تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

احمدی نژاد در نیویورک؛ حضور پر سر و صدای رسانه‌ای

درنا کوزه گر

سومین سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اسلامی ایران به نیویورک، در زمانی که تیرگی روابط ایران با آمریکا و غرب، بیش از پیش جلوه گر شده است، با جنجال و هیاهوی بسیاری همراه شده است.


ابتدا، پلیس و مقامات محلی نیویورک با برنامه بازدید وی از محل برج های دوقلوی منهدم شده مخالفت کردند و سپس موضوع این بازدید به رسانه ها کشیده شد.

تقاضای بازدید رئیس جمهور ایران از این محل، درست در زمانی که ارتش آمریکا مدعی حمایت دولت وی از شورشیان در عراق و ارسال اسلحه به طالبان در افغانستان است با جنجال بسیاری از سوی رسانه ها روبرو شد و تیتر اول بسیاری از مطبوعات آمریکایی را به خود اختصاص داد.

پس از آن که شهردار نیویورک تاکید کرد که به احمدی نژاد اجازه بازدید از این محل را نخواهد داد، موضوع دیگری به جنجال حضور احمدی نژاد دامن زد: سخنرانی در دانشگاه کلمبیا.

در میان سخنان شدید اللحنی که همه رهبران احزاب و سازمان های غیر دولتی از همه جناح ها علیه احمدی نژاد بر زبان آوردند، سخنان جورج بوش که حاوی انتقاد از دانشگاه کلمبیا بود بیش از همه در رسانه ها تکرار شد.


اما با ورود احمدی نژاد به آمریکا و انتقاداتی که در زمینه فشار بر دانشگاه کلمبیا در زمینه لغو سخنرانی رئیس جمهور ایران مطرح شد، بسیاری و از جمله جورج بوش اظهار داشتند که می خواهند به احمدی نژاد اجازه دهند که سخن بگوید تا آزادی بیان در آمریکا را به نمایش بگذارند.

روز دوشنبه، رسانه های آمریکا به گونه ای گسترده و بی سابقه به حضور احمدی نژاد در نیویورک پرداختند، چیزی که با توجه به ماجرای حضور قبلی وی در مجمع عمومی و روایتش از آن، شاید به مذاق او نیز خوش بیاید.

سی بی اس پیش تر در برنامه مشهور شصت دقیقه اش دو قسمت از مصاحبه اش با احمدی نژاد را پخش کرده بود، در ابتدای این مصاحبه اسکات پللی به رئیس جمهور ایران می گوید از آنجا که آمریکاییان نسبت به مرکز تجارت جهانی حساسیت بسیاری دارند، بازدید وی از آن محل می توانست سبب آزردگی بسیاری از آنها شود.

احمدی نژاد در پاسخ می گوید چرا این بازدید باید سبب آزردگی آنها می شد و پللی می گوید: به این دلیل که شما رئیس یک دولت اسلامی هستید که دولت آمریکا می گوید بیشترین صادر کننده تروریسم به جهان هستید.

اما احمدی نژاد می گوید که قصد وی از بازدید از این محل ادای احترام به قربانیان بوده است، سخنی که با واکنش سفیر اسرائیل در سازمان ملل روبرو شد و آن را مشابه بازدید هیتلر از آشویتس خواند.


سخنان احمدی نژاد بر علیه موجودیت اسرائیل و به ویژه انکار هالوکاست، فرصت مناسبی را برای یهودیان آمریکا فراهم آورده بود که به تظاهرات علیه محمود احمدی نژاد بپردازند، در میان این یهودیان که شماری از یهودیان ایرانی نیز حضور داشتند و شبکه های تلویزیونی آمریکایی به طور مرتب با آنها مصاحبه می کردند، بسیار پلاکاردهایی حاوی شعارهای تند علیه احمدی نژاد به دست داشتند از جمله: "احمدی نژاد، برو به جهنم" و "هیتلر دوباره زنده شده".

در میان روزنامه های آمریکا، نیویورک تایمز در مقاله ای به قلم مایکل اسلیک من، در باره وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران و مشکلاتی که ریاست جمهوری او برای ایران و جهانیان به بار آورده است نوشته است و به گفته سعید لیلاز، اقتصاد دان و یکی از دولتمردان پیشین استناد کرده است که گفته است "وضعیت در ایران هر روز بدتر می شود".

لس آنجلس تایمز در گزارشی تحت عنوان "عرب ها، احمدی نژاد را یک قهرمان می پندارند" از قاهره نوشت: احمدی نژاد در بین اعراب خاورمیانه محبوب است و بسیاری او را در میانه مناقشاتی که جهان عرب را درگیر خود ساخته است، الگوی مناسبی برای رهبری سیاسی به شمار می آورند.

