تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تحلیل اشپیگل از درگیری ایران و جندالله

ترجمه مجید روشن زاده

هفته نامه آلمانی اشپیگل در شماره روز دوشنبه، 27 آگوست، با درج مقاله ای تحت عنوان "القاعده بر علیه ملاها" به ارزیابی افزایش نفوذ و فعالیت "گروه شورشی جند الله در استان سیستان و بلوچستان" که با سازمان های تروریستی القاعده و طالبان روابط تنگاتنگی دارد پرداخته و می نویسد: در نظر این گروه ها شیعیان کافر و منقورتر از یهودیان و مسیحیان هستند

اشپیگل می نویسد: گروه جندالله توسط جوان 24 ساله ای بنام عبدالمالکی ریگی هدایت می شود که هدف خود را به اصطلاح دفاع از حقوق اقلیت بلوچ اعلام کرده است.

گروه جندالله اخیرا عملیات مسلحانه ای بر علیه ماموران انتظامی و مسولین محلی ایران آغاز کرده است؛ اما فعالیت های این سازمان حدود دو هفته پیش و با حمله به یک اتوبوس مسافربری ، گروگان گیری، ربودن21 مسافر و عبور از مرز پاکستان به نقطه اوج خود رسید.

این گروگان گیری در نهایت با دخالت ماموران امنیتی پاکستان به پایان رسید و در اثر این عملیات آزادسازی گروگان ها چندین تن کشته و زخمی شدند.
.

از نظر ایران رهبر این گروه عضو شبکه تروریستی القاعده واز حمایت آن دسته از گروه های سنی در پاکستان برخودار است که با طالبان و القاعده همکاری می کنند. برای ایران جندالله یک باند محلی است که حیات آن از طریق عملیات آدم ربایی و قاچاق مواد مخدر تامین می شود.

اشپیگل در ادامه می نویسد: عبدالمالکی ریگی آموزش های اولیه خود را در یکی از مدارس قرآن پاکستان به اتمام رسانده و سپس به افغانستان رفته و در کنار بنیادگرایان افغان مبارزه خود را آغازنموده است.

به گفته اشپیگل آن چیزی که اکنون بیش از هر چیز دیگر موجب نگرانی تهران شده، اولتیماتوم مسول بخش القاعده عراق به ایران است. مسول القاعده، فردی که خود را "امیر دولت اسلامی عراق" نامیده، در اوایل ماه جولای طی یک اولتیماتوم "ایرانیان کافر" را تهدید کرد که اگر از حمایت دولت شیعی عراق دست برندارند، بزودی با "جنگی خونین" و تمام عیار مواجه خواهند شد.

از این رو، دولت ایران طرح های تازه و فوری برای جلوگیری از تردد آسان اعضای جندالله و کنترل بیشتر مرز پاکستان اندیشیده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

هیچ بعید نیست که حمایت ج.ا.ا از شیعیان عراق ابعاد منطقه ای پیدا کرده و کشورهای عرب که سنی نیز میباشند را پیش از پیش به طرف رودرروای با ایران بکشاند.

-- اسد ، Aug 30, 2007

گروه جند الله بعد از جدا شدن تعدادی از نیرو های تند رو ، در حال حاضر نام دیگری داره ، و اون بخشی که تحت فرمان ریگیه ، گروگان گیری اخیر رو محکوم کرده. در ضمن مطلب بالا دقیقا" با همین جمله بندی ، چندین روز پیش در یک سایت دیگه اومده بود و به نظر میاد کپی پست شده.

-- خواننده ، Aug 30, 2007

متاسفم . ضعيف. سطحي و جانبدارانه. سطح خبر رساني ي شما بسيار بسيار پايين تر از سطحي است كه روزآنلاين از آقاي ريگي ارائه كرد. حداقل تلاش مي كرديد با خود ريگي يا منابعي دست اول تر تماس مي گرفتيد و دست به اين خطا مي زديد. ريگي كه نمرده است. رفته ايد سراغ اشپيگل، كه گزارشي هاليوودي تحويلتان بدهد؟ لطفا يك نگاهي به كار روز آنلاين فقط در اين مورد بياندازيد. بسيار متاسفم!

-- بدون نام ، Aug 30, 2007

من سوالی از آقای نوری زاده دارم
چرا ایشان با توجه به اینکه می دانستند در کشته های حملات پیشین این گروه مردم غیر دولتی و در کل غیرنظامیان بوده اند ، در مصاحبه ای با ریگی تجاهل العارفین می کردند؟

-- حقیقت ، Aug 30, 2007

lotfan dar morede ostad fouladvand age matlab khabari hast va ya mituonid bahash sohbat konid in matlab shoma dar morede aghaye reygi vaghean bi insafane bud

-- mehran ، Aug 30, 2007

از قدیم گفته اند هرکس باد بپرورد طوفان درو میکند .جمهوری اسلامی آنقدر از تروریسم در دنیا حمایت کرد که حال در چاه خودش افتاده است

-- زهرا ، Aug 30, 2007

تروریست تروریست است و ادمکش هم ادمکش نمی شود با جانیانی مثل القائده و طالبان ارتباط داشت و ادعای مبارزه هم داشت حوادثی مثل بمب گذاری و گروگان گیری فقط از عهده جنایتکاری چون ریگی بر میاید. لعنت بر انها.

