی از مسئولین وزارت کشور عراق در این باره گفته است: «این کشتار در روستای شیعه‌نشین «جیزان امام» اتفاق افتاده و علاوه بر این، ۲۷ مجروح و هشت مفقود بر جای گذاشته است که تعداد زیادی از آنان زنان و کودکان بوده‌اند.»

اما قوای آمریکا اعلام کرده‌اند که هدف این حمله از بین بردن رهبر یک گروه ویژه شیعی مسلح به نام «گروه قدس»، که از پیروان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هستند، بوده است.»

***

الریاض در شماره روز دوشنبه خود بدون ارائه هیچ گونه تفسیری به نقل قول سخنان مالکی، نخست وزیر عراق در مورد ائتلاف عبد العزیز حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و مقتدی صدر پرداخت. این روزنامه از قول مالکی نوشت: «این همبستگی در زمانی مناسب صورت گرفته و سبب جلوگیری از خون‌ریزی بیشتر در عراق می‌شود. این اتحاد نشان‌گر وجود احساس مسئولیت ملی و دینی در طرفین است.»

روزنامه الحیاة نیز به این خبر افزود که این ائتلاف در ایران و با اشراف آیت‌الله خامنه‌ای، و در زمانی که حکیم برای معالجه در ایران به سر می‌برده است، صورت پذیرفته است. «حکیم پیش از این نیز در آمریکا، جهت تشخیص سرطان ریه مورد معاینه قرار گرفته است.»

***

الریاض در خبر دیگری، به نقل از خلفان تمیم، رئیس پلیس دبی نوشت: «حمله آمریکا به ایران اثرات منفی بر روابط آمریکا و دول عربی بر جای خواهد نهاد.»

او افزود: «بر رهبران منطقه بايد به آمریکا بگویند این جنگ اثرات منفی زیادی دارد که سردی روابط ما با آمریکا یکی از آن‌هاست. ایران در صورت بروز جنگ، اقدام به بستن تنگه هرمز خواهد کرد و در آن صورت قیمت جهانی نفت بیشتر خواهد شد.» خلفان تمیم هم چنین در پایان خواستار پیوستن ایران به شورای همکاری خلیج (فارس) شد.

***

الاتحاد در مطلبی کوتاه خبر از بازگشایی مناطق مرزی ایران و منطقه کردنشین عراق، که بیش از دو هفته پیش بسته شده بود، داد. ایران ادعا کرده بود که قوای آمریکا از طریق این مناطق مرزی یک شهروند ایرانی را دستگیر کرده‌اند.

الاتحاد هم چنین در هفته گذشته به بازتاب تجمع دانشجویان علیه احمدی‌نژاد پرداخت. از میان تمام شعار‌های سر داده شده در این تجمع، شعار «مرگ بر دیکتاتور» برای این روزنامه ونیز روزنامه الخلیج و النهار بیش از هر چیز جالب توجه بوده است. الاتحاد می‌افزاید: «گروهی از طرفدارن احمدی‌نژاد خواهان اخراج مخالفین او از دانشگاه‌ها بوده‌اند.»

***

محمود العسومی در الاتحاد به بررسی نتایج سومین جنگ احتمالی خلیج فارس می‌پردازد. او می‌نویسد: «چهار سال پس از سقوط بغداد، رییس سابق بانک ذخیره فدرالی آمریکا، در اظهاراتی که در نوع خود اولین اعتراف یک مسئول آمریکایی محسوب می‌شود، به صراحت گفته است که هدف اصلی جنگ عراق، دست‌یابی به نفت بوده است.» نویسنده هدف آمریکا از ورود به افغانستان را هم در راستای استخراج منابع غنی گاز و نفت تعبیر کرده است.

العسومی آن گاه ادامه می‌دهد «علی‌رغم انتظار آمریکا، وضعیت اقتصادی این کشور پس از ورود به عرصه این جنگ‌ها به بدترین شرايط خود در سال‌های اخیر رسیده است. آمریکا هم‌چنین نتوانسته است وضعیت قابل قبولی در عراق و افغانستان به وجود بیاورد.