روزنامه یو اس ای تو دی با اشاره به سخنرانی های جنجال برانگیز رهبرانی چون یاسر عرفات، نیکیتا خورشچف و فیدل کاسترو در مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی احمدی نژاد در این مجمع را با وجود القاب توهین آمیز و نیش و کنایه های مطبوعات آمریکایی مشابه آن سخنرانی ها قلمداد می کند و می نویسد احمدی نژاد می گوید که آمریکایی ها خواستار شنیدن سخنان او هستند.

پیش تر محمود احمدی نژاد از جنجالی که بر سخنرانی وی در دانشگاه کلمبیا در گرفته انتقاد کرده و گفته بود در کشوری که ادعای آزادی بیان دارد چنین وضعی جای تامل دارد.

سرانجام روز دوشنبه، جورج بوش رئیس جمهور آمریکا در گفتگویی با فاکس نیوز گفت که کنجکاو است که سخنان رئیس جمهور ایران در دانشگاه کلمبیا را بشنود. وی خطاب به معترضان گفت که باید بگذاریم که وی سخن بگوید تا آزادی بیان در آمریکا را نشان دهیم.


اما بوش گفت: "او رئیس دولتی است که همچنان از ترور حمایت می کند، نهادی در کشور ما به او این شانس را داده است تا نظرات خود را بیان کند، که نمایانگر آزادی بیان در این کشور است".

فاکس نیوز که سخنان بوش را نقل می کرد همچنین از قول رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: "من مطمئن نیستم که من هم در ایران از چنین فرصتی برخوردار شوم ولی امیدوارم که احمدی نژاد حقیقت را بگوید. من کنجکاوم که نظرات وی را در باره هالوکاست و اسرائیل بشنوم".

ساعاتی پس از پخش اظهار نظر بوش، در حالی که جمعیتی از ایرانیان هوادار اپوزیسیون به همراه مخالفان آمریکایی احمدی نژاد در حوالی سازمان ملل و جمعیت معترض گسترده تری از معترضان در محل دانشگاه کلمبیا گرد آمده بودند، احمدی نژاد در یک کنفرانس ویدئویی در جلسه مصاحبه مطبوعاتی باشگاه روزنامه نگاران آمریکا شرکت کرد.

در طول این مصاحبه سخنان احمدی نژاد بارها حضار را به خنده انداخت و وی بارها اتهاماتی چون دستگیری، خفقان و صدور احکام اعدام در ایران را تکذیب کرد.

این مصاحبه که بطور مستقیم از شبکه های تلویزیونی سی ان ان، الجزیره، فاکس نیوز و ای بی سی پخش می شد در صدا و سیمای جمهوری اسلامی جایی نیافت و پس از گذشت 12 ساعت هنوز سایت های خبری داخل کشور از انتشار متن کامل آن خودداری کرده اند.

در این جلسه روزنامه نگاران آمریکایی در باره مسائل داخلی ایران و روابط بین المللی این کشور از احمدی نژاد پرسیدند، از جمله در باره وضعیت بهایی ها، احمدی نژاد پاسخ داد که در قانون اساسی ایران تنها چهار دین به رسمیت شناخته شده است و بهائیان در آن جایی ندارند.


وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت که در ایران آزادی مطلق بیان وجود دارد و بسته شدن روزنامه ها، تهدید و دستگیری روزنامه نگاران را به کلی تکذیب کرد.

احمدی نژاد گفت تعداد بسیاری روزنامه مخالف دولت در ایران وجود دارد که مطالب توهین آمیزی علیه وی را نیز منتشر می کنند ولی با این حال مطبوعات ایران از کمک بلاعوض دولت برخوردارند و روزنامه نگاران در ایران مورد حمایت قرار می گیرند.

وی در باره سانسور اینترنت گفت: چنین چیزی در ایران وجود ندارد، دهها میلیون نفر در ایران به اینترنت دسترسی دارند ولی اگر منظور شما سایت های غیر اخلاقی است که حتما شما هم موافق محدود کردن آنها هستید، زیرا این ها مضر هستند.

وی باردیگر به رد گزارشهایی که در زمینه سانسور و خفقان در ایران منتشر می شود پرداخت و گفت ملت ایران آزاد ترین ملت جهان است و کسانی که این گزارشات را تهیه می کنند از واقعیت های ایران بی خبر هستند.