-- dara ، Aug 30, 2007

متأسفانه اقدامات نابخردانه ریگی و دار و دسته اش وضعیت را برای بلوچ ها و اهل سنت تنگ کرده است. زیرا آدم کشی آن هم از نوع ریگی غیر قابل دفاع است.
آیا کسانی که از وی حمایت رسانه ای می کنند نمی دانند که وی دست به شیعه کشی زده و افرادی را به گلوله بسته است که هیچ سمت دولتی نداشته و حتی کارمند دولت ایران هم نبوده اند؟ آیا نمی دانند که وی به دنبال فتنه قومی و مذهبی در سیستان و بلوچستان است؟
اقدامات وحشیانه عبدالمالک ریگی به گونه ای است که هیچ بلوچ با غیرت و آزاده و میهن پرستی حاضر نمی شود از آن دفاع کند.
این روزها ریگی و دار و دسته اش بیشتر به آدم کشان حرفه ای می مانند که به مردم حمله می کنند و بعد هم در سوراخی در پاکستان پنهان می شوند و تبعات اقدامات جاهلانه آنان را هم مردم محروم سیستان و بلوچستان باید تحمل کنند.
این آقایانی که گفته اند ریگی زنده است و با وی صحبت می کردید من هم حرفشان را تأیید می کنم و البته درخواست می کنم از او بپرسید که اقدامات تروریستی وی چه دستاوردی برای مردم بلوچ و اهل سنت داشته است؟
و سؤال دیگر این که چرا اقدام به کشتار مردم بی گناه کرده است؟ برای مثال بیست نفر از کسانی که در تاسوکی به گلوله بسته و کشته افراد بی گناه بوده اند و برخی از آنها دانش آموز بوده اند.
با این وصف جای دفاع از وی می ماند؟
من به عنوان یک بلوچ به شدت از اعمال این فرد ابراز انزجار می کنم و اینها را آلت دست سازمان های امنیتی بیگانه ای می دانم که نمی خواهند ما در سیستان و بلوچستان روی آرامش ببینیم.

-- بلوچ زهی ، Sep 2, 2007

با سلام و تشکر از شما
برخی افراد که از دور دستی بر آتش دارند فکر می کنند اقدامات تروریست مشهور عبدالمالک ریگی برای دفاع از مردم بلوچ است. باید یادآور شد امروزه مردم سیستان و بلوچستان که از نزدیک با کارهای این فرد آشنا هستند از او و کارهایش متنفرند.
در زمانی که همه اقدامات خشونت آمیز خود را تعطیل می کنند این فرد به اسم دفاع از بلوچ دست به کشتار مردم می زند. بعضی ها را نیز می رباید و برای آزادی آنها میلیونها تومان پول درخواست می کند.
آخر این چه جور دفاع از مردم است که دزدی و خشونت و کشتار و ربایش آدم ها در آن مجاز شمرده می شود و مردم بی گناه در آن کشته می شوند.
ما که کارهای پلید و دور از انسانیت این تروریست جنایتکار را می بینیم نمی توانیم اندکی به این بیندیشیم که از او دفاع کنیم.
متأسفانه باید یادآور شوم که جناب نوری زاده بدون اطلاع یا با تجاهل چند بار با این تروریست مصاحبه کرده است که جای تأسف و تعجب دارد. ایشان که فرد مطلعی است چرا با کسی که به کشتار بی گناهان دست می زند و به راحتی آدم می دزدد و برای آزادی آنها پول طلب می کند مصاحبه می کند؟ آیا پاسخی برای این سؤال دارد؟
مگر فیلم سربریدن یکی از هموطنان توسط ریگی را در اینترنت ندیده است؟
خدا آخر و عاقبت ما را به خیر بگذراند.

-- فرید ، Sep 2, 2007

ریگی یک آدم ...است چون نمی داند چه کاری انجام می دهد آیا کشتن مردم یک کشور به بهانه این که گناهی انجام نداده اند کار عقل سالم است؟ این ...می گوید کار های وحشیانه ایی که انجام شده به دستور او نبوده است آخر آدم احمقی که نمی تواند یک گروه را اداره کند چگونه خود را مسئول یک گروه آزادی بخش می خواند ؟ من به عنوان یک بلوچ آزاد عنوان می کنم که این ...ها نماینده ما نیستند و اگر چه ما در یک منطقه محروم هستیم ولی با دولت ایران و شیعیان مشکلی نداریم.

-- مالک ، May 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)