به عنوان مثال در حالی که اقتصاد عراق کاملاً مهندم شده است، از ۶۰ هزار دانش آموز عراقی که در اردن به سر می‌برند، تنها ۲۰ هزار نفرشان در مدارس ویژه‌ای در این کشور مشغول به تحصیل هستند و ۴۰ هزار دانش آموز دیگر هیچ گونه دسترسی به مدرسه نداشته و مجبور به ماندن در خانه یا آوارگی در خیابان‌ها هستند. این به معنای بی‌سوادی این دانش آموزان است. در همین حال صد‌ها هزار نفر دیگر از این بچه‌ها در سوریه و خود عراق آواره و از تحصیل محروم هستند.

در افغانستان هم وضعیت از این بهتر نیست. به عنوان مثال سهم افغانستان از تولید کل مواد مخدر دنیا، از ۱۰ درصد قبل از ورود آمریکا به این کشور، به ۷۰ درصد در حال حاضر افزایش یافته است. بنابراین آمریکا نه در بهبود بخشیدن به وضع اقتصاد داخلی خود و نه در اصلاح وضعیت کشور‌های فوق موفق بوده است.

در این میان مناقشه هسته‌ای ایران نیز سبب افزایش قیمت نفت شده است و تأثیرات مخرب این امر، دامن تمام کشور‌های جهان را گرفته است. در این جاست که باید سخن توماس فریدمان، نویسنده نیویورک تایمز را شنید که می‌گوید: «۱۱ سپتامبر موجب حماقت ما شده است. جایز نیست بیش از این در این حماقت باقی بمانیم. آمریکا تعادل را از دست داده است. اکنون دیگر وقت اصلاح امور و گذر از ۱۱ سپتامبر به ۱۲ سپتامبر است.»

***

روزنامه الخلیج چاپ امارات، در شماره روز سه‌شنبه خود به نقل از تلویزیون العالم خبر از دیدار قریب الوقوع سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان از ایران داد. این تلویزیون به نقل از محمد رضا باقری معاون بخش عربی - افریقایی وزارت امور خارجه گفت که محور این مذاکرات یافتن راه حلی برای بحران لبنان خواهد بود.

باقری در مورد روابط ایران و مصر به العالم گفته است: «ما گام‌هایی به سوی تقویت روابط دوجانبه برداشته‌ایم و امیدواریم که این گام‌ها به نتیجه مثبتی منجر شود. به زودی ایران و مصر دو کشور بزرگ و قوی خواهند بود که در صورت عملکرد صحیح، اسراییل و آمریکا را از خود ناامید خواهند کرد.»

***

الخلیج در خبر دیگری نوشت: «عراقی‌هایی که به سبب جنگ از این کشور می‌گریزند، بزرگ‌ترین گروه پناهندگان به اروپا را تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۰۶، ۱۹ هزار و ۲۴۰ عراقی از کشور‌های اروپایی تقاضای پناهندگی کرده‌اند (نصف این تعداد تنها به کشور سوئد عزیمت کرده‌اند.) این تعداد در نیمه اول سال ۲۰۰۷، به علاوه عراقی‌هایی که از صربستان و مونته نگرو تقاضای پناهندگی کرده‌اند، به رقم ۲۰ هزار رسیده است.

***

روزنامه الجزیره در مطلبی به قلم راشد السیدنی در مورد مناقشه هسته‌ای ایران نوشته است: «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از سه جهت منافع آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد:
اولاً منطقه خلیج فارس در بر دارنده ۶۰ درصد نفت دنیاست. از این مقدار ۳۰ درصدش را آمریکا و ۳۰ درصد باقی را متحدان اروپایی او و ژاپن مصرف می‌کنند. ایران هسته‌ای تهدیدی جدی برای این شاهرگ حیاتی آمریکا و متحدانش است.
ثانیاً رئیس جمهور ایران بارها مخالفت خود با وجود اسراییل را به صراحت بیان داشته است. ایران هسته‌ای می‌تواند برای این متحد استراتژیک آمریکا خطر آفرین باشد.
ثالثاً ایران هسته‌ای هم‌چنین خطری جدی برای سایر متحدان آمریکا در منطقه ونیز اروپا است.»

