تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بازنده‌ی آشکار ديدار احمدی‌نژاد اسراييل است

شموييل روزنر

رييس جمهوری ايران، در سخنرانی‌اش در دانشگاه کملبيا، با استفاده از اين تريبون اسراييل و صهيونيسم را انگشت‌نما کرد.


محمود احمدی‌نژاد در حال دست دادن با جان کوتزورث، رييس دانشکده‌ی روابط بين‌الملل کلمبيا در روز دوشنبه | عکس از رویترز

ديدار محمود احمدی‌نژاد از دانشگاه کلمبيا در نيويورک در روز دوشنبه يک بازنده‌ی آشکار داشت: اسراييل.

احمدی‌نژاد در سخنرانی‌اش اسراييل را هدف گرفته بود. اگر توانسته باشد ديدگاه‌های‌اش را به يک نفر هم در باره‌ی اسراييل و صهيونيسم بقبولاند، هم‌اکنون موفق شده است. اگر توانسته باشد ۵۰ نفر را متقاعد کند، توفيق حتی بيشتری يافته است.

اسراييل ماه‌ها سخت تلاش کرده بود که مانع وقوع چيزی شود که روز دوشنبه در تريبون اين دانشگاه رخ داد. احمدی‌نژاد در طول سخنرانی‌اش توهمی را به طور رسمی از تلويزيون القا کرد: ايران در برابر جهان نايستاده است است بلکه در برابر اسراييل ايستاده است.

اگر او بتواند اين را به قدر کافی به مردم بقبولاند، این سراب می‌تواند تبديل به واقعيت شود و اسراييل منزوی می‌شود و اين دقيقاً همان چيزی است که احمدی‌نژاد در پی آن است.

او حتی شنوندگان‌اش را سرزنش کرد که قبل از اين‌که به او فرصتی برای سخن گفتن داده شود، او را محکوم کرده‌اند. او صبورانه توضيح داد که رفتارِ آن‌ها بی‌ادبانه بوده است. او در ادامه توضيح مفصلی از دلايل‌اش برای انکار هولوکاست داد. او گفت که تمام آن‌چه او در پی آن بوده، تحقیق در اين زمينه بوده است. چطور یک دانشگاه روشن‌انديش که مدافع آزادی بيان است با اين امر می‌تواند مخالفت کند؟

معترضينی که در بيرون بودند تنها مدعيات او را تقويت کردند، چون بسياری از آن‌ها يهوديانی بودند که کلاه‌هايی به شکل جمجمه بر سر داشتند و روی آن‌ها علامت‌هايی دال بر انکار هولوکاست از سوی احمدی‌نژاد و تقاضای محو اسراييل از نقشه بود. برای بسياری، اين خود گواهی ديگر است برای اين‌که ايران فقط برای اسراييل يا حداکثر برای يهوديان است که مشکل‌آفرين است.

احمدی‌نژاد هدف‌اش دقيقاً همين بود. پيام اوليه‌ی‌ او اين بود: «مشکل اسراييلی‌ها هستند احمق!». احمدی‌نژاد به شنوندگان‌اش می‌گفت: «مشکل فلسطينی‌ها» را فراموش کنيد. «به جای آن، بايد به حل مشکل اسراييل پرداخت – و نهايتاً صلح را به خاورميانه آورد». در عين اين‌که او صراحتاً تقاضای نابودی اسراييل را تکرار نکرد، عملاً پيام او ديگر روشن‌تر از اين نمی‌توانست باشد.

اردوی هوادار اسرايیل خود را با اين تسلی می‌داد که آن‌ها که با پيچيدگی‌های منطقه آشنا هستند و رفتارهای خنده‌دار ايران را می‌شناسند، مطمئناً چرند بودن پيشنهاد احمدی‌نژاد را درک می‌کنند.

اما متوسط جمعيت آمريکايی با پيچيدگی‌های منطقه آشنا نيست. آن‌ها از این‌که این منطقه از دنيا مدام با آن‌ها مبارزه می‌کند، خسته شده‌اند. برای آن‌ها، فکر احمدی‌نژاد ممکن است وسوسه‌کننده به نظر بيايد.

منبع

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

انشالا اسراييل و نظام جمهوري اسلامي با هم و يكجا و براي هميشه محو بشوند و مردم دنيا از شر هر دوشون رها شن..

-- amin ، Sep 26, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)