هنگامی که احمدی نژاد در پاسخ به سوال دیگری در باره دستگیری، شکنجه و فشار بر فعالان زن گفت که چه کسی چنین خبرهایی به شما داده است، قهقه حضار سالن را پر کرد.

آقای احمدی نژاد گفت کجا و چه کسی زنان را مورد ضرب و شتم قرار داده است؟ آزاد ترین زنان دنیا، زنان ایران هستند که در همه جا حضور دارند، بیش از شصت درصد از دانشگاه ها در اختیار آنها است و ما دو معاون رئیس جمهور زن داریم.

مجری مراسم در سوال دیگری در باره صدور احکام اعدام برای عدنان حسن پور و عبدالواحد بوتیمار پرسید که رئیس جمهور لبخند زنان گفت: این خبر از اساس اشتباه است، من که این ها را نمی شناسم اگر شما خبر دارید به من هم خبر بدهید تا باخبر شوم.

این سخنان احمدی نژاد نیز باردیگر قهقه روزنامه نگاران را در پی آورد.

از احمدی نژاد در باره واکنش های مخالفت آمیز در برابر سخنرانی اش در دانشگاه کلمبیا پرسیده شد و وی پاسخ داد: باید اجازه داد سخنان همه شنیده شود، این مخالفت ها با آزادی بیان مخالف است. وی ادامه داد: سال گذشته خبرنگاری از من در باره سخنان بوش با مردم ایران پرسید، گفتم ما استقبال می کنیم، ما مایلیم که وی هر روز با مردم ایران سخن بگوید و مردم را تشویق می کنیم که گوش کنند، حالا چرا باید از سخنان من جلوگیری شود.


ساعتی بعد محمود احمدی نژاد در میان تدابیر امنیتی گسترده وارد دانشگاه کلمبیا شد و پس از سخنرانی خود به سوالات حضار نیز پاسخ داد.

سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا نیز برای برخی از حضار مفرح و جالب توجه بود، از جمله وقتی از وی در باره اعدام همجنس گرایان در ایران پرسیده شد وی پاسخ داد ما در ایران، همجنس باز، آن طوری که شما در کشورتان دارید، نداریم.

با این حال وی در بخش اصلی سخنرانی خود، حرفهای قبلی خود در باره برنامه هسته ای و هالوکاست را تکرار کرد و در ابتدای سخنان خود از اظهار نظرهای تند لی بولینگر، رئیس دانشگاه کلمبیا قبل از سخنرانی اش انتقاد کرد.

با این حال بولینگر بار دیگر در میان پاسخ های رئیس جمهور ایران به وی گفت: "آقای رئیس جمهور، شما همه ویژگی های یک دیکتاتور بی رحم و کوچک را دارید".

پس از آن احمدی نژاد از اظهار نظر مستقیم در باره آنکه آیا باید اسرائیل از میان برود یا خیر خودداری کرد، هنگامی که مجری جلسه اصرار کرد که پاسخ مثبت یا منفی بدهد، وی پاسخ داد: شما می خواهید آن جوری که دلتان می خواهد پاسخ بشنوید، ولی من از شما می پرسم که آیا موضوع فلسطین یک مساله خطیر بین المللی نیست؟ شما هم پاسخ آری یا نه بدهید!

احمدی نژاد بار دیگر در این جلسه تکرار کرد که اگر دولت آمریکا دست از رفتارهای خود در برابر کشور بردارد، دو کشور می توانند دوستان خوبی برای یکدیگر باشند.

در حالی که مخالفان احمدی نژاد در تدارک تظاهرات بزرگی همزمان با سخنرانی روز سه شنبه وی در مجمع عمومی سازمان ملل هستند، بسیاری از رسانه های آمریکا، به انتشار سخنان وی در دانشگاه کلمبیا پرداخته اند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

unai ke be ishun 3 saal pish raay daadand,bayad morde tamaskhor bashan.inke khodesh nemidune chi mige.

-- m.k. tehran ، Sep 25, 2007

بسیار جمع بندی و گزارش خوبی بود از انعکاس سفر احمدی نژاد در رسانه های آمریکا و به خوبی همه ماجرا را متعادل و صحیح بیان کرده بود، ممنون بابت این آپ دیت خوب که از بقیه رسانه های فارسی زبان بهتر بود و خانم نویسنده گزارش که موجز و رسا نوشته بود.

-- sara delmaghani ، Sep 25, 2007

خیلی عجیبه که یک رئیس جمهور انقدر علناً دروغ بگه و سرش رو هم بالا بگیره. من فکر می کنم همه مردم دنیا رو مثل همونهایی که بهش رای دادند، احمق فرض کرده.شاید هم راسته که میگن دیوانه ست.