نویسنده آن گاه نتیجه می‌گیرد که بدین ترتیب آمریکا به هیچ وجه در قبال دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای کوتاه نیامده و از تمام گزینه‌های پیش روی خود استفاده خواهد کرد.

نویسنده در پایان اظهار امیدواری کرده است که حکام ایران سخن حکیمانه و معقول را بر جنگ ترجیح دهند و ایران اسلامی و منطقه را از خطر فاجعه‌ای که تنها خدا ابعاد آن را می‌داند، حفظ کنند.

***

الجزیره هم چنین در مقاله‌ای در مورد مسائل قومی منطقه نوشته است: «ایران در خفا معتقد است که مناطق حاشیه خلیج فارس، عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و بخشی از هند، ترکیه و سوریه متعلق به ایران بوده‌اند و باید دوباره به دامن این کشور باز گردند.»

نویسنده می‌گوید: «این که ایران در واقع قائل به استقلال این مناطق نیست، خنده‌دار بوده و یادآور این عمل مشابه است که ترک‌ها هم به کرد‌های ترکیه می‌گویند ترک‌های کوه‌نشین، و به این وسیله هویت قومی آن‌ها را نادیده می‌گیرند.»

او می‌افزاید: «از این گونه اوهام نزد ما اعراب هم پیدا می‌شود. مثلاً ما فکر می‌کنیم که بزرگ‌ترین مشغله کشور‌های امپریالیستی این است که بین کشور‌های عربی تفرقه بیندازند؛ انگار که ما روزی متحد بوده‌ایم!»

او می‌افزاید: «نسبت به این مناطق یک عرب هم می‌تواند ادعا داشته باشد و بگوید چون آن‌ها دین اسلام را از ما دارند و زبان ما همان زبان اسلام است و این مناطق به وسیله فتوحات تاریخی اسلام متحد شده بودند؛ پس این کشور‌ها حق ما اعراب هستند و نه ایران.»

نویسنده سپس با ذکر این نکته که دوران این گونه سخنان به پایان رسیده است و مطابق منشور حقوق بشر، حقوق تمامی اقوام و ملیت‌ها را باید محترم شمرد، سخن خود را به پایان می‌برد.

***

روزنامه الایام چاپ بحرین در هفته گذشته نوشت: «یوشکا فیشر، وزیر خارجه سابق آلمان، به آمریکا توصیه کرده است که به سوریه نقشی اساسی تر در فعالیت‌هایش برای صلح در منطقه اعطا کند.

به عقیده فیشر سوریه از آن جهت مهم است که تنها متحد عربی ایران بوده، همسایه عراق است و امنیت لبنان نیز با سیاست‌های او مرتبط است. او گفته است: «بدون توجه به سوریه، حل مناقشات خاور میانه غیرممکن است.»

***

السفیر در هفته گذشته خبر داد که نیروی هوایی ایران، پایگاه هوایی جدیدی را در بیرجند، در نزدیکی مناطق مرزی خود با افغانستان تاسیس کرده است. این روزنامه نوشت: «این پایگاه به منظور دفاع در برابر هجوم و تعرضات احتمالی به کشور تأسیس شده است.»

السفیر هم‌چنین از قول آگاهان نوشت: «ایران راکت هوشمند جدیدی را ساخته است که ۹۰۰ کیلو وزن داشته و از جمله سلاح‌های دور برد است. راکت قاصد که از نوع هوا به زمین است، با استفاده از تکنولوژی جدید جهانی ساخته شده است.»

***

السفیر در خبر دیگری نوشت: «معمر قذافی، رهبر لیبی در مراسم شب قدر(شب ۲۷ رمضان) گفته است: همه مسلمین شیعه هستند زیرا همه آن‌ها پیرو اهل بیت می‌باشند.»

