تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سخنان بالينجر؛ فرصتی برای دیپلماسی که به باد رفت

آنی کارنی – روزنامه سان نیویورک

اعضای هيأت علمی و دانشجويان دانشگاه کلمبيا در برابر سخنان روز دوشنبه‌ی رييس دانشگاه، لی بالينجر که به سرزنش شديد اللحن محمود احمدی‌نژاد پرداخته بود، شديداً واکنش نشان داده‌اند. آن‌ها می‌گويند سخنان آقای بالينجر «لحنی توهين‌آميز» داشته و اظهارات‌اش هم‌چون «متلک‌های بچه‌مدرسه‌ای‌ها» بوده است. منتقدان می‌گويند شدت انتقادهای آقای بالينجر باعث برانگيختن هم‌دردی‌هايی با احمدی‌نژاد در پرديس دانشگاه شده است که او سزاوارش نبود و اين سخنان بالينجر فرصتی برای ارايه‌ی درسی در ديپلماسی را به باد داده است.

آقای بالينجر در آغازگر يک برنامه‌ی دو ساعته که طی آن رييس جمهور ايران در سالن اجتماعات رون آرلج در مورنينگ‌سايد هايتس به سخنرانی و پاسخ به پرسش‌های پرداخت، احمدی‌نژاد را «ديکتاتور کوتوله و ستمکار» خواند. او رييس جمهور ايران را به خاطر تقاضای نابودی اسراييل، حمايت مالی از تروريسم، تعقيب اساتيد و محققان دانشگاهی، زنان، هم‌جنس‌گرايان، انکار هولوکاست، و مبارزه‌ی باواسطه با آمريکا در درون مرزهای عراق شماتت کرد. آقای بالينجر همچنين به شيوه‌ی تمسخر‌آميزی پيش‌بينی کرد که احمدی‌نژاد برای ارايه‌ی پاسخی واقعی به پرسش‌های حاضران فاقد «شهامت عقلانی» خواهد بود.

ريچارد بتس، استاد علوم سياسی دانشگاه کلمبيا، در مصاحبه‌ای که ديروز در دفترش انجام شد گفت: «عجيب است که کسی را دعوت کنيد و بعد برای پاسخ گفتن به اعتراض‌هايی که به دعوت از او شده است، پيش از اين‌که او فرصت صحبت کردن پيدا کند، به او اهانت کنيد. او می‌خواهد از هر دو سوی ماجرا استفاده کند، يعنی هم با انتخاب نکردن سخنران بر مبنای خوب یا بد بودن‌اش، اصل آزادی بيان را ارج بنهد و هم پيش از اين‌که او فرصت سخن گفتن پيدا کند، با او به تندی سخن بگويد.»

آقای بتس افزود يک مقدمه‌ی مناسب می‌توانست به قدر کافی روشن کند که دعوت به سخنرانی در کلمبيا به منزله‌ی تایید محتوای سخنرانی نيست. او می‌گويد اين پيام بايد بدون آن «جنبه‌ی تهاجمی و رو در رو» بيان می‌شد.

دانشجويان می‌گويند شدت و تندی سخنان آغازين آقای بالينجر را که در طی آن انکار هولوکاست از سوی آقای احمدی‌نژاد «به طور گستاخانه‌ای تحریک‌آميز یا به نحو حيرت‌آور بيسوادانه» ناميده بود، مرعوب شدن در برابر فشار سياسی و مالی مقامات انتخاب شده‌ای تفسیر می‌کنند که در روزهای پيش از سخنرانی از دانشگاه کلمبيا به خاطر ارايه‌ی تريبونی برای آقای احمدی‌نژاد انتقاد کرده بودند و گفته بودند که کاهش کمک مالی به دانشگاه را بررسی خواهند کرد.

نونی درانی، يک دانشجوی پاکستانی سال دوم دانشکده‌ی روابط بين‌الملل و عمومی کلمبيا گفت: «من احساس کردم انگار بالينجر دارد از روی ترس واکنش نشان می‌دهد چون هنوز بايد توانايی جلب پول [برای دانشگاه] را داشته باشد. تمام ماجرا نشان‌گر تفاوت طبقه بود: نحوه‌ای که بالينجر رفتار کرد و نحوه‌ی رفتار احمدی‌نژاد. احمدی‌نژاد می‌توانست سربلند بيرون بيايد و خيلی خوب از عهده‌اش بر آمد.»