-- Loli ، Sep 25, 2007

... ز منجنيق فلک سنگ فتنه می بارد...حالا حکايت ماست به گفته آن يار سفرکرده*
من و تو که در انتخابات تابستان دو سال پيش بذر نا اميدی کاشتيم و مجال داديم تا بلکه کار يکسره شود. خوب بنگريم که چه ميشود.
آبروی ملتی راتاوان ديوانگی فرقه فاسد و بيماری داديم تا هر چه می توانند جولان دهند و ابزار خنده تلخ انسان ها را فراهم کرديم.کاش انسان به جای اين خنده زار ميزد آشکار...
و اين ديوانه اما، سقراط را وارونه می زيدو جام شوکران را بر کام خرد وانسان می ريزد. دور نيست که در جواب به پرسش آتی ما در زمينه ظلم به کوکان و زنان و ناديده گرفتن حقوق اين ستمديدگان ، بخندد و پاسخ دهد ؛ ما در ایران، کودک و زن، آن طوری که شما در کشورتان دارید، نداریم...
همانگونه که گفتم همجنس گرا نداشتيم...

* زنده ياد عمران صلاحی

بريران

-- بريران ، Sep 25, 2007

این محمود نفتی استوره ی کمدیه
چرا ازش تجلیل نمیکنین داره حروم میشه طفلی

-- devil ، Sep 25, 2007

Thanks for all the effort for being neutral and fair.I do not like Mr.Ahmadinejad as well as Mr.Bush,but it was so nice to have a free tribune to prove the freedom of speech . He is mispresenting most of the facts that is happening in Iran .We should consider that telling the truth demands a very high level of bravery.He is not stupid ,actually he is smart enough to defend his idealogy and beliefs.He has totally different point of views. Mr. Bush has his own point of views to allow himself to attack Iraq and stay there long enough.He lied when he stated his approach is mass destruction.Peace for all,United satates and middle east.

-- Haleh ، Sep 25, 2007

آقای احمدی نژاد انسان را به یاد وقایع ومضحکه ای که حاجی واشنگتن 200سال پیش در آمریکا ایجاد کرد می اندازد

-- زهرا از مشهد ، Sep 25, 2007

سخنرانی احمدی نژاد امشب از شبکه یک صدا و سیما جمهوری اسلامی با سانسورهای متعدد پخش شد. جالب است که سئوالات اصلاً ترجمه نمی شدند و گاهی نیز سانسور می شدند. بنابراین شما فقط جواب های تکراری احمدی نژاد را می شنیدید! سئوالات بهایی ها و ضرب وشتم زنان، حکم اعدام دو روزنامه نگار کرد و اعدام همجنس بازان و دستگیری روزنامه نگاران سانسور شده بود. از طرفی صدای خنده و هو کردن حضار نیز قطع می شد اما صدای کف زدن حضار برای مخالفت احمدنژاد با بمب اتمی یا موارد مشابه به طور مسخره ای تکرار می شد. البته او دروغ نمی گوید بنده خدا، اصلاً سانسور در اینترنت وجود ندارد فقط نمی دانم چرا سایت شما هم از دیشب فیلتر شده است و ما مجبوریم از فیلتر شکن استفاده کنیم!!!

-- شهریار ، Sep 25, 2007

Ahamdinejad said: it is not custom in Iran to invite somebody for a speech and insult him before delivering his speech. Well, he forgot to tell that Hezboallah not only insult but also beat the guy to death!!!! Remember what Hezbollah does whenever a reformist or secular or religious intellectual wants to attend a meeting or give a speech in any university in Iran.

-- Mehrdad ، Sep 26, 2007

بهترين كار به نظر من اينه كه يه ليست از افرادي كه در ايران به بدترين وجهي حقوقشان نقض شده و ميشود را تهيه كرده و به رييس دانشگاه كلمبيا ارايه كرده و از وي خواهش كنيم جهت اطلاع حضرت احمدي نژاد و مرشدان ايشان به حضور آنان تحويل دهند تا آنان باخبر شوند !!!!!
در ضمن بد نيست دانشگاه هاي آمريكا هر 2 ماه يكبار از آقاي احمدي نژاد براي سخنراني دعوت كنند شايد آنجا بهتر بتوان ايشان را مجبور به پاسخگويي كرد . در ضمن دعوت از ولي امر مسلمين جهان فراموش نشود .

-- احسان از رفسنجان ، Sep 26, 2007

خوب بود.

-- محمد ، Sep 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)