قذافی گفت: «این یک اشتباه تاریخی است که بگوییم شیعیان ایرانی‌ها هستند و سنی‌ها هم عرب‌ها. تنها جاهلین و کسانی که تاریخ را نمی‌فهمند به این گونه عقاید دامن می‌زنند.»

قذافی افزود: «شیعه یعنی پیرو محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین و اهل بیت(ع). در این صورت همه مسلمین، شیعه‌اند. چون همگی پیرو اهل بیت هستند.»

قذافی ادامه داد: «مصر که بزرگ‌ترین کشور عربی است، قلب دولت فاطمی شیعی بوده است و فرهنگ موجود در شمال افریقا و مصر و لبنان، فرهنگ دولت فاطمی یعنی دولت شیعی است.»

***

الشرق الاوسط در هفته گذشته مصاحبه‌ای با گری سیک را منتشر کرد. گری سیک به الشرق‌الاوسط گفته است: «هیچ یک از طرفین درگیری در ماجرای ایران و آمریکا خواهان جنگ واقعی نیستند.»

او افزوده است: «تحولات جدی در روابط ایران و آمریکا از زمان گروگان‌گیری به وجود آمده است و شرايط فعلی به هیچ وجه از آن زمان بدتر نیست. مسائلی مثل آن چه در زمان جنگ ایران و عراق پیش آمد و ما ایران را هدف چند تهاجم قرار دادیم، بد بوده است؛ اما ما این کار را دوباره انجام نمی‌دهیم.»

گری سیک گفته است: «مسأله گفتگو با ایران دارای جزر و مد است و آن گونه که برخی فکر می‌کنند، دارای جهتی واحد و شیوه‌ای یکسان نیست... شرايط فعلی بسیار وخیم است و یکی از دلایل آن، وجود احمدی‌نژاد در منصب ریاست جمهوری در ایران است. با این حال گمان نمی‌کنم کار به وضعیت بسیار حاد برسد. هر جا که مسأله بسیار وخیم شده‌است، طرفین پا پس کشیده‌اند.»

او به این نکته اشاره می‌کند که «طرفین در پی ایجاد بحران واقعی نیستند و هیچ کدام جنگ واقعی را دنبال نمی‌کنند. آن‌ها تنها مواضع تندی اتخاذ می‌کنند تا دیگری را بترسانند و این البته می‌تواند خطرناک باشد.»

***

الشرق الاوسط در مقاله‌ای دیگر به بررسی مسأله زیبایی در ایران پرداخته است. این مقاله این طور آغاز می‌شود: «سینه‌های برآمده، موهای پرپشت و صورت آرایش شده ملاک زیبایی در ایران اسلامی محافظه‌کار است.

البته در این کشور ضروری است که این زیبایی‌ها زیر چادر پوشانده شود و کسی که با این امر مخالفت کند، باید بهای جریمه، زندان یا شلاق را بپردازد.»

این مقاله می‌افراید: «البته هیچ چیز، زن ایرانی را از پرداختن به خودش باز نمی‌دارد و شمار زنانی که بینی، شکم، پشت و سینه خود را برای زیبایی عمل می‌کنند، روز به روز افزوده می‌شود.»

نویسنده از قول زن ۳۴ ساله‌ای به نام فریبا می‌نویسد: «الزام چادر به معنای آن نیست که ما به خودمان نرسیم.» نویسنده ادامه می‌دهد: «در کشوری که روابط دختر و پسر آزاد نیست و زن‌ها باید زندگی اسلامی داشته باشند، خانم ش. م. دندان‌پزشک، ماهانه هزار دلار صرف زیبایی خود می‌کند.»

زن ۳۵ ساله‌ای هم گفته است: «من باید هر چه زیباتر نزد شوهرم حاضر شوم تا بتوانم زندگی مشترکمان را حفظ کنم. به همین دلیل است که در ازای هر جلسه استفاده از اشعه برای رنگین کردن پوستم، ۱۱ دلار می‌پردازم.»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)