ريچارد بوليت، استاد تاريخ و متخصص ايران که در دعوت از احمدی‌نژاد به دانشگاه نقش داشته است، گفت که اگر آقای بالينجر گروهی از اعضای هيأت علمی و دانشجويان را به ايران بفرستد، که نسبت به آن ابراز علاقه هم کرده است، احتمالاً استقبال بسيار مؤدبانه‌تری از آن‌چه با احمدی‌نژاد انجام شد، از آن‌ها به عمل خواهد آمد.

در جلسه‌ی شورای هيأت علم دانشگاه کلمبيا در روز ۸ دسامبر ۲۰۰۶، قبل از اين‌که دانشگاه از رييس‌ جمهور ايران دعوت کند و بعد دعوت را پس بگيرد، آقای بوليت به نفع ارايه‌ی تريبونی برای او رأی داده بود. آقای بوليت گفت که هنگام صبحانه جلسه‌ای با آقای احمدی‌نژاد داشته و او را «سخنگويی بسيار منطقی، و مناظره‌گری بسيار مؤثر» يافته است.

آقای بوليت ديروز ضمن مصاحبه‌ای گفت: «دانشجويان فراوانی در دانشکده‌ی روابط بين‌الملل و عمومی کلمبيا هستند که قوياً فکر می‌‌کنند آقای بالينجر درس روشنگرانه‌ای در ديپلماسی نداده است».
در Gulf2000 که فضايی اينترنتی برای فراهم کردن فضايی برای دانشگاهيان، تحليل‌گران و روزنامه‌نگاران برای گفت‌وگو درباره‌ی مسايل ايران و عراق است، گری سيک، محقق ارشد مؤسسه‌ی خاورميانه‌ی دانشگاه کلمبيا نوشته است که سخنرانی آغازين آقای بالينجر: «عمداً لحنی توهين‌آميز داشت که تا حد متلک‌پرانی بچه‌مدرسه‌ای‌ها خود را پايين آورده بود. (امیدوارم دانشجويان اين درس را نگيرند که سياست بين‌الملل را اين‌گونه بايد پياده کرد)».

مهدی نوربخش، استاد علوم سياسی خاورميانه، در Gulf2000 نوشته است: «ما همه می‌دانيم احمدی‌نژاد چه کسی است و چه توانايی‌هايی دارد. اما احترام کجا رفت؟ اگر آقای بالينجر به قدر ذره‌ای از فرهنگ ايرانی و سنت مهمان‌نوازی آن‌ها با خبر بود، رفتار متفاوتی در پيش می‌گرفت.»

رشيد خالدی، مدير بخش مطالعات خاورميانه‌ی دانشگاه کلمبيا، گفت که برای اين مقاله اظهار نظری نمی‌کند.

ديروز پرديس دانشگاه کلمبيا غوغايی از بحث و گفت‌وگو درباره‌ی نحوه‌ی برخورد آقای بالينجر با رييس جمهور ايران در جريان بود. دانشجويان دانشکده‌ی روابط بين‌الملل و عمومی کلمبيا گفته‌اند که تصميم دارند آخر اين هفته عريضه‌ای برای آقای بالينجر بنويسند و به او بگويند رفتارش خارج قاعده بوده است.
دانشجويان گفتند که به نظر آن‌ها رفتار آقای بالينجر بی‌ادبانه بوده است که روی صحنه نايستاده تا پاسخ آقای احمدی‌نژاد را با اتهامات‌اش بشنود.

ماهر اورطانی، يک دانشجوی فلسطينی سال اول دانشکده‌ی روابط بين‌الملل و عمومی کلمبيا اظهار داشت که آقای بالينجر هرگز از آقای احمدی‌نژاد به خاطر سخنرانی در پرديس دانشگاه تشکر نکرد و احترام معمولی دست دادن با او را نيز رعايت نکرد: «من شخصاً از رفتار تحقيرآميزی که با احمدی‌نژاد داشتند آزرده‌خاطر شدم. نحوه‌‌ای که آقای بالينجر او را معرفی کرد، از جنبه‌ی عقلانی مخرب بود.»

عده‌ای از اعضای هيأت علمی در پرديس دانشگاه ديروز به دفاع از آقای بالينجر پرداختند. جان کوتزورث، مدير موقت دانشکده‌ی روابط بين‌الملل و عمومی کلمبيا، گفت: «فکر نمی‌کنم او افراط کرده است. رييس دانشگاه تصميم‌اش را شخصاً گرفته بود و به حاضران اطلاع داده بود که با تندی رييس جمهور ايران را به چالش خواهد گرفت. ايرانی‌ها قبل از اين‌که در آن‌جا حاضر شوند می‌دانستند که در همان ابتدا او را با سختی به چالش خواهند گرفت».

آقای کوتزورث مسئوليت اداره‌ی جلسه‌ی پرسش و پاسخ برنامه‌ی دوشنبه را به عهده داشت و تقديم دعوت‌نامه‌ی دانشگاه از آقای احمدی‌نژاد را او انجام داده بود.

اريک فونر، يک استاد تاریخ، گفت که اعضای هيأت علمی بيشتر به محتويات اظهارات آقای بالينجر معترض بودند تا نحوه‌ی ارايه‌ی آن‌ها. آقای فونر گفت: «او ادعاهايی را که درباره‌ی نقش ايران در عراق شده است، درست فرض کرده است و اين ادعاها را کسانی می‌کنند که اعتبارشان در زمينه‌ی تسليحات در خاور ميانه هميشه صد در صد قابل اعتماد نبوده است.»

رابرت شاپيرو، استاد علوم سياسی گفت که اظهارات آقای بالينجر و لحن آن خارج از قاعده نبودند. او گفت: «او پيش‌تر گفته بود قصد چه کاری را دارد. او هيچ کس را غافلگير نکرده بود.»

----------------------
Link and title in English: Backlash Against Bollinger Hits Columbia, by ANNIE KARNI

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

یک کم هم حق بدین به این آقای بالینجر، ایشون هم حق زندگی دارند و باید بعد از این نون بخورند.
شما انتظار دارید بعد از دعوت احمدی نژاد بهش بد و بیراه نگه؟ اگه نگه که فردا لابی اسراییل حداقل کاری که می کنه اینه که عزلش کنه از ریاست دانشگاه و هیچ جای دیگه هم بهش کار نده. (اگه نگم که سربه نیستش می کنن)

-- احمد ، Sep 27, 2007

من کاملا با نظر جناب احمد موافقم. متاسفانه امروزه عالمان را مجبور می کنند تا حتی بر خلاف خواست قلبی خود رفتار کنند و سخن بگویند. من ایشان را سرزنش نمی کنم و امیدوارم زمانی را شاهد باشیم که واقعا دانشگاهها و مراکز علمی از نظر مالی و اقتصادی مستقل از مراکز قدرت باشند، چه در ایران و چه در هر جای دیگر جهان.
وضعیت ایشان در این قضیه برای کسانی که بهرحال چند صباحی را در محیط های علمی و دانشگاهی گذرانده اند قابل درک است و بیشتر به یک تراژدی شبیه است.

-- شهرام ، Sep 27, 2007

من فکر میکنم احمدی نژاد شانس اورد که بالینجر با باتون برقی نزدش. هنوز از ماجرای اون دانشجوی دانشگاه فلوریدا یک هفته نگذشته. مردم دنیا دیدن وقتی اقایون در امریکا از حرف طرف خوششون نیاد با باتون برقی ازش پذیرایی میکنن، به نظرم بالینجر همون کوتوله حقیریه که به احمدی نژاد نسبت داد. نه اینکه از احمدی نژاد خوشم بیاد ولی بالینجر واقعا حقیره.

-- مهرداد - لس انجلس ، Sep 27, 2007

خلايق هر چه لايق
مرا عزت تو را حرمت
مرا تري تو را هري
كسي كه نه به شعور مردم كشور خودش و هيچ كس ديگه احترامي قائل نيست و چپ و راست دروغ ميگه بايد همين جوري باهاش برخورد بشه . اگر با اين آدم محترمانه برخورد ميشد حتما موقعي كه برميگشت ميگفت من امام زمان رو ديدم يا ميگفت ديدين گفتم آمريكايي ها حسرت عدالت اسلامي ما رو ميخورند و بعدش هم لابد هر چي دانشجوي منتقد بود به صلابه ميكشيد .

-- احسان ، Sep 27, 2007

به شخصه از صحبت های آقای بالینجر بی نهایت سپاس گذارم. ایشان (به هر دلیل شخصی که داشتند) حرف هایی را که من و امسال من در گلویمان می فشاریم به زبان آوردند.

-- پویا ، Sep 27, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)